Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• sjanssen15
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 00:37
Mijn vraag
Meer dan een week geleden heb ik voor mijn vader een nieuwe build gebouwd:
- AMD Ryzen 3700X / stock koeler
- Asrock A320M Pro4 R2.0 (laatste BIOS & ook beta bios)
- Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 (slot A2 en B2)
- Kingston A2000 500GB
- Windows 10 Home (1903)
- Cooler Master 620W voeding
- GTX1060

Korte intro:
1. Installatie uitgevoerd van WIndows 10 en dit verliep prima. PC is 2 dagen in gebruik geweest waarna deze spontaan begon te herstarten (zwart scherm, fan spin, reboot).
2. Herinstallatie proberen te doen omdat de PC bleef crashen onder Windows 10. Herinstallatie lukte hierna niet meer (setup start netjes op, voltooid de setup en reboot, daarna instant crash bij eerste Windows 10 startup (getting devices ready).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zie hierboven

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Corsair geheugen op stock snelheid 2133
- Laatste BIOS van de Asrock mobo/beta bios getest
- Geheugen in verschillende banken gestoken, met 1 stick geprobeerd, vaste voltage, XMP profiel
- Installatie uitgevoerd met sata SSD en nieuwe SSD eruit
- Andere voeding aangesloten van Cooler Master (700w)
- Oudere HD4770 GPU getest

Nadat bovenstaande niet lukte, nieuw moederbord besteld
- Nieuwe mobo installatie: MSI B450M Mortar Max (laatste 2 BIOS versies getest)
- Corsair geheugen op stock snelheid 2133 & XMP profielen
- Nieuwe koelpasta gekocht voor Wraith koeler. CPU is IDLE nu 30 graden

Nadat bovenstaande niet werkte, nieuw geheugen gekocht (daar het Corsair geheugen niet in QVL voor komt)
- Nieuwe geheugen: HyperX HX426C16FB3K2/16 (QVL lijst) (2666)
- Geheugen op 2133 en 1600 getest
- BIOS update naar laatste versie
- Linux USB boot, ook crash/herstart tijdens start

-----
Kortom, redelijk met de handen in het haar omdat ik niet meer weet wat te testen. Alles is vervangen behalve de CPU. Kan de CPU DOA zijn?

[Voor 3% gewijzigd door sjanssen15 op 08-01-2020 22:32]

A church is a place in which gentlemen who have never been to heaven brag about it to persons who will never get there.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 07:59
Ook al staat de 3700X op de support lijst, geschikt is een A320 bordje daar niet voor. Waarom niet een B450M gehaald? Kost nauwelijks meer.
Corsair LPX 3200 wil ook nog wel eens lastig doen icm Ryzen 3xxx.

620w Cooler Master klinkt oud. Wat is het exacte type?

• sjanssen15
Ik heb hierna een B450M bord gehaald maar helaas exact dezelfde symptonen.

Beide PSUs wat ik heb getest (zijn inderdaad ouder):
- Cooler Master Real Power M620
- Cooler Master Silent Pro M700

Vreemde is dat deze 2 dagen correct gewerkt heeft, met prima performance.

A church is a place in which gentlemen who have never been to heaven brag about it to persons who will never get there.

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:06

millman

6708Mhz @ -185c

Beide voedingen voldoen niet aan de hedendaagse standaarden en zijn minimaal 8 jaar oud, Op een voeding besparen is eigenlijk 'not done' met een nieuwe build, of je hebt al jaren een highend voeding die uit zn neus heeft gegeten, dan kan je nog een poging wagen.

Heb je wel een verse windows install gedaan, of alleen de hardware overgezet en met een oude installatie lopen rotzooien? Als dit al een nieuwe install is, gooi ik t op de voeding.

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• sjanssen15
Ik heb constant een nieuwe installatie gedaan, nooit de oude setup gebruikt. Met USB (laatste versie) en officiele Windows 10 cd (1903).

Het was niet doelbewust een besparing maar meer: hij werkte nog prima in zijn huidige PC en nieuwe builds verbruiken minder.

Kun je dan zeggen wat de hedendaagse standaarden zijn en het verschil met die PSU?

• sjanssen15
Ik ga nu mijn Cosrair RM850x uit mijn PC bouwen en testen en laat wat weten. Hopelijk is dat het probleem zodat ik geen hardware hoef terug te sturen.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Zoals je bij je voeding kan zien is het huidige Voedingtype =, ATX12V 2.3, EPS12V 2.91, EPS12V 2.92, SSI waar we inmiddels op ATX spec version 2.4 zitten.
Oudere PSU's kunnen bijvoorbeeld niet goed met huidige idle voltages overweg, de load is te laag met mogelijke uitschakeling tot gevolg. Verder is er nogal wat verbetert aan voedingen de afgelopen 10 jaar. Het is gewoon tijd voor een nieuwe voeding. Alleen dan kan je pas echt alles uitsluiten. Nu kan je zoals je zelf hebt gemerkt nergens op vertrouwen.

Edit: Ah, die Corsair lijkt me prima geschikt.

[Voor 4% gewijzigd door millman op 08-01-2020 23:13]

• sjanssen15
Hm dat wist ik niet, thanks voor de uitleg!

Ga nu testen met mijn (redelijk moderne) RM850x.

Edit: helaas, PC crashed op hetzelfde punt (na nieuwe installatie, getting devices ready).

[Voor 33% gewijzigd door sjanssen15 op 08-01-2020 23:32]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Probeer met zo min mogelijk te testen, dus hdd, 1 reepje geheugen en een goedkope GPU, alles uit de kast op een doos ofzo testen, zodat je kortsluiting met de kast kan uitsluiten, en verder lees ik niets over temperaturen? Wat geeft je bios aan idle?

• NotSoSteady
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 00:33
Kan de CPU DOA zijn?
Dat kan altijd. Gezien het feit dat je nagenoeg alles hebt geprobeerd zou ik het daar eerst zoeken, grote kans dat je cpu gaar is.

[Voor 53% gewijzigd door NotSoSteady op 08-01-2020 23:55]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True