5 verticale strepen door scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB1100XX
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-01-2023
Goedendag,
Om een oud topic met dezelfde vraag maar even nieuw leven in te blazen.
Ik heb sinds deze ochtend 5 verticale strepen op mijn scherm.
Ook had ik vergrote pictogrammen en een rare resolutie, die heb ik inmiddels kunnen herstellen.

Stekkers heb ik allemaal gecheckt.
Beeldscherm op laptop aangesloten en dat gaf geen strepen.
Probleem ligt dus aan de desktop, maar daar houd mijn computer noob kennis een beetje op.

Zou iemand mij in kleuter Nederlands kunnen vertellen welke stappen ik nog kan ondernemen?

Bij voorbaat dank _/-\o_
Evelien

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SdPYhD4/20200109-133039.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 09-01-2020 13:46 . Reden: rechtstreekse link naar plaatje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:25

br00ky

Moderator Harde Waren
BB1100XX schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:40:
Goedendag,
Nee, daar beginnen we niet aan. Oude koeien laten we hier in de sloot. Jouw probleem is heeft waarschijnlijk ook vrij weinig met Verticale streep door beelscherm... te maken, tenzij je, 6 jaar na dato ook die oude meuk hebt O-) .

Hier dus een eigen topic.

Om je verder op weg te helpen, waaruit bestaat je pc? Met name de videokaart zou wel eens am Ende kunnen zijn...

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 09-01-2020 13:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Afgaande op het plaatje: Videokaart stuk.
Dit zijn zogeheten 'artefacts' die ontstaan door een defecte videokaart (meestal de GPU zelf of het geheugen daar van).

Als je de computer niet zelf open wil maken en een nieuwe videokaart plaatsen, breng 'm maar naar een computerwinkel.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 15:00

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

BB1100XX schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:40:
Goedendag,
Ik heb sinds deze ochtend 5 verticale strepen op mijn scherm.
Ook had ik vergrote pictogrammen en een rare resolutie, die heb ik inmiddels kunnen herstellen.

Stekkers heb ik allemaal gecheckt.
Beeldscherm op laptop aangesloten en dat gaf geen strepen.
Probleem ligt dus aan de desktop, maar daar houd mijn computer noob kennis een beetje op.

Zou iemand mij in kleuter Nederlands kunnen vertellen welke stappen ik nog kan ondernemen?

Bij voorbaat dank _/-\o_
Evelien

[Afbeelding]
90% kans dat het je videokaart is inderdaad zoals @br00ky zegt.

Wat je daar aan kunt doen hangt af van het systeem in kwestie. We hebben details nodig.

Mocht je geen idee hebben wat er in het systeem zit, dan kan een paar foto's van de binnenkant wonderen doen. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB1100XX
Thnx voor alle reacties.
Excuses voor die koe, lijken horen inderdaad in de kast.

De videokaart is van het merk Asus.
Verdere details behalve foto's kan ik niet geven simpelweg omdat ik niet weet waar ik naar moet zoeken.
Hopelijk geven de volgende plaatjes wat info waarmee jullie mij mee kunnen helpen.

Extra info:
Vanochtend bij het starten van de pc was er niets aan de hand.
Echter mijn pc heeft sinds windows 10 al de neiging om om de haverklap in een bleu screen of death te vallen. (na meerdere her installaties bleef dit probleem bestaan)
Ik heb een tijdje data en fout codes bij gehouden, maar soms was ik er ook niet bij, stond mijn pc weer netjes opnieuw opgestart op het startscherm, bij inloggen zijn alle programma's dan gesloten.
Dit was vanochtend ook het geval. nu kreeg ik er alleen gratis strepen bij.

https://ibb.co/2yQDVyY
Vanaf de zijkant een kijkje in de kast op de videokaart

https://ibb.co/9bh57KY
Deze sticker zit op de 'onderkant' van de videokaart. Heel veel meer informatie kon ik niet vinden.

https://ibb.co/zFzk8kf
Een poging om de hele videokaart op de foto te krijgen. Helaas wat beperkte ruimte.
Voor beter beeld zou die eruit moeten.

