Ubiquiti router advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-01-2024
Dag mensen,

Mijn vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden:

Ik zoek een
Ubiquiti router

Deze gaat in verbinding staan met 4 Ubiquiti unifi pro access points. Deze router hoeft dan toch géén wifi optie te hebben klopt dit (omdat de access points het wifi signaal verzenden)?

Dan kom ik uit bij deze router:
https://tweakers.net/pric...141;852531;379248;463803/

Zie ik dit allemaal goed?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:56
Klopt helemaal.

Maar wil je niet liever de Unifi router (pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)) als je daar al die access points van hebt?

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
DanDGT schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 01:02:
Klopt helemaal.

Maar wil je niet liever de Unifi router (pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)) als je daar al die access points van hebt?
Dan heb ik hetzelfde merk als de AP’s bedoel je?

De huidige situatie nu is:
Ziggo modem -> Tp link router(wifi uit) -> 4 AP’s Unify

Ik ga straks in totaal ongeveer nog 8 apparaten via de kabel aansluiten(incl de 4 AP’s) Is het nu niet beter dat ik de router ertussenuit haal en hiervoor alleen een switch tussenplaats? Of zie ik dit niet juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:56
@Fietnetje Je hebt sowieso een router nodig, daar achter (tussen router en al je apparaten) zet je een switch om alles met elkaar te verbinden.

Ik heb zelf weinig ervaring met Unifi maar het schijnt erg goed samen te werken als je er meerdere apparaten van hebt. Ook al zal het ook prima werken met een andere router.

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@DanDGT Ok dus een router is wel verplicht ook al staat de wifi functie uit?

Maar kan ik dan niet beter een router kopen met 8 lan aansluitingen? Dit om een switch achterwegen te laten ( weer een apparaat/snelheidsverlies)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Fietnetje schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 01:30:
@DanDGT Ok dus een router is wel verplicht ook al staat de wifi functie uit?

Maar kan ik dan niet beter een router kopen met 8 lan aansluitingen? Dit om een switch achterwegen te laten ( weer een apparaat/snelheidsverlies)?
Nee. Hoewel van alles 'kan' is het een beetje zinloos gezien het zowel duurder als minder goed is (goed, als in, je creëert een single point of failure waar het niet hoeft en als je 1 poort meer nodig had moet je alsnog een switch kopen).

Een USG is leuk, maar loopt redelijk achter vs. de EdgeRouter. De apparatuur is allemaal van Ubiquiti maar ze hebben verschillende productlijnen. De UniFi lijn (prosumer ongeveer) heeft allerlei leuke apps en consumenten vriendelijkheidjes, maar de andere lijnen gaan een stapje hoger en zal voor een beginner niet zo makkelijk te configureren zijn.

(niet lullig bedoeld, maar verkijk je niet; het is best lastig als je nog niet veel ervaring hebt om internet te fixen zonder internet (om dat je dat aan het fixen bent))
Aan je schrijfwijze en vragen valt eigenlijk wel op te maken dat je nog niet zo heel veel ervaring met netwerken hebt, niet met het aanleggen, niet met de eigenschappen en niet met het instellen. De vraag is dan of het dan wel verstandig is om een apparaat met configuratie te nemen waar toch wel wat kennis bij vereist is. De UniFi apparatuur is redelijk simpel, en als je allen maar wat WiFi wil dan kan bijna iedereen wel gewoon de UniFI app pakken, een paar AP's inpluggen en gaan. Maar dit is net wat meer...

Ga even na wat je wel of niet kan, en dat je echt nodig hebt (wil je een router om dat je er nog geen hebt? of om dat de huidige niet voldoet? of gewoon om dat je het leuk vind als overal hetzelfde logo op staat) en of je er het geld en de tijd in kan stoppen met het risico dat het niet lukt.

Aan de andere kant: als je geld over hebt en het gewoon wil, koop een UDM, UniFi Dream Machine, daar zit een controller, switch en router in. Koop een PoE switch of extra switch voor de extra poorten die je nodig hebt en je bent klaar. Kost wel meteen 300 euro meer...

