W2K gaat stuk bij shutdown/reboot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Njihtram
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-07 22:29
Hallo allemaal!

Meestal kom ik zelf wel uit de vragen, maar dit keer roep ik graag wat hulp in!

Ik heb een PC, welke in een printomgeving staat. Deze draait op Windows 2000. (Ja, dit is oud. Ja, dit draait offline.)

Vanwege allerlei configuratie in deze omgeving is het erg kostbaar om deze PC domweg door een ander/nieuwer exemplaar te vervangen, daarom de hoop dat deze weer aan de praat komt!

Ondertussen heb ik de PC naar een VM weten om te zetten, welke eindelijk ook opstart. De hardware loopt echt op zijn einde, dus ik wil eigenlijk met de VM door. Beide hebben hetzelfde probleem: bij een nieuwe start komen deze niet meer in Windows terecht.

Na veel zoeken heb ik ontdekt dat het probleem waarschijnlijk in de registery hive zit (?).

Wanneer ik via de installatie cd probeer te herstellen, komt eruit dat /winnt/system32/config/system mist.

Wanneer ik de map /winnt/system32/config terug kopier uit een oude backup start Windows wel weer op. Echter, bij een reboot valt het spulletje (helaas) weer uit.

Het probleem lijkt hetzelfde te zijn als hier beschreven: Klik

Helaas lukt het me nog niet om het op te lossen. Moet het opschonen van het register handmatig of zijn daar tools voor? Zijn er andere opties om hierin fouten te detecteren/oplossen?

Helaas lopen veel links naar pagina's welke ondertussen niet meer online zijn.

Heeft iemand hier toevallig nog ervaring mee? Of een andere goede tip?

Groet,
Marthijn

[ Voor 3% gewijzigd door Njihtram op 10-01-2020 19:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:50
Ik zie in dat topic wat je linkt ook iemand roepen dat hij SP4 heeft geïnstalleerd. Hebben jullie deze ook al geïnstalleerd?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Njihtram
HKLM_ schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:50:
Ik zie in dat topic wat je linkt ook iemand roepen dat hij SP4 heeft geïnstalleerd. Hebben jullie deze ook al geïnstalleerd?
Ik zie het er niet bij staan, maar de update zegt niet dat deze overbodig is. Aan de andere kant, winver gaf aan dat het op de laatste versie van Windows 2000 zat dacht ik.

Na het installeren van SP4 helpt het kopieren van de bestanden in /winnt/system32/config niet meer, dus hij past wel iets aan... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-09 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kan je niet een werkende “w2k sp4” Vm image ergens downloaden en daarna de resterende configuratie opnieuw uitvoeren?

Mij is ook niet precies duidelijk wat nu er fout gaat en welke foutmeldingen krijgt?

Werkt veilige modus wel?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njihtram
Het betreft een grote fotoprinter met meerdere systemen er omheen, die configuratie daarvan is niet even opnieuw te doen. Laten doen wil ik ook nog proberen te voorkomen, gezien dan een deel van de systemen vervangen moet worden en dit hoge kosten met zich mee brengt. Los van alle software überhaupt kunnen vinden, want dat zal ook niet uitgebreid beschikbaar zijn op het internet.

De foutmelding bij opstarten is dat /winnt/system32/config/system mist. Door deze opnieuw te kopieren vanuit een eerdere backup start de machine wel weer op, maar bij de volgende herstart is deze weer opnieuw weg/corrupt.

Veilige modus werkt na een herstart ook niet. Wel na het opnieuw kopieren van de bestanden in de /config map uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:55
Als je net pas SP4 geinstalleerd hebt, dan mis je nog een berg updates die ná deze tijd zijn uitgekomen.
Hiervan zijn er een boel gebundeld in het Update Rollup 1 Pack voor Win2k SP4.
Misschien dat hier nog updates bijzitten die iets fixen?

Hier te downloaden:
http://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=891861

Dit is zoals te zien is, via de officiele MS servers.

Mocht de ingebouwde WindowsUpdate functie in W2K niet meer werken, en je wilt em nog meer uptodate hebben, dan kun je even googlen naar "windows 2000 unofficial servicepack 5.1"
Via meerdere van de grote software verzamel sites te downloaden.
Werkt goed! Heb ik zelf jááren geleden ook gebruikt.

Maar goed, dat is alleen updaten, zal je probleem niet ineens fixen vermoed ik.

