Nieuwe VW Polo wordt amper gebruikt, verkopen maar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeater
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:29
Beste Tweakers,

Ik zit een beetje met een dilemma, en na wat twijfel wil ik graag jullie inzichten werven.

Ongeveer een jaar geleden heb ik werkte ik voor ons familiebedrijf, waarbij ik veel kilometers maakte, naast prive ook veel. Dit kwam al gauw op zo'n 30dkm per jaar. Toen had ik dus een nieuwe Polo met veel opties besteld, want tja, bij dat soort kilometers maakte het in de kilometerprijs weinig uit of ik nou oud of nieuw rij, met als bijkomend voordeel bij nieuw dat ik niet 10-15 dagen de wagen kwijt was aan de garage.

Echter, kort nadat ik de bestelling had geplaatst gingen mijn ouders scheiden 8)7 , en besloot ik uit het bedrijf te stappen om er niet tussen te zitten.

Dus, toen zat ik lekker werkeloos thuis met een nieuwe auto, maargoed, was prima want we hebben met de vrije tijd veel kilometers gemaakt.

Inmiddels werk ik vanuit huis en rij ik eens in de 1 a 2 weken met de auto een kilometer of 200 naar familie (naast af en toe een boodschappen ritje maar niets bijzonders of noodzakelijks) en dus vind ik het redelijk zonde dat een nieuwe wagen maar staat af te schrijven, ongebruikt. Vakantietje komt er wel bij maar op jaarbasis zijn we terug naar een vrij gebruikelijke 15dkm.

Nu overweeg ik om de wagen weg te doen. Verschil tussen openstaande lening en waarde auto is ongeveer 10,000 euro, en ik schat in dat ik er met ongeveer 4000 euro afschrijving vanaf nieuw 7 maanden geleden mee weg kom.

De vraag dus: Doen, en vervangen voor een oudere wagen van circa 5000 euro, of lekker van doorgenieten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 13:44
Is de auto in 7 maanden 10k minder waard geworden? Of 4k? Omdat je aangeeft dat verschil 10k is tussen openstaande lening en waarde auto.

Ik zou hem lekker houden. 15k is toch niet super weinig km's en je hebt een auto die weinig onderhoud nodig heeft. Het kost je anders 10k (of 4k) als je een nieuwe auto wilt bovenop de aanschaf kosten van een andere auto.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeater
Dankje @worldfastest. Als ik de auto verkoop schat ik in dat ik 10,000 euro in m'n zak kan steken na aflossen van de lening. De 4k is de afschrijving die ik verwacht van de nieuwprijs (circa 30k) naar verkoop (circa 26k).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 17:03
Het hangt er volgens mij gewoon vanaf hoeveel geld het waard is voor jou. Wat kost deze auto per maand en hoeveel zou een oudere auto per maand kosten (rekening houdend met onderhoud etc.)? Zonder inzicht in de kosten is het voor ons volgens mij moeilijk om advies te geven.

Persoonlijk zou ik deze auto behouden, ik denk dat je spijt gaat krijgen van de verkoop.

[ Voor 14% gewijzigd door EnigmaNL op 09-01-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:13
Xbeater schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:30:
Dankje @worldfastest. Als ik de auto verkoop schat ik in dat ik 10,000 euro in m'n zak kan steken na aflossen van de lening. De 4k is de afschrijving die ik verwacht van de nieuwprijs (circa 30k) naar verkoop (circa 26k).
Dat is toch vestzak/broekzak?

Je geeft 30.000 uit. Je hebt een lening, dus je betaald x aan rente. Je verkoopt de auto voor 26.000.
Dan heeft de auto je 30000-26000 = 4000 plus de rente gekost. Waar je die €10.000 vandaan tovert is mij een raadsel. Dan moet je hem voor ruim 40k verkopen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:00
De jaarwisseling is geweest, dus de auto is een jaar oud. De maanden kijken veel mensen niet naar.
Maar waarom verwacht je die afschrijving? Ik denk dat het meer zal zijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeater
@LordSinclair De lening staat momenteel op circa 15.5 duizend euro, had 'm niet over de volledige waarde gedaan precies om de ruimte te hebben in geval van zo'n situatie als deze. Ik denk dat ik in m'n achterhoofd wist dat er iets met het bedrijf zou gebeuren waardoor er minder behoefte aan de auto zou zijn...

