1 string voor 10 zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunmatar
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-02-2021
Sinds kort heb ik 10 zonnepanelen op mijn dak liggen waar bij 5 richting het noord-oost en 5 op het zuid-west. Echter zijn deze aangesloten via 1 string naar de omvormer. De omvormer kan 2 strings aan

Relevante software en hardware die ik gebruik
10x JA Solar 310Wp mono
1x Goodwe GW 3000D-NS

Ik vroeg me af of het niet beter is voor de opbrengst, om van de huidige string 2 strings te maken zodat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de zon. echter weet ik niet hoe handig dit is voor de voltage van de strings (10x40v of 2x 5x40v)

Beste antwoord (via Dunmatar op 10-01-2020 18:42)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb het even ingevuld op sunnydesignweb
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/# (kies nieuw project, vul lokatiegegevens in en ga naar de pv configuratie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Qy1mQ1z3PPbOP9zApB5qgyv/thumb.jpg

Ik weet de hellingshoek niet, maar het gaat om het idee.
94% rendement, terwijl je toch wel 96-97% moet kunnen halen met betere Vmpp spanningen (350 Vmpp)
Dus je lijdt wat verlies met de 5 in 1 string, maar wellicht meer opbrengst dan met alle 10 in 1 string.
De stroom wordt dan niet beperkt door de lagere instraling van de andere "mindere" panelen.

De Vmpp van 1 string van 5 panelen moet je dus los zien.
Edit: Die 384 Vmpp kan dus wel aardig kloppen met 10 panelen in 1 string. (142 Vmpp voor de 5, volgens sunnydesignweb)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2020 18:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Deze "mogen" niet in 1 string aangesloten worden.
Omdat ze elkaar dan beinvloeden.
Als de zon op zuid-west schijnt, remt de noordpanelen ze af en vice versa.

Het is te hopen dat hij met 5 panelen wel start. En ook een lage Vmpp zorgt voor een laag rendement.

Je had micro omvomers moeten nemen of panasonic panelen van 59 Vmpp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zijn oost en west niet al parallel geschakeld op het dak tijdens de installatie?
Welke spanning meet je beneden bij de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunmatar
@PClop Hoogst gemeten Vpv was afgelopen dinsdag met 382v, of ze parallel geschakeld zijn durf ik nu niet te zeggen. Antwoord volgt zodra ik de installatie bedrijf heb gesproken.

@AUijtdehaag Ik zal vragen aan de installatie bedrijf waarom ze toch voor de 1 string oplossing zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dunmatar Ik weet het antwoord al: oh dat kan toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunmatar
@AUijtdehaag :D dat weet ik mijn antwoord ook al: oh dan kom je toch gewoon terug om ze als 2 strings aan te sluiten.

Ik zit trouwens even naar de specs te kijken van de omvormer. Daar staat Opstartspanning(v) 120, maar is dat voor beide strings bij elkaar, of moet ik dat los zien dat string 1 minstens 120v moet leveren of string 2?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb het even ingevuld op sunnydesignweb
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/# (kies nieuw project, vul lokatiegegevens in en ga naar de pv configuratie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Qy1mQ1z3PPbOP9zApB5qgyv/thumb.jpg

Ik weet de hellingshoek niet, maar het gaat om het idee.
94% rendement, terwijl je toch wel 96-97% moet kunnen halen met betere Vmpp spanningen (350 Vmpp)
Dus je lijdt wat verlies met de 5 in 1 string, maar wellicht meer opbrengst dan met alle 10 in 1 string.
De stroom wordt dan niet beperkt door de lagere instraling van de andere "mindere" panelen.

De Vmpp van 1 string van 5 panelen moet je dus los zien.
Edit: Die 384 Vmpp kan dus wel aardig kloppen met 10 panelen in 1 string. (142 Vmpp voor de 5, volgens sunnydesignweb)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@AUijtdehaag Als ik 't zo 'even' snel bekijk dan is 'ie met twee strings van 5 panelen op een O/W opstelling sowieso altijd béter af. Kost een paar meter kabel extra maar.... WHO CARES (alléén het installatiebedrijf, waarschijnlijk).

:P

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 09-01-2020 18:41 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
wimmel_1 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:39:
@AUijtdehaag Als ik 't zo 'even' snel bekijk dan is 'ie met twee strings van 5 panelen op een O/W opstelling sowieso béter af. Kost een paar meter kabel extra maar.... WHO CARES (Het installatiebedrijf, waarschijnlijk).