Wat nog wel eens zou kunnen is dat de registry corrupt is, omdat er bad sectors of file system errors op de harddisk staan. (en die corrupte files heb je waarschijnlijk meegekopieerd naar je VM?)

Probeer eens een chkdsk /f /v uit te voeren (of daarna uitgebreider: met een /r erbij, maar dat duurt veel langer)
Ook kun je een system file check uitvoeren, maar ik weet zo niet meer even zeker of die op Win2k al beschikbaar was: > sfc /scannow
Kan zijn dat dat pas vanaf WinXP en hoger is...

Het SYSTEM bestand is onderdeel van het windows register, en bevat de configuratie en info over alle hardware en drivers die op het systeem staan.
Ik heb wel eens een fout hierin weten te herstellen op een zeer radicale manier:
Als ik me goed herinner staat in de betreffende map een SYSTEM file erbij met een extentie, die véél kleiner is dan het oorspronkelijke bestand (paar honderd kb of zo). Als je de originele system file hernoemt, en die kleinere kopieert naar de originele bestandsnaam (zonder extentie), dan start de PC op zonder enige geinstalleerde hardware, en gaat ie dus ALLE hardware opnieuw detecteren (netwerkkaart, VGA, MoBo chipsets enz.. Alles dus).. Zoals gezegd, best radicaal...
Ik neem aan dat je de eigen backup van de file die volgens mij in de map erbij staat (met een .bak extentie of zo??) al eens geprobeerd hebt terug te kopieren naar de originele filename?
Mijn kennis hierover is ook al een beetje roestig.. :P

Ook meen ik me te herinneren dat er op een andere locatie in de windows map nog een tweede backup moest staan van de hele registry.. met een soort van "schone configuratie" maar wel met de hardware al geinstalleerd, maar ik weet niet meer wat de locatie hiervan was :o :z

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:53

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Njihtram schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:44:
De foutmelding bij opstarten is dat /winnt/system32/config/system mist. Door deze opnieuw te kopieren vanuit een eerdere backup start de machine wel weer op, maar bij de volgende herstart is deze weer opnieuw weg/corrupt.
Houd dat in dat daarmee (tot een reboot) alles op dat moment wel werkt? Want dan is de oplossing simpel : zorgen dat je niet herstart.
En dat advies is serieuzer dan je denkt. Maak een snapshot van de huidige werkende situatie en zorg dat je altijd naar die state teruggaat.
In principe zul je met Windows 2000 niet erg vaak hoeven te herstarten neem ik aan.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:50
BrainCrash schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:09:
Als je net pas SP4 geinstalleerd hebt, dan mis je nog een berg updates die ná deze tijd zijn uitgekomen.

Hier te downloaden:

Mocht de ingebouwde WindowsUpdate functie in W2K niet meer werken, en je wilt em nog meer uptodate hebben, dan kun je even googlen naar "windows 2000 unofficial servicepack 5.1"

Wat nog wel eens zou kunnen is dat de registry corrupt is, omdat er bad sectors of file system errors op de harddisk staan. (en die corrupte files heb je waarschijnlijk meegekopieerd naar je VM?)

Probeer eens een chkdsk /f /v uit te voeren (of daarna uitgebreider: met een /r erbij, maar dat duurt veel langer)
Ook kun je een system file check uitvoeren, maar ik weet zo niet meer even zeker of die op Win2k al beschikbaar was: > sfc /scannow

Het SYSTEM bestand is onderdeel van het windows register, en bevat de configuratie en info over alle hardware en drivers die op het systeem staan.
Ik heb wel eens een fout hierin weten te herstellen op een zeer radicale manier:
Als ik me goed herinner staat in de betreffende map een SYSTEM file erbij met een extentie, die véél kleiner is dan het oorspronkelijke bestand (paar honderd kb of zo). Als je de originele system file hernoemt, en die kleinere kopieert naar de originele bestandsnaam (zonder extentie), dan start de PC op zonder enige geinstalleerde hardware, en gaat ie dus ALLE hardware opnieuw detecteren (netwerkkaart, VGA, MoBo chipsets enz.. Alles dus).. Zoals gezegd, best radicaal...
Ik neem aan dat je de eigen backup van de file die volgens mij in de map erbij staat (met een .bak extentie of zo??) al eens geprobeerd hebt terug te kopieren naar de originele filename?

Ook meen ik me te herinneren dat er op een andere locatie in de windows map nog een tweede backup moest staan van de hele registry.. met een soort van "schone configuratie" maar wel met de hardware al geinstalleerd, maar ik weet niet meer wat de locatie hiervan was :o :z
Deze locatie?

