Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLB91
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-02-2021
Hoi iedereen,

Ik heb van de week een gesprek gehad op mijn werk over mijn uren.
Ik werk als vrachtwagen chauffeur en heb een vast contract voor 40 uur per week. Ik werk nu 4 dagen per week en maak daarin ongeveer 44/45 uur.
Nu heeft mijn werkgever mij de keuze gegeven om 5 dagen te gaan werken en mijn 40 uur contract te houden of om 4 dagen te blijven werken en dan word mijn contract aangepast naar een 32 uur contract. Aan mijn werkelijke uren die ik werk veranderd niets en de meeruren worden uitbetaald.
Mag mijn werkgever dit zomaar doen en moet ik hiermee akkoord gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:24

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Nee dit mag niet zomaar en nee ik zou er niet mee akkoord gaan. Heeft oa invloed op je rechten bij ontslag en je pensioenopbouw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:06
Nee, zonder wederzijdse goedkeuring mag jouw werkgever dit in de basis niet veranderen. Ik zie in deze wijziging voor jou ook geen voordelen. Wel voor de werkgever: als er geen werk is, hoeft hij jou geen 40 uur uit te betalen. Verder hoeft hij nu minder premies voor o.a. je pensioen te betalen, als je naar 32 uur gaat en heb jij bij ontslag nog maar recht op je ww op basis van 32 uur, in plaats van 40 uur.

[ Voor 28% gewijzigd door Pizza_Boom op 10-01-2020 00:26 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Nee.

Jij hoeft hier niet mee akkoord te gaan.

Ja.

De werkgever mag je dit aanbieden.

Oplossing

Ga om de tafel, vraag waarom dit belangrijk voor je werkgever is en hoe je samen tot een gepaste oplossing kan komen. Er zijn veel dingen gewijzigd in 2020 voor werkgevers en mogelijk is de werkgever van mening dat je contract een probleem vormt. Leer begrijpen waarom, deel je mening absoluut weer met andere alvorens je iets toezegt en ga lekker aan het werk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLB91
Bedankt voor de reacties,

Volgens mijn werkgever krijg ik over de uren van 32 tot en met 40 ook vakantiegeld en vakantieverlof en bouw ik hier ook pensioen mee op. Ook bij een eventuele ww houden ze rekening met deze meeruren. De uren meer dan 40 uur worden als normale overuren uitbetaald.
In principe zou er dus niets veranderen behalve dat ik er maar 32 uur uitbetaald krijg als ik geen 40 uur maak in 4 dagen(wat in 3,5 jaar nog nooit is voorgekomen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 224360

TLB91 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 06:57:

Volgens mijn werkgever krijg ik over de uren van 32 tot en met 40 ook vakantiegeld en vakantieverlof en bouw ik hier ook pensioen mee op. Ook bij een eventuele ww houden ze rekening met deze meeruren. De uren meer dan 40 uur worden als normale overuren uitbetaald.
In principe zou er dus niets veranderen behalve dat ik er maar 32 uur uitbetaald krijg als ik geen 40 uur maak in 4 dagen(wat in 3,5 jaar nog nooit is voorgekomen).
Dan hoeft je contract ook niet aangepast te worden naar 32 uur. Die dagen zijn niet relevant als je 40 uur nu hebt en er meer maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLB91
Dat vind ik ook. Het is alleen zo dat mijn werkgever iedereen gelijk wil trekken en de nieuwere werknemers die 4 dagen werken hebben vanaf het begin 32 uur. Ik wil er alleen niet zomaar mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Dat is geen valide argument zou ik zeggen. Is het idee dat je hetzelfde blijft werken?. (Want dan zou je meer overuren maken, zijn die x-meer betaald?)
Ik zou niet zo bij het kruisje tekenen. Als je op papier nog maar 33 uur wekrt, bouw je ook maar voor 32 uur (pensioen, ww ed) rechten op.. dat vertegenwoordigd een flinke waarde.
Zelfs al zou het overwerk (150% oid uitbetalen) meer netto opleveren, moet je afwegen of je dat moet willen (betaal je uit je.mindere opbouw)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05 20:07
Nogmaals: Dat is hun contract waar ze zelf mee hebben ingestemd:

Ze gaan blijkbaar contractueel 4x8 uur werken en krijgen daar minimale loon voor 32 uur.
Jij werkt blijkbaar standaard 10x8 omdat je een werkdag vrij wilt.
Waarom krijgen de nieuwe werknemers een 32 uur contract? Omdat ze dat zelf willen of omdat de werkgever dat wil?

