Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Hyperdunk_15
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14-01 14:14
Hallo allemaal,

Ik heb een woning op het oog. Deze woning is in de loop van vorig jaar gebouwd. Op het perceel stond een oude woning, deze is gesloopt en vanuit de fundering en wanden is een nieuw pand opgebouwd welke wordt verkocht als 2 onder 1 kap.

De woning wordt zodoende als 'bestaande bouw' verkocht met bijbehorende kosten koper.

De woning wordt echter geheel casco opgeleverd. Keuken, vloer, badkamer enz. moet allemaal nog.

Nu vroeg ik mij af hoe dit werkt met de hypotheek. Bij mijn vorige woning (nieuwbouw) had ik een bouwdepot waarmee ik de woning kon afmaken.

Hoe werkt dit bij bestaande bouw? Kan je dan ook een bouwdepot gebruiken? Of mag je alleen het huis financieren en moet je vervolgens alle werkzaamheden om de woning woonkamer te maken financieren uit eigen geld?

Ik kan niet echt een eenduidig antwoord vinden op internet. Misschien dat iemand hier ons verder kan helpen!

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:17

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je zal een taxatie moeten hebben met de waarde voor (casco staat) en na verbouwing. Aan de hand daarvan kan de bank bepalen hoeveel hypotheek je kan krijgen voor de afbouw. Maarre, wat jij omschrijft is niet casco. Casco is alleen de schil. Binnen moeten dan nog de wanden, installaties, dekvloeren etc gemaakt worden. Je hebt het nu over een kale woning zonder inrichting met casco sanitair.

Overigens tikje naar PFSL aangezien het om de financials gaat.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 09-01-2020 11:53 (32%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Señor Sjon schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:52:
Je zal een taxatie moeten hebben met de waarde voor (casco staat) en na verbouwing. Aan de hand daarvan kan de bank bepalen hoeveel hypotheek je kan krijgen voor de afbouw.
Dit, zie bijvoorbeeld dit linkje (of elk ander linkje dat je vindt als je googelt op "maximale hypotheek verbouwing").

Voor zover ik weet voegt bijvoorbeeld een laminaatvloer niets toe aan de woningwaarde omdat je dit er zo weer uit kunt halen, dus dat zou je dan niet in een hypotheek kunnen meenemen. Ik zou gokken dat je een gelijmde vloer wel kan meefinancieren, al vraag ik me af of de getaxeerde waarde wel 100% van de kostprijs dekt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Orange_Dirk
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 24-01 11:30
de bank zal eisen dat je een bouwdepot neemt aangezien ze grip willen hebben dat je de woning woonklaar gaat maken.

Zoals eerder aangeven laat je de woning taxeren in huidige staat en in de staat als de verbouwing geheel gereed is. je geeft hierbij je geplande verbouwing en alle kosten door aan de taxateur. Dit bedrag zal de bank ook in depot houden.

Je kunt maximaal 100% van de waarde na verbouwing financieren (eventueel wat meer als je energiebesparende voorzieningen gaat treffen). Dus kun je dan uitrekenen hoeveel eigen geld je mee moet brengen. Globale stelregel is dat 70% van de kosten verbouwing waardevermeerderend zijn.

• Hyperdunk_15
Señor Sjon schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:52:
Je zal een taxatie moeten hebben met de waarde voor (casco staat) en na verbouwing. Aan de hand daarvan kan de bank bepalen hoeveel hypotheek je kan krijgen voor de afbouw. Maarre, wat jij omschrijft is niet casco. Casco is alleen de schil. Binnen moeten dan nog de wanden, installaties, dekvloeren etc gemaakt worden. Je hebt het nu over een kale woning zonder inrichting met casco sanitair.

[mbr]Overigens tikje naar PFSL aangezien het om de financials gaat.[/]
Hij staat in ieder geval als 'casco' vermeld op de site van de makelaar.

Bij mijn nieuwbouwwoning waren binnen ook de wanden aanwezig maar verder niets. Dat werd toen ook casco genoemd. Ik zal nog even nagaan hoe dat in dit geval precies zit.

Voor wat betreft de regels rondom laminaatvloeren, die ken ik. Maar een gietvloer kan ik bijvoorbeeld wel uit een bouwdepot halen (ook bij mijn huidige woning gedaan).

Ik ga eerdaags kijken, dan weet ik pas hoe het er binnen exact uitziet en wat er precies nodig is. Ik verwacht ook een behoorlijke overwaarde uit mijn huidige woning te halen. Daarmee zou ik e.a. ook kunnen bekostigen alleen vrees ik dan dat ik geen rente meer mag aftrekken over dat deel.

Bedankt voor de input tot zover!

