Ryzen 7 3700X warm in idle

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
Hey misschien dat jullie dit wel weten,

Ik werk zelf al hele ruime tijd met intel CPU's(zeg maar gerust al 20+ jaar) en heb nu weer eens een AMD cpu gekozen. De Ryzen 7 3700X in combinatie met Be quiet! Dark Rock Pro 4 cooler, heb overigens thermalpaste van Coolermaster gebruikt omdat ik daar goeie ervaringen mee heb.

Maar in Idle state is dit ding al rustig 40 graden, schommelt een beetje tussen de 39 en 43 in zeg maar. Is dit normaal of heb ik gewoon iets stoms gedaan :?

Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:04
Is volkomen normaal.
Ryzen Master is betrouwbaar, elk ander monitoring programma niet zo. Zelfs hwinfo geeft verkeerde waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zit hij op een x570 mobo?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Nee op een x470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Mkay, en hoe zijn de voltages idle, gemeten met hwinfo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Casejunky Wat is je gehele systeem, waar meet je mee etc etc.

Gebruik Ryzen Master en niets anders

[ Voor 44% gewijzigd door Hackus op 10-01-2020 16:31 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Wintervacht schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:26:
[...]

Mkay, en hoe zijn de voltages idle, gemeten met hwinfo?
Zeer waarschijnlijk op maximaal. Nogmaals, net zoals Hackus opmerkt, gebruik Ryzen Master en niks anders.
Hwinfo pakt de maximale clock, in Ryzen Master zie je dat die netjes idle op veel lagere clock draait.
Nogmaals, monitoren met Ryzen Master en dan heb je betrouwbare metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Gummiebeer schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:37:
[...]

Zeer waarschijnlijk op maximaal. Nogmaals, net zoals Hackus opmerkt, gebruik Ryzen Master en niks anders.
Hwinfo pakt de maximale clock, in Ryzen Master zie je dat die netjes idle op veel lagere clock draait.
Dit is net ryzen master gemeten, weet de voltages niet zo uit me hoofd heb er verder niks aan veranderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
Casejunky schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:39:
[...]

Dit is net ryzen master gemeten, weet de voltages niet zo uit me hoofd heb er verder niks aan veranderd
Dan is er niks aan de hand. AMD loopt nu eenmaal warmer dan een Intel.
Lekker bij Ryzen Master houden. Veel monitoring programma's kunnen niet overweg met AMD en gaan vreemde waardes geven of gaan in conflict met RM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Gummiebeer schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:37:
[...]

Neemt niet weg dat bijvoorbeeld x570 boardjes eigenlijk veel te scheutig zijn met de voltages, waardoor chips ook idle dus veel warmer worden dan nodig. Misschien heeft dit x470 boardje hetzelfde, vandaar dat ik er naar vraag.

Op zich zijn de temperaturen niet verkeerd, maar als de voltages te hoog zijn kun je die in de BIOS best aanpassen om wat lagere temperaturen te krijgen zonder in te leveren op performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Wintervacht schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:11:
[...]

Neemt niet weg dat bijvoorbeeld x570 boardjes eigenlijk veel te scheutig zijn met de voltages, waardoor chips ook idle dus veel warmer worden dan nodig. Misschien heeft dit x470 boardje hetzelfde, vandaar dat ik er naar vraag.

Op zich zijn de temperaturen niet verkeerd, maar als de voltages te hoog zijn kun je die in de BIOS best aanpassen om wat lagere temperaturen te krijgen zonder in te leveren op performance.
Goeie tip dit wist ik dus niet, ik ga vanmiddag even kijken of dat een probleem is.

Maar afgaande van wat Gummiebeer zegt denk ik dat ik me er niet echt druk om hoef te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:55

Cidious

The Bloody Gent

Je hebt gekozen voor een luchtkoeler welke in dit geval heel goed presteert onder load. De DRP4 is een topkoeler. Maar je moet begrijpen dat deze direct boven de GPU hangt en de hitte van de GPU absorbeert. Gemiddeld is de temperatuur binnen de kast al gauw 30-40 graden en de gpu backplate kan al gauw 55-60 worden tijdens het gamen. In idle zal de DRP4 de ambient temperatuur binnen in de kast absorberen en tel daar lichtelijke load tijdens idle boven op en het feit dat de AMD Zen 2 chips een super klein oppervlak hebben en dus makkelijk in temperatuur springen dan krijg je jouw resultaat. Niks mis.

