Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

High end gaming pc for 1440p/144 Hz die lang mee kan gaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ha tweakers,

Ik heb een pc samengesteld die ik wil gaan aanschaffen, en zou graag nog wat finale tips willen krijgen om eventueel wat beter uit de hoek te komen met de kosten gezien het wel prijzig wordt. Aan de andere kant, ik ben bereid om dit voor een pc te kunnen betalen waar ik lang mee vooruit kan (ik gebruik mijn huidige pc ook al 7 jaar en kon gedurende het grotere gedeelte van deze 7 jaar games op high settings spelen, en nu lukken de meeste nieuwere games ook nog op low of mid settings). Dit wil ik ook graag terughebben in de pc die ik nu ga kopen, dus zeker wel 6-7 jaar mee vooruit kunnen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen op max settings op 1440p/144Hz. (prio)
- Videobewerken, photoshop
- Standaard dingen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst wil ik ook nog een 144 Hz monitor, dus als het mogelijk is alles inclusief voor 2200 euro. Zo niet, voor de desktop dan maximaal 1800-1900.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, 2e monitor (1440p 60 Hz), muis, headset etc. Geen componenten dus, alleen randapparatuur.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat mijn bijgevoegde lijst het wel redelijk kan aantonen, een high end GPU en CPU. Graag ook een grote SSD opslag (1 tb of 2b).Is de gekozen SSD snel genoeg trouwens?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet perse. Het liefst wat het beste presteert en goede reviews heeft.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Afgezien van de eerder genoemde primaire wensen, zou ik graag mijn behuizing wat RGB willen geven (zie lijstje), eventueel ook graag alle spul van dezelfde winkel kunnen halen (cd-rom breda land voorkeur)

Ga je overklokken?
Nee, dus als dit ook nog iets uitmaakt laat het me vooral weten!

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies over de gekozen componenten, of ze goed bij elkaar aansluiten en of dit een beest van een pc is die de wensen in vervulling zal brengen.

Ook graag misschien een voorstel voor een goede 144 Hz monitor die kan aansluiten op de build? :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 325,05€ 325,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,-€ 110,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 799,50€ 799,50
1BehuizingenSharkoon TG5 Glass Red€ 64,90€ 64,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 148,90€ 148,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,65€ 92,65
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 206,90€ 206,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.808,77

Hartelijk dank!

Alle reacties

• Otto1990
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-11 20:20
Met deze build ga je volgens de benchmarks jouw 144hz doel niet halen. Daarvoor is een 2080TI nodig. Zelfs met een 2080TI kan je een deel van de nieuwste games niet op 1440p 144hz draaien.

Vermoed dat je dan een 650W voeding kan gebruiken, ik heb het niet berekend.

Qua monitors kan ik de volgende 2 aanbevelen:

DELL S2417DG / TN, 144hz, G-Sync
DELL P2418D / IPS, 60hz (2e monitor)

twee nette kwaliteit monitoren zonder gamurrr poespas.

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-11 08:35
Build ziet er netjes uit. Zoals @Otto1990 zegt, zul je je instellingen wel wat lager moeten zetten op 1440p om 144fps te draaien in de nieuwste zware games. Gelukkig zal G-sync alles redelijk vloeiend houden. Misschien kun je nog wat besparen door een Cooler master 212 EVO (black edition) te nemen ipv de Dark Rock 4. Die zou ook voldoende moeten koelen.

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

• Chasin
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-11 11:28
Mijn pc is nu ook zo'n 5/6 jaar oud. Ben zelf ook een beetje aan het kijken naar een nieuwe build om weer 5/6 jaar mee vooruit te kunnen. We zitten eigelijk in hetzelfde schuitje. Misschien even wachten op de Ryzen 4000?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Chasin schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:37:
Mijn pc is nu ook zo'n 5/6 jaar oud. Ben zelf ook een beetje aan het kijken naar een nieuwe build om weer 5/6 jaar mee vooruit te kunnen. We zitten eigelijk in hetzelfde schuitje. Misschien even wachten op de Ryzen 4000?
Die is helemaal nutteloos omdat op 1440p@144hz je vooral door de gpu beperkt wordt.

