Busch Jaeger dimmer knop heeft speling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 11:10
Al enige tijd hebben we een dimbare lamp boven de eettafel. In het begin veel problemen gehad met het vinden van een dimmer die goed werkt icm 6 LED lampen. Destijds 2 soorten dimmers gekocht:

Shuttle dimmer met een pulse knop
Busch Jaeger dimmer met draaiknop (Busch Jaeger Led Dimmer 6523 U-102)

Shuttle dimmer werkte wel prima maar het precies dimmen van licht was soms wat lastig met pulse knop. Zeker mijn vrouw en 4 jarig dochter hadden daar moeite mee. Daarna toch maar weer de Busch Jaeger dimmer weer geinstalleerd alleen die heeft de nare eigenschap dat er wat speling in de knop zit bij het indrukken.
Je moet als het ware eerste een millimeter of 5 indrukken voordat je pas echt de dimmer in en uitschakeld. Resultaat is dat je soms wel 3 keer drukt voordat je het licht aan hebt. Geen ramp, maar echt prettig is dit niet. En je raad het al, de 2 dames hebben daar meer moeite mee en gaan lopen rammen op die knop.

Nu ben ik voor die 2 dimmers in totaal al iets van 85 euro kwijt geweest (incl. knoppen). Wil er best nog wat voor uitgeven om het echt goed te maken maar wil voorkomen dat ik weer 2 dimmers gekocht heb en nog geen klap verder ben.

Wat zijn jullie ervaring hiermee? En zijn er dimmers die je kunnen aanraden of wellicht een manier om die speling uit de Busch Jaeger dimmer weg te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 11:40
Kan je het dopje van de draaiknop er niet af halen, daar iets in stoppen van een paar mm waarmee je de speling oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Dacht eerst ook dat het de knop was, maar net nog even gekeken en het is de dimmer zelf die speling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:10
Ik heb ook zo'n dimmer, en die werkt niet helemaal lekker idd. Vrouw en kind opvoeden over het gebruik van apparatuur levert je misschien op lange termijn het beste resultaat?

Voor een tweede dimmer heb ik bij de lokale electrotoko een universele dimmer gekocht. Deze werkt bij mij op een IKEA lamp beter dan de BJ 'merkdimmer'. De speling op de as is een stuk strakker (beter klikgevoel), en hij dimt beter. Nadeel is welk dat hij alleen met een pasringetje in BJ schakelmateriaal past. Dat voelt niet helemaal sterk, en is mogelijk niet bestendig tegen het geweld van je huisgenoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Wellicht geef ik die universele dimmer een gooi. Even voorleggen aan die winkel of ze het aanraden in mijn situatie (heeft me destijds ook goed advies gegeven) aangezien ik er 6 led lampen tegelijk mee wil dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
In plaats van de dure oplossing door een nieuwe dimmer te kopen, kan je ook proberen het op te lossen met epoxy. Biedt dat geen uitkomst, kan je altijd een nieuwe kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-04 07:52
T_knoop schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:52:

Voor een tweede dimmer heb ik bij de lokale electrotoko een universele dimmer gekocht. Deze werkt bij mij op een IKEA lamp beter dan de BJ 'merkdimmer'. De speling op de as is een stuk strakker (beter klikgevoel), en hij dimt beter. Nadeel is welk dat hij alleen met een pasringetje in BJ schakelmateriaal past. Dat voelt niet helemaal sterk, en is mogelijk niet bestendig tegen het geweld van je huisgenoten.
Deze heb ik, met het pasringetje in BJ schakelmateriaal. Dat werkt de eerste 30x uitstekend en daarna knapt het pasringetje doormidden en zit de knop niet meer vast op het asje :| . Dat heb ik nu tijdelijk met een stukje ductape ertussen opgelost, nog geen andere oplossing gevonden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Alsjemenou schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:39:
In plaats van de dure oplossing door een nieuwe dimmer te kopen, kan je ook proberen het op te lossen met epoxy. Biedt dat geen uitkomst, kan je altijd een nieuwe kopen.
Epoxy in wat dan? Want de speling zit in de dimmer zelf, niet in de knop.

En wat betreft zo'n ringetje die breekt. Lijkt me dan beter om gelijk een andere knop erop te zetten, die dingen kosten toch maar een paar euro geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:08

Illusion

(the art of)

Ik heb ook een aantal busch-Jaeger dimmers.. Daar moet je de knop ook eerst 3mm indrukken voordat hij "pakt" en daarna moet je nog een paar mm verder drukken voordat hij echt omschakelt.
Dat is hier echter geen enkel probleem. Ook de de mrs. niet.

