Beste setup na ASR-920 voor kleinzakelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Topicstarter
Ik vroeg me af of hier Tweakers ervaring hebben met de setup achter een Cisco ASR-920-4sz-a.

Deze week is de glasvezelaansluiting opgeleverd inclusief bovenstaande in rack.
Het gaat om een kleine kantoorvilla met drie verdiepingen, waar maximaal 40 apparaten simultaan draadloos verbonden zullen zijn. Minpunt is dat het geen optie is om LAN-kabels te trekken, waardoor een mesh netwerk puur op draadloze communicatie zal moeten vertrouwen.

Kan hier direct een rits AP's achter zoals een Ubiquiti AP-AC Lite (lijkt me dat deze meer geschikt zijn om bekabeld aan te sluiten) of zou een 3-pack Deco M5's ook al volstaan (Die hier goed uit de test komen: https://nl.hardware.info/...steem-21-mesh-sets-getest)?
Of is een tri-band systeem te prefereren, zoals de M9 Plus, met een dedicated 5Ghz verbinding voor commmunicatie onderling?

Enigzins in dubio, omdat het natuurlijk stabiel moet werken, maar we ook geen hele gekke dingen gaan doen qua netwerkbelasting. We slaan geen data zelf op, het overgrote merendeel van de activiteiten is Outlook/Office365 (Sharepoint en Teams) en misschien af en toe een Skype-meeting. De hele Ubi Gateway+ Edgerouter+ Cloudkey lijkt me dan een beetje doorslaan.

Ik hoor het ook graag als ik totaal de plank missla, en cruciale onderdelen vergeet overigens.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:09

Illusion

(the art of)

Je slaat de plank inderdaad volledig mis, want je moet gewoon kabels gaan trekken.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:10
Jeroenneman schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:43:
Ik vroeg me af of hier Tweakers ervaring hebben met de setup achter een Cisco ASR-920-4sz-a.
Enterprise spul... Is dit niet overkill?
Kan hier direct een rits AP's achter zoals een Ubiquiti AP-AC Lite (lijkt me dat deze meer geschikt zijn om bekabeld aan te sluiten) of zou een 3-pack Deco M5's ook al volstaan (Die hier goed uit de test komen: https://nl.hardware.info/...steem-21-mesh-sets-getest)?
Of is een tri-band systeem te prefereren, zoals de M9 Plus, met een dedicated 5Ghz verbinding voor commmunicatie onderling?
We hebben het is over Enterprise spul....En we gaan daarna een mesh netwerk aanleggen? :?
Enigzins in dubio, omdat het natuurlijk stabiel moet werken, maar we ook geen hele gekke dingen gaan doen qua netwerkbelasting.
Kabels nemen. Mesh gaat nooit zo stabiel als UTP worden.
We slaan geen data zelf op, het overgrote merendeel van de activiteiten is Outlook/Office365 (Sharepoint en Teams) en misschien af en toe een Skype-meeting.
Stabiliteit dus van belang. UTP is dan eigenlijk de enige oplossing.
De hele Ubi Gateway+ Edgerouter+ Cloudkey lijkt me dan een beetje doorslaan.
En hoe zie je dit met de Cisco?
Ik hoor het ook graag als ik totaal de plank missla, en cruciale onderdelen vergeet overigens.
Cloud Key Gen2 nemen, en overal Ubiquiti AP hangen. Al dan niet met een USG. Ik zou nooit een Edgerouter hiervoor gebruiken, als je al een cloud key gaat gebruiken.

UTP kabels regelen in je setup. Dat is eigenlijk de belangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-05 14:14
Wie heeft die Cisco daar geïnstalleerd? Zit dat standaard bij je ISP abonnement? Een router met 10gbit poorten voor een kantoorvilla.. Als je hem wilt behouden zou ik er geen extra router zoals een USG achter hangen.

