Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poppymieke
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-07-2024
Ik fotografeer al enkele jaren met een nikon coolpix P7800 maar die is echt aan vervanging toe: hij is een paar keer gevallen en sindsdien heb ik problemen met onscherpe stukken op mijn foto's en ik heb hem ook zo intensief gebruikt dat hij echt op is.

Ik ben niet zo'n techneut en heb geen idee wat er momenteel op de markt is dat een goede vervanging zou kunnen zijn.
Ik wil wel in het segment van de compactcamera's blijven omdat dat voor mijn manier van fotograferen het meest bruikbare is: ik loop voortdurend met dat ding in mijn handen rond, een spiegelreflex is daar veel te zwaar en groot voor.

Ook absoluut noodzakelijk voor mij is een in alle richtingen draaibaar display. Daar fotografeer k nu al jaren mee ( daarvoor ook op ene canonmodel) en ik kan gewoon niet zonder.

Ik heb een voorkeur voor canon of nikon, maar mits goede argumenten sta ik ook open voor andere merken.

Iemand een tip voor wat momenteel een waardig alternatief is?

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:04
Wat is je budget?

Kijk eens naar de Nikon Z50. Dat is mooie, compacte mirrorless camera.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poppymieke
Bedankt voor de tip. Dat is hem niet want:
- het kantelbaar display kan alleen omhoog en omlaag, ik wil eentje dat ook opzij kan
- het toestel werkt met losse objectieven, vind ik voor mijn manier van fotograferen niet handig
- net iets te duur: ik wil tussen de 400 en de 1000 uitgeven, maar 1000 toch echt wel alleen als het een erg straf toestel is. Dit is duurder.

Maar toch echt bedankt ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Dat is geen compactcamera.

Er zijn nog maar weinig compactcamera's met de eigenschappen van de P7800 op de markt. Eigenlijk geen enkele. Zoombereik 28-200mm + "een in alle richtingen draaibaar display" + kwalitatief behoorlijke sensor wordt volgens mij niet meer aangeboden.
Om deze eigenschappen te behouden kun je een spiegelloze systeemcamera kiezen, of pogen een goede 2e hands P7800 te vinden.

@poppymieke edit na je 2e reactie: bestaat niet meer!

[ Voor 5% gewijzigd door Vanoverdegrens op 10-01-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-10 18:37
Vanoverdegrens schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:46:
[...]

Dat is geen compactcamera.

Er zijn nog maar weinig compactcamera's met de eigenschappen van de P7800 op de markt. Eigenlijk geen enkele. Zoombereik 28-200mm + "een in alle richtingen draaibaar display" + kwalitatief behoorlijke sensor wordt volgens mij niet meer aangeboden.
Om deze eigenschappen te behouden kun je een spiegelloze systeemcamera kiezen, of pogen een goede 2e hands P7800 te vinden.

De Sony RX100 m6 lijkt ongeveer dezelfde eigenschappen te hebben. Met zelfs een grotere sensor.

20.1MP 1"-type stacked CMOS sensor
F2.8-4.5, 24-200mm equiv. zoom lens
Retractable 2.36M-dot EVF with 0.59x equiv. magnification
24 fps burst shooting (with continuous autofocus)
UHD 4K video at 30p and 24p, 1080p slow-motion capture
5-axis image stabilization
3" touchscreen LCD
On-sensor phase-detection autofocus
Wi-Fi with NFC for quick image transfer to mobile devices
USB charging

[ Voor 24% gewijzigd door JoStad op 10-01-2020 17:53 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Canon Powershot G5x. Iets minder zoom, maar verder lijkt die me aardig te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
JoStad schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:51:
[...]

De Sony RX100 m6 lijkt ongeveer dezelfde eigenschappen te hebben. Met zelfs een grotere sensor.
Display is niet naar wens.

Als minder zoombereik geen probleem is, dan heeft @Kwintessens de oplossing. Vanwege de beperktere zoom (de GX5 mk ii heeft slechts120mm) liet ik hem achterwege.

[ Voor 24% gewijzigd door Vanoverdegrens op 10-01-2020 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Dat scherm kan toch ook in selfiestand? Dus zou een prima optie zijn.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Universal Creations schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:11:
Dat scherm kan toch ook in selfiestand? Dus zou een prima optie zijn.
Dit:
"Ook absoluut noodzakelijk voor mij is een in alle richtingen draaibaar display. Daar fotografeer k nu al jaren mee ( daarvoor ook op ene canonmodel) en ik kan gewoon niet zonder."
is natuurlijk wat anders dan een display, dat slechts naar boven geklapt kan worden.
De Sony RX100's zijn daarmee uit de race. En eigenlijk is alles uit de race, als je 200mm wilt hebben.
Rara, waarom zijn goede P7800's 2e hands nog steeds erg gezocht?? ( https://www.ebay.de/sch/i...c&LH_Sold=1&LH_Complete=1 )

Edit: @Universal Creations Ik vermoed dat het bewust "op de letter" geschreven is en klapbaar niet voldoende is.

