Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatteryDrummer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2021
Hallo allemaal!

Na 4 jaar plezier wordt het tijd om mijn huidige PC (6700k, 980ti, 16gb) vaarwel te zeggen en een nieuw systeem in huis te halen.
Ik heb me de afgelopen weken al tientallen uren vermaakt met het kijken van reviews, bestuderen van benchmarks, vergelijkingen doen, keuzes maken, keuzes schrappen, enzovoort.. Inmiddels ben ik zo ver dat ik - volgens mij - een compleet boodschappenlijstje heb en rest alleen nog de finetuning.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik mag graag gamen en heb een zwak voor mooie graphics (Shadow of the Tomb Raider, Battlefield V). Het doel is 1440p, 60hz tot 144hz op ultra settings.

Als bruiloft-fotograaf moet ik af en toe grote hoeveelheden foto's bewerken met Adobe Lightroom en af en toe gebruik ik Premiere Pro en After Effects om videos te editen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt rond de €3000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel een 1440p 60hz monitor maar de wens is om die te vervangen met een 144hz Gsync variant. Ik heb geen behoefte aan 4K. Ben ook al voorzien van randapparatuur.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Een degelijke videokaart waar ik de komende 4 jaar mee vooruit kan.
- Een krachtige processor die vlotjes foto's en videos kan renderen.
- 32GB RAM
- Een snelle opslag (Nvme) voor Windows en Lightroom cache.
- Een 1 of 2 TB SSD voor games en actieve foto/video projecten
- Minstens 8 TB HDD opslag voor archief materiaal.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een beetje best of both worlds dus. Goede game-performance (2080ti vind ik te duur tov de prestatiewinst) en een systeem dat zich vlot door honderden foto's en grote videobestanden kan bijten.
Ik ben tijdens mijn zoektocht besmet geraakt met het RGB-virus en verliefd geworden op de 'arctic white' looks in combinatie met een verticaal gemonteerde videokaart (Ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn, persoonlijke smaak). Daarom heb ik de speciale CM adapter aan mijn lijstje toegevoegd zodat de kaart niet tegen het glas zit en voldoende lucht krijgt.

Wanneer ik de pc gebruik heb ik meestal wel muziek aan staan dus de pc zelf hoeft niet per se muisstil te zijn.

Ga je overklokken?
Dat ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb redelijk voor ogen wat ik wil hebben qua cpu, gpu en behuizing. Wat betreft de opslag, RAM, koeling, voeding en moederbord heb ik me nog niet echt vastgepind op iets. Wellicht dat hier nog wat verbetering in zit.

Alvast bedankt!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 505,05€ 505,05
1MoederbordenAsus Prime X570-PRO€ 242,15€ 242,15
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 803,-€ 803,-
2Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 89,90€ 179,80
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500M€ 179,-€ 179,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 105,95€ 105,95
1CasemoddingCooler Master Vertical Graphics Card Holder Kit€ 54,90€ 54,90
1WaterkoelingCorsair Hydro H115i RGB Platinum€ 145,-€ 145,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3600C16D-32GTZNC€ 202,-€ 202,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 114,89€ 114,89
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 2TB€ 237,-€ 237,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 135,09€ 135,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.903,83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-07 21:57
Ik persoonlijk raad nooit meer CoolerMaster cases aan. Voor hetzelfde, soms lagere, bedrag kun je beduidend beter presterende danwel deftigere cases vinden met over het algemeen beduidend betere brouwkwaliteit.

Define S2 of Meshify S2 om er 2 te noemen.

Verder heb ik geen op of aanmerkingen op jouw build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Asus TUF Gaming X570-PLUS kun je nog paar tientjes op bezuinigen, voor niet mindere. ik zou zelf kijken voor stille build, en kast als oa pricewatch: be quiet! Silent Base 600 Zwart Window die je in verschillende kleurstellingen hebt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1277132

Behuizing is vrij persoonlijk qua keuze/voorkeur, maar omdat je graag RGB hebt is dit misschien 'n optie; pricewatch: Fractal Design Define S2 Vision RGB is wel duurder dan je huidige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-07 07:44
Je windows 10 licensie van je huidige build kan je overnemen, tenzij je een OEM versie hebt, natuurlijk, cfr. https://www.howtogeek.com...ense-to-another-computer/

Verder: waarom watercooling?