Bedankt alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:48
Je kan kijken of er direct op het moederbord (die plaat waar alles op zit) ook een aansluiting zit voor je beeldscherm. Hiermee kan je uitsluiten of het inderdaad aan de videokaart ligt.

Enige andere manier is om een andere videokaart te plaatsen om te zien of het hiermee is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

BB1100XX schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:38:
Thnx voor alle reacties.
Excuses voor die koe, lijken horen inderdaad in de kast.

De videokaart is van het merk Asus.
Verdere details behalve foto's kan ik niet geven simpelweg omdat ik niet weet waar ik naar moet zoeken.
Hopelijk geven de volgende plaatjes wat info waarmee jullie mij mee kunnen helpen.

Extra info:
Vanochtend bij het starten van de pc was er niets aan de hand.
Echter mijn pc heeft sinds windows 10 al de neiging om om de haverklap in een bleu screen of death te vallen. (na meerdere her installaties bleef dit probleem bestaan)
Ik heb een tijdje data en fout codes bij gehouden, maar soms was ik er ook niet bij, stond mijn pc weer netjes opnieuw opgestart op het startscherm, bij inloggen zijn alle programma's dan gesloten.
Dit was vanochtend ook het geval. nu kreeg ik er alleen gratis strepen bij.

https://ibb.co/2yQDVyY
Vanaf de zijkant een kijkje in de kast op de videokaart

https://ibb.co/9bh57KY
Deze sticker zit op de 'onderkant' van de videokaart. Heel veel meer informatie kon ik niet vinden.

https://ibb.co/zFzk8kf
Een poging om de hele videokaart op de foto te krijgen. Helaas wat beperkte ruimte.
Voor beter beeld zou die eruit moeten.

Bedankt alvast :)
Nu weet ik bijna 100% zeker dat het de videokaart is. Het is een Asus 9800GT, een videokaart van een generatie die berucht is om dit soort uitvalsverschijnselen.In die tijd werd er slecht soldeer gebruikt welke na verloop van tijd haarscheurtjes gaat vertonen. Vroeg of laat sterven alle videokaarten van die generatie.

Zo te zien zit deze in een AMD build (vermoedelijk AM2 socket). Dit is werkelijk ouwe meuk en ik zou hier echt geen enkele cent in investeren om het werkend te krijgen. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB1100XX
Renzzie schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:41:
Je kan kijken of er direct op het moederbord (die plaat waar alles op zit) ook een aansluiting zit voor je beeldscherm. Hiermee kan je uitsluiten of het inderdaad aan de videokaart ligt.

Enige andere manier is om een andere videokaart te plaatsen om te zien of het hiermee is opgelost.
Er zitten 2 aansluitingen op het moederbord, 1 blauwe en 1 witte. De witte mist 4 pinnetjes naast het platte streepje waardoor deze niet past op het verlengstukje wat ik heb.
De blauwe past wel geeft alleen geen beeld.
Blaat schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:48:
[...]
Nu weet ik bijna 100% zeker dat het de videokaart is. Het is een Asus 9800GT, een videokaart van een generatie die berucht is om dit soort uitvalsverschijnselen.In die tijd werd er slecht soldeer gebruikt welke na verloop van tijd haarscheurtjes gaat vertonen. Vroeg of laat sterven alle videokaarten van die generatie.

Zo te zien zit deze in een AMD build (vermoedelijk AM2 socket). Dit is werkelijk ouwe meuk en ik zou hier echt geen enkele cent in investeren om het werkend te krijgen. :P
Ik heb de vorige eigenaar van het moederbord en videokaart het wel eens over AMD horen hebben.
Hoe en wat het verder zit heb ik geen idee van.
Hij heeft er jaren mee gewerkt en zweert bij het spul, en had mij beloofd dat het echt nog wel een paar jaar mee zou gaan. (voor mijn huis tuin en keuken computer gebruik)
Er ligt nog een desktop onder mijn logeerbed die uit 2005 stamt. Dus beter dan het asus moederbord gaat het echt niet worden.
Geld om te investeren in pc's heb ik uberhaubt nicht.
Daarom rammel ik nu ook maar vrolijk en half gefrustreerd verder op mijn laptop van 2007 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 21:13

Echt niet.

