Ziggo Connect Box vervangen door een waardige WiFi Router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DeathByPlagueZ
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-01-2020
Ik zoek een?
Router ter vervanging van de Ziggo Connect Box (router functie)(modem gaat in bridge mode)

ZCB = Ziggo Connect Box

Ben onlangs verhuist, Ziggo abonnement afgesloten (250 MB/s) en natuurlijk de ZCB ontvangen waarvan de WiFi op de begane grond prima werkt maar op de eerste verdieping al moeite krijgt met het WiFi signaal/sterkte/snelheid en zelfs wegvalt (dus terug schakelt naar 4G mobiel internet), niet echt wenselijk }:O .

In mijn ouderlijk huis ook de ZCB, deze in bridge mode laten zetten en er zelf een Asus router aangehangen dit o.a. omdat ik en mijn broertje toch wel iets meer eisen stellen aan een router en gamen via de ZCB nooit lekker liep. Met de Asus eigenlijk nooit problemen gehad, behalve dat onze moeder het apparaat wat te goed heeft willen schoonmaken maar dat terzijde :9

Nu zie ik bij de MM een deal voor de Asus RT-AC66U

Nu ben ik benieuwd wat jullie mij adviseren in de prijsklasse tot ~€75.

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Asus RT-AC66U, over de TP-Link's lees ik in ieder geval niet dusdanig goede verhalen maar misschien dat jullie mij op andere gedachtes kunnen brengen.

In de toekomst (ergens in de zomer / het najaar) wil ik het thuis netwerk wat grondiger onderhanden nemen en ga ik daar een groter budget voor vrij maken.
Voor nu wil ik vooral een stabiel WiFi netwerk en zal gamen toch via kabel gedaan gaan worden.

TLDR; Ziggo Connect Box vervangen door een waardige router in de prijsklasse tot ~€75.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Even voor de beeldvorming, hoe oud is je huis? Nieuwbouwhuis met betonnen plafonds of oud en dus hout?

• Plaguez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-12-2025
Nieuw, tenzij je 3 jaar oud vindt, betonnen plafonds en muren. Prefab betonnen muren en plafonds.
Het is geen groot huis, 85 vierkante meter, 2 verdiepingen de begaande en eerste.

Het minste sterke signaal (wegvallend) bevindt zich op de eerste verdieping, gespiegeld aan de meterkast. Hemelsbreed zit er nog geen 2 meter afstand tussen het modem en de studeerkamer, waar ik het signaal gemeten heb.

• DeathByPlagueZ
@br00ky zie post hierboven, ingelogd op een verkeerd account.

• I_IBlackI_I
  • Laatst online: 22:01
Bij nieuwbouw is het altijd maar de vraag of het aan de router ligt. De vloeren houden zo veel van het signaal tegen dat een betere access point niet altijd het probleem verhelpt.

Als er op de eerste verdieping een netwerkaansluiting aanwezig is, is het waarschijnlijk het beste om daar een access point op te hangen.

• DeathByPlagueZ
Netwerkaansluiting zit er nog niet maar kan wel getrokken worden, telefonie aansluiting word niet gebruikt dus die leiding zou ik kunnen gaan gebruiken voor een netwerkaansluiting.

• BoltYes
  • Laatst online: 29-01 23:34

BoltYes

This is the Way

WiFi omvat niet uitsluitend éénrichtingsverkeer, je toestellen moeten ook naar de router/modem zenden en zodoende is een dure router niet zaligmakend en hangt een deel van de verbinding af van de apparatuur zelf.

Beter zet je op elke verdieping een AP, werkt een stuk efficienter.

Heb zelf een Netgear Nighhawk R7000 naast de ziggo modem staan en is qua signaal op afstand (2,4 GHz) om het even.

[ Voor 18% gewijzigd door BoltYes op 09-01-2020 15:26 ]

¯\_(ツ)_/¯

• Plaguez
Iedereen bedankt voor het meedenken, ik ga eens uitzoeken als een AP inderdaad niet een beter idee is.

Echter blijf ik wel met de vraag zitten hoe goed is het Ziggo modem voor een gamer?
Dit gezien de veelal negatieve reacties en de beperkte instel mogelijkheden van het Ziggo modem/router.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-01 18:54
Plaguez schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:27:
Iedereen bedankt voor het meedenken, ik ga eens uitzoeken als een AP inderdaad niet een beter idee is.