[ Voor 26% gewijzigd door Xbeater op 09-01-2020 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 17:03
Xbeater schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:43:
@LordSinclair De lening staat momenteel op circa 15.5 duizend euro, had 'm niet over de volledige waarde gedaan precies om de ruimte te hebben in geval van zo'n situatie als deze. Ik denk dat ik in m'n achterhoofd wist dat er iets met het bedrijf zou gebeuren waardoor er minder behoefte aan de auto zou zijn...
Hoeveel betaal je per maand voor deze auto (lening + belasting + verzekering + afscrijving) en hoeveel zou een tweedehands auto je gaan kosten? Dat is de belangrijkste factor lijkt mij.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-06 12:32

E-Vix

Nu met sneeuw!

€4.000 euro afschrijving op een auto van €30.000 is niet reëel. Ik denk dat de afschrijving eerder richting de €9.000 a €10.000 gaat.
Het eerste jaar is de afschrijving het grootst. Op het moment dat je wegreed bij de dealer was jouw auto al €4.000 minder waard.
Als je nu gaat zoeken naar een 2e hands Polo uit 2019 dan zal je ze niet bij particulieren vinden, maar enkel bij bedrijven of dealers. De prijzen die daar staan zijn dealerprijzen, en is niet wat jij zal krijgen als je jouw auto verkoopt.

Mijn advies is, blijf er lekker mee rijden. De komende jaren zal je afschrijving een stuk minder zijn. Verder geniet je nog een tijd van garantie waardoor je niet voor verassingen zou moeten kunnen komen te staan van iets wat spontaan defect raakt.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-06 13:25

snmght

imho dan he

Wat @E-Vix zegt. Als je door rijdt is de afschrijving per kilometer uiteindelijk minder pijnlijk. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Wat ook wel van belang is, is het een diesel of benzine?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
Luxer aangeklede B-segmenters gaan vrij hard in afschrijving, maar de Polo is erg populair en kent lange levertijden. Wellicht heb je mazzel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 20:27
Mag de lening in één keer afgelost worden? Zo ja, verkopen dat ding en lening aflossen.

Ik zou al geen lening voor een auto willen, laat staan voor een auto waar ik amper gebruik van maak.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Xbeater schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:30:
Reken daar maar niet op. verkoop bij dealer ligt dan misschien op 26, maar dat krijg jij er niet voor.
(verder meld je niet hoe oud de auto is, km-stand nu en dsl of benz.)

Voor indicatieve waardebepaling https://www.autoweek.nl/waardebepaling/

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 09-01-2020 15:24 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeater
Señor Sjon schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:13:
Luxer aangeklede B-segmenters gaan vrij hard in afschrijving, maar de Polo is erg populair en kent lange levertijden. Wellicht heb je mazzel.
Dit is inderdaad waar ik op reken: de levertijden zijn momenteel bizar lang, en ik zie ook nog bizar hoge prijzen voor wagens uit 2019. Vandaar dat ik hoop nog wat mazzel te hebben. KM-stand is momenteel 12.5 dkm

Aldaniet, de wagen kost me momenteel per maand:
Verzekering: €57
Belasting: €43
Benzine: €120
Lening: €300
Totaal: €520/maand.
Onderhoud nog niet meegerekend, eerste beurt duurt nog wel even voordat we zover zijn.

Een overweging is om simpelweg zonder auto te gaan leven, maar wanneer we 'm eens in die 1 a 2 weken pakken vinden we het wel heerlijk dat we in een avondje even op en neer naar vriendin d'r ouders kunnen gaan. Met OV is dat niet te doen, maarja, hoe erg is het nou als dat het ergste is waar we op achteruit gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeater
Bart schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:16:
Mag de lening in één keer afgelost worden? Zo ja, verkopen dat ding en lening aflossen.