Gewoon niet.

Investeren in een videokaart is op zich ook niet nodig, een goedkoop 2e handsje kan prima, dan heb je voor een paar tientjes weer een werkende pc. Maakt weinig uit welke, zal hoogstwaarschijnlijk gewoon PCI-e zijn. Wel even letten op de aansluiting die je monitor wil hebben, die moet je videokaart ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:48
BB1100XX schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:59:
[...]

Er zitten 2 aansluitingen op het moederbord, 1 blauwe en 1 witte. De witte mist 4 pinnetjes naast het platte streepje waardoor deze niet past op het verlengstukje wat ik heb.
De blauwe past wel geeft alleen geen beeld.
De blauwe noemen ze VGA, die met het streepje ernaast DVI.
Ik weet niet wat voor kabel je gebruikte in de videokaart? Maar als je HDMI gebruikte kan het zijn dat je je monitor moet instellen op VGA in plaats van HDMI.

VGA wil soms ook niet pakken als de computer al aanstaat. Dus aansluiten als de computer uit staat en dan pas aanzetten.

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/840x473/content/a56f6be24f341eed3c2a923fd6233571

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:25

br00ky

Moderator Harde Waren
En als het echt de videokaart blijkt te zijn (wat er dik in zit, je hebt geluk dat hij het nog zo lang doet), inderdaad tweedehands kijken als je deze pc wilt blijven gebruiken. Genoeg te vinden tot 3 tientjes wat prima voldoet. Die ene kennis even opsnorren, wellicht wil hij het wel inbouwen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB1100XX
De VGA geeft ook geen beeld als ik netjes de pc uit had, kabel omzet en dan weer aanzet.
Bij het beeldscherm is er geen andere aansluiting mogelijk dan DVI of VGA.
Ik heb alleen een VGA kabel beschikbaar en 1 adapter. (DVI met 4 extra puntjes naast het platte streepje.)

Toch vind ik het altijd weer heel bijzonder dat zoiets dan zomaar stuk gaat, zonder dat je er ook maar met een vinger naar wijst.
Een tijdje terug was er ineens *poef* een probleem met een USB aansluiting waardoor de hele pc niet meer wou opstarten. Dankzij de mobiele telefoon en google kwam ik er dus achter dat er een roestende usb aansluiting zat. Ding er uit gewiebeld en computertje deed het weer prima.
God mag weten hoe er roest ontstaat in een computer Maargoed het zei zo.

Hartelijk dank voor jullie tijd en reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

BB1100XX schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:48:
De VGA geeft ook geen beeld als ik netjes de pc uit had, kabel omzet en dan weer aanzet.
Bij het beeldscherm is er geen andere aansluiting mogelijk dan DVI of VGA.
Ik heb alleen een VGA kabel beschikbaar en 1 adapter. (DVI met 4 extra puntjes naast het platte streepje.)

Toch vind ik het altijd weer heel bijzonder dat zoiets dan zomaar stuk gaat, zonder dat je er ook maar met een vinger naar wijst.
Een tijdje terug was er ineens *poef* een probleem met een USB aansluiting waardoor de hele pc niet meer wou opstarten. Dankzij de mobiele telefoon en google kwam ik er dus achter dat er een roestende usb aansluiting zat. Ding er uit gewiebeld en computertje deed het weer prima.
God mag weten hoe er roest ontstaat in een computer Maargoed het zei zo.

Hartelijk dank voor jullie tijd en reacties :)
Je zal de videokaart moeten uitbouwen om beeld te krijgen op de ingebouwde videokaart van je moederbord. Standaard zet een aparte videokaart deze uit in deze generatie.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
nelizmastr schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:59:
[...]