Tot nu toe zie ik alleen een eenzijdige verandering die geen voordelen voor jou oplevert en (mogelijk) wel voor je werkgever. Dus nog geen verklaring wat de reden is voor de werkgever. Het klinkt voor mij als een drogreden en dat de echt reden nog niet verteld is.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 20:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

TLB91 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 07:30:
Dat vind ik ook. Het is alleen zo dat mijn werkgever iedereen gelijk wil trekken en de nieuwere werknemers die 4 dagen werken hebben vanaf het begin 32 uur. Ik wil er alleen niet zomaar mee akkoord gaan.
Zou ik ook niet doen. Je geeft er zekerheid mee op. Het is voor je werkgever interessant omdat hij dan flexibeler is als er eens shit is. Dan kan-ie iedereen als eerste 32u gaan laten werken zonder dat er ook maar 1 vorm van schending van een contract is.

Het is wettelijk zelfs andersom geregeld:
Rechtsvermoeden arbeidsduur
Is er onduidelijkheid over uw arbeidsduur? Dan kan het zogeheten rechtsvermoeden van de arbeidsduur of arbeidsomvang uitkomst bieden. Dan wordt gekeken naar het aantal uren dat u gemiddeld per maand werkte in de afgelopen 3 maanden. Als uw werkgever het niet eens is met het rechtsvermoeden, moet hij dit weerleggen. Hij moet bewijzen dat het overwerk van tijdelijke aard is. En dat uitbreiding van de arbeidsovereenkomst dus niet op zijn plaats is. Als u er samen niet uitkomt, beslist de rechter.
Je zou als je echt structureel 44uur werkt zelfs recht kunnen hebben op een contract voor 44u. En als je werkgever het daar niet mee eens is, is het aan hem dus om aan te tonen dat overwerk echt tijdelijk is.

De afgelopen 3,5 jaar is de economie aan het groeien, die gaat op een gegeven moment ook weer krimpen. Dan is tranport vaak ook de lul. Ik zou alleen akkoord gaan met een vermindering van contract als er een flinke uurloonverhoging tegenover staat (compensatie voor het risico dat nu bij jou komt te liggen).
TLB91 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 07:30:
Zou je ook akkoord gaan als je hetzelfde salaris moet hebben als de nieuwe mensen omdat alles gelijk getrokken moet worden? ;).

Ik zou het overigens laten bij "ik wil mijn contract graag houden zoals het is" en er verder geen woorden aan vuil maken.

[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 10-01-2020 07:52 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:05

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

TLB91 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 06:57:

Als je ziek bent, krijg je maar 32 uur uitbetaald.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Bart ® schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 07:45:
[...]

Dit. En zo zijn er nog wel een stapeltje risicogevallen waarin je veel beter af bent met een 40 uren contract.

Ik zie letterlijk 0 voordelen voor jou, TS. Niet tekenen want het gaat je echt nergens heen helpen, enkel je werkgever is goedkoper uit in veel gevallen (waar jij de dupe bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
TLB91 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 00:22:
Nu heeft mijn werkgever mij de keuze gegeven om 5 dagen te gaan werken en mijn 40 uur contract te houden of om 4 dagen te blijven werken en dan word mijn contract aangepast naar een 32 uur contract. Aan mijn werkelijke uren die ik werk veranderd niets en de meeruren worden uitbetaald.
Hier moet je wel kijken naar meerwerk en overwerk. Het kan voorkomen dat de beloning van meerwerk anders is dan overwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55
Bart ® schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 07:45:
[...]

En bij sommige werkgevers zelfs maar de minimale 70%.

Daarnaast bouwt TS minder pensioen op e.d. en loopt hij risico bij uitval door ziekte op een lagere uitkering.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:38
Niet tekenen dus, ik snap dat hij iedereen gelijk wil trekken, maar dat is niet JOU probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Als ik het goed begrijp wil jou baas dat je je standaard aan de 8 uur per dag gaat houden en gaat dit niet zozeer om jou terug te zetten naar 32 uur.
Wat is het probleem om je 40 uur over 5 dagen te verdelen? Of is dat praktisch niet haalbaar omdat je gewoon 10 uur op een dag op pad bent om je ritten te maken?