On Windows 2000, the orginal file will be in %SystemRoot%\Repair and backups will be in %SystemRoot%\repair\Regback

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:55
HKLM_ schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:30:
[...]

Deze locatie?

On Windows 2000, the orginal file will be in %SystemRoot%\Repair and backups will be in %SystemRoot%\repair\Regback
Yes, die Repair map bedoelde ik ja.. Hoe simpel kan het zijn :)

Overigens schept jouw username wel enige verwachtingen bij het oplossen van dit registry-related probleem hè :+

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njihtram
Koffie schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:19:
[...]

Houd dat in dat daarmee (tot een reboot) alles op dat moment wel werkt? Want dan is de oplossing simpel : zorgen dat je niet herstart.
En dat advies is serieuzer dan je denkt. Maak een snapshot van de huidige werkende situatie en zorg dat je altijd naar die state teruggaat.
In principe zul je met Windows 2000 niet erg vaak hoeven te herstarten neem ik aan.
Daar dacht ik ook al aan, elke keer naar die state terug gaan is zeker het probleem niet. Maar ik zit in VMware met een resolutie van 800*600 (geen driver geïnstalleerd natuurlijk), welke zich niet laat installeren zonder restart... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njihtram
BrainCrash schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:09:

Hier te downloaden:

Dat is zeker mogelijk. Maar het gekke is, in juli '18 heb ik een kopie gemaakt van de schijf (gewoon een VHD bestand en een letterlijke map kopie). Deze heb ik teruggeplaatst naar een nieuwe schijf, dit heeft tot een paar weken geleden prima gewerkt. Dagelijkse shutdown van de pc en dagelijks dus ook opstarten.

Toen de kopie opnieuw teruggezet, dat heeft het 2 weken vol gehouden Nu gaat het bij elke reboot mis, met dezelfde oude kopie van juli '18.

Deze installatie is met VMWare Converter 'warm' naar een VM gezet, dus daar zit mogelijk inderdaad een fout in. Maar ook de fysieke machine heeft dezelfde kuren dus.

Thanks, hier ga ik even naar kijken! Wel met chkdsk zitten spelen, maar de C schijf kan alleen bij een reboot. En je raadt het al, die haalt het niet...
Deze weigert geloof ik ook. Kan zijn dat deze backup virtueel met de fysieke hardware is, dat gaat op de VM natuurlijk nooit werken. Zal eens kijken of de fysieke bak er nog genoeg zin in heeft, maar daarvan bleef vrijdag het scherm op zwart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 20:28
Misschien een domme suggestie :

Als je steeds dezelfde bestand(en) moet terugzetten, vraag is dan wat daar mee mis gaat.
Gaan ze stuk , of zijn ze compleet weg ?

Er staat toch geen antivirus of aanverwante op die hier een of andere rottigheid in die map doet ?
Iets dat in de achtergrond loopt ?

Vergelijk de map eens met diegene die je terugzet en kijk eens waar de verschillen zitten ?
Misschien brengt dat je op een spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njihtram
floorcleaner schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:21:
Misschien een domme suggestie :

Als je steeds dezelfde bestand(en) moet terugzetten, vraag is dan wat daar mee mis gaat.
Gaan ze stuk , of zijn ze compleet weg ?

Er staat toch geen antivirus of aanverwante op die hier een of andere rottigheid in die map doet ?
Iets dat in de achtergrond loopt ?

Vergelijk de map eens met diegene die je terugzet en kijk eens waar de verschillen zitten ?
Misschien brengt dat je op een spoor.
De system file blijft bestaan, inhoudelijk kan ik er weinig van maken. Kan hem wel openen in notepad, maar dat geeft allemaal hex codes.

De file groeit wel; de huidige (kapotte) system file is 10.932KB en de oude (werkende) is 10.104KB.

Antivirus staat er op, een zwaar verouderde versie van Norton. Maar die heeft nooit updates gehad gezien het systeem altijd offline draait, dus het lijkt me stug dat die opeens roet in het eten gooit?
HKLM_ schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:30:
[...]

Deze locatie?