Ik ben zelf een groot fan van AIO of waterkoeling als intake. Dit zorgt ervoor dat je de koele lucht van buiten de kast gebruikt om je CPU te koelen ipv hete kast lucht. Mijn AIO werd 30 graden idle. Mijn huidige custom loop slechts 25 graden.

Verbeteren airflow in kast om temps iets te laten zakken. Verder niks mis met deze temperaturen.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Even mijn 2 centjes gezien ik hier ook aardig wat onderzoek naar heb gedaan:

AMD loopt niet per definitie warmer dan een intel. RM laat inderdaad de juiste temperaturen zien, die overeenkomen met MSI Afterburner (ik heb nog geen ander programma gezien die dit verder goed doet), maar dat heeft niet direct te maken met Hardwareinfo die temperaturen verkeerd leest. Om een 1 of andere reden lezen de meeste programma's uberhaupt de sensoren van een Ryzen niet uit.

Wat mij opviel bij meerdere systemen is dat de idle temps heel erg spiken (bijvoorbeeld binnen een tel van 38 naar 43), wat waarschijnlijk aan de boostclock van AMD ligt + gewoon wat extra voor stabiliteit. Als je goed kijkt bij reviews van bijvoorbeeld Gamers Nexus, zie je dat ze altijd hun voltages fixed zetten bij metingen.

Onder load zul je zien dat je koeler alles wel netjes bijhoudt en dat de spikes weg zijn. De idle temps van een Ryzen zeggen dus eigenlijk weinig. Ik zou daarom ook niet aanraden om je voltages aan te passen omdat ze 'hoog' zijn in idle. Ik zou me pas zorgen maken wanneer je hoge temps krijgt onder load. Het is niet heel netjes van AMD, but if it ain't broke, don't fix it.

En @Cidious, er zijn natuurlijk verschillen tussen AIO en luchtkoelers, maar sommige theorieën van je kloppen niet helemaal. Ja de GPU zit in de buurt van de koeler, maar de DRP4 zou niet de temperatuur doorstralen naar je CPU. Hot-pockets in een kast kunnen een probleem zijn maar dat is 100% een airflow issue en geen issue die alleen voorkomt bij luchtkoelers. Bij AIO's wordt het trouwens aangeraden om ze te plaatsen bij een outtake ipv een intake omdat je je intake lucht verwarmd, wat niet ten gunste is van je gpu, VRM, SSD's en andere componenten in je systeem.
en het feit dat de AMD Zen 2 chips een super klein oppervlak hebben en dus makkelijk in temperatuur springen"
Dit slaat vrijwel nergens op.
Mijn AIO werd 30 graden idle. Mijn huidige custom loop slechts 25 graden.
Zo te zien in je inventaris heb je een full-copper 360 radiator met een aardig aantal aftermarket fans, waarbij de vergelijking met een DRP4 niet echt opgaat :p

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Je raakt echt kant nog wal met je argumenten.

Radiator als intake voor Zen 2 verhoogt amper je kast temperatuur omdat je water temperatuur maar tussen de 20 en 30 graden zal zijn. Intake kan dus nooit boven 30 graden zijn. Ik heb dit zelf uitvoerig getest met meerdere AIOs en mijn custom loop.

Radiator als outtake betekent 10 graden hogere processor temperatuur op zn minst en radiator als intake heeft vrijwel geen invloed op VRM en geheugen mits je voldoende outtake fans hebt. Radiator als output dan laat je lekker de GPU je processor opwarmen net als bij een grote luchtkoeler wat dus niet optimaal is voor CPU koeling.

Buldzoid legde dit mooi uit in 1 van zijn videos. Als jouw VRM de radiator als outtake nodig heeft dan heb je een rotzooi moederbord. (MSI MPG series etc).

Mijn Idle temps zijn 25-35 graden met custom loop en waren 30-40 met AIO. Programma's als Google Chrome zijn problematisch voor processor idle load bijvoorbeeld. Maar bij normaal gebruik en edge blijven mijn temps vrijwel 25-35 graden idle.

Een ander ding dat idle temps enorm verhoogt is de optie in Ryzen 'RM Animations' als je die aanzet gaan idle temps zo'n 10 graden omhoog.