[ Voor 10% gewijzigd door johnkeates op 09-01-2020 03:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@johnkeates Ik heb inderdaad weinig tot geen verstand van netwerken, dat heb je goed gezien :) Wat je zegt klopt ook wel een beetje, alles met hetzelfde logo erop voelt gewoon beter (athans zo denk ik dan ;) ) Het spul installeren daar laat ik dan gewoon iemand voor komen die er wel verstand van heeft, het moet goed aangesloten zijn.

Unify cloudkey, Unify AP's pro (4stuks) deze heb ik al. Wat zou jou advies zijn ter aanvulling ( router en/of switch ) Er komen in de toekomst nog 4 beraadde apparaten bij. Dus komt het totaal op 4 aansluitingen. Als bijlage zie je hoe de huidige situatie is. Bedankt alvast.

https://www.mupload.nl/img/riju4hvo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 21:12

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Fietnetje schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:31:
@johnkeates Ik heb inderdaad weinig tot geen verstand van netwerken, dat heb je goed gezien :) Wat je zegt klopt ook wel een beetje, alles met hetzelfde logo erop voelt gewoon beter (athans zo denk ik dan ;) ) Het spul installeren daar laat ik dan gewoon iemand voor komen die er wel verstand van heeft, het moet goed aangesloten zijn.

Unify cloudkey, Unify AP's pro (4stuks) deze heb ik al. Wat zou jou advies zijn ter aanvulling ( router en/of switch ) Er komen in de toekomst nog 4 beraadde apparaten bij. Dus komt het totaal op 4 aansluitingen. Als bijlage zie je hoe de huidige situatie is. Bedankt alvast.

https://www.mupload.nl/img/riju4hvo.jpg
Als je al een cloud key hebt en de AP pro's, koop dan gewoon de USG. Dat is dan het enige wat je nodig hebt voor een fijne geïntegreerde en gebruiksvriendelijke ervaring.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@Blaat Ok.. De ene zegt USG, de andere zegt een EdgeRouter, zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk. De USG is gemakkelijker instellen lees ik, maar ook net zo goed/snel oid? Stel dat ik voor de USG kies, dan moet ik nog steeds een extra switch hebben toch? (niet dat dit iets uitmaakt zolang de snelheid niet omlaag gaat) of kun je dan beter een router kopen met 8 LAN aansluitingen?

Zoals al gezegd ik heb er geen verstand van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-09 22:02

TNO

cake.

De USG haalt sowieso minstens 500Mbit up en down, snelheid is het probleem niet. Houdt er wel rekening mee dat je vanaf je LAN poort je netwerk verder moet opdelen. Gezien je verkeer grotendeels op L2 blijft na de router is er ook geen performance-issue.
In jouw geval omdat je al in de Unifi ecosysteem zit, neem asjeblieft een USG.

Los daarvan, wat wil je verder oplossen? Is je TP-link router niet meer voldoende, haalt die de snelheid niet?

[ Voor 14% gewijzigd door TNO op 09-01-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@TNO Ok USG is duidelijk. En dan nog een Ubiquiti unifi switch om het setje compleet te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De USG is wel erg oud en heeft geen hele snelle CPU. De komt een nieuwere versie maar die is er nog niet. Als je nu dus een snelle internetverbinding hebt kan je de USG wel gebruiken maar niet de volle snelheid halen.

Zelfs hardware kiezen heeft wat kennis nodig ;-)

De USG en de ERX hardware is bijv. hetzelfde, en ER4 is dus praktisch een USG maar dan wel snel. Maar de ER4 is dan weer uit de Edge lijn en niet uit UniFi. Aan de andere kant kan je dan naast de controller (UniFi) ook de NMS draaien, en die kan de UniFi apparatuur en de Edge apparatuur wel tegelijk in een interface beheren. Aan de andere kant kan je die (nog?) niet op je CloudKey draaien.