Ik zou al geen lening voor een auto willen, laat staan voor een auto waar ik amper gebruik van maak.
Dit is dus eigenlijk waar ik het meest mee zit. Bij veel gebruik vind ik het echt geen punt, maar nu vind ik het gewoon zonde. De lasten ophoesten is geen probleem, maar die 300 euro in de maand kan leuker uitgegeven worden of lekker naar de spaarrekening. 8)7
Mag inderdaad in 1x afgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeater
Ik probeer hier eigenlijk zo nuchter mogelijk naar te kijken, dus puur financieel en practisch. Ik ben wel autoliefhebber geweest, maar ik merk dat ik eigenlijk helemaal niet zo gehecht ben aan de polo. Ziet er tof uit met de opties maar als autoliefhebber is het toch een vrij karakterloze wagen. Oude bakken waar ik vroeger in reed heb ik meer plezier aan gehad, ondanks dat ik dagen achter elkaar er aan zat te kloten bij de doe-het-zelf garage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-06 08:14

CeesKees

I rest my Kees

Ik zou het wel weten. Doe die auto lekker weg. Los je lening af, en huur een auto indien nodig.

Mits je in een gebied woont waar dit makkelijk te realiseren is natuurlijk.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xbeater
CeesKees schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:28:
Ik zou het wel weten. Doe die auto lekker weg. Los je lening af, en huur een auto indien nodig.

Mits je in een gebied woont waar dit makkelijk te realiseren is natuurlijk.
10 minuten van een centraal station in de randstad. Auto huren wanneer nodig is een slim idee! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 19:15
Een eveneens leuke VW Up! of Polo vanaf 2011 heb je al voor 3000 euro en dan hoef je niets te lenen. Nog vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 27-06 20:28
Inderdaad. € 520/mnd is niet niks; daar kun je een hoop reizen met het ov mee maken.

Mocht je toch graag een auto willen dan kun je voor veel minder per maand ook 100% elektrisch rijden

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Xbeater schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:20:
[...]

Dit is inderdaad waar ik op reken: de levertijden zijn momenteel bizar lang, en ik zie ook nog bizar hoge prijzen voor wagens uit 2019. Vandaar dat ik hoop nog wat mazzel te hebben. KM-stand is momenteel 12.5 dkm

Aldaniet, de wagen kost me momenteel per maand:
Verzekering: €57
Belasting: €43
Benzine: €120
Lening: €300
Onderhoud nog niet meegerekend, eerste beurt duurt nog wel even voordat we zover zijn.

Een overweging is om simpelweg zonder auto te gaan leven, maar wanneer we 'm eens in die 1 a 2 weken pakken vinden we het wel heerlijk dat we in een avondje even op en neer naar vriendin d'r ouders kunnen gaan. Met OV is dat niet te doen, maarja, hoe erg is het nou als dat het ergste is waar we op achteruit gaan?
Met 120 euro aan bezine in de maand, voor een auto dat weinig rijdt (120 euro aan bezine is ongeveer twee keer tanken per maand en een beetje benzine auto kan een 800km/tank rijden en kom ik op ongeveer 1600km/maand) is toch wel redelijk wat hoor, wat je dan rijdt per maand.

Dan kom je al gauw uit op een slordige 20k km/jaar. Dan rijdt je veel meer met de Polo dan ik met mijn Polo doe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeater
David schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:30:
Inderdaad. € 520/mnd is niet niks; daar kun je een hoop reizen met het ov mee maken.

Mocht je toch graag een auto willen dan kun je voor veel minder per maand ook 100% elektrisch rijden
Dat lijkt me wel interresant, elektrisch, maar als particulier voor minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192266

Ik heb in onlangs mijn Mercedes-Benz A-klasse verkocht na deze slechts een jaar in bezit te hebben gehad. Beetje dezelfde situatie als waar jij nu in zit. Ik ging door een onverwachtse verandering ineens van 30k naar 10k kilometers per jaar. Ik heb de auto verkocht met een verlies van 4k aan afschrijving, hier heb ik wel heel veel moeite voor moeten doen: sowieso particuliere verkoop, dit kost veel tijd en geeft ook de nodige irritaties (afhakers, ineens opnieuw onderhandelen, etc.), maar het is gelukt. Ik rijd nu een veel goedkopere A-segmenter.