Dat blijkt al uit het feit dat je het grafisch lager moet zetten omdat je die 144hz niet haalt. Daarmee belast je dus de gpu minder met iedere frame waardoor hij hogere frames kan halen.

@Verwijderd De Intel is een QLC-ssd, welke op zich niet de ideale kandidaat is voor een veel beschreven bootdisk. Nu is hij 2 TB en daardoor heb je meer marge in het cachen zodat hij nog redelijk snel blijft en door de grootte kan hij beter tegen veel schrijven dan een kleine QLC ssd.

Een snellere optie is de pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB

Alleen niet zo goed verkrijgbaar.

pricewatch: HP EX950 2TB Is ook nog een goede optie.

Beiden zijn wel duurder, zo’n 30%.

[ Voor 7% gewijzigd door White Feather op 09-01-2020 10:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ja, ik snap wel dat de nieuwste zwaarste games niet op 144 fps zullen draaien maar dat maakt opzich niet uit. Gaat mij ook om andere mooie games die al wat ouder zijn die ik wel op deze fps kan draaien. Als ik de nieuwste, zwaarste games relatief gezien goed kan draaien ten opzichte van andere high end videokaarten uit de recente jaren dan vind ik dat al meer dan prima (bijv 90 fps, wat een relatief hoge fps is voor dat soort games).

@White Feather zou je zeggen dat die ssd upgrade nodig is, of is de huidige ssd goed genoeg voor het genoemde doel?

Nog 2 vraagjes voor mensen die er meer van weten:
1. De snelheid van de ram is 3.2 Ghz, is dat goed genoeg of zal 3.6 Ghz nog iets toevoegen?
2. Hoe is de behuizing, is het een mooie rgb behuizing in het echt en zal alles erin passen?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoeveel fps je behaalt op MAX settings verschilt per game. krachtiger dan 2080S is niet nodig. 144Hz is niet gelijk 144fps

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Een high end build zou ik niet in die Sharkoon brol steken...
Mooi caseje pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG

Ik zou nu ook gewoon een RX 5700XT kopen, kan je ook mee op een 1440p 144Hz monitor goeie FPS halen, niet alles hoeft op ultra te staan, merk je meestal toch geen verschil in tov high. En dan binnen 2-3j upgraden.

En ja die Intel 660p is zeker snel genoeg... laat je niet in de war brengen door synthetische benchmarks of verhalen van snelheidsverlies als ie bijna vol is. Verschil tussen een snelle SSD en een héle snelle SSD merk je in de praktijk niet. Je kan ook altijd een snellere 1TB NVMe SSD in het M.2 slot prikken en dan een "gewone" SATA SSD er bij voor data opslag.

Verwijderd

Ziet er goed uit.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2020 18:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Ik wil juist niet binnen 2-3 jaar upgraden zoals ik vermeld had in mijn openingsbericht, wil er gewoon een lange tijd mee vooruit kunnen haha.

Wat betreft de case, wil graag rgb erbij hebben (ook vermeld in openingsbericht). Had die fractal al eerder bekeken maar daar voldoet ie volgens mij niet echt aan.

Wat is er mis met die sharkoon case, waarom zou je er geen high end in steken?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2020 18:39 ]

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:10
Verwijderd schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:38:
Bedankt voor je reactie.

Ik wil juist niet binnen 2-3 jaar upgraden zoals ik vermeld had in mijn openingsbericht, wil er gewoon een lange tijd mee vooruit kunnen haha.

Wat betreft de case, wil graag rgb erbij hebben (ook vermeld in openingsbericht). Had die fractal al eerder bekeken maar daar voldoet ie volgens mij niet echt aan.

https://www.digitaltrends...x-vs-intel-core-i9-9900k/

Als je de komende jaren goed vooruit wil en het er voor over hebt kan je één van de bovenstaande kopen. In sommige games is de i9 beter in andere de 3900x. Ik zou zelf voor Intel gaan maar de AMD variant mag er ook wezen.