Mesh wifi kan een oplossing zijn voor thuisgebruik, maar om er een hele dag een kantoor met 40 wireless devices vlot te laten werken met cloud intensieve applicaties zoals SharePoint, Teams & Skype? Ik krijg rillingen over mijn rug.. Heb het nog niet geprobeerd maar zou het eerlijk gezegd ook niet durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 22:02
Illusion schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:10:
Je slaat de plank inderdaad volledig mis, want je moet gewoon kabels gaan trekken.
nou dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Tha Render_2 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:26:
Wie heeft die Cisco daar geïnstalleerd? Zit dat standaard bij je ISP abonnement? Een router met 10gbit poorten voor een kantoorvilla.. Als je hem wilt behouden zou ik er geen extra router zoals een USG achter hangen.

Mesh wifi kan een oplossing zijn voor thuisgebruik, maar om er een hele dag een kantoor met 40 wireless devices vlot te laten werken met cloud intensieve applicaties zoals SharePoint, Teams & Skype? Ik krijg rillingen over mijn rug.. Heb het nog niet geprobeerd maar zou het eerlijk gezegd ook niet durven.
Dit had ik inderdaad beter kunnen vermelden, maar ook ik denk dat die Cisco mega-overkill is. Toch is dit gewoon wat Tele2 standaard levert bij zakelijk glasvezel. 40 is trouwens echt worst case, en nooit zal iedere collega gelijktijdig data ophalen of versturen.

Maar goed, de Cisco kan dus prima het routeren voor rekening nemen, dan moet er alleen voor de acces points iets komen. Ik neig dan nog steeds naar de M9 Plus. Die zou volgens de specs tot 100 devices moeten kunnen ondersteunen. En heeft een dedicated backhaul op de 5Ghz band.

@ijske @Illusion Voor de mensen hierboven die slechts reageren met "trek toch maar UTP": dat is thuis prima, in deze omgeving is het niet mijn spul waar je doorheen boort. Nadrukkelijk géén kabels gewenst. Dan kunnen we blijven drammen dat er UTP moet liggen, maar ik zoek dus een andere oplossing ;)
Een beetje alsof iemand vraagt wat voor fiets lekker fietst, en er dan een auto wordt voorgesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroenneman op 10-01-2020 19:55 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:56

lier

MikroTik nerd

Het is niet voor niets dat iedereen zegt dat je kabels moet gebruiken, er zitten hier een hele hoop "fietsers". Aan jou de keuze hoe je het wil doen, maar wees er bewust van.

Per Mesh hop wordt je verbinding gedeeld (het scheelt aanmerkelijk als je dedicated backhaul gebruikt) waardoor er heel erg weinig bandbreedte over blijft.

Aangezien je je keuze voor de oplossing al hebt gemaakt, welke vraag wil je (nog meer) beantwoord hebben?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:20:
Het is niet voor niets dat iedereen zegt dat je kabels moet gebruiken, er zitten hier een hele hoop "fietsers". Aan jou de keuze hoe je het wil doen, maar wees er bewust van.

Per Mesh hop wordt je verbinding gedeeld (het scheelt aanmerkelijk als je dedicated backhaul gebruikt) waardoor er heel erg weinig bandbreedte over blijft.

Aangezien je je keuze voor de oplossing al hebt gemaakt, welke vraag wil je (nog meer) beantwoord hebben?
Oh, maar ik ben het zeker eens met het feit dat kabels beter zouden zijn hoor. Dat snap ik zelf ook.

Ik heb alleen nog geen keuze gemaakt naar welke wireless set dan de beste optie is. Eentje van een consumenten merk, maar mét backhaul op aparte band, of toch Ubi, maar dan met losse acces points.
En Ubiquiti heeft dan ook nog eens tig producten die door elkaar heen kunnen worden gebruikt. Wel of geen Cloudkey, welke AP, een USG nodig (volgens mij heeft de Cisco geen ingebouwde firewall, maar wel heel veel wat een klein kantoor niet nodig heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jeroenneman schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:42:
[...]