Echter blijf ik wel met de vraag zitten hoe goed is het Ziggo modem voor een gamer?
Dit gezien de veelal negatieve reacties en de beperkte instel mogelijkheden van het Ziggo modem/router.
Ik zou je Ziggo modem in Bridge mode zetten een een knap MESH WIFI router setje aanschaffen.
Bijvoorbeeld de TP-LINK DECO serie (M4 of M5).

M4: pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (2-pack)

M5: pricewatch: TP-Link Deco M5 (2-pack)

M9 Kan ook maar die is bijna 300 euro.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zelf heb ik de Ziggo in Bridge modus staan en een eigen Dd-wrt Router achter in combinatie met een PfSense. Maar gamen via WiFi is sowieso een slecht idee en bekabeld kan je beter gewoon via de Ziggo heb ik gemerkt. Ieder component is weer een stukje latency en overhead.

Beste oplossing is om WiFi op Ziggo uit te zetten en bijvoorbeeld een AP op iedere verdieping te plaatsen. Voordeel is dat je bij een AP per verdieping een ander kanaal kan gebruiken en het vermogen kan terugschroeven waardoor devices niet roamen naar een sterke router die voor hun net te ver weg ligt.

Het beste is een AP met een signaalsterkte van je zwakste WiFi cliënt. Niks ergers dan een wifi client die een sterke AP ziet terwijl hij zelf te weinig kracht heeft om optimaal er mee te communiceren.

Zie het als twee personen die een bal aan het overgooien zijn. 1 persoon kan 100 meter gooien en de andere 75 meter. Iemand gooit 100 meter en de andere vangt de bal. Deze gooit hem 75 meter terug waardoor hij te kort komt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Plaguez
Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken.

Mesh is me helemaal ontgaan, alsof ik onder een steen heb geleefd de afgelopen jaren |:(
Zal dan ook niet ontkennen dat ik de netwerk technologie de afgelopen jaren niet echt meer gevolgd heb.

Wat ik inmiddels weet is dat ik voor "knap" Mesh wil systeem gaan welke al dan niet als AP gebruikt gaat worden, of is dit af te raden?

En als ik de keuze zou moeten maken tussen TP-Link Deco M5 (3-pack) of TP-Link Deco P7 (3-pack) welke zouden jullie mij dan aanraden?

• br00ky
  • Laatst online: 23:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Iedereen schijnt hier tegenwoordig te zweren bij de spullen van ubiquity. Kost wat maar dan heb je ook wat

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Ik zou MESH pas inzetten als er echt geen beter alternatief is of je moet in een hutje op de hei wonen.

• Plaguez
DukeBox schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:36:
[...]

Ik zou MESH pas inzetten als er echt geen beter alternatief is of je moet in een hutje op de hei wonen.
Ziggo WiFi uit en beneden & boven AP plaatsen?
br00ky schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:38:
Iedereen schijnt hier tegenwoordig te zweren bij de spullen van ubiquity. Kost wat maar dan heb je ook wat
Ubiquiti ziet dr leuk uit :*)

Verwijderd

Hoi,

Welke keuze is het uiteindelijk geworden?

Ik zit in hetzelfde schuitje als jij (al heb ik een 3de verdieping), maar ben op zoek naar een goede oplossing. Want het wifi via de Ziggo connect box is echt bagger. Verbindingen met wifi die worden verbroken, langzaam internet en devices die zonder reden van het wifi afgegooid worden.

Ik ben dus net als jij ook op zoek naar een goed en stabiel wifi netwerk in mijn huis met betonnen muren en vloeren.

Ben benieuwd (andere tips zijn ook welkom) ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:44:
Hoi,

Welke keuze is het uiteindelijk geworden?

Ik zit in hetzelfde schuitje als jij (al heb ik een 3de verdieping), maar ben op zoek naar een goede oplossing. Want het wifi via de Ziggo connect box is echt bagger. Verbindingen met wifi die worden verbroken, langzaam internet en devices die zonder reden van het wifi afgegooid worden.

Ik ben dus net als jij ook op zoek naar een goed en stabiel wifi netwerk in mijn huis met betonnen muren en vloeren.

Ben benieuwd (andere tips zijn ook welkom) ;)
AP's of Powerline's zijn je optie's. Tegenwoordig heb je ook Powerline's met geintegreerde Wi-Fi versterkers, zo kan je dus 2 kanten op, met draad of zonder draad. ;)
Pagina: 1