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:25

snmght

imho dan he

arbraxas schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:26:
Als ik het goed begrijp wil jou baas dat je je standaard aan de 8 uur per dag gaat houden en gaat dit niet zozeer om jou terug te zetten naar 32 uur.
Wat is het probleem om je 40 uur over 5 dagen te verdelen? Of is dat praktisch niet haalbaar omdat je gewoon 10 uur op een dag op pad bent om je ritten te maken?
Dan begrijp je het dus helemaal niet goed. TS zegt in de OP letterlijk dat zijn feitelijk gewerkte uren gelijk blijven.

@TLB91 : het is al vaak genoeg gezegd: maar niet tekenen! Je doet jezelf dan mogelijk ernstig tekort in de toekomst (ziekte, ontslag).

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:54

LankHoar

Langharig tuig

Ik zou de bal terugkaatsen: "Oh, wil je dat ik minder uren ga maken? Niet? Mooi, kunnen we dan het contract veranderen naar 44/45 uur, want dat is het aantal uren dat ik daadwerkelijk draai iedere week." Zoals @JvS zegt heb je daar namelijk een verworven recht op.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
@snmght
Nu heeft mijn werkgever mij de keuze gegeven om 5 dagen te gaan werken en mijn 40 uur contract te houden of om 4 dagen te blijven werken en dan word mijn contract aangepast naar een 32 uur contract
Uit de beginpost van TS. Dus 40 uur over 5 werkdagen en gewoon zijn huidige contract houden, of een 4-daagse werkweek van 32. Waar de baas van TS van af wil zijn blijkbaar die lange werkdagen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:25

snmght

imho dan he

arbraxas schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:54:
@snmght

[...]

Uit de beginpost van TS. Dus 40 uur over 5 werkdagen en gewoon zijn huidige contract houden, of een 4-daagse werkweek van 32. Waar de baas van TS van af wil zijn blijkbaar die lange werkdagen.
TLB91 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 00:22:
Aan mijn werkelijke uren die ik werk veranderd niets en de meeruren worden uitbetaald.
Ik haal hier niet uit dat de baas van TS' lange werkdagen af wil. Maargoed, als jij dat anders leest dan is er sprake van een interpretatieverschil. Wellicht kan TS opheldering bieden. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
arbraxas schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:54:
@snmght

[...]

Dan moet de baas zijn transportroutes beter plannen ipv de uren op het contract te korten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
@snmght
Baas geeft aan dat 40 urige werkweek prima kan, maar dan maandag tot vrijdag. Wil TS perse 4 dagen werken dan gaat het contract terug naar 32 uur. De enigste conclusie die ik daaraan kan verbinden is de baas vind dat TS te lange dagen maakt. (Waarschijnlijk met het doel van een standaard lang weekend).

@P.O. Box

Ts kan gewoon zijn 40 urig contract houden, met een werkdag van 8 uur. Heeft de baas volgens TS ook aangeboden.
Ik heb TS ook niet horen klagen dat die lange dagen het gevolg zijn van slechte planning. Geen idee waar je die vandaan tovert. Ik durf hem zelfs wel andersom aan, doordat TS standaard 10-11 uur per dag wil werken, komt juist die planning in de knoei omdat TS vrijdag niet aanwezig is.

[ Voor 126% gewijzigd door arbraxas op 10-01-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-05 22:54
arbraxas schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:05:
@P.O. Box

Ts kan gewoon zijn 40 urig contract houden, met een werkdag van 8 uur. Heeft de baas volgens TS ook aangeboden.
Ik heb TS ook niet horen klagen dat die lange dagen het gevolg zijn van slechte planning. Geen idee waar je die vandaan tovert.
Begrijpelijk dat de werkgever dat wil, maar met dit voorstel schiet alleen de werkgever iets op en TS niet.
TS zou inleveren op pensioen, eventuele ww en gaat ook bij ontslag erop achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
80% werken voor 90% salaris. Win-win voor zowel jou en je baas. Dan kun je alsnog overuren maken van 44 uur en er nog eens extra op verdienen. Als er dan minder werk is, dan heb je als het goed is zelf wat gespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Waarom zou TS inleveren op pensioen, ww etc als hij gewoon 40 uur per week blijft werken? Wat nergens naar voren komt is waarom TS die uren in 4 dagen maakt. Hij krijgt gewoon de keus uit 40 of 32 uur contract en 4 of 5 dagen per week werken. Dit heeft waarschijnlijk te maken met planning van het werk. Want het standaard lange weekend van TS bijt waarschijnlijk de planning van het bedrijf omdat hij vrijdag nooit aanwezig is.
Dus TS kan 40 uur over 5 dagen verspreiden, of 32 uur gaan werken zodat iemand anders die 8 uur op vrijdag kan werken.