Ik heb de auto destijds zonder lening gekocht, maar desondanks irriteerde het mij dat de auto veel geld kost aan afschrijving, verzekering, etc. terwijl deze grotendeels stil stond. Als ik wel een lening zou hebben voor een auto zou ik persoonlijk de auto sowieso verkopen.

Let wel: ik kocht de A-klasse niet nieuw, de kop was er al af, ik betwijfel sterk of je 4k afschrijving hebt op een nieuwe auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeater
CH4OS schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:31:
[...]
Met 120 euro aan bezine in de maand, voor een auto dat weinig rijdt (120 euro aan bezine is ongeveer twee keer tanken per maand en een beetje benzine auto kan een 800km/tank rijden en kom ik op ongeveer 1600km/maand) is toch wel redelijk wat hoor, wat je dan rijdt per maand.

Dan kom je al gauw uit op een slordige 20k km/jaar. Dan rijdt je veel meer met de Polo dan ik met mijn Polo doe. ;)
Dan zal het iets minder kwa benzine zijn, momenteel doen we zo'n 1000km/maand sinds maandje of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeater
Anoniem: 192266 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:33:
Ik heb in onlangs mijn Mercedes-Benz A-klasse verkocht na deze slechts een jaar in bezit te hebben gehad. Beetje dezelfde situatie als waar jij nu in zit. Ik ging door een onverwachtse verandering ineens van 30k naar 10k kilometers per jaar. Ik heb de auto verkocht met een verlies van 4k aan afschrijving, hier heb ik wel heel veel moeite voor moeten doen: sowieso particuliere verkoop, dit kost veel tijd en geeft ook de nodige irritaties (afhakers, ineens opnieuw onderhandelen, etc.), maar het is gelukt. Ik rijd nu een veel goedkopere A-segmenter.

Ik heb de auto destijds zonder lening gekocht, maar desondanks irriteerde het mij dat de auto veel geld kost aan afschrijving, verzekering, etc. terwijl deze grotendeels stil stond. Als ik wel een lening zou hebben voor een auto zou ik persoonlijk de auto sowieso verkopen.

Let wel: ik kocht de A-klasse niet nieuw, de kop was er al af, ik betwijfel sterk of je 4k afschrijving hebt op een nieuwe auto...
Ik heb mijn auto's altijd particulier verkocht, en ook vaak voor anderen, dus ik ben er niet bang voor. Heb ook wel een leuke reeks verhalen (kuch, in de auto zitten met een witwasser, kuch. Auto was als goed beoordeeld na 2 minuten rijden op ikea parkeerplaats. Prijs was goed, maar uit gevoel ben ik niet doorgegaan met de verkoop).

Anyway, begint voor mij wel een duidelijk beeld te vormen. Bij wat voor prijs zouden jullie zeggen: weg met die handel, en bij welke toch maar houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:12
Als je echt de auto enkel of voornamelijk gebruikt voor wat boodschappen in de buurt, en 2x per maand naar de ouders van je vriendin rijden, dan zou ik niet twijfelen: verkopen en die 500€ per maand in je zak houden. Check of Picnic actief is in je stad (of een ander merk dat bezorgt), en laat je boodschappen aan huis bezorgen. Als je naar je schoonouders moet of een weekendje weg met je vriendin, huur je een auto via Snappcar/Greenwheels/Mywheelz/Buurauto.
Scheelt je zomaar duizenden euro's per jaar.
Of je neemt een goedkoop private-lease abonnement voor een A of B segmenter en dan ben je klaar voor een prijs tussen 200 en 300€ per maand. Dit zou eventueel zelfs elektrisch kunnen: er is net een aanbieding voor elektrische Seat Mii aan 229€ per maand voor 5j: https://www.seat.nl/modellen/mii-electric

Edit: als je de auto echt wilt houden, kun je ze ook te huur aanbieden op Snappcar. Soort AirBnB voor privéauto's, waarbij verzekering en afrekening goed door het platform wordt geregeld. Zo druk je de kosten wat.