[ Voor 21% gewijzigd door Vanoverdegrens op 10-01-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat is wel zeer op de letter gelezen. Want het gaat mij om het doel: het kan voor lage en hoge standpunten gebruikt worden en je kunt ook jezelf zien. En dat kan op meerdere manieren bereikt worden. Dat kan zoals op de P7800 (of zoals Canon het vaak doet), maar kan dus ook zoals deze Sony. Maar we zullen wel horen van @poppymieke wat precies de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Volgens mij heeft de G5X II dezelfde schermkantelmogelijkheden als de Sony RX100. Dus als de Sony afvalt, valt de Canon ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Klopt, de MKii heeft het zwenkbare scherm van de 1e versie niet meer. De oude GX5 wel, maar die heeft nog minder zoom, namelijk 28-100mm.

Een compactcamera met de gezochte eigenschappen (die van de P7800) wordt gewoon niet meer aangeboden. Over, uit, finito!!

[ Voor 3% gewijzigd door Vanoverdegrens op 10-01-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
Mee eens. Ik heb even op dpreview.com gezocht, daar kan je namelijk op "fully articulated" zoeken, op Tweakers alleen op "kantelbaar". En er is sinds 2015 gewoon niks meer met een 1/2.3" of 1/1.8" sensor dat aan de wensen voldoet. Er zijn wel wat echte superzooms, of modellen met een 1" sensor, maar die zijn dan weer zo groot dat je net zo goed een systeemcamera kan nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Arumes op 10-01-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Arumes schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:29:
Volgens mij heeft de G5X II dezelfde schermkantelmogelijkheden als de Sony RX100. Dus als de Sony afvalt, valt de Canon ook af.
Daarom zei ik ook G5X. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
Ik reageerde meer op Vanoverdegrens, had misschien zijn bericht even moeten citeren. Hij noemde de II namelijk.

De eerste G5X lijkt inderdaad de beste optie. Hij heeft wel minder zoom, maar als je van 1/1.7" 12MP naar 1" 20MP gaat kan er desnoods best wat uitgesneden worden om "digitaal te zoomen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Klopt, maar ook geen spiegelreflex

Er zijn inderdaad niet veel geavanceerde compactcamera’s meer. Dan kom je toch op de spiegelloze systeemcamera’s. Precies het segment waar Nikon op mikt met de Z50 😀

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Joris748 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:04:
[...]

Klopt, maar ook geen spiegelreflex

[...]

Er zijn inderdaad niet veel geavanceerde compactcamera’s meer. Dan kom je toch op de spiegelloze systeemcamera’s. Precies het segment waar Nikon op mikt met de Z50 😀
Dan lijkt me de Canon M50 + 18-150 de logischere keuze. https://www.technikdirekt...-18-150?sPartner=VKNR_483
Maar wel een flink stuk groter dan een compactcamera. Vooral de lens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-10 18:37
Vanoverdegrens schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:16:
[...]

Dit:
"Ook absoluut noodzakelijk voor mij is een in alle richtingen draaibaar display. Daar fotografeer k nu al jaren mee ( daarvoor ook op ene canonmodel) en ik kan gewoon niet zonder."
is natuurlijk wat anders dan een display, dat slechts naar boven geklapt kan worden.
De Sony RX100's zijn daarmee uit de race. En eigenlijk is alles uit de race, als je 200mm wilt hebben.
Rara, waarom zijn goede P7800's 2e hands nog steeds erg gezocht?? ( https://www.ebay.de/sch/i...c&LH_Sold=1&LH_Complete=1 )

Edit: @Universal Creations Ik vermoed dat het bewust "op de letter" geschreven is en klapbaar niet voldoende is.
Vanaf RX100m6 heeft de camera een F2.8-4.5, 24-200mm equiv. zoom lens
Voor een display in alle standen en zelfs op afstand is een mobiele telefoon met wifi een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poppymieke
Dank je wel allemaal voor het meedenken.
Dat van dat een in alle richtingen draaibaar kantelbaar display is inderdaad op de letter te nemen waardoor de sony geen optie voor me is. Niet omwille van de 'selfiestand' (ik maak zelden selfies) , maar gewoon omdat ik dat scherm eigenlijk zowat altijd opzij geklapt gebruik en dat zo gewoon ben dat ik niet anders meer wil.

Die canon lijkt me idd een optie, heb voor de nikon met een canon G12 gewerkt en daar was ik zeer enthousiast over tot de lens niet meer uit zijn behuizing kwam en hij vervangen moest worden. Ik ga dat eens grondiger bekijken, want ik kom er daar wat verschillenden in tegen (Canon G1X MKIII, Canon Powershot G7X Mark III, Canon Powershot G5X Mark II) en het verschil ontgaat me momenteel een beetje (hulp en tips altijd welkom) . (Edito: nr 2 en 3 vallen omwille van het display al af zie ik ...)

Die canon M50 is gewoon te groot. Ik loop daar echt de hele tijd mee los in de hand (en ik heb kleine handen ;) ) rond en da's niet handig als die groot is.