En mijn argument houdt makkelijk stand want Ryzen 2000 werkte net zo als Ryzen 3000 met boosten maar had dit probleem bijna niet met het springen van temperaturen. Puur om de reden van grote chipoppervlak en dus makkelijker af te voeren hitten naar de koeler. Als jij een 3-6 graden wil winnen met Ryzen 3600, 3700X 3800X pak dan maar eens liquid metal. Dit verhoogt enorm the hitte geleiding voor het kleine chip oppervlak en verlaagt temperaturen voor mijn setups met 3-6 graden vergeleken met Kryonaut of Noctua NT-H1 . Helaas vreet het in de IHS en wil ik het daarom niet meer gebruiken.

Jij praat maar hebt volgens mij geen echte ervaring met het platform. Ik draai hier 2 systemen en ben in het bezit van verscheidene AIO koelers, Luchtkoelers, Thermal pastes, CPU blokken, processoren, moederborden en geheugen kits waar ik uitvoerig op getest heb.

Leuk dat jij een mening hebt maar sorry het is echt te ver van de werkelijkheid af. Wat jij aangeeft is theoretisch hoorzeggen. Copy paste broscience.

Toon resultaten. Ik heb ze.

[ Voor 4% gewijzigd door Cidious op 24-01-2020 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
idle temps zijn volledig normaal niet gek en compleet onbelangrijk, als je load temps maar in orde zijn ;)

@Cidious
fordox heeft niet een fout argument gemaakt dus ik weet niet wat je allemaal loopt te zemelen en te sputteren hou even op man. (deze man praat denk ik niet over idle temperaturen)

als je geen manual all core oc zet is het inderdaad wel het best dat die cpu absoluut zo koel mogelijk is zodat deze het hoogst mogelijk boost, eens en zo zou ik het zelf ook instaleren ;)
de volgende stukjes had je ook weg mogen laten:
vrms/jouw idle temperature en alles daaronder :/
een minnetje voor je houding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

[weg]

[ Voor 99% gewijzigd door Fordox op 28-01-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ik reageer op je houding. Je opmerking "dit slaat vrijwel nergens op". laat zien dat jij je hier wil bewijzen. Ik geef gewoon duidelijk aan dat ik inmiddels weet waar ik over praat en je argument was niet solide. Als je daadwerkelijk zoveel ervaring hebt dan had je dit soort basic info geweten betreft radiatoren en hun positie.

Intake rad is zo'n 10 graden koeler dan als outtake. Kijk gewoon eens op youtube. Type in Radiator intake outtake. En voila de resultaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eBzZ2L6Kxwn2z7IcJA1par9Z/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tLmzrPJu0x3tGrTIqpGRgWX7/thumb.png
74.4 graden celcius onder load CB multi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/psrYcPnQ2Mdr3clSioRJeuV8/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dQR5yOTZL1gtqtAB6i0OPyRr/thumb.png
65.8 graden celcius onder load CB multi

Test experiment in M-ATX kast met 3600 (dus geen zwaar stokende processor)

Sorry voor ongelijke screenshot cutouts. Waren snips tijdens het draaien.

Het is algemene wetenschap dat de huidige Ryzen chips warmer worden doordat het lastiger is de hitte van de chip af te leiden door het kleine oppervlak. 2600 en 2700X zijn makkelijker te koelen met dezelfde koel opties bij zelfde TDP. Zelfde voltage etc etc etc. Nieuwe chips zijn op 7nm dus zouden veel zuiniger moeten zijn (wat ze ook zijn) en toch zijn de temperaturen hoger. Als jij wil geloven dat dit boost behavior is dan moet je dat doen. Maar boosten is niet heel anders tussen 2000 en 3000 serie.

Je toon van reageren in de eerste plaats was waar je mijn reactie aan verdient hebt. Ik probeer simpelweg mijn vindingen te delen net als jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Kloppen de foto's wel die bij de temperaturen horen?
Foto 1 toont een mATX kast met 2 intakes en 1 outtake, foto 2 toont een ATX kast met 3 intakes en 3 outtakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Hmmm. Klopt inderdaad niet. Was laat gisteren. Als ik thuis ben zal ik even zoeken naar de juiste setup photo. Had deze van mijn Telefoon gehaald. niet goed gekeken inderdaad. maar de temps kloppen wel. Die horen bij de M-ATX kast. Sorry about that.