:P
Uiteraard.
2 verschillende orientaties in 1 string mag gewoon niet. (lees: is niet zoals het hoort)
Hier nog met 2x 5 panasonic.
Iets beter rendement, maar ook niet geweldig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MKirFXCUD67RrhrxixB4G5C3/thumb.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AUijtdehaag schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:41:
[...]

Uiteraard.
2 verschillende orientaties in 1 string mag gewoon niet. (lees: is niet zoals het hoort)
Hier nog met 2x 5 panasonic.
Iets beter rendement, maar ook niet geweldig.
[Afbeelding]
Eigenlijk best wel triest dat 't zó aangesloten én opgeleverd wordt waarbij mensen hier vervolgens zélf moeten lezen dat 't anders en beter kán.... En dat allemaal om een paar kwartjes aan extra kosten qua kabellengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunmatar
@AUijtdehaag ik heb even via de link van jou mijn systeem ingevuld en komt erg dichtbij jou eerste setup.

Reactie op je edit, denk je dat de omvormer wel aanschakelt met 2 strings van beide 142 Vmpp.

@wimmel_1 Ja, gelukkig ben ik er in die zin "vroeg" bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Dunmatar Weet je zo 't inschakel vermogen van die Goodwe?

Ik ben persoonlijk een groot 'fan' van Fronius omvormers vanwege 't zeer lage inschakel vermogen waarbij er dus maar relatief weinig panelen in een string geplaatst hoeven te worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 09-01-2020 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunmatar
@wimmel_1 start voltage volgens de technische specs is 120V

Technische specs van de fabrikant:
https://www.goodwe.com/Pu...81DNS%20USER%20MANUAL.pdf
Pagina 20

[ Voor 3% gewijzigd door Dunmatar op 09-01-2020 19:43 . Reden: Verkeerde persoon, Sorry :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

PClop schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:42:
Zijn oost en west niet al parallel geschakeld op het dak tijdens de installatie?
Welke spanning meet je beneden bij de omvormer.
werkt dat dan ? 2 strings van 5 parallel ?

Dan kan ik namelijk bij mij nog 4 panelen oost leggen... (liggen nu 4 panelen 275 watt west op goodwee 1000ns kan tot 1200 watt terugleveren)

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dunmatar schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:42:
@wimmel_1 start voltage volgens de technische specs is 120V

Technische specs van de fabrikant:
https://www.goodwe.com/Pu...81DNS%20USER%20MANUAL.pdf
Pagina 20
Die 120V zit je met 5 stuks 310Wp panelen al vrij snel aan, waarschijnlijk zelfs sneller (én vroeger in de ochtend) dan dat je denkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunmatar
wimmel_1 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:49:
[...]

Die 120V zit je met 5 stuks 310Wp panelen al vrij snel aan, waarschijnlijk zelfs sneller (én vroeger in de ochtend) dan dat je denkt ;)
Dan ga ik morgen de installateur maar even bellen en vragen of ze er 2 strings van kunnen maken. Ook in dit weer geloof ik wel dat het systeem aangaat (grijs & bewolkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dunmatar schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:01:
[...]

Dan ga ik morgen de installateur maar even bellen en vragen of ze er 2 strings van kunnen maken. Ook in dit weer geloof ik wel dat het systeem aangaat (grijs & bewolkt)
Stel dat 't je NIET bevalt: Je koppelt 't spul dan zelf vrij snel weer om naar één String.... Kwestie van een paar kabels 'intern' omwisselen en doorlussen :*)

Maar: Kans is bijna '0' dat je dat gaat moeten doen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

Allemaal leuk dat dit nu gecorrigeerd gaat worden, maar het is toch droevig dat we installateurs van dit kaliber hebben rondlopen die ook nog denken dat dit 'handel' is voor ze.

Droevig !

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
cactusman schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:46:
[...]

werkt dat dan ? 2 strings van 5 parallel ?

Dan kan ik namelijk bij mij nog 4 panelen oost leggen... (liggen nu 4 panelen 275 watt west op goodwee 1000ns kan tot 1200 watt terugleveren)
Ja hoor dat gaat prima werken, mits je ongeveer hetzelfde paneel vermogen plaatst van rond de 275Wp
( mag iets afwijken, +/- 5% )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

PClop schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:25:
[...]

Ja hoor dat gaat prima werken, mits je ongeveer hetzelfde paneel vermogen plaatst van rond de 275Wp
( mag iets afwijken, +/- 5% )
>:) nice dan probeer ik nog setje van 4 van die panelen scoren dan is het helemaal zo terug verdient :9~

euhmmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dunmatar
Kleine feedback

Installateur is teruggekomen en heeft er 2 strings van gemaakt. Dank aan allen voor het meedenken :)
Pagina: 1