Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies zonnepanelen flauw dak op noorden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjoerd...
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-11 18:21
Ik overweeg de aanschaf van zonnepanelen voor het gehele dakoppervlak. Het betreft een lessenaarsdak op het noord-noordwesten, wat uiteraard de opbrengst niet ten goede komt, voordeel is echter dat het dak vrij vlak is met ca 19 graden en er geen schaduw op valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DrgVC6mn0e1zWfloOmuKogeL/thumb.jpg

De eerste foto geeft de situatie weer, zon komt vanaf die positie ‘in het gezicht’ op en gaat ‘achter de rug onder’. De bomen links geven dus geen schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aYXa63RVI4TtTRPHX8KmxyVS/thumb.jpg

Tweede foto geeft detail van het trapezium vormige dak weer, inclusief twee dakramen en cv-pijp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kRElLzC23Qc3IoqqbsK8U2Dm/thumb.jpg

Derde figuur tekeningen, breedte dak loopt van een kleine 7 meter bij de dakgoot tot een kleine 5,5m bij de nok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k4i0AwktsfetlE3uKIDazweV/thumb.jpg

Vierde foto, idee plaatsing 22 stuks

Verwachtte jaarverbruik ca 5500kWh. Meterkast enkele fase. Zwarte panelen.

Huidige offertes:
1. Panelen: Jinko 315WP black 22x, omvormer: Solax X1 5.0. €8000 incl montage
2. Panelen: Trina Solar 320WP 21x, omvormer: Goodwe GW5000D-NS. €5800 incl montage
3. Panelen: Trina Solar 320WP 21x, omvormer: SolarEdge SE5000H. Optimizers: SolarEdge P370 21x. €7000 incl montage

Vragen
Mij lijken de optimizers van offerte 3 weinig meerwaarde bieden?

Opwaarderen meterkast naar drie fasen biedt ook geen meerwaarde?

Gezien de ligging zou je denk ik niet alleen meer panelen op een omvormer kunnen, maar ook moeten zetten om sneller boven de startspanning van de omvormer te komen. Alleen waar ligt het optimale aantal panelen? Of welke vermogen omvormer te kiezen? Strings?

Panelen lijken me wel ok, of gunstigere opties? Voorkeur voor korte terugverdientijd en minder op extreem lange levensduur

Wat vinden we van de prijzen?

Beste antwoord (via Sjoerd... op 07-07-2020 09:09)

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Ik heb jouw situatie even in Sunny Design gegooid.
Ik moet zeggen ik was positief verrast !

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/hotxl3ba2tyyiyy/Sjoerd.jpg?raw=1

Die jaaropbrengst valt natuurlijk bijna volledig in de zomer, en met de afbouw van de saldering zal de terugverdientijd behoorlijk lang worden. Het is niet anders.

Optimizers bieden geen voordeel.

Panelen tussen de dakramen zou ik weglaten. Ik zou voor een strakke layout gaan.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Alle reacties

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:53
Optie 1 is veel te duur, Solax is een budget omvormer, evenals de Goodwe. Beiden zijn prima omvormers, de monitoring is echter een drama. Wil je betrouwbare monitoring kies dan bijvoorbeeld voor een SMA.

Optie 2 is een nette prijs, zoals ook boven vermeld, prima omvormer, kwaliteit van het monitoring platform laat nog wel eens te wensen over.

Optie 3 voor een SolarEdge systeem is dit een nette prijs, je geeft aan dat je geen last hebt van schaduw, ik zou dan niet voor SolarEdge kiezen, tenzij je graag monitoring per paneel wilt en je de meerprijs ervoor over hebt.

Voor alle opties geldt dat je beter kunt kiezen voor een 3-fase omvormer.
5kW op één fase is een no-go, ten eerste is je meterkast voor 90% zeker niet geschikt om dit vermogen op aan te sluiten.
Ten tweede ben je met een 3-fase omvormer beter voorbereid op de toekomst.
Als je de installateur meteen je meterkast laat ombouwen naar 3-fase, kun je deze kosten tesamen met die van de netbeheerder voor het aanpassen van de hoofdaansluiting en de aanschaf van de zonnepanelen de BTW van terugvragen.

Acties:
  • Beste antwoord

• FD2

FD2

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/hotxl3ba2tyyiyy/Sjoerd.jpg?raw=1

Die jaaropbrengst valt natuurlijk bijna volledig in de zomer, en met de afbouw van de saldering zal de terugverdientijd behoorlijk lang worden. Het is niet anders.