Anders kan je wachten op de nieuwe cpu's die dit jaar verschijnen alhoewel je dan ook kan redeneren dat je nooit meer kan kopen omdat er altijd wel weer een snellere cpu in ontwikkeling is >:)

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:31
Verwijderd schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:38:

Op dit moment is het kopen van een 2080 voor de meeste mensen een beetje zonde van het geld. Het ding is zeker snel, maar heeft een wat lage bang-for-buck. Niks mis mee verder, maar een bekende strategie is om dan iets goedkoper te kopen voor de eerste twee jaar. Daarna koop je voor het geld wat je nu bespaart over twee jaar een nieuwe videokaart die sneller is dan de 2080. Je kunt dus uiteindelijk langer mee met je systeem terwijl het je niks extra kost.
Ik snap je verder wel, ik koop ook meestal gewoon meteen dik in, maar dat zou (zelfs) ik dit jaar niet met de 2080 doen. Je kunt eventueel ook een paar weken/maanden wachten op een volgende generatie videokaarten.

Je kunt prima in de Sharkoon je build bouwen. Het merk staat bij sommigen (of velen) toch wat bekend als budget en RGB. Een kast is persoonlijk verder, maar ik ben zelf ook erg te spreken over de bouwkwaliteit en extra features van kasten van Fractal Design. En daarbij niks met RGB, dus wellicht heb je dan niks aan mijn advies. Qua RGB is het cliché toch wel waar: het is even leuk, daarna alleen maar irritant. Uitzondering daargelaten.

Je build is verder prima. Wordt een mooi ding. En met je eens dat je in de nieuwste en zwaarste games de 144 fps niet hoeft te halen. Qua beeldscherm zou ik aanraden ook eens naar 3440x1440 ultra-wide te kijken. Die schermen halen ondertussen ook 120 of 144 Hz. Heb er zelf één van 100 Hz op een GTX1080 en dat werkt tot nu toe vlekkeloos. Na ultra-wide wil je niet meer terug.

Verwijderd

Topicstarter
@Playa del C. Ja ik snap inderdaad het sentiment wel, 800 euro is ook veel voor een videokaart. Aan de andere kant een mindere gpu (of uberhaupt een onderdeel) kopen in een relatief duur systeem en dan vervangen over 2-3 jaar is ook weer storend naar mijn mening. Vandaar dat ik gewoon een systeem wil waarmee ik lang kan doen, net zoals mijn huidige pc die ik al 7 jaar heb inmiddels zonder ooit iets hoeven te vervangen. En met die pc kon ik ook een groot deel van die 7 jaar games op hoge settings spelen.

Wat betreft de rgb, ja dat is voor iedereen anders. Mijn toetsenbord en muis zijn ook rgb en vind het wel wat hebben. Maar dus die sharkoon is lage kwaliteit? Is er dan een case zoals die fractal die ook goede kwaliteit is maar dan met wat rgb? Hoeft ook niet over de top natuurlijk, maar wat rgb aan de voorkant lijkt me bijvoorbeeld al sfeergevend.

• Playa del C.
  • Laatst online: 22:31
Verwijderd schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:22:
@Playa del C. Ja ik snap inderdaad het sentiment wel, 800 euro is ook veel voor een videokaart. Aan de andere kant een mindere gpu (of uberhaupt een onderdeel) kopen in een relatief duur systeem en dan vervangen over 2-3 jaar is ook weer storend naar mijn mening. Vandaar dat ik gewoon een systeem wil waarmee ik lang kan doen, net zoals mijn huidige pc die ik al 7 jaar heb inmiddels zonder ooit iets hoeven te vervangen. En met die pc kon ik ook een groot deel van die 7 jaar games op hoge settings spelen.

