Hallo Tweakers
Op het nieuwe werk heb ik een naar mijn mening toch wel een serieus veiligheidsrisico gevonden. Er staan drie apparaten die aangestuurd worden vanaf pc’s waar nog Windows XP of Windows 7 op draait. Deze pc’s hangen gewoon aan het internet en er draait een Teamviewer op zodat de fabrikant remote support kan bieden.
Er hangt wel iets van firewall tussen, maar veilig lijkt mij dit zeker niet.
Daarnaast staat in het bedrijf een soort van file-server waar deze apparaten nog steeds toegang moeten toe behouden. Dit is noodzakelijk.
De rest van de pc’s hangen in het domein, maar deze niet. Er is wel een domeingebruiker aangemaakt, deze wordt gebruikt om vanaf deze XP/7-apparaten een share op de file-server te openen.
Ik ga er op aansturen om het volledige netwerk te laten nakijken door een expert, maar wil hier niet op wachten voor deze specifieke situatie. Ik heb zelf drie oplossingen in mijn hoofd.
Oplossing 1 & 2 zijn ter info, maar ga ik nog niet direct uitvoeren, dus sla deze gerust over.
Mijn vraag is of dit goede alternatieven zijn of dat ik het net nog erger maak. Remote desktop wordt actief misbruikt, maar daar deze pc's op deze manier afgezonderd worden en nooit rechtstreeks aan het internet geconnecteerd zijn, zou dit veilig moeten zijn. Mijn buikgevoel doet mij echter sterk twijfelen. Sla ik hier de bal volledig mis of is dit een goed plan?
Groeten
Kurt
Op het nieuwe werk heb ik een naar mijn mening toch wel een serieus veiligheidsrisico gevonden. Er staan drie apparaten die aangestuurd worden vanaf pc’s waar nog Windows XP of Windows 7 op draait. Deze pc’s hangen gewoon aan het internet en er draait een Teamviewer op zodat de fabrikant remote support kan bieden.
Er hangt wel iets van firewall tussen, maar veilig lijkt mij dit zeker niet.
Daarnaast staat in het bedrijf een soort van file-server waar deze apparaten nog steeds toegang moeten toe behouden. Dit is noodzakelijk.
De rest van de pc’s hangen in het domein, maar deze niet. Er is wel een domeingebruiker aangemaakt, deze wordt gebruikt om vanaf deze XP/7-apparaten een share op de file-server te openen.
Ik ga er op aansturen om het volledige netwerk te laten nakijken door een expert, maar wil hier niet op wachten voor deze specifieke situatie. Ik heb zelf drie oplossingen in mijn hoofd.
Oplossing 1 & 2 zijn ter info, maar ga ik nog niet direct uitvoeren, dus sla deze gerust over.
- De pc's upgraden (eerder vervangen) naar Windows 10. Dit is in mijn ogen de enige correcte oplossing. Het probleem is dat de software niet compatibel is en de fabrikant weigert nieuwe software te maken. Je zou dit door een derde partij kunnen laten maken, maar dat wordt heel duur, tijdrovend en riskant. Dit is al bij voorbaat afgeschoten en ik heb daar helemaal niets aan te zeggen, dus het heeft geen zin om toch met argumenten af te komen.
- Nieuwe pc’s plaatsen en daar de huidige Windows-omgevingen op draaien als virtuele machine.
De nieuwe pc’s komen uiteraard in het domein en worden vanaf dan ook beheerd en up-to-date gehouden samen met de rest van de infrastructuur.- Het guest-OS wordt volledig geïsoleerd. Dus zeker geen toegang tot de netwerkadapter.
- Het guest-OS krijgt toegang tot één drive van het host-OS. Dit is de share op de file-server.
- Mogelijke problemen:
- Hoe de communicatie met de apparatuur verloopt, weet ik nog niet. Ik hoop op een seriële poort, maar het kan evengoed een antieke PCI-kaart zijn waar geen drivers meer voor bestaan.
- Ik vermoed dat Windows XP en 7 telkens met een OEM-licentie draaiden van de pc waarop ze kwamen. Zeker voor XP zijn er geen licenties meer te koop, dus legaal activeren wordt moeilijk.
- Een VMware bijvoorbeeld zal uiteindelijk ook stoppen met Windows XP te ondersteunen en dan zitten we weer in dezelfde situatie (de apparaten zelf zijn bijlange nog niet end-of-life)
- Deze pc’s komen in een aparte VLAN zonder toegang tot internet, deze kunnen enkel de lokale file-server en de laptops van de technische dienst bereiken.
- Vervolgens activeer ik remote desktop op deze pc’s.
- Indien de fabrikant ondersteuning moet leveren, kan hij via Teamviewer een laptop van iemand van de technische dienst overnemen. Vanaf die laptop kan een rdp-sessie met de Windows XP of 7 gestart worden.
- Als extra veiligheid zou ik twee batch-bestandjes kunnen maken:
- Het ene staat op het bureaublad van de apparaten en daarmee wordt rdp opengezet.
- Het tweede laat ik iedere avond automatisch draaien en dat deactiveert rdp terug.
- Op die manier staat rdp enkel open wanneer iemand het manueel activeert en de volgende dag staat dit terug dicht.
Mijn vraag is of dit goede alternatieven zijn of dat ik het net nog erger maak. Remote desktop wordt actief misbruikt, maar daar deze pc's op deze manier afgezonderd worden en nooit rechtstreeks aan het internet geconnecteerd zijn, zou dit veilig moeten zijn. Mijn buikgevoel doet mij echter sterk twijfelen. Sla ik hier de bal volledig mis of is dit een goed plan?
Groeten
Kurt