Panelen tussen de dakramen zou ik weglaten. Ik zou voor een strakke layout gaan.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Sjoerd...
205Gutmann schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:56:

Voor alle opties geldt dat je beter kunt kiezen voor een 3-fase omvormer.
5kW op één fase is een no-go, ten eerste is je meterkast voor 90% zeker niet geschikt om dit vermogen op aan te sluiten.
Ten tweede ben je met een 3-fase omvormer beter voorbereid op de toekomst.
Als je de installateur meteen je meterkast laat ombouwen naar 3-fase, kun je deze kosten tesamen met die van de netbeheerder voor het aanpassen van de hoofdaansluiting en de aanschaf van de zonnepanelen de BTW van terugvragen.
Ben bang dat door de extra kosten de terugverdientijd hard naar achter schuift aangezien je er niet veel vermogen voor terugkrijgt?
Aangezien hiermee het dak praktisch vol ligt voorzie ik niet op afzienbare tijd behoefte aan meer fasen?

Hoeveel panelen en welke vermogen omvormer zouden dan wel op een enkele fase passen? (piekvermogen is hier lager dan bij zuidorientatie)

[ Voor 7% gewijzigd door Sjoerd... op 09-01-2020 21:38 ]

• Sjoerd...
FD2 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:53:

[Afbeelding]

mooi plaatje _/-\o_
goed punt over de panelen tussen de ramen, dan bij 20 stuks stoppen wellicht fraaier

• 205Gutmann
Sjoerd... schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:37:
[...]

Ben bang dat door de extra kosten de terugverdientijd hard naar achter schuift aangezien je er niet veel vermogen voor terugkrijgt?
Aangezien hiermee het dak praktisch vol ligt voorzie ik niet op afzienbare tijd behoefte aan meer fasen?

Hoeveel panelen en welke vermogen omvormer zouden dan wel op een enkele fase passen? (piekvermogen is hier lager dan bij zuidorientatie)
Post eens een foto van je meterkast, wellicht hoeft er niet heel veel aangepast te worden om er een 3-fase kast van te maken.
Op de langere termijn is 3-fase een betere keuze.
Het vermogen wordt verdeeld over de fasen, je hebt minder last van spanningsopdrijving, op zonnige dagen wil de spanning behoorlijk oplopen als je 5kW op 1 fase gaat invoeden.

Afhankelijk van je hoofdaansluiting kun je op 1 fase maar beperkt PV vermogen invoeden zonder de kast aan te passen.
Een standaard meterkast is geschikt tot 40 ampère, als je een hoofdaansluiting hebt van 35 ampère, mag je hier nog PV op aansluiten van 5 ampère (een kleine 1100 Watt).
Bij een 3-fase aansluiting van 3x25 ampère kun je probleemloos 11.000 Watt aan PV aansluiten zonder de componenten over te belasten.

• FD2

FD2

Sjoerd... schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:42:
[...]

.....
goed punt over de panelen tussen de ramen, dan bij 20 stuks stoppen wellicht fraaier
Met 20 panelen in Sunny Design:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/0hi2h0gzmvka5ns/Sjoerd-2.jpg?raw=1

• Sjoerd...
205Gutmann schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:22:
[...]

Post eens een foto van je meterkast, wellicht hoeft er niet heel veel aangepast te worden om er een 3-fase kast van te maken.
Het vermogen wordt verdeeld over de fasen, je hebt minder last van spanningsopdrijving, op zonnige dagen wil de spanning behoorlijk oplopen als je 5kW op 1 fase gaat invoeden.

Afhankelijk van je hoofdaansluiting kun je op 1 fase maar beperkt PV vermogen invoeden zonder de kast aan te passen.
Een standaard meterkast is geschikt tot 40 ampère, als je een hoofdaansluiting hebt van 35 ampère, mag je hier nog PV op aansluiten van 5 ampère (een kleine 1100 Watt).
Bij een 3-fase aansluiting van 3x25 ampère kun je probleemloos 11.000 Watt aan PV aansluiten zonder de componenten over te belasten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XMx9RQhsH9WlyyYTqlns7ErX/thumb.jpg

zo te zien 1x40A

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:09
205Gutmann schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:22:
[...]

Volgens mij mag je tot 5 kVA invoeden met deze 1 fase 40A aansluiting als ik dit document bekijk.
Hoewel ik met je eens ben dat een 3 fase 25A aansluiting een mooiere oplossing is voor de toekomst.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• 205Gutmann
@FD2 Als ik het zo bekijk is het relatief eenvoudig om te bouwen naar 3 fase.
Je hebt 6 groepen verdeeld over 2 aardlekschakelaars, (laat) er 1 extra aardlekschakelaar bij plaatsen, vervolgens verdeel je de 6 groepen over de 3 aardleks.
Verder eist de netbeheerder dat je een 4 polige hoofdschakelaar plaats.
Voor de PV groep neem je dan een aardlekautomaat, dit moet qua module eenheden net passen als je een 4 polige hoofdschakelaar van 2 module eenheden neemt. Het materiaal zal bij elkaar ongeveer 200 tot 250 euro kosten. Vervolgens krijg je nog de kosten van de netbeheerder, deze zijn circa 250 euro.
Dit bij elkaar neemt niet zo'n hele grote hap uit de tvt toch?