De files in de repair folder zijn van 2018, dus starten in de VM sowieso niet op gezien dat allemaal vreemde hardware is van voor de conversie naar virtueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
heeft de Win2k setup cd / image geen repair feature ? of is dat ook pas vanaf XP?

en misschien is het niet mogelijk ivm drivers maar win2k -> XP upgraden zou dat ook niet kunnen werken?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njihtram
SMSfreakie schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:18:
heeft de Win2k setup cd / image geen repair feature ? of is dat ook pas vanaf XP?

en misschien is het niet mogelijk ivm drivers maar win2k -> XP upgraden zou dat ook niet kunnen werken?
Weet je zo of alle software en instellingen daarvan bij een update hetzelfde blijven? Drivers is opzich het probleem niet, de PC heeft alleen een scanner en een X aantal kaartlezers, de rest gaat allemaal over de netwerkpoort (inkomende opdrachten en communicatie naar de printer zelf).

De repair optie weet het helaas niet te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
of de boel blijft staan durf ik niet te zeggen, maar wie houd je tegen om je virtual machine te klonen, en het daarop eens verder te proberen :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe heb je deze Windows 2000 VM gemaakt? Is dit middels P2V (image trekken van de fysieke machine en dat ombouwen naar een VM-formaat) of heb je dus zelf handmatig Windows 2000 geinstalleerd? Er staat mij iets van bij dat P2V (de eerste optie) nooit echt een super goed resultaat gaf.

Ik heb in elk geval betere ervaringen met schone installaties, ook in VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 20:38
je zou eens kunnen proberen om norton er zowieso af te gooien, als deze al zwaar verouderd is en het een compleet offline systeem is, werkt die ook alleen maar als vertragende factor
Njihtram schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:11:
[...]

De system file blijft bestaan, inhoudelijk kan ik er weinig van maken. Kan hem wel openen in notepad, maar dat geeft allemaal hex codes.

De file groeit wel; de huidige (kapotte) system file is 10.932KB en de oude (werkende) is 10.104KB.

Antivirus staat er op, een zwaar verouderde versie van Norton. Maar die heeft nooit updates gehad gezien het systeem altijd offline draait, dus het lijkt me stug dat die opeens roet in het eten gooit?

[...]

De files in de repair folder zijn van 2018, dus starten in de VM sowieso niet op gezien dat allemaal vreemde hardware is van voor de conversie naar virtueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njihtram
CH4OS schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:27:
Hoe heb je deze Windows 2000 VM gemaakt? Is dit middels P2V (image trekken van de fysieke machine en dat ombouwen naar een VM-formaat) of heb je dus zelf handmatig Windows 2000 geinstalleerd? Er staat mij iets van bij dat P2V (de eerste optie) nooit echt een super goed resultaat gaf.

Ik heb in elk geval betere ervaringen met schone installaties, ook in VM's.
Deze is 'warm' gemaakt, met VMWare Converter terwijl de machine aan stond. Deze geeft een kant en klare folder met complete startklare VM. Maar de fysieke bak heeft hetzelfde probleem, dus ik wijt het niet direct aan de conversie.

Dat nieuw een beter resultaat geeft ben ik met je eens, maar ik kan de software en instellingen daarvan niet achterhalen. Vandaar dat ik dit oude beestje graag aan de praat wil houden. :)

Nu bezig met dit, dit beschrijft het probleem aardig (beetje bij beetje puzzelen):

https://support.microsoft...mber-of-logical-units-and

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njihtram
nickertNL schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:29:
je zou eens kunnen proberen om norton er zowieso af te gooien, als deze al zwaar verouderd is en het een compleet offline systeem is, werkt die ook alleen maar als vertragende factor

[...]
Was mijn idee inderdaad ook. Enkel laat deze zich niet verwijderen bij programma's in het configuratiescherm en gezien de machine het überhaupt nog niet echt lekker doet is dat een ding van latere zorg haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:32
Ik weet niet of uphclean een optie is in combinatie met w2k.

In het verleden de tool gebruikt om afsluiting en corrupte registries tegen te gaan

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njihtram
Njihtram schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:31:

Nu bezig met dit, dit beschrijft het probleem aardig (beetje bij beetje puzzelen):

https://support.microsoft...mber-of-logical-units-and
Dit bleek de oplossing te zijn. De machine reboot nu vrolijk na het installeren van SP4, de verdere updates vermeld hierboven en de VMware tools.

Morgen eens op zoek naar een PC waar hij virtueel op verder kan draaien en hopen dat de VM zich weer terug laat plaatsen in de omgeving, maar dat komt was wel goed.

Tot zover ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal! :)
Pagina: 1