[ Voor 3% gewijzigd door poppymieke op 10-01-2020 23:58 . Reden: meer info gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Door vast te houden aan jouw specifieke manier van het scherm gebruiken, beperk je je enorm in de opties. Op een andere manier het scherm gebruiken vraagt vooral gewenning. Waarom zou dat niet lukken?

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 11-01-2020 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
poppymieke schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 23:31:
Dank je wel allemaal voor het meedenken.
Dat van dat een in alle richtingen draaibaar kantelbaar display is inderdaad op de letter te nemen waardoor de sony geen optie voor me is. Niet omwille van de 'selfiestand' (ik maak zelden selfies) , maar gewoon omdat ik dat scherm eigenlijk zowat altijd opzij geklapt gebruik en dat zo gewoon ben dat ik niet anders meer wil.

Die canon lijkt me idd een optie, heb voor de nikon met een canon G12 gewerkt en daar was ik zeer enthousiast over tot de lens niet meer uit zijn behuizing kwam en hij vervangen moest worden. Ik ga dat eens grondiger bekijken, want ik kom er daar wat verschillenden in tegen (Canon G1X MKIII, Canon Powershot G7X Mark III, Canon Powershot G5X Mark II) en het verschil ontgaat me momenteel een beetje (hulp en tips altijd welkom) . (Edito: nr 2 en 3 vallen omwille van het display al af zie ik ...)

Die canon M50 is gewoon te groot. Ik loop daar echt de hele tijd mee los in de hand (en ik heb kleine handen ;) ) rond en da's niet handig als die groot is.
Vergeet versie 1 van de Powershot G5X niet. Die heeft wel een swivel screen.

Vraagje: maakt de zoomrange je niet uit? De Powershot G1X III heeft maar een bereik van 24-70, terwijl je huidige camera tot 200mm gaat.

Vraagje 2: maakt het voor je uit of er een zoeker op zit? Het lijkt nu alsof je altijd het grotere scherm gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poppymieke
vraag 1: Ik fotografeer heel gevarieerde dingen: zowel veel macro bijvoorbeeld, maar met mijn nikon ben ik ook veel beginnen zoomen. En idd: ik zou het liefst hebben dat het zoombereik zo groot mogelijk is. Maar ik vrees dat ik alle opties die ik nu heb in een ander toestel niet zal vinden en toegevingen zal moeten doen. Vind ik best lastig omdat ik ook vermoed dat er bovendien een flink steviger prijskaartje gaat tegenover staan...
vraag 2: ja! Ik wil eigenlijk echt graag een zoeker! Maar ook hier hetzelfde probleem: ik vrees dat ik toegevingen zal moeten doen ...

Om een idee te hebben van wat ik allemaal zoal fotografeer, kijk je best eens op mijn blog: https://mooisvanme.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poppymieke
Mijn nikon was echt op en vandaag dus toch maar een nieuw toestel aangeschaft. Het is de redelijk prijzige canon powershot G1x mark III geworden. Want dat was de enige met een voor mij hanteerbare grootte en het kantelbaar scherm zoals ik het graag wil. Maar ik hou mijn hart vast voor het verlies aan zoom. Komende van een 200 gaat dat aanpassen worden. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poppymieke
Bon, zware miskoop dus, toch voor mijn manier van fotograferen. Een zeer groot deel van het soort van foto's dat ik maak, kan ik er gewoon niet mee maken (macrofotografie, dichtbij en bladvullend) .... Ik moet op zoek naar een ander. (moest iemand deze wille overnemen ... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je vergelijkbare kwaliteit wil met een zoom tot aan 200mm (fullframe equivalent) en ook nog de mogelijkheid tot macro: Sony RX10 II. Misschien niet de meest compacte en ook niet de latest and greatest, maar wel een hele lichtsterke lens en de mogelijkheid om er een close-up filter op te plaatsen voor echte macro vergroting (als je de lens volledig inzoomt).

Zoals je hebt gemerkt, bestaat de perfecte camera niet, dus je zal ergens wat moeten inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:01

DirtyBird

Praktiserend denker

Valt de panasonic fz2000 nog onder compact? Ia eigenlijk een bridgecamera. Deze heeft wel een grote sensor, volledig kantelbaar scherm vziw en een zoombereik tot 480mm FF.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Maar is minder lichtsterk, veel minder scherp en ook groter dan de RX10 II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poppymieke
Zoals je hebt gemerkt, bestaat de perfecte camera niet, dus je zal ergens wat moeten inleveren.
Nope, dat zal niet. Maar ik verwacht wel dat een nieuwe die dubbel zo duur is een verbetering is en niet eentje waar ik moet op inleveren. Maar dat kan dus blijkbaar niet. Dus heb ik net een tweedehands gekocht, identiek aan hetgeen ik al had en waar ik goed mee kan werken.
En dan is het nu wat uitzoeken wat ik met de miskoop ga doen.
Pagina: 1