[ Voor 29% gewijzigd door arbraxas op 10-01-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalephsis
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 14:59
Je bouwt wel vakantiegeld op over de gewerkte uren, maar je overuren worden wel zwaarder belast, m.a.w. alle overwerkuren betaal je ( in eerste instantie ) een hogere premie over. Dat kun je terug krijgen, maar ik zie geen voordeel voor jou in deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Xalephsis schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:26:
Je bouwt wel vakantiegeld op over de gewerkte uren, maar je overuren worden wel zwaarder belast, m.a.w. alle overwerkuren betaal je ( in eerste instantie ) een hogere premie over. Dat kun je terug krijgen, maar ik zie geen voordeel voor jou in deze.
Onzin, hier doe je belastingaangifte voor.

Verder zie ik een hoop misinterpretatie.

TS werkt 4 dagen en maakt daarin 44/45 uur ik vind het voorstel van werkgever dan niet heel raar.

Dat houd dan echter wel in dat je of ook op vrijdag gaat werken of een contract voor 32 uur krijgt. Dat tweede heeft echter wel degelijk consequenties. Voor mij lijkt het erop dat de werkgever baat heeft dat TS ook op vrijdag gaat werken.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:17

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je 4 dagen werkt, en 44-45 uur per week, dan werk je dus dik 11 uur op 'n dag. Dat lijkt me sowieso al 'n probleem m.b.t. de rijtijdenwet.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:53
Er worden hier veel aannames gedaan. De transportsector een beetje kennende is het prima mogelijk dat het omzetten naar 5 dagen werken hier zou betekenen dat er 5x10-11 gedraaid zal worden. Gezien het marginale belastingtarief waarmee @TS vermoedelijk moet dealen is dat natuurlijk de slechtst mogelijke uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:23
Zolang je hetzelfde aantal uren blijft werken heeft het voor jou geen voor of nadeel...
Vakantie en pensioen wordt gewoon opgebouwd voor alle uren (tot 40). Het kan wezen dat je een deel van het vakantiegeld wel pas in november of december krijgt uitbetaald... (in de transport coa krijg je zelfs bij ziekte en vrije dagen overuren uitbetaald!)
Maar.. de werkgever hoeft nog maar werk aan te bieden voor 32 uur. Als het dus wel rustiger wordt...
Ik zou niet akkoord gaan.

Kom hier toch nog even op terug:
Er zijn een aantal dingen waar je dus niet direct meer recht op hebt, maar gaat opbouwen. Afhankelijk van je gewerkte uren. Vakantiegeld is 1, maar ook bijvoorbeeld je verlofuren.

[ Voor 28% gewijzigd door mkroes op 10-01-2020 11:55 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
lactaxative schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:39:
Er worden hier veel aannames gedaan. De transportsector een beetje kennende is het prima mogelijk dat het omzetten naar 5 dagen werken hier zou betekenen dat er 5x10-11 gedraaid zal worden. Gezien het marginale belastingtarief waarmee @TS vermoedelijk moet dealen is dat natuurlijk de slechtst mogelijke uitkomst.
Inderdaad, jou post is 1 grote aanname ;)
Maar.. de werkgever hoeft nog maar werk aan te bieden voor 32 uur. Als het dus wel rustiger wordt...
Ik zou niet akkoord gaan.
Hoeft hij ook niet, alleen moet hij met zijn huidige 40 uren contract 5 dagen in de week aan het werk. Wil TS perse 4 dagen aan het werk, krijgt hij ook een contract voor 4 dagen, namelijk die 32 uur.\
Keuze is aan TS.

