Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:47
Ik wil graag zonnepanelen gaan leggen op mijn dak :*)

Na het aanvragen van wat offertes valt het me erg tegen wat ze vragen voor het monteren en aansluiten van de panelen dat ik besloten heb om ze zelf te gaan leggen.

Ik heb plek voor in totaal 24 panelen. 12 op zuid, 12 op zuid-west. Nu ben ik er nog niet helemaal uit of ik er ook daadwerkelijk 24 neer ga leggen maar ik lees hier al een paar keer dat het uiteindelijk zijn geld wel oplevert. Er is alleen wat schaduw in de winter. In de zomer niet dus optimizers lijken me niet nodig? Ons verbruik ik ongeveer 3000 kWh per jaar.

Even uitgaande van 24 panelen heb ik de volgende aanbieding ontvangen:
- JA Solar JAM60S-17-325-MR-AB Mono halve cellen Full Black 325Wp 24x
- Growatt 7000TL3-S 3 Fasen Omvormer 1x
- Clickfit EVO complete set rij van 6 panelen portret pannendak met zwarte klemmen 4x

Totaalprijs: 4205excl.

Vanaf de 2 schuine daken kan ik gemakkelijk op zolder komen waar ook de omvormer moet komen hangen. Er liggen al 2 loze leidingen van de zolder naar de meterkast. In de meterkast zit een 3 fase ALS met hierop een 3 fase groep voor de kookplaat. Mag ik hier de 3 fase groep voor de zonnepanelen gewoon bij zetten of moet deze een aparte ALS krijgen?

Bij bovenstaande prijs zullen nog wat kabels en connectors etc komen. Wat vinden jullie van deze set/prijs? Of is het verstandiger om bijvoorbeeld wat duurdere panelen te leggen?

Ik verwacht dat er binnen nu en 20 jaar wel het e.e.a. gaat veranderen in ons stroom verbruik, vandaar dat mijn voorkeur uit zou gaan naar 24 panelen.

Alvast bedankt voor de hulp! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Robje1244 op 11-01-2020 08:33 ]