Ik heb alleen nog geen keuze gemaakt naar welke wireless set dan de beste optie is...
Maakt niets uit; ze zijn allemaal even slecht.
Je besluit moedwillig om maar 10% van je internetverbinding te gebruiken en nu wil je van ons horen hoe je daar 10,5 % van maakt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:09

Illusion

(the art of)

@ijske @Illusion Voor de mensen hierboven die slechts reageren met "trek toch maar UTP": dat is thuis prima, in deze omgeving is het niet mijn spul waar je doorheen boort. Nadrukkelijk géén kabels gewenst. Dan kunnen we blijven drammen dat er UTP moet liggen, maar ik zoek dus een andere oplossing ;)
Je ziet het precies verkeerd om. Als je 12 bent, nog thuis woont en internet op je zolderkamer wil, maar je ouders niet meewerken, dán zit je vast aan wifi.
In een kantoor moet het gewoon werken. En daar zijn kabels voor nodig.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Dus je hebt deze router:
https://www.cisco.com/c/e...datasheet-c78-732103.html
ASR-920-4SZ-A
Cisco ASR920 Series - 2GE and 4-10GE - AC model
Zijn het meerdere bedrijven die in het pand zitten of is het een grote? Dat maakt voor mij vooral het verschil in hoe je het netwerk zou indelen.

Er vanuit gaande dat het per verdieping 1 bedrijf zit heb ik het volgende voorstel:
- je gebruikt de 10 Gb glas per verdieping en gebruikt die als uplink naar een L3 switch per verdieping;
- elke verdieping zoekt het vanaf daar zelf maar uit

Beste setup na ASR-920 voor kleinzakelijk

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
PcDealer schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 01:27:
Dus je hebt deze router:
https://www.cisco.com/c/e...datasheet-c78-732103.html

[...]

Zijn het meerdere bedrijven die in het pand zitten of is het een grote? Dat maakt voor mij vooral het verschil in hoe je het netwerk zou indelen.

Er vanuit gaande dat het per verdieping 1 bedrijf zit heb ik het volgende voorstel:
- je gebruikt de 10 Gb glas per verdieping en gebruikt die als uplink naar een L3 switch per verdieping;
- elke verdieping zoekt het vanaf daar zelf maar uit

[Afbeelding: Beste setup na ASR-920 voor kleinzakelijk]
De Cisco is inderdaad overkill. Volgens mij is er zelfs maar een 500mbps contract aan gekoppeld, dus geen idee waarom er dan een router met 10GbE wordt geleverd. Het is één bedrijf met 25 medewerkers, in één pand met drie verdiepingen.
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:43:
[...]

Maakt niets uit; ze zijn allemaal even slecht.
Je besluit moedwillig om maar 10% van je internetverbinding te gebruiken en nu wil je van ons horen hoe je daar 10,5 % van maakt?
Wel als 10% al meer dan voldoende is. Zolang die 10% dan fatsoenlijk werkt is het helemaal prima. Even voor de beeldvorming: dit bedrijf draaide ook prima in zo'n HNK managed offices omgeving, waar de WiFi soms niet hoger dan 6Mbps kwam. We kunnen er weinig aan doen dat Tele2 een router van meer dan 2K plaatst. Ik vraag dus niet om de allersnelste optie, ik vraag of er een manier is om redelijk goed, en gebruiksvriendelijk WiFi door het pand te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 21:29
Is er geen coax beschikbaar in het pand? Wellicht dat je met een converter daar iets mee kunt.

Ook een sub-optimale situatie (dat blijft kabels trekken), wellicht beter dan WiFi backhaul.