[ Voor 27% gewijzigd door arbraxas op 10-01-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:05
Ardana schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:35:
Als je 4 dagen werkt, en 44-45 uur per week, dan werk je dus dik 11 uur op 'n dag. Dat lijkt me sowieso al 'n probleem m.b.t. de rijtijdenwet.
Het zou er inderdaad best wel eens buiten kunnen vallen. Maar dat is ook afhankelijk van de pauzes. Als er maximaal wordt gereden, dan is dat 2 dagen 10 uur en 2 dagen 9 uur=38. De wv moet dan ruim zijn met pauzes toekennen, want er is dan 2 uur per dag nodig, terwijl het minimum voor 4 dagen maar 3 uur is.

https://www.rijksoverheid...-en-rusttijden-wegvervoer

Als de wv daar een probleem mee heeft, dan snap ik hem. Van de andere kant kan 40 uur wel prima in die 4 dagen gemaakt worden als chauffeur, maar dat is dan ook meteen het maximum.

Disclaimer: ik ga uit van doorbetaalde pauze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:06
Chauffeurs rijden niet alleen. Er is ook stilstand door laden en lossen. Je mag 9 uur per dag rijden, je moet na 4,5 uur ten minste 45 minuten pauze houden. Dan ben je al bijna 10 uur verder. Grote kans dat er nog meer geladen en gelost moet worden en TS dus vaker stil staat danwel voorbereidend werk doet op de standplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:23
Niet dus. Een chauffeur mag 13-15 uren werken op een dag. Rijden max 9-10. Is een heel boekhouden.
2x10 uur per week en 3x9.. maar max 90 per 2 weken. Enz......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Dat is allemaal wat theoretisch mag en houd geen rekening met wat van TS verwacht word vanuit de baas.
Wat is exact de reden dat TS gevraagd word om 40 uur verdeeld over 5 dagen te maken ipv vier?
Is een werkdag van 8 uur (dus totaal van laden/lossen en rijden) onmogelijk of wil TS dat zelf simpelweg niet.
Daar moet eerst vanuit TS maar eens antwoord op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:39
Ik vraag me vooral af wat het huidige contract precies is. Als dat een 40-uren contract is gebaseerd op 5 dagen van 8 uur valt er natuurlijk weinig te onderhandelen. Want dan is er ooit besproken dat er 4*10 (of 11 zoals hier) mag worden gewerkt en wil de baas dit nu terugdraaien. Als dat zo is dan kan hij je aan je huidige contract houden (dus 5 dagen werken) en geeft hij je de optie om 4 dagen te blijven werken (maar dan wordt je contract hier ook op aangepast)