Je zal de videokaart moeten uitbouwen om beeld te krijgen op de ingebouwde videokaart van je moederbord. Standaard zet een aparte videokaart deze uit in deze generatie.
Die 'ingebouwde videokaart van je moederbord', is een eventuele grafische chip in de processor. Niet elke processor heeft zo'n chip. Kan je erachter komen welke processor je hebt, door bijvoorbeeld in de bios te komen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Cheese schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:37:
[...]

Die 'ingebouwde videokaart van je moederbord', is een eventuele grafische chip in de processor. Niet elke processor heeft zo'n chip. Kan je erachter komen welke processor je hebt, door bijvoorbeeld in de bios te komen?
Bij hardware van die generatie zat de grafische chip nog in het mobo. Niet de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Cheese schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:37:
[...]

Zie reactie van Blaat. Tot pakweg 2011-2012 zat de IGP in de northbridge verwerkt. Na de overgang van traditionele northbridges en southbridges naar centrale PCH’s is de IGP verhuisd naar de CPU.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Renzzie schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:41:

Dan zou ik wel de videokaart eruit trekken. Anders zou die via de videokaart kunnen opstarten, zonder dat je het door hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB1100XX
Thnx voor al jullie extra feedback.
Dit soort handelingen zijn wel een beetje out of my league.
Klinkt als een gemiddeld abracadabra gehalte.

Ik lees nog iets over de videokaart verwijderen bij het gebruiken van de VGA aansluiting op het moederbord?
Dat stukje begrijp ik dan wel, Maar heb je die videokaart dan niet nodig voor het fatsoenlijk laten draaien van de pc?

Dat het probleem niet aan de monitor ligt was al bekend, omdat ik voor mijn oproepje op dit forum de monitor al had aangesloten op de laptop, en daar gaf het beeldscherm een mooi gaaf beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:04
Videokaart moet eruit wil je beeld krijgen via het moederbord met die oude AMD bordjes. Heb hier een pricewatch: Asus M4A88T-V EVO/USB3 liggen die ook geen beeld geeft als er een graka in zit en dat is in het bios ook niet anders in te stellen. Moederbord van @BB1100XX lijkt er overigens verdomd veel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB1100XX
Blaat schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:48:
[...]

Nu heb ik op dit moment zoiezo geen enkele cent om te investeren in computer gerelateerde producten.
Daarom kreeg ik zojuist een ingeving.
Is het een optie om de printplaat na te lopen met een soldeerbout?
Toevallig genoeg heb ik op school leren solderen en vanuit die periode heb ik daar ook producten voor in huis.

Of word het dan een gevalletje geen enkele seconde in investeren?

Het is een beetje een situatie van roeien met de riemen die ik wel heb.
En van daaruit probeer ik toch een oplossing te bedenken.
Als geld geen probleem was geweest had ik uiteraard allang wat anders aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

BB1100XX schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:19:
[...]

Nu heb ik op dit moment zoiezo geen enkele cent om te investeren in computer gerelateerde producten.
Daarom kreeg ik zojuist een ingeving.
Is het een optie om de printplaat na te lopen met een soldeerbout?
Toevallig genoeg heb ik op school leren solderen en vanuit die periode heb ik daar ook producten voor in huis.

Of word het dan een gevalletje geen enkele seconde in investeren?

Het is een beetje een situatie van roeien met de riemen die ik wel heb.
En van daaruit probeer ik toch een oplossing te bedenken.
Als geld geen probleem was geweest had ik uiteraard allang wat anders aangeschaft.
Vaak ontstaan die haarscheurtjes tussen de grote chip en de printplaat. Daar kom je niet bij met een soldeerbout. Sommige mensen wekken die kaarten tot leven door de kaart in de oven te leggen voor een tijdje maar dat is slechts een tijdelijke oplossing.

Als je mij in een DM je adres stuurt, stuur ik je gratis en voor niks een werkend videokaartje toe waarmee je weer uit de voeten kan als je wil. Laat maar weten. :)

Pagina: 1