Heb dit geintje in meerdere setups gedaan. Ook met mijn 360 rad als intake en outtake. Het hangt allemaal af van wat er in je loop hangt en wat je belangrijker vindt. Als je de CPU prioriteit geeft dan neem je de RAD als intake zodat deze koele lucht van buiten kan gebruiken. GPU zal dan ietsje warmer worden dan als outtake. Of andersom. Maar omdat mijn GPU slechts 65 graden wordt tijdens gamen maakt dat allemaal niet zoveel uit. En de reden voor Push/pull en een dun low airflow restriction rad is om dat verder te ondersteunen. Persoonlijk zou ik als intake altijd push/pull gaan en voeldoende outtake fans installeren.

Luchtkoeling werkt nog steeds erg goed maar komt ook met nadelen. 1 daarvan is dat de GPU de CPU verwarmt en de andere is ruimte. Alles rondom de CPU zal ontoegankelijk zijn. Denk aan M.2, geheugen etc. Daarnaast zijn luchtkoelers wel veel goedkoper dan een custom loop, Maar huidige AIO koelers geven vergelijkbare prestaties tegen een iets hogere prijs.

Ieder maakt zijn eigen keuze. Ik ben geen fan van luchtkoelers om het gewicht dat aan mijn bord moet hangen en het feit dat de GPU mijn processor opwarmt tijdens gamen. That said. Tijdens gamen hebben onze Ryzen 3000 processor genoeg headroom nog om niet zwaar te hoeven laden. Met mijn custoom loop wordt mijn processor 40-50 graden tijdens gamen bij 5-25% load gemiddeld. Met een goede luchtkoeler (heb de Alphacool Assassin III) is dit 55-65 als de GPU meehelpt om het zaakje op te warmen wat nog zeer accetabel is.

Wat ik gewoon aangaf in eerder posts is dat luchtkoelers hun nadelen hebben. En dat het kleine transfer oppervlak problemen in het algemeen geeft voor luchtkoelers en waterkoelers beiden. Vergeleken met Ryzen 2000 is dit gewoon anders. Je mag je eigen mening erover hebben.

Ik heb met goedkope boxed koeler, goedkope AIO, luxe AIO, simpele custom loop en end-game custom loop ge-experimenteerd ook met een 1800X en 2600X en dit zijn mijn bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
@Cidious
intake laat je cpu hoger boosten outtake je gpu... logisch het een is niet beter als de ander dit is slecht een voorkeur, het is overgens al jarenlang de norm om die radiatoren als outtake te plaatsen pas bij de ryzens met dat vage boost gedoe is dit verranderd.
luchtkoelers hebben nadelen en geen problemen je verhaaltje leest elke keer zo overdreven als je alles behalve je aio's en watercooling problematisch vind :+
je statement over toegankelijkheid rondom cpu is slechts jouw mening en je prijzen zijn off die aio's zijn zeker dubbel zo duur voor 50 euro heb je gewoon een goede luchtkoeler (moest ik even melden)

overgens is ryzen 2k serie met oc stukken warmer met oc als de 3000's maar ok go on over die kleinere dies hahahaha :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

maks11223344 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:11:
@Cidious
intake laat je cpu hoger boosten outtake je gpu... logisch het een is niet beter als de ander dit is slecht een voorkeur, het is overgens al jarenlang de norm om die radiatoren als outtake te plaatsen pas bij de ryzens met dat vage boost gedoe is dit verranderd.
luchtkoelers hebben nadelen en geen problemen je verhaaltje leest elke keer zo overdreven als je alles behalve je aio's en watercooling problematisch vind :+
je statement over toegankelijkheid rondom cpu is slechts jouw mening en je prijzen zijn off die aio's zijn zeker dubbel zo duur voor 50 euro heb je gewoon een goede luchtkoeler (moest ik even melden)

overgens is ryzen 2k serie met oc stukken warmer met oc als de 3000's maar ok go on over die kleinere dies hahahaha :p
Ok man. Gelukkig weet jij het allemaal beter dan zo ongeveer elke reviewer en technisch artikel hierover. Ik raad je aan Google eens te raadplegen.