Ik denk dat je de dimmer te ver achter het raam hebt zitten, waardoor je eigenlijk net te weinig travel hebt om de knop goed in te drukken.

Probeer het eens zonder afdekraam, of dat beter voelt. Als dat zo is, kan je met een vulringen de dimmer iets verder naar voren halen.

[edit]
Ik heb blijkbaar exact dezelfde dimmer (6523 U-102) als @Erik070

[ Voor 6% gewijzigd door Illusion op 14-01-2020 16:10 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:37
Illusion schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:05:
Ik heb ook een aantal busch-Jaeger dimmers.. Daar moet je de knop ook eerst 3mm indrukken voordat hij "pakt" en daarna moet je nog een paar mm verder drukken voordat hij echt omschakelt.
Dat is hier echter geen enkel probleem. Ook de de mrs. niet.

Ik denk dat je de dimmer te ver achter het raam hebt zitten, waardoor je eigenlijk net te weinig travel hebt om de knop goed in te drukken.

Probeer het eens zonder afdekraam, of dat beter voelt. Als dat zo is, kan je met een vulringen de dimmer iets verder naar voren halen.
Als dit de oorzaak is, dan moet onze TS ook even alle stopcontacten nakijken.

De metalen voorplaat van het inbouw-elektramateriaal moet op de muur liggen en niet verzonken in de muur. Bij schakelaars en dimmers resulteert een verzonken montage in een slechte werking. Bij wandcontactdozen (stopcontacten) kan het zelfs gevaar opleveren. Dit als gevolg van verminderd contact tussen de pen van de stekker en klemmen van het stopcontact.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik herken het wel. Heb zelf ook enkele Busch Jaeger dimmers in huis die meer kracht vereisen met indrukken dan je zou verwachten met als resultaat kleine kinderen die er op rammen totdat de lamp eindelijk aan gaat :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Illusion schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:05:

De dimmer zit vlak met de muur, dieper of minder diep kan ook niet echt. Maar je gaf met wel een idee met je opmerking over te weinig travel. Ik heb het afdekraam eraf gehaald en dan is de speling niet weg maar omdat je verder kan doordrukken werkt het beter. De knop wordt dus eigenlijk te vroeg belemmerd, en niet door het afdekraam maar door de centraalplaat (zo noemt Bush Jaeger het). Ik zie alleen geen andere manier waarop ik het zou kunnen monteren. Het afdekraam en knop/centraalplaat zijn speciaal voor deze dimmer: https://www.sandervunderi...it-hagelwit-2511-214.html
https://www.sandervunderi...it-hagelwit-2115-214.html

Het was voor mij ook de eerste keer dat ik een schakelaar/dimmer monteerde. Klopt het dat de centraalplaat de afdekplaat op zijn plaats houdt? Ik heb de centraalplaat met de bijgeleverde zwarte kunststof moertje vast gemaakt aan de dimmer en daarmee klemt het de afdekplaat tegen de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:08

Illusion

(the art of)

Dimmer - raam - plaat - moer
Het middendeel van de plaat is enigszins flexibel en moet je met de moer strak tegen de dimmer aan draaien. (Zonder brute kracht)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:18
Misschien een dimmer van een tientje halen bij de action en kijk of die werkt.
Of afhankelijk van je lichtbron(nen) haal je 6 tradfi lampen bij ikea met een afstandsbediening. Dimt en werkt gegarandeerd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Illusion schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:48:
Dimmer - raam - plaat - moer
Het middendeel van de plaat is enigszins flexibel en moet je met de moer strak tegen de dimmer aan draaien. (Zonder brute kracht)
Dan lijkt het erop dat ik hem toch goed gemonteerd heb. Jammer dat het dan zo matig werkt. Ik denk dat ik het maar zo laat voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-04 07:52
Voor wie het interessant vindt: de verloop-ringetjes heten 'draaibus adapter 4-6mm voor dimmer' en zijn voor 1,50 te koop bij de betere bouwzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:09

Exigence

dnkroz

Heb je nog ruimte naast de dimmer? Dan kun je overwegen om functioneel het dimmen en het schakelen van elkaar los te koppelen door een losse schakelaar in serie met de dimmer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunSha
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-03-2020
Had more or less similar issue, came to your post on tweakers, tried adjusting dimmer in inbouwdos etc etc. Pressing the 'knop' more inside did help a bit at random but what eventually did the trick was the minimum brightness settings (pot. meter), as per doc, I was instructed to use right side of (R,C fase aansnijding) but when I turned to other way (just hit and trial), lamp was stable in dimming, turning on in one time without flicking or noise.Try it you never know.
Pagina: 1