Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolzer113
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-05 16:10
Ik heb een enkelpolige schakelaar waar ik graag een Shelly 1 zou willen hangen om hem smart te maken. Ook zou ik de schakelaar willen blijven gebruiken en niet alleen via de app/voice.

Nu ben ik alleen een beetje in de war met de bekabeling aan mijn schakelaar.
Link naar foto's:

Aan de schakelaar heb ik Zwart en Blauw lopen. Ik dacht dat je altijd een fasedraad (Bruin) had en Schakeldraad (Zwart).

Dus volgens de kleurcode zou Zwart een schakeldraad moeten zijn en Blauw neutraal.
Uit het plafond komen 3 kabels:
- Zwart
- Blauw
- Geel/Groen

De lamp die er nu hangt is aangesloten zoals op de foto en werkt zonder problemen. Dus hier wordt de Zwarte kabel gebruikt dan als fase?

Hoe moet ik hier juist verder om de Shelly 1 aan te sluiten?

[ Voor 6% gewijzigd door lolzer113 op 05-02-2023 13:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:23
Toevallig niet iemand met wat elektrische kennis in je omgeving? 230V is niet iets om mee te spelen :)

Wat betreft je kabels, meestal wordt er gebruik gemaakt van 4 kleuren:
- Bruin: Fase
- Blauw: N
- Zwart: schakeldraad
- Geel/groen: aarding

Zwart gaat dus normaal gezien vanaf de schakelaar naar de lamp, of van de schakelaar naar een andere schakelaar (voor bv. een schakeling met meerdere bedieningspunten). Aan de "ingang" van de schakelaar hangt in dat geval dan een bruine kabel, maar zo te zien is iemand creatief geweest met de kleuren.

Wat betreft de kabels aan je verlichtingspunt, dat is dus "normaal", een geschakelde (zwarte) fasedraad, een blauwe (N) draad en geel/groen voor de aarding. Om je Shelly 1 te kunnen gebruiken moet je een punt zoeken waar je 3 kabels ter beschikking hebt:
- Fasedraad
- N
- Schakeldraad

In veel gevallen wil dat zeggen, ofwel een N bijtrekken naar de schakelaar, ofwel een fasedraad bijtrekken naar het verlichtingspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:56
theredone51 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:40:
Toevallig niet iemand met wat elektrische kennis in je omgeving? 230V is niet iets om mee te spelen :)

Wat betreft je kabels, meestal wordt er gebruik gemaakt van 4 kleuren:
- Bruin: Fase
- Blauw: N
- Zwart: schakeldraad
- Geel/groen: aarding

Zwart gaat dus normaal gezien vanaf de schakelaar naar de lamp, of van de schakelaar naar een andere schakelaar (voor bv. een schakeling met meerdere bedieningspunten). Aan de "ingang" van de schakelaar hangt in dat geval dan een bruine kabel, maar zo te zien is iemand creatief geweest met de kleuren.

Wat betreft de kabels aan je verlichtingspunt, dat is dus "normaal", een geschakelde (zwarte) fasedraad, een blauwe (N) draad en geel/groen voor de aarding. Om je Shelly 1 te kunnen gebruiken moet je een punt zoeken waar je 3 kabels ter beschikking hebt:
- Fasedraad
- N
- Schakeldraad

In veel gevallen wil dat zeggen, ofwel een N bijtrekken naar de schakelaar, ofwel een fasedraad bijtrekken naar het verlichtingspunt.
Om hier met mijn vraag even op in te haken:
Waarom moet er een 3e kabel in de Shelly1? Ik begrijp dat het zeker nodig is dus dat betwijfel ik ook niet, maar probeer te begrijpen hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:49
Een gewone schakelaar schakelt alleen maar, dus die onderbreekt de fase vanaf de fasedraad naar de schakeldraad. De shelly heeft een vaste spanning nodig anders werkt die niet, dus een fase en nul. De schakeldraad gaat alsnog naar de lamp zoals gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:23
The_Zohan schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:40:
[...]

Om hier met mijn vraag even op in te haken:
Waarom moet er een 3e kabel in de Shelly1? Ik begrijp dat het zeker nodig is dus dat betwijfel ik ook niet, maar probeer te begrijpen hoe het zit.
Zoals al aangegeven heeft de Shelly ook voeding nodig om iets te kunnen doen, daarom heeft deze nog een extra N nodig om de kring rond te maken t.o.v. een analoge schakelaar. Ze waren bij Shelly trouwens ook bezig aan een SL versie, die kan je zonder extra N aansluiten, gelijkaardig aan bv. de Dimmer SL die ze hebben (maar nog niet leveren, wegens problemen). Daarbij laten ze een klein lek ontstaan als de schakelaar "uit" staat waardoor de Shelly toch zijn ding kan doen. Die kun je dan dus achter de schakelaar plaatsen zonder dat je een N moet bijtrekken.