[ Voor 33% gewijzigd door gastje01 op 11-01-2020 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:52
Heb je uberhaupt het volledige beheer over die Cisco? Als het bij Tele2 vergelijkbaar werkt als KPN Zakelijk Glas dan levert de ISP een (door hun beheerde) router (Cisco 800 bij KPN) welke een subnetje aan publieke ip-adressen aanbiedt waarbij je daarna een eigen router zult moeten aansluiten om daar echt wat mee te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:10
Is dus zakelijke glasvezel aansluiting, dan kan dit inderdaad een geleverde router zijn. Is gewoon een standaard vanuit de leverancier. 1 device welke alle snelheden kan leveren, van 50mbps to 10gbps.

Het probleem is een beetje wat je wilt. Stabiliteit en geen UTP. Wil je stabiliteit dan ga je voor UTP (of glasvezel) in je pand.
Alles wat je met mesh doet, is kwalitatief een stuk minder stabiel en snel.

Je 500mbps is in ieder geval zwaar overkil tov je wifi mogelijkheden. Je gaat dit nooit met je huidige wifi mogelijkheden kunnen verwerken, wat je ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Een bedrijf met >40 man zou niet moeten kiezen voor een pand waar geen bekabeld netwerk beschikbaar is. Doe je dit wel, accepteer dan ook dat je voor 20, 50 of 100k moet investeren in leggen van kabels in de muren, stucwerk herstellen en opnieuw schilderen. Natuurlijk kan het dus wel, kost alleen geld. Had je maar een ander pand moeten kiezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:16
Een kantoorvilla / pamd heeft over het algemeen ook een systeemplafond waar je makkelijk kabel doorheen kunt trekken, dus hakken en boren hoeft misschien niet eens

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 22:45
Met een product als een Netgear ORBI heb je een dedicated 5Ghz "backhaul" kanaal. De AP's zijn dus "3-band" met de normale 2.4 + 5Ghz voor de gebruikers en een apart voor backhaul van het verkeer tot beneden op de ASR.

Als je dan op elk verdiep zo'n ding neerzet denk ik wel dat je een erg acceptable WLAN kan realiseren. Uiteraard hangt veel af van de constructie van het gebouw. Betonnen gewapende vloeren vs een mooie villa met houten vloeren.
Gaat wel een centje kosten..mischien kan je al eens een Netgear ORBI Multiroom-kit kopen (2 device) en deze centraal opstellen : 1 unit op een plek waar je met een kabel tot op de ASR raak, en eventueel de andere halverwege het pand op 1e verdieping ofzo en TESTEN

https://www.tomsguide.com/us/netgear-orbi,review-4263.html

Ik weet, ik weet, CABLED zou de eerste optie moeten zijn, maar als het niet kan , dan kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

De mensen die hier zeggen dat alle wifi niet stabiel kan: ik werkte op een kantoor waar iedereen op wifi zat. Cisco ap's met onbekende controller. Dekking en snelheid was geen enkel probleem.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
jimbo123 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:08:
Een bedrijf met >40 man zou niet moeten kiezen voor een pand waar geen bekabeld netwerk beschikbaar is. Doe je dit wel, accepteer dan ook dat je voor 20, 50 of 100k moet investeren in leggen van kabels in de muren, stucwerk herstellen en opnieuw schilderen. Natuurlijk kan het dus wel, kost alleen geld. Had je maar een ander pand moeten kiezen :)
Gelukkig zijn we maar met 25 man ;)
We gaan het gewoon eens proberen met een mesh netwerk: werkt dat, dan zijn we goedkoop uit, werkt dat niet, dan is het in ieder geval slechts een slok op een borrel bij overal muren freesen en kabels trekken.
En anders wellicht nog UTP via de buitenmuur laten lopen.
100K investeren in alleen netwerk is natuurlijk van de zotte, behalve voor de meeste hardcore ICT bedrijven die bij enige downtime al geld verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 21:29
PcDealer schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:59:
De mensen die hier zeggen dat alle wifi niet stabiel kan: ik werkte op een kantoor waar iedereen op wifi zat. Cisco ap's met onbekende controller. Dekking en snelheid was geen enkel probleem.
En hoe waren die AP’s aangesloten...? Daar gaat t hier net om.
Pagina: 1