Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Asrock A320M Pro4 en grafische kaarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wildpicture
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 29-03 09:26
Mijn vraag:

Ik ben op zoek naar een moederbord en processor om een eenvoudige en vooral goedkope pc te bouwen. Processor kracht is niet zo heel belangrijk. Wat ik vooral wil, is een goedkoop systeem waar ik twee eenvoudige grafische kaarten (GT710) in kan plaatsen, zodat ik in totaal 4 beeldschermen aan kan sturen.

Nu kwam ik uit op deze moederborden:
https://tweakers.net/pric...83/asrock-a320m-pro4.html
pricewatch: ASRock A320M Pro4 R2.0
pricewatch: ASRock AB350M Pro4
pricewatch: ASRock AB350M Pro4 R2.0

Veel verschil kan ik er niet tussen ontdekken. Maar wat mij triggerde was de opmerking op een tech site dat deze moederborden niet overweg zouden kunnen met twee grafische kaarten. Wordt daarmee bedoeld twee kaarten in SLI/Crossfire of gewoonweg twee kaarten?

Ik wil gewoon twee kaarten plaatsen zodat ik 4 schermen aan kan sturen.

Beste antwoord (via wildpicture op 18-01-2020 19:13)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:19
Duik het bios van het moederbord in en enable de igpu. Die wordt standaard namelijk uitgeschakeld als er een gpu in het PCI-e slot wordt geplaatst.

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
SLI/Crossfire is denk ik niet wat je zoekt, want daar gaat het over het combineren van de gpu van 2 grafische kaarten om 1 monitor aan te sturen.

Wil je 4 dezelfde beelden weergeven of 4 verschillende beelden? De laatste vereist ondersteuning voor multi-monitor, bijvoorbeeld extension, waarbij het beeld over 4 monitoren wordt verspreid.

Welke monitoren en aansluitingen wil je gaan gebruiken? Je kan DisplayPort daisy chainen mits de monitoren dat ondersteunen. Bijvoorbeeld LG 24BK750Y-B monitoren. Dergelijke monitoren moeten een DisplayPort-out (uitgang) hebben.

De Intel iGPU (ingebouwd in de processor) kan 3 monitoren tegelijk onafhankelijk aansturen. Is dat ook al genoeg, dan zou ik daar eens naar kijken, een goedkope Pentium G5400 is al voldoende. Minstens twee van de monitoren moeten dan via DisplayPort aangesloten worden.

Soms wordt de iGPU uitgeschakeld als een grafische kaart wordt gebruikt. Dat hangt vooral af van de BIOS instellingen en van drivers.

• wildpicture
Bedankt. Nee, ik zoek inderdaad geen SLI. Ik wil vier kleine schermpjes onafhankelijk van elkaar aan kunnen sturen. Het gaat om kleine schermen van 4 tot 7 inch (Aliexpress) die een HDMI en VGA aansluiting hebben. Die schermen heb ik ingebouwd in een dashboard. Op elk scherm moet een window met daarin een of meerdere instrumenten getoond worden. Stelt grafisch niet zoveel voor, vandaar dat de simpele GT710 kaarten die ik nog heb liggen daar prima voor voldoen.

Opties met displayport vallen af. De schermen hebben geen DP aansluiting. Ik heb al geprobeerd dit soort schermen aan te sturen via een DP naar HDMI kabel. Maar dat werkt om de een of andere reden niet. DP naar VGA adapter werkt overigens wel. De controllerkaarten bij de schermpjes hebben alleen een HDMI en een VGA aansluiting.

Op mijn hoofd pc heb ik een videokaart (RX 5700XT) met 6 aansluitingen (4xDP en 2x HDMI). Om meer dan die 6 schermen aan te sluiten had ik al een USB->HDMI en een USB->VGA adapter besteld. Helaas zijn de Ali-chinezen bij de ene de drivers vergeten en was bij de andere de meegeleverde CD gebroken. Beide dus nutteloos. Ik heb het nu een beetje gehad met alle adapters en verloopkabels. Vandaar dat ik denk over een goedkope aparte pc die een paar schermen aan kan sturen. Voor ongeveer 175 euro heb je een eenvoudige AMD Ryzen3-1200 met Asrock A320M Pro4 moederbord, 8GB en towerkast. De rest heb ik thuis nog wel liggen.

Maar de vraag blijft dus of je op het Asrock moederbord twee eenvoudige grafische kaarten (los van elkaar) kunt gebruiken.

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:24
Zolang je geen Crossfire of SLI-support nodig hebt, kan op ieder moederbord waar de kaarten fysiek oppassen (dus zowel in het slot als naast elkaar) je meerdere GPU’s plaatsen.

Dat is dus geen probleem met 2 pci-e 16x-sloten die ook nog 2 sloten uit elkaar staan.

• Uszka
Waarom gebruik je geen Athlon 200GE of 3000G? Daarmee sluit je 2 of 3 monitoren aan op het moederbord en de rest op een enkele GT710.