[ Voor 11% gewijzigd door marvel27 op 09-01-2020 15:43 ]

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:18
Heb je een beeld hoe de komende maanden/jaar zich gaan ontwikkelen? Verwacht je niet in een keer weer meer te gaan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 27-06 20:28
Xbeater schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:31:
[...]

Dat lijkt me wel interresant, elektrisch, maar als particulier voor minder?
Ja, makkie. In aanschaf zijn elektrische auto's wel duur maar daarna heb je bijna geen kosten meer. Ik ken je eisen verder niet maar een tweedehands Kia Soul EV, Nissan Leaf of Renault Zoe heb je al voor ver onder de €20000. Ook het leasen van een e-Up/Citigo/Mii zoals @marvel27 noemt is een goede optie.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 192266 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:33:
Als ik wel een lening zou hebben voor een auto zou ik persoonlijk de auto sowieso verkopen.
Dat is afhankelijk van de voorwaarden van de lening. Als er een boete bij komt omdat je teveel ineens aflost, moet je dat ook als verlies rekenen op wat de auto dus minder oplevert.

Als je al denkt dat je een auto voor 26K kan verkopen en verwacht dat je uiteindelijk 10K zelf overhoudt nadat de lening ervan af is gegaan (en de lening ook iets al is afgelost en je dus niet het volle bedrag daarvoor hoeft te betalen) is een bedrag aftikken wat hoger dan de initiële lening was (imo) teveel.
David schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:44:
Ja, makkie. In aanschaf zijn elektrische auto's wel duur maar daarna heb je bijna geen kosten meer. Ik ken je eisen verder niet maar een tweedehands Kia Soul EV, Nissan Leaf of Renault Zoe heb je al voor ver onder de €20000. Ook het leasen van een e-Up/Citigo/Mii zoals @marvel27 noemt is een goede optie.
TS verwacht aan het einde (als hij zou verkopen) zo'n 10K overhouden. Dan zou het hem nogmaals 10K kosten om uberhaupt een andere auto te hebben, lijkt mij dus niet echt een handige optie, die 10K moeten ook weer opgehoest worden immers.
Xbeater schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:33:
Dan zal het iets minder kwa benzine zijn, momenteel doen we zo'n 1000km/maand sinds maandje of 3.
Met een snel rekensommetje kom ik op zo'n 50 euro lagere benzinekosten uit dan dat je geschat hebt. Het is maar wat je iets noemt. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 09-01-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

David schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:44:
[...]

Je hebt alleen geen wegenbelasting, maar ze rijden ook niet op water. Verzekering blijf je houden.. en je kan redelijk wat km maken voordat je het verschil in aanschafwaarde eruit hebt. Je kan er lange discussies over houden... Als je nu een nieuwe aanschaft is het zeker denkbaar, maar om daar een relatief nieuwe auto voor weg te doen. Alles hangt af van je afschrijving van je polo. En ja autorijden is nu eenmaal een dure hobby, dat zal het ook blijven als alles elektrisch is. (Dan verzint de overheid wel km heffing om geld binnen te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Die 4000 euro afschrijving lijkt mij niet realistisch, of je moet heel veel geluk hebben en een bedrijf hebben die toevallig al een klant ervoor heeft en het geen probleem vind om je geld toe te geven. Het eerste jaar schrijft een auto het hardst af, mensen die toch een groot bedrag uitgeven willen liever een auto die helemaal naar hun zin is (kleurstelling en opties). Ik denk dat 22-23k dichter bij de realiteit zit. Met alleen inkoop en geen verkoop is zelfs dat misschien nog aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:04
Xbeater schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:29:
[...]

10 minuten van een centraal station in de randstad. Auto huren wanneer nodig is een slim idee! _/-\o_
Als je echt maar eens per 2 weken een auto verwacht nodig te hebben dan kan je ook zo’n deelauto overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-06 15:03
Ik weet niet, maar 12-15K km per jaar vind ik niet "amper gebruiken". En wat ga je doen als je over een jaar een andere baan hebt waardoor je weer 30K km per jaar gaat rijden?