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabulous Gaming
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-07 15:32
Zo'n dure computer en dan geen rtx 2080 ti? En waarom een 2tb SSD? Windows keys kan je vinden voor een tientje. Ik zou ook voor 3200c 16 ram gaan wat een stuk goedkoper is en meer bang for the buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatteryDrummer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2021
Bedankt voor jullie reacties!

Wat betreft de behuizing lijkt het me inderdaad een kwestie van persoonlijke smaak. Ik stel hier geen hele hoge eisen aan. Ik kan tegen een beetje geluid (de muziek staat toch meestal aan). Ik ga niet naar lanparties dus de hoeft PC niet verplaatst te worden, dus als het staat dan staat het, het hoeft alleen maar te koelen en mooi te wezen. Ik kwam vandaag ook de relatief nieuwe Lian Li Lancool II tegen. Die ziet er imo ook aantrekkelijk uit met goede reviews voor z'n prijs van slechts €100.

Jullie andere adviezen zal ik overwegen!
Mortov Molotov schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 21:17:
Je windows 10 licensie van je huidige build kan je overnemen, tenzij je een OEM versie hebt, natuurlijk, cfr. https://www.howtogeek.com...ense-to-another-computer/
Ah, bedankt voor de tip! Ik heb inderdaad een normale versie. Ik ben geen fan van die shady websites met vage goedkope keys. Dan kan ik inderdaad beter mijn huidige licentie overzetten en dan mag de nieuwe eigenaar zelf beslissen waar hij z'n licentie koopt.
Fabulous Gaming schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 22:51:
Zo'n dure computer en dan geen rtx 2080 ti? En waarom een 2tb SSD? Windows keys kan je vinden voor een tientje. Ik zou ook voor 3200c 16 ram gaan wat een stuk goedkoper is en meer bang for the buck.
In m'n huidige PC heb ik slechts een 500 gb sata-ssd waarop m'n OS, programma's en games geïnstalleerd staan. Met 50/100+ gb die moderne games innemen is die zo vol en blijf ik maar verwijderen en opnieuw downloaden en bovendien werk ik nu met Lightroom en Premiere pro vanaf een HDD. Ik ga voor m'n nieuw pc dan liever voor een snelle 1 TB (of misschien 500 GB) nvme-ssd voor het OS, programma's en Lightroom-cache.
Dan daarnaast een 2 TB sata-ssd waarvan ik +/- 200 GB reserveer voor actieve foto/video projecten en de rest gebruik voor games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-07 21:57
BatteryDrummer schreef op zondag 12 januari 2020 @ 01:44:
Bedankt voor jullie reacties!

Wat betreft de behuizing lijkt het me inderdaad een kwestie van persoonlijke smaak. Ik stel hier geen hele hoge eisen aan. Ik kan tegen een beetje geluid (de muziek staat toch meestal aan). Ik ga niet naar lanparties dus de hoeft PC niet verplaatst te worden, dus als het staat dan staat het, het hoeft alleen maar te koelen en mooi te wezen. Ik kwam vandaag ook de relatief nieuwe Lian Li Lancool II tegen. Die ziet er imo ook aantrekkelijk uit met goede reviews voor z'n prijs van slechts €100.
die Lancool II krijgt ook hele goede reviews. Kwalitatief een hele step up van CoolerMaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-07 21:47
De geruchten zijn dat NVIDIA eind maart haar nieuwe high end kaarten zal gaan presenteren.
Misschien nog tot die tijd het uithouden met je huidige kaart?
De rest van het systeem zou al wel gemaakt kunnen worden natuurlijk 8)

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-07 19:46
Als bruiloft fotograaf zou ik toch opteren voor een apart back-up systeem in plaats van je PC vol met HDD's te proppen. Zo'n enorme case voegt ook weinig toe dan. Kijk eens aan, "arctic white" :)
pricewatch: NZXT H500i Wit

Aan de extra functionaliteit van een X570 mobo heb je vast ook niks en met een goedkopere optie komt het vast ook wel goed... Je wil "artic white" look maar kiest wel voor een zwarte case, dus ... Van het mobo zie je uiteindelijk toch niet veel.
pricewatch: MSI MPG X570 Gaming Plus
pricewatch: Asus Prime X570-P

Je kan je 2de SSD ook in M.2 format nemen, meeste X570 mobo's hebben 2 M.2 slots. Alweer wat minder kabeltjes in je case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-07 13:16
Fabulous Gaming schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 22:51:
Een grote SSD kan fijn zijn voor games op te zetten.
Wat betreft de windows keys voor een tientje, dat is zowat gelijk aan suggeren om windows illegaal te installeren. De keys die op internet zwerven voor dat geld zijn of a. gekocht met gestolen cc, of ze worden vaker dan 1x verkocht.
Bij een OEM/Retail versie hoort officieel een COA, en die krijg je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-07 21:47
eltweako schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:45:
[...]