[ Voor 42% gewijzigd door johnkeates op 09-01-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
johnkeates schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:45:
De USG is wel erg oud en heeft geen hele snelle CPU. De komt een nieuwere versie maar die is er nog niet. Als je nu dus een snelle internetverbinding hebt kan je de USG wel gebruiken maar niet de volle snelheid halen.
mwah, als je geen DPI ed gebruikt, kan ie meer dan 500Mbps routeren, dat lijkt me voor de meeste aansluitingen meer dan genoeg.

Wat betreft een router nodig hebben, een router en een access point (AP) zijn verschillende apparaten met verschillende functies. Aangezien je al genoeg AP's hebt, heb je er niet meer nodig.

kort gezegd:
- een router gebruik je om te netwerken met elkaar te verbinden (routeren)
- een switch gebruik je om apparaten binnen een netwerk te verbinden
- een access point is eigenlijk gewoon een switch, maar dan draadloos naar clients, met minstens een bedrade aansluiting naar de rest van het netwerk

Het voordeel van alles van Unifi (Ubiquiti) te nemen, is dan je vanuit een controller alle apparaten kunt managen. Als je een andere serie, of een ander merk neemt, kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-09 22:02

TNO

cake.

Fietnetje schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:35:
@TNO Ok USG is duidelijk. En dan nog een Ubiquiti unifi switch om het setje compleet te maken?
Lijkt me ietwat overdreven, ook hiervoor geldt wat ga je met de functionaliteit doen? Neem je de PoE versie zodat je de AP's kan voeden? Ga je meerdere VLANs gebruiken? Zo niet; neem een simpele unmanaged switch met genoeg poorten en je kan vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConniePoepuh
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-07 15:58
Heb zelf arvaring met zowel de USG als met de Edgerouters. Waar de USG prima op te nemen is in je controller van je cloud key samen met de accespoints heb je al je beheer op 1 locatie, alles wat mis gaat in je netwerk kun je dus ook terugvinden op 1 plaats. Een edgerouter heeft dan wel meer performance, maar moet je los instellen, heeft eigen beheersoftware, gaat niet mee in de automatische updates van Unifi.
Zoals je bovenstaand al aangeeft heb je niet bijzonder veel ervaring, en heb je al een cloudkey en 4 unifi APs. Ik zou zeker voor de USG gaan. snelheidproblemen zul je niet snel tegenaan lopen, en mocht dit toch het probleem zijn kun je later altijd je USG upgraden en je oude verkopen (Unifi spullen zijn redelijk stabiel in prijs).

Hoe je het denk ik moet gaan aansluiten:
Ziggo modem LAN 1 (in bridge modus, te regelen met een telefoontje naar ziggo)
|
USG WANpoort
USG lan1
|
Unifi switch (bedenk zelf of je POE versie nodig hebt)
verschillende Unifi switch poorten
|
alle bekabelde apperatuur

Om eventueel kosten te sparen kun je ook een willekeurige unmanaged switch gebruiken in plaats van een managed unifi switch. Je hebt dan geen controle over de poorten van de switch maar 99% van de standaard thuisgebruikers hebben dat ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@TNO @ConniePoepuh

Kunnen jullie even kijken, ik heb even wat in elkaar geknutseld, om mijn vragen wat duidelijker te omschrijven.

https://www.mupload.nl/img/1yg0haz4gdx4v.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Fietnetje op 09-01-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConniePoepuh
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-07 15:58
Fietnetje schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:58:
@TNO @ConniePoepuh

Kunnen jullie even kijken, ik heb even wat in elkaar geknutseld, om mijn vragen wat duidelijker te omschrijven.

https://www.mupload.nl/img/1yg0haz4gdx4v.jpg
Nog steeds zou ik kiezen voor de oplossing met een USG. Alleen het voordeel van alles in 1 controller maakt het gehele netwerk gemakkelijk te regelen. En ik weet niet precies welk abbonement je hebt, maar ik verwacht dat je binnenkomende ziggo lijn stukken trager is dan de doorvoer van heel het netwerk erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-08 13:14
Ik zou bij dat eerste scenario blijven, dat werkt heel goed en met de ubiquiti unifi software gaat er een wereld voor je open gaan.
Het tweede scenario waar je waarschijnlijk router bedoelt ipv modem is iets wat ik werkelijk nog nooit heb gezien, je gaat m.i. altijd een switch nodig hebben.
In het eerste scenario hoeft die switch niet per se van Ubiquiti te zijn, maar het voegt wel wat toe want de unifi software kan deze ook voor je monitoren en managen, dat gaat met een andere switch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@ConniePoepuh Ok dan bedoel je in dit overzichtje: https://www.mupload.nl/img/1yg0haz4gdx4v.jpg dus optie 1?