Ik zou de Polo lekker aanhouden. Je moet naar het totale kostenplaatje kijken en ik verwacht ook dat je veel meer gaat afschrijven dan die 4K, eerder 6K-8K. Die grootste hap afschrijving heb je sowieso gehad of je nou doorrijdt of niet. De afschrijvingskosten zullen alleen maar afnemen komende jaren. En onverwachte kosten voor onderhoud zal je ook een stuk minder risico op lopen met een jonge auto.

Die lening vind ik eigenlijk ook niet zo'n issue, zo lang je zorgt dat lening>marktwaarde van de auto loop je daar opzicht ook geen onnodig risico op.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:06

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik zit zelf met een gerelateerde situatie. Vorig jaar een nieuwe wagen in ontvangst genomen en enkele maanden later voor mijn werkgever voor lange tijd naar het buitenland gestuurd. Kom nog regelmatig terug en zal ten laatste volgend jaar (2021) terug verhuizen volgens huidige planning. Maar tjah, dan zit je daar met die wagen.

Dan ga je tellen. Wat kost het om die wagen te houden. Wat zijn de vaste lasten (afbetaling lening, verzekering, belastingen, ...) en wat zijn de kosten/baten bij een eventuele verkoop (afschrijving, kosten vervroegd terugbetalen lening, kosten van alternatief vervoer wanneer in het land). Zoek zoveel mogelijk detail, zet die 2 tegenover elkaar en zie dan wat de beste oplossing lijkt.

Zelf heb ik gekozen om de wagen te behouden. In de periodes dat ik in het land ben maak ik veel gebruik van die wagen en zet ik al snel 1000km op een week bij op de teller. Een snelle kostenberekening kwam al snel op een redelijk gelijkwaardige kost uit ongeacht de keuze die ik maakte. Dat kwam dan weer door 2 uitzonderlijke elementen (Het is een EV en heb de Vlaamse subsidie aangevraagd gehad die ik ook zou moeten terugbetalen en er is eind vorig jaar een nieuwere versie uitgekomen waardoor de tweedehandswaarde van die wagen iets harder daalde).

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 21:46
Xbeater schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:20:
[...]

Met 520 euro zijn er heel wat alternatieven denkbaar, van auto huren, tot een taxi voor de laatste km's die niet per OV bereikbaar zijn.

Overigens heb ik nog nooit ergens in Nederland (ja, ik kom wel eens in afgelegen oorden^^) NIET binnen +/- 2km kunnen komen met het OV. Ja, kan een uurtje langer duren en ja dan moet je af en toe een stukje lopen. Ik kan me prima voorstellen dat er wel degelijk plekken zijn die echt te ver van de laatste bushalte zijn en dat dat een probleem is, maar ik geef het toch even aan omdat er erg makkelijk wordt gezegd dat het niet te doen is met het OV.

520 euro is gewoon een pak geld die je op allerlei manieren zou kunnen aanwenden (Minder werken, eerder stoppen met werken etc. etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-06 15:03
roffeltjes schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:08:
[...]

Met 520 euro zijn er heel wat alternatieven denkbaar, van auto huren, tot een taxi voor de laatste km's die niet per OV bereikbaar zijn.

Overigens heb ik nog nooit ergens in Nederland (ja, ik kom wel eens in afgelegen oorden^^) NIET binnen +/- 2km kunnen komen met het OV. Ja, kan een uurtje langer duren en ja dan moet je af en toe een stukje lopen. Ik kan me prima voorstellen dat er wel degelijk plekken zijn die echt te ver van de laatste bushalte zijn en dat dat een probleem is, maar ik geef het toch even aan omdat er erg makkelijk wordt gezegd dat het niet te doen is met het OV.

520 euro is gewoon een pak geld die je op allerlei manieren zou kunnen aanwenden (Minder werken, eerder stoppen met werken etc. etc).
(1) De 520 euro per maand zijn eigenlijk niet de kosten van de auto, want de lening afbetalen is geen kostenpost. Maar de afschrijving zal vanaf nu ook wel richting de 300 per maand gaan, dus laten we de 520 euro voor het gemak aanhouden.
(2) De alternatieve en zijn ook niet bepaald gratis. Dus de besparing is dan geen 520 euro. Zeker niet als je 1.000km per maand met OV/taxi moet reizen naar verschillende locaties. Dan houd je misschien 200 euro over wat dan compensatie is voor de extra uurtjes, praktisch ongemak, etc die je kwijt bent door OV reizen. Persoonlijk zou ik dan lekker het comfort van een eigen auto kiezen.