@Blackraven Volgens de netcode mag je inderdaad 5 KVA I voeden op één fase.
Je wordt echter beperkt door de hoofdzekering, deze is 35/40 ampère, ga je hier nog 20 ampère aan PV bij aansluiten, dan heb je 2 voedingsbron en in je meterkast welke bij elkaar 60 ampère aan je installatie kunnen voeden.
Diezelfde installatie is beveiligd door aardlekschakelaars welke tot 40 ampère geschikt zijn.
En het is maar de vraag of de interne bedrading en het railsysteem wel geschikt is tot 63 ampère.

[ Voor 6% gewijzigd door 205Gutmann op 11-01-2020 16:17 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een 5 kVA omvormer lijkt me al wat aan de ruime kant. 6,7 kWp klinkt als veel, maar op NNW met 19 graden valt dat wel mee hoor.
Het wordt weinig aangeboden in Nederland, maar een StecaGrid 4200 is ook een optie qua omvormer. En nog efficiënt ook.

Gezien het beperkte vermogen zou ik het op 1-fase houden. In de toekomst als het salderen vervalt heb je de omvormer en je verbruikers gelijk op dezelfde fase zitten. Zoals @205Gutmann aangeeft kan je een extra ALS plaatsen om ervoor te zorgen dat je maximaal 2 groepen hebt per ALS, dan blijf je met 2×16A onder de 40A van de ALS.

[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 11-01-2020 16:32 ]

• Duc998
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-10-2020
Hallo,

Momenteel ben ik ook bezig met plan maken t.b.v. PV installatie net als deze “zonnepanelen flauw dak op noorden”
Mijn vraag 1 is : wie kan voor mijn situatie een berekening maken d.m.v. SMA design software?
Vraag 2 : hoe kan ik het beste de DC kabels laten lopen op het dak om inductielus te voorkomen, Zie legplan plaatje.

Hierbij alle gegevens:

Dak:
Pannendak 7 x 8 meter
Oriëntatie -18 graden (op het noorden)
Geen last van schaduw

Installatie:
14 zonnepanelen 410wp (200x100 cm) 2 strings van 5 en 9 panelen portrait montage.
Omvormer: SMA STP4.0-3AV-40 (max 4 kw output)
3 x 25A huis aansluiting aanwezig
5x 4mm2 AC kabel van MK naar zolder al aanwezig ca 15m lang
6mm2 soepel aardedraad t.b.v. rails aarding
4mm2 DC kabel

Alvast Bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jkCXm428s39UcAQBTa6B_6ypXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sERHONXfCorOr5pxbIq4gWtu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLC0n_yW1ap2Nx4kDSlNQ7Uy738=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iYBmiYDvXx1kgXQudZs9VnWr.jpg?f=user_large

• 205Gutmann
Duc998 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:15:
Hallo,

Momenteel ben ik ook bezig met plan maken t.b.v. PV installatie net als deze “zonnepanelen flauw dak op noorden”
Mijn vraag 1 is : wie kan mijn situatie een berekening maken d.m.v. SMA design software?
Vraag 2 : hoe kan ik het beste de DC kabels laten lopen op het dak om inductielus te voorkomen, Zie legplan plaatje.

Hierbij alle gegevens:

Dak:
Pannendak 7 x 8 meter
Oriëntatie -18 graden (op het noorden)
Geen last van schaduw

Installatie:
14 zonnepanelen 410wp (200x100 cm) 2 strings van 5 en 9 panelen portrait montage.
Omvormer: SMA STP4.0-3AV-40 (max 4 kw output)
3 x 25A huis aansluiting aanwezig
5x 4mm2 AC kabel van MK naar zolder al aanwezig ca 15m lang
6mm2 soepel aardedraad t.b.v. rails aarding
4mm2 DC kabel

Alvast Bedankt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zit momenteel op de camping dus helaas niet in de gelegenheid om een berekening te maken. Wellicht kan @Verwijderd je uit de brand helpen.
Waarom ga je de panelen verdelen of 2 strings?
Je hebt een SMA 3 fase omvormer, waarschijnlijk kunnen ze alle 14 in één string.

Voor wat betreft het beperken van de inductielussen, je moet zorgen dat beide kabels hetzelfde tracé volgen.
Bij het 1e paneel begin je met de +, de - maak je vervolgens met kabelclips of uv bestendige tywraps vast aan de montagerail.

• Duc998
205Gutmann,

Bedankt voor je reactie, veel plezier nog in de camping.

