Ik overweeg de aanschaf van zonnepanelen voor het gehele dakoppervlak. Het betreft een lessenaarsdak op het noord-noordwesten, wat uiteraard de opbrengst niet ten goede komt, voordeel is echter dat het dak vrij vlak is met ca 19 graden en er geen schaduw op valt.

De eerste foto geeft de situatie weer, zon komt vanaf die positie ‘in het gezicht’ op en gaat ‘achter de rug onder’. De bomen links geven dus geen schaduw.

Tweede foto geeft detail van het trapezium vormige dak weer, inclusief twee dakramen en cv-pijp.

Derde figuur tekeningen, breedte dak loopt van een kleine 7 meter bij de dakgoot tot een kleine 5,5m bij de nok.

Vierde foto, idee plaatsing 22 stuks
Verwachtte jaarverbruik ca 5500kWh. Meterkast enkele fase. Zwarte panelen.
Huidige offertes:
1. Panelen: Jinko 315WP black 22x, omvormer: Solax X1 5.0. €8000 incl montage
2. Panelen: Trina Solar 320WP 21x, omvormer: Goodwe GW5000D-NS. €5800 incl montage
3. Panelen: Trina Solar 320WP 21x, omvormer: SolarEdge SE5000H. Optimizers: SolarEdge P370 21x. €7000 incl montage
Vragen
Mij lijken de optimizers van offerte 3 weinig meerwaarde bieden?
Opwaarderen meterkast naar drie fasen biedt ook geen meerwaarde?
Gezien de ligging zou je denk ik niet alleen meer panelen op een omvormer kunnen, maar ook moeten zetten om sneller boven de startspanning van de omvormer te komen. Alleen waar ligt het optimale aantal panelen? Of welke vermogen omvormer te kiezen? Strings?
Panelen lijken me wel ok, of gunstigere opties? Voorkeur voor korte terugverdientijd en minder op extreem lange levensduur
Wat vinden we van de prijzen?
De eerste foto geeft de situatie weer, zon komt vanaf die positie ‘in het gezicht’ op en gaat ‘achter de rug onder’. De bomen links geven dus geen schaduw.
Tweede foto geeft detail van het trapezium vormige dak weer, inclusief twee dakramen en cv-pijp.
Derde figuur tekeningen, breedte dak loopt van een kleine 7 meter bij de dakgoot tot een kleine 5,5m bij de nok.
Vierde foto, idee plaatsing 22 stuks
Verwachtte jaarverbruik ca 5500kWh. Meterkast enkele fase. Zwarte panelen.
Huidige offertes:
1. Panelen: Jinko 315WP black 22x, omvormer: Solax X1 5.0. €8000 incl montage
2. Panelen: Trina Solar 320WP 21x, omvormer: Goodwe GW5000D-NS. €5800 incl montage
3. Panelen: Trina Solar 320WP 21x, omvormer: SolarEdge SE5000H. Optimizers: SolarEdge P370 21x. €7000 incl montage
Vragen
Mij lijken de optimizers van offerte 3 weinig meerwaarde bieden?
Opwaarderen meterkast naar drie fasen biedt ook geen meerwaarde?
Gezien de ligging zou je denk ik niet alleen meer panelen op een omvormer kunnen, maar ook moeten zetten om sneller boven de startspanning van de omvormer te komen. Alleen waar ligt het optimale aantal panelen? Of welke vermogen omvormer te kiezen? Strings?
Panelen lijken me wel ok, of gunstigere opties? Voorkeur voor korte terugverdientijd en minder op extreem lange levensduur
Wat vinden we van de prijzen?

:strip_exif()/f/image/sERHONXfCorOr5pxbIq4gWtu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XjoNM6CCdjMoJkSYDkndP6RA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UITQY6V8GXlcVIfZjipNo5KT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Nnr8ZpmA4EGKx5o7meKNx9sK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/emG0x27HqV7DohDEFRyNncPV.png?f=fotoalbum_large)