Ik denk dat @Xbeater met een andere auto ook niet meer dan (max) 200 euro per maand zal besparen tov de Polo, maar dan rijd je wel in een 10 jaar oud hok.

Hoe langer hij zal blijven rijden, hoe lager zijn kosten per km zullen worden, zeker aankomende jaren. De duurste kilometers heeft hij al gehad.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xbeater
Ik begin een redelijk duidelijk beeld te vormen, dank jullie allen voor de feedback.

Zo ik het zie zal het me inderdaad linksom of rechtsom zeker zo'n 300/maand aan vervoer kosten, dus een besparing van zo'n 200/maand zou ik ander vervoer kiezen, zij dat OV of een 10 jaar oud hok zoals @VidaR-9 zegt. Mijn vriendin en ik reizen bijna alles samen, dus voor de OV kosten mogen we ook alle kaartjes x2 rekenen, dat tikt dan wel hard aan waardoor een goedkope auto weer snel interresant is.

Zoals @VidaR-9 ook zegt, die 300 euro lening komt eigenlijk overeen met de afschrijving, maar over jaartje of 4 is de wagen ook afbetaald. Dan is ie 5 jaar oud en is ie nog steeds best jong en zal zo'n 75-100dkm op de teller hebben staan, dus zal hij best nog wel een goede waarde hebben van zo'n 13-15k.

Komt er dus op neer dat ik komende jaren zo'n 200 euro per maand meer uitgeef voor de luxe van een nieuwe auto, gepaard met de tijdsbespesparing van garage in geval van oudere auto of de tijdsbesparing over dezelfde reizen met OV.

Maar, doordat de lening afbetaald word zou je zelfs kunnen beargumenteren dat het een stuk minder dan die 200 is, want de duurste km's heb ik inderdaad al gehad, de afschrijving tot heden is waarschijnlijk ook meer dan die 4k die ik in m'n hoofd heb.

Tot einde lening 200 euro per maand meer aan lasten is zo'n 10k, Auto nu verkopen = 7-8k in zak, terwijl over 4.5 jaar is de lening afbetaald en dus zo'n 13-15k. Daar zit zo'n 7000 euro tussen, dus feitelijk kost het me 3000 euro over 4.5 jaar tijd om deze auto te houden vs een goedkoper alternatief. De fout was inderdaad al gemaakt op het moment van aanschaf 8)7 Nu maar mee leven.

Uiteraard zal over 4.5 jaar het plan niet zijn om de auto te verkopen, eerder zal het dan lekker goedkoop in de maandlasten worden, en over een auto die 5 jaar oud is hoef je je minder schuldig te voelen dat ie stilstaat. Hangt dan af van hoe we ervoor staan met MRB en brandstofaccijnsen, maar het zal zeker goedkoop rijden zijn wanneer de lening weg is.

Dus, we houden 'm. Optimaal zal het niet zijn, maar zo'n besparing dat het de moeite waard is om de switch te maken lijkt me er ook niet echt in te zitten.. voor die 3000 euro gespreid over 4.5 jaar tijd hou ik 'm.

Wil jullie allen hartstikke bedanken voor de feedback. Het meedenken stelt me in ieder geval gerust dat het geen heel erg slechte beslissing is om 'm te houden, want zo voelde het toen ik deze thread opende - _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 16:38
(jarig!)
15k per jaar en dan beweren dat de auto amper gebruikt wordt.

De VW T-Cross hier voor de deur van 2 maand oud(van mijn vriendin) doet amper 3000-4000 km per jaar(ivm mijn bedrijfswagen), dat is pas weinig voor een nieuwe auto. Maar ja, we hebben hem toch nodig ivm de kinderen en de vriendin wou een nieuwe auto.

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1