Abbo van Ziggo idd:
Internet Max
Downloadsnelheid 500 Mbit/s
Uploadsnelheid40 Mbit/s

[ Voor 29% gewijzigd door Fietnetje op 09-01-2020 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
Ja dat was toch je exacte eerste scenario? Alles op de Unifi stack zetten ;)
Ik denk sowieso dat je je niet te veel zorgen moet maken over de snelheid van je netwerk trouwens... de bottleneck is je internet verbinding zelf. Hoeveel client apparaten denk je aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@zwiep

Ok duidelijk. Ik kom nu op 10 apparaten die ik via de kabel aan wil gaan sluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
Fietnetje schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:53:
@zwiep

Ok duidelijk. Ik kom nu op 10 apparaten die ik via de kabel aan wil gaan sluiten..
In een thuis netwerk lijkt me dit ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@zwiep Wat bedoel je.. de keus van de router zou deze worden:
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

Kun jij vertellen welke switch ik het beste kan kiezen tussen deze 2?https://tweakers.net/pricewatch/compare/534825;587975/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 14:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je link is stuq ;)
Gewoon een Unifi 8 poort PoE switch. Daar hang je rechtstreeks je AP's en je cloudkey aan, hebben die ook voeding. Is je hele infra unify gemanaged. Heb je in een kamer extra poorten nodig, ze je daar een domme switch neer, werkt prima. Heb het hier thuis exact zo draaien :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@The Eagle En waar sluit ik dan al mijn andere apparaten bedraad aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Eh, lokale non-ubiquiti switch lokaal in de ruimte ofzo? Geen idee wat je waar hebt stan dat je bedraad aan wilt sluiten natuurlijk, en mijn glazen bol is ook stuk :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@The Eagle In de meterkast staat al het apparatuur (modem,router) met een muur ertussen kom je meteen bij de tv,ps,versterker etc uit (de extra randapparatuur die ik via een kabel wil aansluiten) Dus wat zou volgens jou de beste opstelling zijn?
Ziggo modem--> Router-->https://tweakers.net/pricewatch/433346/ubiquiti-unifi-security-gateway-(usg).html Switch--> https://maxict.nl/ubiquit...kGkp4VCxd4aBoC4SQQAvD_BwE en dan nog een switch die achter de tv kast hangt/staat oid voor de extra randapparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
Fietnetje schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:36:
@The Eagle In de meterkast staat al het apparatuur (modem,router) met een muur ertussen kom je meteen bij de tv,ps,versterker etc uit (de extra randapparatuur die ik via een kabel wil aansluiten) Dus wat zou volgens jou de beste opstelling zijn?
Ziggo modem--> Router-->https://tweakers.net/pricewatch/433346/ubiquiti-unifi-security-gateway-(usg).html Switch--> https://maxict.nl/ubiquit...kGkp4VCxd4aBoC4SQQAvD_BwE en dan nog een switch die achter de tv kast hangt/staat oid voor de extra randapparatuur?
als je alle kabels rechtstreeks op je switch kan hangen is dat beter, bij mij gaan alle kabels in huis naar 1 centrale switch, maar dat is niet altijd mogelijk. Extra switch zou gewoon een oplossing kunnen zijn als je in een ruimte meer aansluitingen nodig hebt dan dat er kabels zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door zwiep op 10-01-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:25:
Gewoon een Unifi 8 poort PoE switch.
Je kunt beter een PoE switch nemen die wel van fatsoenlijke kwaliteit is, zie bv.
GlowMouse in "Welke Ubiquiti UniFi componenten aanschaffen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Meh, da's een persoonlijks afweging natuurlijk. Die UBNT switch kost 85 euro, da's over 2 jaar 3,5 euro per maand en dan is het ding volledig integreerbaar en met de rest centraal te managen, en daarna economisch afgeschreven.
Een andere PoE switch van vergelijkbare specs kost ongeveer het zelfde, maar zou jij dus een iets langere economische levensduur geven. Zeg 3 jaar. Kost ie 2,30 euro per maand. Voor die ene euro per maand ga ik voor centraal management ipv de uren die ik in decentraal onderhoud en patchen extra zou moeten steken.