Als er in het contract wel al op 4 dagen staat is het een ander verhaal en is deze wijziging alleen voor de baas leuk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLB91
Ik werk nu ongeveer 44/45 in 4 dagen. Dat is inderdaad rijden maar ook laden, lossen, wachten bij klanten enzovoort. Dus ook met de rijtijdenwet kan dit makkelijk. Ik heb een 40 uur contract en ben 4 dagen gaan werken omdat ik in 4 dagen al makkelijk die 40 uur haal. Op vrijdag ben ik thuis om op de kinderen te passen.
Als ik ervoor kies om mijn 40 uur contract te houden wil mijn werkgever dat ik 5 dagen ga werken. Maar in het transport zijn lange dagen gebruikelijk dus dan word het gemiddeld 55 uur per week. Daar heb ik geen zin in. En als ik kies voor 4 dagen wil mijn werkgever dat ik akkoord ga met een 32 uur contract. Van 32 tot en met 40 uur zijn dan meeruren, hierover krijg ik wel vakantiegeld en vakantieuren. Het vakantiegeld over deze uren krijg ik dan in december. De verlofuren over deze urem krijg ik per uur uitbetaald elke maand. Ook bouw ik over deze uren pensioen op. Bij eventuele WW kijken ze naar het gewerkte aantal uren dacht ik. Alles boven de 40 uur zijn overuren en worden ook zo uitbetaald.
In de praktijk veranderd er dus niet veel qua inkomen. Alleen als ik bijvoorbeeld ziek ben of er is weinig werk dan hoeven ze me maar 32 uur uit te betalen. Voor mij zit er dus geen enkel voordeel aan denk ik.
Nog een reden van mijn baas is dat ze mij geen 40 uur in 4 dagen kunnen garanderen terwijl dit al 3,5 jaar zo gaat en ik er nog nooit onder heb gezeten.
En mocht ik er onverhoopt een keer een uur onder zitten kunnen ze toch een verlofuur schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
De vraag is dus of jij 10-11 uur per dag werkt om die vrijdag vrij te zijn of dat de baas je dit oplegt.
Wat ik uit je verhaal opmaak is dat jij zelf besloten hebt om maar 40 uur in 4 dagen te maken omdat dit mogelijk is. Dit terwijl de orginele opzet 40 uur in 5 dagen was.
Moet jij 10-11 uur per dag werken of maak jij bewust zoveel uur om vrijdag vrij te zijn. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLB91
Ik moet zo lang werken, zo lang duren de ritten nou eenmaal. Als ik 5 dagen ga werken maak ik net zulke lange dagen. Ik heb er zelf voor gekozen om 4 dagen te gaan werken omdat mijn werkgever toendertijd zelf aangaf dat dit mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:39
TLB91 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:21:
Ik werk nu ongeveer 44/45 in 4 dagen. Dat is inderdaad rijden maar ook laden, lossen, wachten bij klanten enzovoort. Dus ook met de rijtijdenwet kan dit makkelijk. Ik heb een 40 uur contract en ben 4 dagen gaan werken omdat ik in 4 dagen al makkelijk die 40 uur haal. Op vrijdag ben ik thuis om op de kinderen te passen.
Als ik ervoor kies om mijn 40 uur contract te houden wil mijn werkgever dat ik 5 dagen ga werken. Maar in het transport zijn lange dagen gebruikelijk dus dan word het gemiddeld 55 uur per week. Daar heb ik geen zin in. En als ik kies voor 4 dagen wil mijn werkgever dat ik akkoord ga met een 32 uur contract. Van 32 tot en met 40 uur zijn dan meeruren, hierover krijg ik wel vakantiegeld en vakantieuren. Het vakantiegeld over deze uren krijg ik dan in december. De verlofuren over deze urem krijg ik per uur uitbetaald elke maand. Ook bouw ik over deze uren pensioen op. Bij eventuele WW kijken ze naar het gewerkte aantal uren dacht ik. Alles boven de 40 uur zijn overuren en worden ook zo uitbetaald.
In de praktijk veranderd er dus niet veel qua inkomen. Alleen als ik bijvoorbeeld ziek ben of er is weinig werk dan hoeven ze me maar 32 uur uit te betalen. Voor mij zit er dus geen enkel voordeel aan denk ik.
Nog een reden van mijn baas is dat ze mij geen 40 uur in 4 dagen kunnen garanderen terwijl dit al 3,5 jaar zo gaat en ik er nog nooit onder heb gezeten.
En mocht ik er onverhoopt een keer een uur onder zitten kunnen ze toch een verlofuur schrijven?
Tja, maar als je een 40 uren contract hebt voor 5*8 kan je werkgever simpelweg beslissen dat je 5 dagen moet gaan werken. Die vrije dag is ten slotte buiten je contract afgesproken en je werkgever kan dit dan ook terugdraaien. Aan de andere kant kun jij in dat geval weer moelijk gaan doen dat je iedere week teveel overwerk hebt (wat je echter overal zult hebben voor zover ik de branche ken, en daarnaast meldt je zelf al in je 1e post dat je hoe dan ook die lange dagen zult hebben).

Iig klinkt het bij mij dat je werkgever je nu de optie geeft om je huidige contract aan te houden maar je dan ook 5 dagen moet gaan werken, of je blijft werken zoals je nu doet, maar dan krijg je een 4 dagen contract met 32 uur. En in dat geval ga je er bij beide opties op achteruit (of in vaste uren, of in je vrije dag) en gok ik dat je toch liever die 4 dagen blijft werken. Maar dan heeft je werkgever dus wel een heel goede reden om je contract aan te passen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Waarbij je de baas natuurlijk wel verteld dat 5*8 of 4*8 ook echt 8 uur per dag is en geen 10 tot 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 20:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

TLB91 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:39:
Ik moet zo lang werken, zo lang duren de ritten nou eenmaal. Als ik 5 dagen ga werken maak ik net zulke lange dagen. Ik heb er zelf voor gekozen om 4 dagen te gaan werken omdat mijn werkgever toendertijd zelf aangaf dat dit mogelijk was.
Dan zou je bij 5 dagen werk dus recht hebben op een 50 (55) urig contract als dit langer dan 3 maanden zo is.
TLB91 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:21:
Als ik ervoor kies om mijn 40 uur contract te houden wil mijn werkgever dat ik 5 dagen ga werken.
Hoe lang werk je al 4 dagen met een contract voor 40u? En hoeveel dagen heb je schriftelijk afgesproken?

