CAT7 afwerken, waar haal ik mijn keystones?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-08 20:23
Lieve Tweakers,

Als aspirant Tweaker en stille partner ben ik betrokken bij een kennis zijn bedrijfje, die betrekken vanaf komende week een nieuw kantoor (nieuwbouw, staat leeg sinds 2016). Simpele schets: 3 kantoortjes, 1 kantine, 1 meterkast, 1 lege ruimte (120x120) waar alle kabels samenkomen (en twee kleine ruimtes, je kan wel raden wat haha). Nu komt er glasvezel binnen in de meterkast, in elk kantoor zitten 6 leidingen, en in de kantine 4, gevuld met onafgewerkte CAT7 S/FTP kabels.

Het bedrijf wat het in de tijd technisch heeft opgeleverd biedt afwerking aan ad 30 euro per poortje (keystone €15 + muursocket €5 + arbeid €10), even rondkijken op webshops en bij het vaste adres in Hengelo blijkt dit bedrag erg gortig... dus als aspirant Tweakers zeg ik "ZELF DOEN!?"

Ik heb even een overzicht gestuurd van wat ik denk nodig te hebben om alles tot aan de lege ruimte af te werken met de CAT7 kabel die er al ligt, we komen een stuk goedkoper uit! Zoekend op de afbeelding uit de offerte van de installateur kom ik al gauw op Aliexpress en daar komt mijn vraag uit; is Chinees materiaal bruikbaar? JA / NEE?

Welke optie zou de Tweaker die zich in mijn situatie verplaatst voor gaan?
1. We gaan in op het aanbod van de installateur; 20 poortjes ad 30 euro = 600
2. We kopen het zelf, in NL, en doen zelf de installatie; 20 keystones voor ~90 euro, 10 dubbele muursockets ~45 euro, 4 uurtjes arbeid = 135 euro
3. We kopen bijv. de keystones in het verre oosten, de sockets in NL, zelf de installatie; 20 keystones voor ~30 euro, muursockets voor ~45 euro, 4 uurtjes arbeid = 75 euro
4. CAT7 uit de muur trekken, CAT6 is voldoende en die zelf afwerken met NL/Chineese keystones

Zit er uberhaupt zo'n merkbaar verschil tussen de keystones van onze webshops en die van bijv Aliexpress?

Bij voorbaat dank!
TF

Op de chinese site kwamen we o.a. deze opties tegen:
Optie 1
Optie 2
Optie 3

Beste antwoord (via TerrorForceNL op 10-01-2020 00:15)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 20:36
TerrorForceNL schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:15:

Wat denkt men verder over de chinese keystones tov in NL gekochte? 30-50% van de prijs, maar hoe is de kwaliteit?
waar ze gebouwd zijn is irrelevant,rommel bouwen ze overal
ik zou voor een merk gaan waarbij ze "fouten" niet kunnen veroorloven... waar keystones echt getest zijn ipv "we denken dat"... bedrijven die ganse datacenters hebben gebouwd, niet de mensen die zo'n ding bij alibaba hebben ingekocht en het wel is getest hebben

om maar is wat merken te noemen, Nexans , Draka, Panduit, Siemon , Legrand...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:28

Mavamaarten

Omdat het kan!

Chinees materiaal is bruikbaar, ja. Je moet opletten met wat je in huis haalt (nooit het allergoedkoopste nemen, en ook best een merk nemen zodat je weet wat je in huis haalt en naar reviews kan zoeken), maar Vention is een behoorlijk merk.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
zoiezo de kabels laten liggen. Zelfs als je nu gaat afwerken met cat6a want iets goedkoper. Je uiteindelijke snelheid zal bepaald worden door je traagste stuk (dan dus je afwerking). Mocht je later willen/moeten upgraden kun je altijd de keystones vervangen voor cat7. (niet te kort afknippen in dat geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
ik zeg gewoon zelf doen...

zo'n keystone zetten is echt niet moeilijk , als alle 8 de contacten op de juiste volgorde zitten en ze stevig in het mesje zitten geduwd gaat het vast goed
iets wat ik al is fout heb gehad is dat de adertjes te lang waren waardoor de gesloten connector kortsluiting gaf, was zo gevonden
shielding heb ik thuis fout gedaan, doch werkt het wel..

legrand heeft goeie bedrijfsoplossingen doch niet echt de goedkoopste
https://www.legrand.be/nl/producten/data-solutions/koper

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:10
En als je nog nooit zelf die keystones hebt aangesloten, even op een stukje extra kabel oefenen (en zorg dan ook dat je een kabeltester hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
Dank voor de reacties! Heb zelf wel vaker Cat5e en Cat6 keystones geplaatst, heb ook al het nodige gereedschap wel voor die twee, Cat7 zal even een paar keer oefenen zijn en dan lukt dat wel!

