VRAAG: Hoe belangrijk is power saving & C-states?

Pagina: 1
Acties:

• mascarpwn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-02-2024
Dag lieve tweakers!

Ik had een vraag over power savings en C-states in het algemeen.

Allereerst het volgende:

Ik heb een 8700k, overgeklokt naar 5ghz; idle tussen de 27°C en 32°C, onder load nooit hoger dan 75°C (prime95 load, onder normale load bijvoorbeeld bij het renderen van een video in Adobe Premiere blijft de temperatuur tussen de 45°C en 50°C).

Nu is het zo dat ik bij het stabiliseren van mijn OC toentertijd al mijn C-states en Speedstep had uitgeschakeld, mijn CPU draait dus sinds dag één constant op 5ghz. Wat slijtage betreft maak ik mij geen zorgen; ik ben niet van plan om meer dan 5 jaar zonder upgrade te gaan. Ik heb wel vraagtekens als het om verbruik gaat;

Hoeveel zuiniger is de PC met C-states aan?

Hoeveel scheelt het in euro's? (per jaar, bijvoorbeeld)

Is het verlagen van de frequenties voldoende, of moet de v-core tevens aangepast worden?
Om de laatste vraag aan te vullen: Je kunt namelijk je klokfrequentie aanpassen in de Windows Power Options, zonder C of P states aan te zetten in de BIOS. Dit verlaagt je klokfrequentie (bv naar 800mhz ipv 5ghz) maar behoudt dezelfde vcore (in mijn geval 1.34v)

Als ik de Power Options op 'gebalanceerd' houd, dan fluctueert de klokfrequentie als een tierelier; van 800mhz naar 3300mhz naar 4800mhz en weer terug. Dit voelt niet stabiel en ben ik al snel geneigd de boel uit te zetten en terug te keren naar 24/7 5ghz.

Hoe zijn jullie omgegaan met jullie OC?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:27

DataGhost

iPL dev

Of het stabiel is of niet kan je meten, dat is vaak beter dan voelen. Doorgaans zijn moderne CPU's ervoor gemaakt om gigantisch vaak en snel van klokfrequentie te switchen om het verbruik binnen de perken te houden. Hoeveel het scheelt hangt van je CPU, OC en andere factoren af, dat kan je het beste meten met een fatsoenlijke power meter die je tussen je PC en het stopcontact hangt. Ik gok zelf dat het behoorlijk wat kan schelen in euro's per jaar maar dat is natuurlijk afhankelijk van je belasting. Als je 90% van de tijd dat 'ie aanstaat aan het renderen/gamen bent zal je niet veel merken, maar als het eigenlijk maar 10% is kan het verschil fors zijn.

Edit: gezien je idle-temperaturen zal het meevallen trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 10-01-2020 14:16 ]

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou zeggen, hang er eens een stroom meter tussen om te kijken hoeveel jouw pc nu verbruikt met de verschillende settings.

Mijn eigen pc's/servers die ik 24/7 laat draaien heb ik wel altijd zo zuinig mogelijk staan. Persoonlijk merk ik niks van de fluctuatie in Mhz. Ik kan het wel zien in respons tijden, maar voor mijn toepassing nog steeds meer dan voldoende.
Waar ik het wel in merk is het idle verbruik. Zo ging ik met een Fujitsu E920 van 15 watt naar 7 watt. En nu met mijn Fujitsu Q556 van 9 watt (Als hij fixed Mhz draait), naar 2.5 watt.

• mascarpwn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-02-2024
Misschien is het inderdaad het meest verstandig om een stroom meter te gebruiken. Als het verbruik al relatief laag is, dan is het niet eens de moeite waard om te rommelen met settings die je stabiliteit kunnen beïnvloeden; wat kan mij het schelen als ik 20 euro per jaar kan besparen (en ik gok dat dit al best ruim genomen is).

Is er geen softwarematige meter die het aantal kWh berekent of inschat? Ik ben wel benieuwd.

Kleine correctie: Onder reguliere load (renderen, etc.) ziet ik tussen de 45°C en 50°C

[ Voor 9% gewijzigd door mascarpwn op 10-01-2020 21:30 ]