Snap je insteek wel, maar het is ook maar net wat je wilt betalen en verwacht. Het is niet dat zo'n ding na 2 jaar ophoudt met werken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:36:
Meh, da's een persoonlijks afweging natuurlijk. Die UBNT switch kost 85 euro, da's over 2 jaar 3,5 euro per maand en dan is het ding volledig integreerbaar en met de rest centraal te managen, en daarna economisch afgeschreven.
Misschien dat jij hem ergens anders koopt, maar hier lijkt de 8 poorts PoE switch 110 euro te kosten. Deze switch is goedkoper, heeft PoE op alle poortjes, en veel betere garantie. Het is ook een kwestie van vraag en aanbod: zolang mensen die troep kopen, blijft Ubiquiti wegkomen met slechte garantievoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
GlowMouse schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:26:
[...]

Misschien dat jij hem ergens anders koopt, maar hier lijkt de 8 poorts PoE switch 110 euro te kosten. Deze switch is goedkoper, heeft PoE op alle poortjes, en veel betere garantie. Het is ook een kwestie van vraag en aanbod: zolang mensen die troep kopen, blijft Ubiquiti wegkomen met slechte garantievoorwaarden.
Mag je vinden, maar ik vind dat de TS dan op zijn minst gaat weten dat de netgear switch niet herkend gaat worden in zijn Unifi management console, waar een unifi switch wel herkend wordt. Dat heeft als grootste (doch niet onoverkomelijk) gevolg dat het voor de management software gaat lijken alsof alle clients rechtstreeks op de router aangesloten zijn, wat in zekere zin ook wel klopt.
Persoonlijk heb ik het garantieplan van Ubiquiti nog niet nodig gehad en eigenlijk heel tevreden van de hardware die ik in gebruik heb. Daarvoor enkel ervaring met wat d-link en linksys consumer hardware, en dat is pas echt complete bagger vergeleken met de Ubiquiti componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zwiep schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:54:
[...]

Mag je vinden, maar ik vind dat de TS dan op zijn minst gaat weten dat de netgear switch niet herkend gaat worden in zijn Unifi management console, waar een unifi switch wel herkend wordt. Dat heeft als grootste (doch niet onoverkomelijk) gevolg dat het voor de management software gaat lijken alsof alle clients rechtstreeks op de router aangesloten zijn, wat in zekere zin ook wel klopt.
Persoonlijk heb ik het garantieplan van Ubiquiti nog niet nodig gehad en eigenlijk heel tevreden van de hardware die ik in gebruik heb. Daarvoor enkel ervaring met wat d-link en linksys consumer hardware, en dat is pas echt complete bagger vergeleken met de Ubiquiti componenten.
De genoemde Netgear switch wordt echter wel voor bedrijven ingezet. Nu vind ik zelf die kleine Netgear switches niet super goed qua kwaliteit (paar stuk zien gaan), en Ubiquiti switches nog nooit.

Ik ben wel benieuwd naar verhalen over defecte Ubiquiti switches. Zijn ze echt zo slecht zoals @GlowMouse beweert? Zelf even snel gezocht maar niet 1-2-3 alarmerende verhalen kunnen vinden. Dat neemt het verschil in garantievoorwaarden natuurlijk niet weg.