Ben er na het kijken naar de meterprijs van Cat6, 6a en 7 ook wel over uit dat we beter Cat7 kunnen laten liggen en daarmee werken.

Wat denkt men verder over de chinese keystones tov in NL gekochte? 30-50% van de prijs, maar hoe is de kwaliteit?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• ijske
TerrorForceNL schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:15:

waar ze gebouwd zijn is irrelevant,rommel bouwen ze overal
ik zou voor een merk gaan waarbij ze "fouten" niet kunnen veroorloven... waar keystones echt getest zijn ipv "we denken dat"... bedrijven die ganse datacenters hebben gebouwd, niet de mensen die zo'n ding bij alibaba hebben ingekocht en het wel is getest hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
TerrorForceNL schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:29:
Ik heb even een overzicht gestuurd van wat ik denk nodig te hebben om alles tot aan de lege ruimte af te werken
En hoe werk je het andere uiteinde in de technische ruimte af?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
ijske schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:18:
[...]

niet de mensen die zo'n ding bij alibaba hebben ingekocht en het wel is getest hebben

Dat is een goed argument! Ik denk dat ik skeptisch ben omdat er bij de meeste webshops een generieke merknaam staat die zeer waarschijnlijk uit dezelfde fabriek komt als het gros op alibaba/aliexpress, dus waarom in de NL shop voor 5 euro kopen als het in China voor 2 euro kan?

Ik zal even kijken naar die merken die je noemt, die ben ik nl. op de gemiddelde webshop niet tegen gekomen. Qua prijs? Als dat te gek wordt dan probeer ik die van de Chinees gewoon, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
Xander schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:27:
[...]

En hoe werk je het andere uiteinde in de technische ruimte af?
Op het huidige kantoor staat een 9U rack met Cat6 keystones op een patchpaneel, daar zit ook de huidige infra in, die gaat gewoon mee. Alleen de keystones dus even vervangen!

Ter info; nu nog 1 patchpaneel met 24 keystones, wordt 2 patchpanelen, edgerouter pro van ubiquiti, hp procurve 1920 24 poorten met poe, pi hole, pi voor tv (komt in het ontvangst-kantoor, nu op het enkele kantoor), nas van synology, receiver voor radio, rackmount nas (mooie tweedehands) voor offsite backup van mijn eigen bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
Als ik het goed lees is dat wat ik bedoel ja, of deze (hogere frequentie). Ik zie alleen nergens deze op een webshop, en ik zie ook niet in hun catalogus staan... mmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:24
Staat er geen merk op de kabel. Want als er een merk opstaat zou ik de connectors van dat merk nemen. Want dan krijg je langer garantie op u installatie. Want wij gebruiken op het werk van excel en kunnen een warranty van 25 jaar geven via excel.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
GG45 is een andere soort connector dan een RJ45... idem met de siemon terra connector ;)

edit : dit niks voor je ? https://www.elektramat.nl...atchpan-incl-24stp-cat6a/

[ Voor 16% gewijzigd door ijske op 09-01-2020 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TerrorForceNL schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:44:
Op het huidige kantoor staat een 9U rack met Cat6 keystones op een patchpaneel, daar zit ook de huidige infra in, die gaat gewoon mee. Alleen de keystones dus even vervangen!
Neem je de keystones niet mee dan?
Avondje klussen tijdens verhuizing ;)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
DJMaze schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:38:
[...]

Neem je de keystones niet mee dan?
Avondje klussen tijdens verhuizing ;)
Ze gaan sowieso mee, maar Cat7 kabel en Cat6 keystones? Even kijken of het past, praktisch denk ik geen beperking (qua snelheid intern of naar de buitenwereld)... verder kan dat gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
ijske schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:26:
[...]

GG45 is een andere soort connector dan een RJ45... idem met de siemon terra connector ;)

edit : dit niks voor je ? https://www.elektramat.nl...atchpan-incl-24stp-cat6a/
Ah, kijk, daar komt onwetendheid weer om de deur kijken haha, blij dat je me dat verteld! Ok, dan zie ik bij die grote jongens verder geen CAT7 keystones, 6A is in wezen genoeg dus dan houden we het daarop.

En dat paneel dat je linked, LSA kant en klaar? Of zie ik dat verkeerd? Vind LSA fijn icm keystones, werkt tot op heden fijner in mijn (beperkte) ervaring dan toolless keystones of LSA panelen. Hoe denk je daar zelf over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
ik heb zelf een brand-rex omdat ik daar cheap aan kon komen.. das gewoon een leeg paneel waar je de keystones erinklikt
die legrand heb ik zelf nog nie aangesloten, maar vermoed dat dit ook zo'n inklikpaneeltje is met 24 losse connectors bijgeleverd

LSA vs toolless... goeie fijne kniptang of LSA tooltje kosten beide een tientje , boeiend ... :-)
das allemaal eenmalige pijn

voor de muurkant kan ik je wel niet helpen omdat ik enkel de "belgische" merkjes ken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TerrorForceNL schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:46:
Cat7 kabel en Cat6 keystones? Even kijken of het past, praktisch denk ik geen beperking (qua snelheid intern of naar de buitenwereld)... verder kan dat gewoon?
Tuurlijk. Het gaat om de AWG of het past.
Ik krijg bijvoorbeeld met geen mogelijkheid een RJ45 stekker op mijn Cat7 kabel vanwege de AWG23 met een te dikke mantel.
Maar bij cat6 is het probleem het zelfde.
Dus alles LSA

En de apparatuur die je aansluit is vast 1Gb en niet 10Gb.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
DJMaze schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:53:
[...]