Als dit de huidige situatie is waarmee je werkgever akkoord was, dan is dat helemaal geen aan elkaar gekoppelde keuze (4 dagen = 32u). De keuze is:
- Je laat de huidige situatie zoals-ie is (dat lijkt me voor jou het beste)
- Je kiest ervoor om 32u contractueel te gaan werken met de huidige situatie (een verslechtering)
- Je kiest ervoor om 40u contractueel te gaan werken met 5 dagen per week
Maar hij heeft het eerder altijd wel goed gevonden en komt nu op die afspraaak terug? Of WIL je nu 4 dagen gaan werken in plaats van 5? Want dat is me niet helemaal duidelijk?

[ Voor 55% gewijzigd door JvS op 10-01-2020 13:30 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:17

Ardana

Moderator General Chat

Mens

mkroes schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:58:
[...]
Niet dus. Een chauffeur mag 13-15 uren werken op een dag. Rijden max 9-10. Is een heel boekhouden.
2x10 uur per week en 3x9.. maar max 90 per 2 weken. Enz......
:o Vandaar dat er zoveel ongelukken gebeuren... WTF.

Maar idd, wat staat er in je contract over de invulling van die 40 afgesproken uren? Verdeeld over 4 dagen of verdeeld over 5 dagen? Een nieuw contract zou ik sowieso niet tekenen, maar als blijkt dat hij je geen nieuw contract hoeft te geven om je wél 5 dagen aan het werk te zetten, zou ik idd ook echt na 8 uur zeggen "hey, je vrachtwagen staat daar en daar, ik ben thuis, je redt het wel he?".

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLB91
Ik werk nu 4 dagen. Ik ben bij deze baan begonnen in maart 2017 en per 1 oktober 2017 ben ik begonnen met 4 dagen werken. In mijn contract staat 40 uur maar verder niets over het aantal dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 09:18
Niet doen.

Vijf dagen werken betekent waarschijnlijk een zwaardere last (je werkt nu al 11 uur per dag, ga je die 5e dag dan met een paar uurtjes klaar zijn, kunnen die andere 4 dagen een stuk korter, of wordt het 5x11?)

En vier dagen betekent dat je per week 8 contracturen inruilt op 8 overuren. Weg pensioenopbouw etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arbraxas
Dan denk ik dat je je baas maar moet medelen dat als hij wil dat je 40 uur verdeeld over 5 dagen werkt hij de planning moet aanpassen op 8 uur per dag. In elk geval niet akkoord gaan met een contract van 32 uur waar je effectief 44 uur gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:49
Ik zou inderdaad zeggen dat je weer 5 dagen gaat werken met 8 uur per dag. Als hij dan zegt dat je wel gewoon dagje van 11 uur moet maken geef je gewoon aan dat je in dat geval in 4 dagen 40 uur wilt rijden.

En als hij dat niet wil kun je hem er op wijzen dat je al recht hebt op dat contract, omdat dit al langer dan 3 maanden het geval is

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch4oZZzz
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-04 19:13
Als je een contract afspreekt voor 40 uur zoals is gedaan en daarbij niet aangeeft in hoeveel dagen. En je dagen maakt van 10 á 11 uur. En daarmee je 40 uur erop hebt zitten. Dan is er toch geen reden om het contract te wijzigen.
"Nog een reden van mijn baas is dat ze mij geen 40 uur in 4 dagen kunnen garanderen terwijl dit al 3,5 jaar zo gaat en ik er nog nooit onder heb gezeten.". Dit kan je weerleggen doordat het al 3,5 jaar zo ging dus is geen reden om het contract daarvoor aan te passen.
Ik zou het houden zoals het is. Zeker zolang ze niet met een betere reden komen.
Misschien ook even opzoeken hoeveel uur je structureel over mag werken? Want als je 32 uur afspreekt en het er 44 worden denk ik dat je daar al snel overheen zit. Maar dit is per sector en/of cao nog wel eens verschillend.

[ Voor 5% gewijzigd door Ch4oZZzz op 10-01-2020 17:48 ]

Pagina: 1