Ik hoop dat het meevalt. Heb zelf een tijd geleden een Ubiquiti switch gekocht en totaal niet nagedacht over de garantievoorwaarden. Zou toch mooi zuur zijn als dat ding na 3 jaar opeens stopt met werken en ik geen hulp meer kan krijgen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

GlowMouse schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:26:
[...]

IK had de link van TS gepakt. tussen beiden van jou zit 5 euro, dat is ook te verwaarlozen. Kost ie over2 jaar 4,50 per maand en als je hem over 3 jaar afschrijft, 3 euro per maand. ZIt 50 cent per maand aan verschil op plus 2 tientjes aanschafkosten tov wat ik eerder linkte. Netgear betekent geen centraal management maar meer PoE. Het is maar net waar je voor kiest.

Overigens zelf ook nog nergens verhalen gelezen van stervende switches van UBNT. Het is niet dat het hele internet er mee vol staat ofzo :? Maar als je onderbouwing hebt (los van de garantie) dan zie ik die graag komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSlak
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 21:21
@Fietnetje, ik heb de UniFi Security Gateway, UniFi Switch 8 POE-150W en 3 UniFi APs. Hiervoor zit mijn KPN modem. Zolang ik Threat Management en Deep Packet Inspection uit laat staan haal ik de volledige bandbreedte van mijn KPN abbo en dat is 500Mbit up en down. Mocht je voor de UniFi security gateway gaan dan wil ik je best helpen door mijn basis settings met je te delen. Ik kan het je iig erg aanbevelen.

Het enige is dat als er op korte termijn een nieuwe Security Gateway uitkomt, dan is het wellicht de moeite waard om daar op te wachten. Ik verwacht dat je dan wel alle security features kan gebruiken zonder in te boeten op je bandbreedte.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:07:
[...]

Overigens zelf ook nog nergens verhalen gelezen van stervende switches van UBNT. Het is niet dat het hele internet er mee vol staat ofzo :? Maar als je onderbouwing hebt (los van de garantie) dan zie ik die graag komen :)
Bij goedkopere switches heb ik een aantal keer meegemaakt dat een poort het niet meer deed. Dat was telkens pas na een jaar of vijf, dus misschien zijn de Ubiquitiswitches nog wat te jong.

Het zou mooi zijn als iemand met kennis van zaken zo'n switch open schroeft en van commentaar voorziet, zoals dat ook voor usb-laders is gedaan. Ik ben dan geen expert, maar wil wel een poging doen ;) De chips zijn van M-tek, en daar is zo weinig over te vinden dat ik het me niet voor kan stellen dat het kwalitatief goed spul is. De PSU lijkt degelijk te zijn afgeschermd, maar heeft geen zekering en het merk condensators is niet te zien. Op het forum van ubiquiti blijkt dat de PSU's uit 2014 het nu massaal begeven, en dat Ubiquiti daar geen oplossing voor heeft. Dat soort fouten kom je niet vaak tegen bij een switch met levenslange garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
Zojuist nog meer navraag gedaan (in een winkel) over de set-up en dit werd mij aangeraden:

Ziggo modem ---> Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts) waar ik dan 4 maal kan aangeven welke poorten via POE moeten lopen voor mijn AP... Dus géén router ertussen..
Dan kom ik uit op deze switch:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)

Hier wordt bijna alleen maar aangeraden om er nog een router tussen te plaatsen.. Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Omdat je dan de hele controle hebt over je eigen netwerk, ipv een ziggo routertje dat ineens ook wifi en andere zaken halfbakken meent te regelen.
GlowMouse schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:54:
[...]

Bij goedkopere switches heb ik een aantal keer meegemaakt dat een poort het niet meer deed. Dat was telkens pas na een jaar of vijf, dus misschien zijn de Ubiquitiswitches nog wat te jong.