Tuurlijk. Het gaat om de AWG of het past.
Ik krijg bijvoorbeeld met geen mogelijkheid een RJ45 stekker op mijn Cat7 kabel vanwege de AWG23 met een te dikke mantel.
Maar bij cat6 is het probleem het zelfde.
Dus alles LSA

En de apparatuur die je aansluit is vast 1Gb en niet 10Gb.
Ah so! Nee uiteraard, alles LSA, mijn punt eerder was dat "toolless" keystones vaak niet zo denderend contact maken, dus liefst alles met een punchtool. En met uitzondering van een metertje van muur naar client of 30cm van patchpaneel naar switch is alles stug met LSA.

Clients zijn voorlopig allemaal 1Gb, glasvezel is ook 1Gbps. Voor zo'n kleine situatie als het nu is loont 10Gb infra ook totaal niet, maar de kabels liggen er toch dus...

Ik denk dat ik mijn antwoord wel heb, als iemand nog een goeie Cat6a keystone aan te raden heeft dan hoor ik het graag, anders gaan we gewoon voor een Cat6a van een betrouwbaar en getest merk met EU certificering, met NL garantie!

Kabel staat een oost europese taal op, dus denk ik geen extended garantie icm bepaald merk connectors.

Bedankt voor alle feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 19:51
Ik ga ze deze week op fs.com bestellen. De cat6a versie iig. Aan de patchrack zijde doe ik het met een lsa patch panel want dat scheelt een hoop!.

En aangezien we het hier over minder dan 50m hebben vermoed ik ? Dan durf ik mijn hand er wel voor in het vuur te steken dat je met die keystones gewoon 10gbit halen.

Gecertificeerd keystones zijn al snel 8+ euro per stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jan-man schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:19:
Ik ga ze deze week op fs.com bestellen. De cat6a versie iig. Aan de patchrack zijde doe ik het met een lsa patch panel want dat scheelt een hoop!.

En aangezien we het hier over minder dan 50m hebben vermoed ik ? Dan durf ik mijn hand er wel voor in het vuur te steken dat je met die keystones gewoon 10gbit halen.

Gecertificeerd keystones zijn al snel 8+ euro per stuk.
Wát kost een simpele netwerkverstoring op het moment dat er gezocht moet worden naar één zo'n goedkoop 'kreng' ?

Laag '1' spul moet je over laten aan een L1 'boer'... 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
Ga je dan ook 10k uitgeven aan een cablecertifier?
Tweakers doen thuis en hobby en weten dat ze in een bedrijfsomgeving ieder zn vak en verdienmodel heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PerfectPC schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:45:
Tweakers doen thuis en hobby en weten dat ze in een bedrijfsomgeving ieder zn vak en verdienmodel heeft.
Zolang ze dat dan ook alléén maar thuis doen :'(

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerrorForceNL
PerfectPC schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:45:
In zoverre met je eens, maar 30 euro van de aangewezen installateur voor naamloze keystones en een halve muursocket? Dan doe ik het liever zelf. Beste alternatief is en blijft een betere installateur in de hand nemen, die bewezen goed spul heeft en z'n vak eert met degelijkheid en expertise en zo z'n verdienmodel in stand houdt. En die hebben we in zoverre, voor het rack en de apparatuur waar alles samenkomt, maar die van ons doet alleen onderhoud en geen installaties meer.

Edit; ik vond vooral de vraag "wat vind men van chinese alternatieven" een interessante vraag, het antwoord is zekerheid en betrouwbaarheid van bewezen europese makelaardij/design lijkt beter.

[ Voor 11% gewijzigd door TerrorForceNL op 10-01-2020 00:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 19:51
wimmel_1 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:29:
[...]

Wát kost een simpele netwerkverstoring op het moment dat er gezocht moet worden naar één zo'n goedkoop 'kreng' ?

Laag '1' spul moet je over laten aan een L1 'boer'... 8)
Gaat hier om 20 aansluitingen daar komt een L1 boer zijn bed geen eens uit :'). En een L1 boer vraagt ook wel een stuk meer dan die 30 euro per keystone aansluiten.

Mijn inzien is het hele L1 boer verhaal dus ook niet tot toepassing op dit verhaal.
Pagina: 1