Wat betreft de rgb, ja dat is voor iedereen anders. Mijn toetsenbord en muis zijn ook rgb en vind het wel wat hebben. Maar dus die sharkoon is lage kwaliteit? Is er dan een case zoals die fractal die ook goede kwaliteit is maar dan met wat rgb? Hoeft ook niet over de top natuurlijk, maar wat rgb aan de voorkant lijkt me bijvoorbeeld al sfeergevend.
Tot nu toe heb ik ook op die manier game-pc's gebouwd. Alleen nu dus voor het eerst dat ik het niet zou doen als ik zelf nu zou kopen. Een overweging voor jezelf verder. En mocht je geld genoeg hebben, dan kun je altijd upgraden als het echt moet.

Ik weet verder niks van hippe RGB-kasten. Ik kan alleen sterk benadrukken dat het meer voor het showen is. Heb zelf ook een keer een window gehad, maar in een wat donkere setting zijn al die felle lampen maar irritant. Plus, het voegt niks toe qua prestaties.

Mijn mechanische toetsenbord is per toets wel volledig RGB instelbaar. Dat heeft dan wel een functie inderdaad.
Qua kasten zijn Fractal Design kasten zeer handig om in te bouwen, kabels weg te werken, van hoge kwaliteit materiaal en goed voor airflow en qua stoffilters. Je zou daarmee kunnen vergelijken, want er zijn vast meer topmerken.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd De praktijk leert dan een GPU met 3j ongeveer vervangen wordt.
pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G ook eind 2019 vervangen voor 2080Super. nu is een 2060 Super al sneller dan 1080 uit eind 2016

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Inrage
Verwijderd schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:22:
Storend? Tis letterlijk 5 minuten werk... en je bent binnen 3j veel sneller af terwijl je nu ook al de recentste games kan spelen. Je kan al blij zijn dat je GPU niet stuk gaat net na het verloop van de garantie... Maar goed, ieder z'n ding hé.

Sharkoon kenmerkt zich door matige afwerking. Dat zie je niet op een foto, maar als je enkele cases naast elkaar ziet dan weet je wel wat ik bedoel. En ik vind RGB ook leuk, maar eerder wat subtiel, zoals op het RAM of de CPU koeler, maar niet half de case, ook weer persoonlijk hé :)

Maar om nu maar even de olifant in de ruimte aan te duiden... je noemt jezelf "upgrading"... en dan wil je niet eens de GPU vervangen :D 8)7

Verwijderd

Topicstarter
@Hackus Dat er elk jaar videokaarten uitkomen die beter zijn dan het vorige jaar (wat logisch is natuurlijk) betekent niet per se dat je elke 3 jaar je videokaart hoeft te vervangen. Met een 1080 kun je nog steeds prima vrijwel alle games op hoge settings spelen bijvoorbeeld en wordt ook nog zeker als high end gerekend. Zo deed ik met mijn huidige GPU ook veel langer dan 3 jaar erover voordat ik deze nu ga vervangen.

@Playa del C. Ja, uiteraard is het voor de show maar zoals ik al zei hoeft het ook niet over de top (alleen wat aan de voorkant voldoet), ik zal even rondkijken! Thx!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oa in Rage 2 scheelt het meer dan 30fps. je fps zal dan minder worden, want de games vernieuwen vaak en 'verzwaren' maar het blijft je eigen keuze en gedachte.

Verwijderd

Topicstarter
Rage 2 is ook wel een behoorlijk zware game, van de benchmarks die ik daar heb gezien deed de 1080 het prima voor een kaart die 3 jaar (bijna 4) oud is. Maar ieder zijn eigen mening, uiteraard!

• Worsteneter
  • Laatst online: 22-11 10:41
Verwijderd schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:30:
Rage 2 is ook wel een behoorlijk zware game, van de benchmarks die ik daar heb gezien deed de 1080 het prima voor een kaart die 3 jaar (bijna 4) oud is. Maar ieder zijn eigen mening, uiteraard!
Naja het is niet echt een mening maar gewoon feitelijk waar.
Of je koopt nu een high-end kaart a 800 euro die eigenlijk weinig bang voor buck geeft.
Of je koopt nu iets van een 5700XT of 2060 super voor 400, en koopt over 3 jaar weer iets voor 400 die beter presteert dan de huidige highend opties. Je ziet nu bijvoorbeeld dat de 2060 super beter presteert dan de voormalige high-end kaart.