• wildpicture
Bedankt voor de reacties. De Athlon 3000G is inderdaad ook een interessante processor door zijn ingebouwde GPU. Die kende ik nog niet.

• Uszka
Mogelijk wel een biosupdate nodig voor dat moederbord. pricewatch: MSI A320M-A PRO MAX is uit de doos compatibel zijn alleen mis je dan een video-uitgang op het bord (2 ipv 3)

Welk merk en type voeding heb je?

[Voor 8% gewijzigd door Uszka op 11-01-2020 10:44]

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:46
wildpicture schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 01:43:
Helaas zijn de Ali-chinezen bij de ene de drivers vergeten en was bij de andere de meegeleverde CD gebroken. Beide dus nutteloos.
Er zijn maar een paar grote spelers die dit soort converter chips maken en die door het merendeel van de adapter fabrikanten gebruikt worden, je zou bijvoorbeeld de drivers direct van displaylink eens kunnen proberen:

https://www.displaylink.com/products/usb-adapters

Anders even kijken wat het hardware id van de adapter is en daar even op googlen.

• wildpicture
Uszka schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:43:
Mogelijk wel een biosupdate nodig voor dat moederbord. pricewatch: MSI A320M-A PRO MAX is uit de doos compatibel zijn alleen mis je dan een video-uitgang op het bord (2 ipv 3)

Welk merk en type voeding heb je?
Misschien een domme vraag. Maar hoe update je een moederbord waar geen (werkende) processor op zit? Ik heb wel vaker een BIOS update gedaan voor een moederbord. Maar altijd op een volledig en werkend systeem.

Het moederbord dat je noemt, heeft maar groot 1 PCIe slot. Ik wil er juist eentje met twee slots zodat ik beide GT710 kaartendie ik nog heb kan plaatsen.

De voeding is een "beetje" overkill. Het is een Coolermaster G650M. Maar die heb ik nog liggen.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Twee keer PCI-e 2.0 x8 of 1 PCIe 3.0 x16 heb je sowieso nodig voor GT710(PCI-e 2.0 x8) het snelle slot heeft zgn backward compatibility. als je die GT710 al in bezit hebt.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Uszka
wildpicture schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:38:
Het moederbord dat je noemt, heeft maar groot 1 PCIe slot. Ik wil er juist eentje met twee slots zodat ik beide GT710 kaartendie ik nog heb kan plaatsen.
Waarom zou je beide videokaarten willen gebruiken. Met een 200GE/3000G sluit je 2 monitoren aan op het moederbord en de andere 2 op één GT710.
wildpicture schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:38:
Maar hoe update je een moederbord waar geen (werkende) processor op zit?
Is niet mogelijk bij A320 bordjess. Je hebt een werkende cpu nodig dus door de winkel laten doen.

[Voor 25% gewijzigd door Uszka op 11-01-2020 19:14]

• wildpicture
Uszka schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 19:11:
[...]

Waarom zou je beide videokaarten willen gebruiken. Met een 200GE/3000G sluit je 2 monitoren aan op het moederbord en de andere 2 op één GT710.
Dan kun je er in totaal zes aansluiten... :X _/-\o_

• wildpicture
Uszka schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 19:11:
Dat lijkt dus niet te werken.

Intussen heb ik een Athlon 3000G en Asrock A320M Pro4 R2.0 moederbord gekocht en alles in elkaar gezet. De pc zelf loopt mooi en daar ben ik tevreden mee. Vanaf het moederbord heb ik HDMI, VGA en DVI aansluitingen. Werkt allemaal prima.

Vervolgens heb ik er een GT710 kaart ingezet. En vanaf dat moment lijkt de GPU, die in de processor ingebouwd zit, helemaal verdwenen. De HDMI van het moederbord geeft geen beeld meer. En in apparaat-beheer zie ik ook geen AMD grafische kaart meer. Alleen nog de nVidia GT710. Het lijkt er dus op dat de GPU in de processor zichzelf helemaal uitschakelt als je er een andere grafische kaart bijplaatst.

Mijn idee om zowel op het moederbord als op een losse grafische kaart schermen aan te sluiten, lijkt dus niet te kunnen. Met twee losse GT710 kaarten erin kan ik dus maximaal 4 schermen aansluiten, twee via hun HDMI en twee via hun VGA aansluitingen. En dus niet zes in totaal. :(

P.S. Deze twee schermpjes moeten o.a. door de pc aangestuurd worden.
https://www.tinytronics.n...n-raspberry-pi-compatible
https://www.tinytronics.n...n-raspberry-pi-compatible

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Uszka
Duik het bios van het moederbord in en enable de igpu. Die wordt standaard namelijk uitgeschakeld als er een gpu in het PCI-e slot wordt geplaatst.

• wildpicture
Geweldig. Bedankt voor je snelle reactie! In de BIOS kon ik dat inderdaad instellen. Nu werken beide. Ik ben blij! :)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True