"'Waarom ga je de panelen verdelen of 2 strings?''
een soort leveringszekerheid, stel je voor dat 1 van de 2 strings uitval door een storing of wat dan ook, dan heb ik nog de andere string ter beschikking een tijdje,, en de SMA biedt 2 DC uitgangen dus waarom niet gebruik van maken dacht ik ;)

• 205Gutmann
Duc998 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:12:
205Gutmann,

Bedankt voor je reactie, veel plezier nog in de camping.

"'Waarom ga je de panelen verdelen of 2 strings?''
een soort leveringszekerheid, stel je voor dat 1 van de 2 strings uitval door een storing of wat dan ook, dan heb ik nog de andere string ter beschikking een tijdje,, en de SMA biedt 2 DC uitgangen dus waarom niet gebruik van maken dacht ik ;)
Ik weet niet wat het Vmpp is van de panelen die je op het oog hebt, maar 5 panelen in één string is waarschijnlijk niet voldoende om de omvormer op te laten starten.
Een 3 fase omvormer wil het liefste ergens rond de 700 volt mpp spanning.

Een kapot paneel ben ik niet zo bang voor, die kans is nihil.
Als je een goede ligging hebt kun je het ook snel gezien als er een probleem is met je installatie.

• Duc998
Ik zat aan 14 st van deze te denken:
JAM72S10-410/PR (410W)

Geeft Sunny design Software ook de minimum voltage per string aan bij het voegen van de type omvormer en type panelen? Zo weet ik als 5 panelen op string A haalbaar is. Anders zal ik helaas andere strings verhouding moeten kiezen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKUBaeEzV_4-09pqY1gGrp_Eo_8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8ImdOR71BVRHBTN7UQwsuVgV.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Duc998 op 07-08-2020 17:23 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

50V voc x 14= 700V
http://shop.winkelman-zon...r/JAM72S10%20PR%20395.pdf
14x410= 5740Wp
Perfect voor een steca 4200 (staat een turbo op mp)
http://zonnepanelenaanbieders.nl/upload/stecagrid1fase_c.pdf

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
@Duc998

Sunny raadt een 3.68 kW enkelfase omvormer aan.
Met enkelfase moet het wel in 2 strings.
Bijvoorbeeld 2 strings van 7.

Het zal best af en toe pieken op 3.68 kW maar op jaarbasis schat Sunny het verlies door aftoppen op minder dan 0.1% van de jaaropbrengst.
Dan kun je de meerkosten van een 3 fase omvormer mooi in je zak houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgoLBpNKK1-WGGTf7z1IQxFNBtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjoNM6CCdjMoJkSYDkndP6RA.jpg?f=fotoalbum_large

edit:
ter vergelijking, een 3 fase 4 kW omvormer met 14 panelen in 1 string. Die doet 30 kWh per jaar meer. Dat is hooguit 6 euro per jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACHrLDrRSxQ0lglmDrS5zdhSwlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UITQY6V8GXlcVIfZjipNo5KT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door busscherski op 07-08-2020 23:02 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Duc998
@busscherski , bedankt voor de uitleg en berekening. Echt Top!!
Zou jij voor mijn nog 1 berekening willen maken met de bovenste 3 fase SMA alleen met 2 strings (5 & 9)?
Kijken wat SMA design er over denkt.

Alvast Bedankt

• busscherski
@Duc998 Welke bovenste 3 fase omvormer?

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 08-08-2020 11:37 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Duc998
Deze Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzoOLM1iiAGN9iAt0JxMcQWXZaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nnr8ZpmA4EGKx5o7meKNx9sK.png?f=fotoalbum_large

• busscherski
@Duc998
9+5 kost je 51 kWh per jaar aan opbrengst, en in geval van schaduw op een deel van de 5 panelen denk ik meer dan 51 kWh want dan kan de omvormer zijn mppt denk ik niet vinden.

Als je 2 strings wilt, kies voor enkelfase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OizpUjII17sCBnYUrMcBS1fTVag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/emG0x27HqV7DohDEFRyNncPV.png?f=fotoalbum_large

• Duc998
Oké oké bedankt, dus het beste optie is een 2 strings enkel fase omvormer.

Weet je ook waarom de SMA een verlies van 51 kWh berekend bij 2 strings (5 & 9 ) tov 1 string van 14 met de 3F omvormer, waar zit het in?

• busscherski
@Duc998

Dat verlies zit hem erin dat een 3 fase omvormer het efficiëntst werkt bij ongeveer 600 V DC, en liever hoger dan lager. Enkelfase werkt optimaal bij ongeveer 360 V DC, maar mag geen 14 van die panelen in 1 string.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:03

_Arthur

blub

@Duc998 @busscherski wel zo netjes om niet iemand z'n topic te kapen 8)

• Duc998
Oeps.. sorry was niet mijn bedoeling hoor... ik dacht we hebben exact dezelfde issue met onze dak, dus waarom zou ik een nieuwe topic beginnen als ik mee kan liften...
Pagina: 1