Je zal bij toepassing van een dergelijke strategie dan ook zien dat je de eerste 3 jaar gewoon voldoende prestaties hebt, zij het iets lager dan bij een ultrahighend kaart, maar de tweede 3 jaar veel bétere prestaties hebt dan die high end kaart terwijl de games dan juist meer vragen. Zo heb je met hetzelfde budget een veel betere fit met de gevraagde prestaties.

Verwijderd

Topicstarter
Het is uiteraard wel een mening of je nog tevreden bent met een videokaart 3-4 jaar later nadat je hem hebt gekocht en/of het voldoet aan je (veranderde) eisen op dat moment. Zo niet, kun je dan nog altijd upgraden. Dat het waar is dat er tegen die tijd beter opties zullen zijn heb ik nergens betwist hoor.

De kaart had wat goedkoper mogen zijn, maar als je toch al 1800 euro uitgeeft maakt het op die schaal niet zoveel meer uit naar mijn mening. Dan kies ik liever voor een optie waar van ik weet dat die langer mee kan gaan en vrijwel het beste is op dit moment.

Maar goed, beetje afgedwaald. Laten we deze discussie voor een andere keer laten :P

Heeft iemand ervaring met een van deze behuizingen in het echt? Hoe zijn ze?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenCooler Master MasterBox MB511 RGB€ 64,95€ 64,95
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 159,95

Beide hebben goede reviews van wat ik gezien heb.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2020 06:33 ]

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
@Inrage je hebt zeker gelijk over dat je het verschilt nagenoeg niet merkt tussen een snelle ssd en een super snelle ssd. Maar QLC geheugen dat volloopt, zeker zoals TS aangeeft dat ie er lang mee wil doen, zal een issue worden. Ik raad dus toch een TLC ssd aan. Heb er zelf ook 3, en alle 3 zijn tlc, omdat ik best veel soms wegschrijf en toch er zeker een paar jaar mee wil doen.

A good answer will come if you ask a good question

• Inrage
@JonathanG in synthetische benchmarks misschien, in real world performance merk je daar niks van. De Intel 660p blijft prijs/performance met voorsprong de beste koop. Ook al is deze SSD iets trager naarmate hij bijna vol is, dan nog blijft het een snelle SSD in normaal gebruik. Zeker als je een 2TB model wil zit je bij andere merken al aan 300+ een prijs verschil van 50% voor iets dat net zo snel aanvoelt... doe er mee wat je wil hé :)

Verwijderd

Topicstarter
@JonathanG is er een goede 2tb tlc ssd die niet al te veel duurder is? Of zou je 2x 1tb aanraden, maar zou in dat geval het mobo ook niet vervangen moeten worden? Of is deze 2tb ssd goed zolang ik hem niet helemaal vol maak?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2020 01:03 ]

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
@Verwijderd ik zou deze pakken, heb ik zelf ook: pricewatch: Adata XPG SX6000 Pro 1TB
Qua moederbord moet je even kijken, als je clean wilt neem je de ssd 2 keer en neem je een mobo dat 2 m.2 slots heeft. Vind je het niet erg om een kabeltje te leggen dan neem je een 2,5'' ssd erbij.

A good answer will come if you ask a good question

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 00:53:
@JonathanG is er een goede 2tb tlc ssd die niet al te veel duurder is? Of zou je 2x 1tb aanraden, maar zou in dat geval het mobo ook niet vervangen moeten worden? Of is deze 2tb ssd goed zolang ik hem niet helemaal vol maak?
Je kunt makkelijk een HHD voor opslag gebruiken, en als je dat niet meer wilt een Sata SSD.nadeel is dan dat er weinig prijsverschil in beide zit(Sata v NVMe) edit: V&A aangeboden: Samsung 860 EVO 1TB, nieuw in gesloten verpakking, met 5 jaar...

[ Voor 24% gewijzigd door Hackus op 11-01-2020 12:57 ]

Pagina: 1