Een grote SSD kan fijn zijn voor games op te zetten.
Wat betreft de windows keys voor een tientje, dat is zowat gelijk aan suggeren om windows illegaal te installeren. De keys die op internet zwerven voor dat geld zijn of a. gekocht met gestolen cc, of ze worden vaker dan 1x verkocht.
Bij een OEM/Retail versie hoort officieel een COA, en die krijg je niet.
Die keys zijn naar mijn weten gewoon legaal.
Het zijn vaak keys wat aan buitenlandse bedrijven wordt verkocht door Microsoft en op deze manier wordt doorverkocht.
Het is een beetje een grijs gebied, maar je krijgt een foto van de key nummer gewoon bij.
Zelf nooit problemen mee gehad.

Misschien dat iemand er meer info over heeft?

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Hier is al zo vaak iets over gezegd op het forum (hoogstens grijs, dus niet bespreken op het forum), dus dat hoeven we hier niet nogmaals te herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Wellicht geeft dit je nog nieuwe ideeën.

CPU en moederbord hetzelfde gelaten i.v.m. 2x M.2 Nvme op volle snelheid. Ook is de Asus RGB software is best ok geloof ik. De VRM's zitten ook wel snor voor een eventuele upgrade naar een ryzen processor met meer cores/ of overklock.

Als je toch al 800 euro aan een gpu wil uitgeven, ga dan gelijk voor een water gekoelde met 240 MM radiator (lekker stil en houdt de boost-clocks 100% van de tijd) kost maar 50 euro meer.

HDD's aangehouden omdat ik hier weinig kaas van gegeten heb. (genoeg ruimte voor 2 HDD's in de gekozen kast)

Kast aangepast naar een van NZXT met verticale GPU mount aanwezig 2x ledstrips voldoende kabelmanagent, voldoende ruimte voor alle AIO waterkoeling en USB type C op de front panel. Klein aandachtspunt is wellicht de enkele 3.5 mm audio jack (ipv aparte mic. stereo input)
Er zit een RGB controller bij maar volgens mij kan je beter de RGBling aansturen via Asus ipv de CAM software van NZXT (ivm bugs en resources).

Windows 7 Pro licentie (hiermee kan je windows 10 PRO activeren) Download windows 10 Pro NL naar een USB stick en installeer/ gebruik windows 7 key) Niet illegaal / grijs of groen ;)

Pci Riser cable (heb je ook alleen nodig in je origineel gekozen kast). Tests gezien m.b.t. deze kabels en echt verschil is er niet tussen alle bekende merken.

Peperdure AIO die qua prestaties heel goed werkt. Maar voor nagenoeg 40% minder heb je hier de zelfde/net iets betere prestaties. Maar ziet er wellicht wat minder gelikt uit: pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 280

3200 CL 16 Geheugen (wit met RGB). Hierdoor heb je in de toekomst wellicht minder moeite om er nog eens 2x dezelfde sticks naast te zetten. 4x 3600 Mhz wordt vaak lastig. Qua prestaties ga je het toch niet merken (0 t/m 3%) verschil.

Platinum rated kwaliteits voeding met voldoende prik (660 watt)

2x 2TB nvme drives. Geeft een mooie cleane build. Ze zijn aantrekkelijk geprijsd en sneller en groter dan je originele setup.

1 SSD koeler die kwa kleur aardig aansluit bij de rest van de build (zwart is ook nog mogelijk).

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 505,05€ 505,05
1MoederbordenAsus Prime X570-PRO€ 242,15€ 242,15
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 2080 Super iChill Black€ 857,50€ 857,50
2Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 89,90€ 179,80
1BehuizingenNZXT H710i Zwart/Wit€ 169,90€ 169,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit)€ 49,95€ 49,95
1CasemoddingThermaltake Gaming PCI-E 3.0 X16 Riser Cable€ 29,99€ 29,99
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 144,99€ 144,99
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2C3200C16W€ 157,90€ 157,90
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 114,99€ 114,99
2Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 2TB€ 268,50€ 537,-
1OverclockingEK Water Blocks EK-M.2 NVMe Heatsink - Nickel€ 13,95€ 13,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.003,17
Pagina: 1