• Hyperdunk_15
Orange_Dirk schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:30:
de bank zal eisen dat je een bouwdepot neemt aangezien ze grip willen hebben dat je de woning woonklaar gaat maken.

Zoals eerder aangeven laat je de woning taxeren in huidige staat en in de staat als de verbouwing geheel gereed is. je geeft hierbij je geplande verbouwing en alle kosten door aan de taxateur. Dit bedrag zal de bank ook in depot houden.

Je kunt maximaal 100% van de waarde na verbouwing financieren (eventueel wat meer als je energiebesparende voorzieningen gaat treffen). Dus kun je dan uitrekenen hoeveel eigen geld je mee moet brengen. Globale stelregel is dat 70% van de kosten verbouwing waardevermeerderend zijn.
Onder eigen geld wordt dan toch ook de overwaarde uit oude woning verstaan?
Dat is sowieso voldoende voor hetgeen er nog moet gebeuren.

• Orange_Dirk
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 24-01 11:30
Ja dat is ook eigen geld idd. Al het geld wat je dus niet kunt lenen en zelf inbrengt.

Als je oude woning nog niet verkocht is voor je de nieuwe aankoopt kun je dit tijdelijk door middel van een overbruggingshypotheek lenen

• gr8-jen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19:36
En als het niet verkocht is kun je een bepaald percentage van de overwaarde lenen. Dit varieert rond de 85%, afhankelijk van de bank. Daar gaat nog is de geschatte makelaarskosten vanaf voor de verkoop van de woning.

• Hyperdunk_15
Bedankt voor jullie antwoorden allemaal.
Het is me nog niet helemaal duidelijk maar de grote lijnen worden zichtbaar.

Mocht het huis bij bezichtigen ook in de smaak vallen zal ik een adviseur in de armen nemen om alles nogeens door te nemen. Maar nu weet ik in ieder geval dat het 'afbouwen' mogelijk is vanuit overwaarde of deel bouwdepot.

Mijn eigen woning verwacht ik zo kwijt te raken dus dat moet geen probleem opleveren.

• CubicQ
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 20:22
Orange_Dirk schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:30:
Dat bij ons in 2015 ook het geval. Ze wilden minimaal een bouwdepot voor toilet, badkamer en keuken. En de taxateur heeft natuurlijk heel netjes een documentje opgesteld met waarde voor verbouwing = aanschafwaarde, bouwbepot = 10K, waarde na verbouwing = waarde voor verbouwing + 10K.

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23-01 18:59
Voor wat het waard is, wij zijn nu aan het klussen. Afgelopen december casco gekocht, hypotheek met bouwdepot, gewoon van een particulier en dus op basis van k.k.

Dat kan zonder enig probleem, zolang er in de taxaties (huidige voor de hypotheek, en toekomstige voor extratje voor bouwdepot) maar ruimte zit voor de bank om je extra geld te kunnen lenen. Zowel nu (aankoop vs hypotheek) als straks (aankoop+verbouwing vs hypotheek+bouwdepot) zit je wel vast aan zaken als maximale 100% lenen.
Of natuurlijk vanuit eerdere overwaarde, als je daardoor toch al niet aan de 100% LTV komt wordt het helemaal kwestie van tekenen bij de streep zonder exact rekenwerk.
Dus kwestie van praten met adviseur wat binnen jouw/jullie financiën en de te verwachtte waardes/kosten de mogelijkheden zijn.

Let wel op - bouwdepot krijgen is dus vrijwel geen probleem, de hoogte is een ander verhaal (zie taxaties/overwaarde vorige woning en maximale 100% LTV). Deze zet je ook vast samen met je hypotheek, vooraf dat je begint dus.
Zorg dus dat je ook een goede inschatting maakt hoeveel je denkt nodig te hebben - voor je het weet zit je er voor >50k in bij dergelijk formaat woning. Daar moet je wel goedkeuring voor hebben en niet zeg 30k bouwdepot om dan erachter te komen dat het niet helemaal uitkomt.

Xanaroth wijzigde deze reactie 14-01-2020 10:47 (29%)

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:02
Ik heb het idee dat het onnodig ingewikkeld gemaakt wordt. De situatie van TS is niet anders dan die van het kopen van nieuwbouw of het verbouwen van een bestaande woning. De hypotheeknemer zal het bedrag willen financieren dat de woning na verbouwing waard is. Dat bepaalt de taxateur, die jij moet informeren over je verbouwplannen. Het verschil tussen de waarde voor en de waarde na verbouwing, wordt je bouwdepot.

Doorgaans krijg je niet 100% van je verbouwingskosten gefinancierd. Dat heeft te maken met smaakaspecten, maar ook met de noodzaak van de verbouwing.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True