2000 serie verstookt VEEL meer watt uur voor dezelfde kloks. Een 3600 is een 65watt tdp processor en met reguliere koeling amper onder de 70 graden te houden. Een 2600 is veel makkelijker te koelen.

Het is gewoon simpel natuurkunde man. Klas gemist in de middelbare school?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maks11223344
lol pisvlek
niks gezegt over gelijke clocks heb het over een oc wat uiteraard gaat om maximaalhaalbare clocks binnen de limieten ;)

[ Voor 89% gewijzigd door maks11223344 op 25-01-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

[weg]

[ Voor 99% gewijzigd door Fordox op 28-01-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Dit loopt uit de hand. Ik ben het gewoon niet met je toon eens hoe je dit tread binnekomt en mijn reacties zijn dan ook daarnaar.

120mm AIO zijn ook absoluut onzin als je moet kiezen tussen dat en een goede luchtkoeler voor dezelfde prijs. dat spreekt redelijk voorzich... Maar voor andere AIOs als de Kraken X62 en X72 en hogere Corsair modellen valt zeker wat voor te zeggen om die te gebruiken.

Hangt af van de setup etc en voorkeuren.

Je maakt er echt een hele klus van om me in diskrediet te brengen. Vanaf je eerste post in dit topic. Denk dat het genoeg over jouw als persoon zegt. je kan het niet loslaten dus ik zal hierbij vriendelijk gedag zeggen.

En Maks1122(kan wel tot 4 tellen), je hoeft niet te schelden hoor. Kan in je profiel zien dat je nog maar een schoolkleuter bent en nog niet veel ervaring op deze aardbol hebt maar gewoon beargumenteren helpt je meer dan pisvlek roepen vanaf je toetsenbordje.

3600 heeft direct de 2600 vervangen als 6 core. en beiden stock dan is de 2600 gewoon makkelijker te koelen. Ik kan het weten omdat ik er 1 heb gehad en toen ik een 3600 aanschafte met dezelfde Wraith MAX koeler die ik nog had was ik verbaasd over hoeveel warmer de 3600 wordt. Toen ik ging gaven naar waarom komt de enige verklaring naarvoren dat het lastiger is om de hitte van het kleine die oppervlak weg te leiden. Om die reden hoef je ook niet eens te proberen om de 3600 over te klokken.. waar de 2600 veel meer thermal headroom heeft... Agree to disagree. Mr Maks.

Mn laatste post hier. jammer dat sommigen amper uit de luiers zijn en zich heel wat voelen achter een toetsenbord..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiedelDiedel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 14:29

FiedelDiedel

Paranoïde Piet

Dit loopt wel erg uit de hand zeg... Een discussie kan ook op een normale manier gevoerd worden.
Als je zorgt dat je vorm goed is, dan kan men focussen op de inhoud.

Ik heb zelf een 3700X onder de Dark Rock Pro 4 geplaatst. Idle varieert hij van 30 - 45 graden. De temperatuur loopt snel op vanwege de snelle boost clocks van de chip en door het kleine oppervlakte waar de hitte vrijkomt duurt het dus iets langer deze af te geven aan het gigantische blok van de DP4. Je kan ook overwegen een custom fan curve te zetten in de BIOS die bij lagere temperaturen al iets aggresiever draait, zodat hij sneller de hitte af kan voeren indien die zich aanbiedt. Dan ben je van die vertraging van het aanspinnen van je fans af. Maar in vergelijking met de stock koeler, zijn het prima temperaturen die je meldt. Zolang hij niet boven de 95 graden uitkomt, zit je gewoon prima. Daarnaast sluit de computer gewoon af als hij constateert dat de CPU temperatuur te hoog is. Zorg ook dat je de laatste chipset drivers voor je moderboordje hebt geïnstalleerd en dat je BIOS up-to-date is. Zelf ben ik ook een aardig tijdje met de fancurves bezig geweest voordat ik tevreden was met het temperatuurbereik.

TLDR; Je temperaturen zijn prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Wat een discussie...

Anyways, bedankt allemaal. Denk dat het topic nu wel dicht kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:33
Ik zal dan wel een goeie hebben, mijn 3700X draait standaard op windows performance en draait idle rond de 32 graden.

Asus X570-E ROG bordje met Scythe mugen 5 pcgh.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1