Het zou mooi zijn als iemand met kennis van zaken zo'n switch open schroeft en van commentaar voorziet, zoals dat ook voor usb-laders is gedaan. Ik ben dan geen expert, maar wil wel een poging doen ;) De chips zijn van M-tek, en daar is zo weinig over te vinden dat ik het me niet voor kan stellen dat het kwalitatief goed spul is. De PSU lijkt degelijk te zijn afgeschermd, maar heeft geen zekering en het merk condensators is niet te zien. Op het forum van ubiquiti blijkt dat de PSU's uit 2014 het nu massaal begeven, en dat Ubiquiti daar geen oplossing voor heeft. Dat soort fouten kom je niet vaak tegen bij een switch met levenslange garantie.
Ok, n=1 dus eigenlijk, en wat er op het ubnt forum staat gaat om spul uit 2014, dus 5 jaar oud. Das geen twee jaar en een hele nette afschrijvingstermijn voor netwerkspul, hanteert men in de bedrijfswereld ook. Bedenk jezelf eens om de hoeveel jaar je een router of switch vervangt omdat ie technisch niet meer voldoet. En het met je eens dat het voedingsdeel langer mee zou moeten gaan dan dat, ook omdat het ingebouwd is. Iets waar je met de 8 poort 60w PoE trouwens geen last van hebt, want die heeft een externe voeding ;) En 4 PoE poorten, en das precies genoeg om de SP's van TS aan te drijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@The Eagle Niet iedereen is een tovenaar met netwerk, controle of extra instellingen daar snap ik toch niets van. ( alleen dat ik af en toe inlog via de app van Unify om te kijken of alles up to date is) Ik wil gewoon goed spul hebben wat voor een leek eenmalig installeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:49:

[...]

Bedenk jezelf eens om de hoeveel jaar je een router of switch vervangt omdat ie technisch niet meer voldoet.
Als je in 2010 een gigabit switch hebt gekocht, zie ik eigenlijk geen reden om die dit jaar voor de tweede keer te vervangen. Dan kan hij economisch wel afgeschreven zijn, maar die 3 euro/maand houd ik liever in mijn zak :P
Fietnetje schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:46:
Hier wordt bijna alleen maar aangeraden om er nog een router tussen te plaatsen.. Waarom?
Je topictitel vraagt om een router :) De router van je provider voldoet voor de meeste mensen prima, maar redenen om een aparte router te nemen zijn het voorkomen van bufferbloat, het firewallen tussen VLANs, het kunnen verhogen van NAT timeouts of het draaien van een VPN-server. Je moet zelf de afweging maken of je dat nodig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@GlowMouse Daar heb je gelijk in, ik had beter kunnen vermelden dat ik een leek ben op dit gebied en dat ik niets kan finetunen kwa settings etc.. Ik wil wel het maximale uit mijn snelheid halen (zover dit kan met de opstelling die ik voor ogen heb)

Antwoord... nee al het andere zegt mij niets haha ;)

Dus mijn opstelling zou worden. Ziggo modem --> Unifi switch met 16 poorten waarvan ik er 4 in kan stellen als POE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
Deze switch: pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)

Dan ben ik toch geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Zonder de bijbehorende router is er niet het voordeel wat Zwiep noemde. Doe jezelf een plezier en koop deze switch, nog goedkoper ook: pricewatch: HP Procurve 1820-24G-PoE+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@GlowMouse Welk voordeel heb ik als ik een router voor de switch ga plaatsen dan? Het spul managen kan en ga ik toch niet doen vandaar...

Waarom adviseer je de HP Procurve? Die zie ik dan toch niet in mijn Unify console? Met dit console doe ik overigens niet veel, alleen kijken of er updates zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Fietnetje schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:47:
@GlowMouse Welk voordeel heb ik als ik een router voor de switch ga plaatsen dan? Het spul managen kan en ga ik toch niet doen vandaar...
"het voorkomen van bufferbloat, het firewallen tussen VLANs, het kunnen verhogen van NAT timeouts of het draaien van een VPN-server"
Waarom adviseer je de HP Procurve?
De kans dat die over 10 jaar nog probleemloos draait, is een stuk groter. En mocht hij het toch begeven, krijg je gratis een nieuwe opgestuurd (externe factoren als brand, waterschade en bliksemschade uitgezonderd).
Die zie ik dan toch niet in mijn Unify console?
Klopt.
Pagina: 1