Gezamenlijk netwerk in gebouw is langzaam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-10 20:02
Hallo allemaal,

Onlangs ben ik verhuisd naar een klein appartement. In dit appartement zit een LAN-aansluiting die aansluit om een gezamenlijk Ziggo modem.

Ik ben op dit moment bezig met het opzetten van een router achter router constructie, zodat ik los van het 'main-netwerk' van het Ziggo modem een eigen netwerk heb met een eigen DHCP.

Het probleem wat ik nu heb is echter anders. Op dit moment is de router nog gewoon ingesteld als AP, maar vreemd genoeg lijken websites veel vlugger te laten in combinatie met een VPN, zoals Winscribe, dan zonder één.

Het vermoeden van mij is dat bovenstaande ligt aan de DNS, maar ook dit lijkt niet veel uit te halen als ik de DNS aanpas naar die van Google of CloudFlare.

Ik wil niet afhankelijk zijn van een VPN, omdat dit weer extra vertraging toevoegt bij online games of bij het gebruik van Google Stadia. Als iets één keer geladen is, bijvoorbeeld een Stadia-stream of een film, is de verbinding prima.

Heeft iemand enig idee hoe het kan dat de connectie met een VPN sneller / meer responsive is dan zonder een VPN? Wellicht omdat het netwerk de gehele tijd maar informatie hoeft op te halen van één IP-adres (de VPN)? En wordt dit probleem opgelost met een 2de router constructie?

Bedankt!

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:46
Je DNS kun je testen met DNS Benchmark.
Zit je op WiFi of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
jeroen3 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:17:
Je DNS kun je testen met DNS Benchmark.
Zit je op WiFi of niet?
Dat lukt helaas niet omdat er voor MacOS Catalina geen goed programma is die zo'n test kan doen en ook Wine werkt niet op Catalina :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
Hier zie je hoe lang het pingen van een IP-adres duurt (via WiFi 5Ghz):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wHol5kE.png

Bekabeld is het internet eveneens zo traag als dat dit aantoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
Pingen met mijn Windscribe VPN aan (via WiFi 5Ghz):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eLg4ut6.png

[ Voor 8% gewijzigd door Mundatin op 08-01-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Jannick schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:07:
Pingen met mijn Windscribe VPN aan (via WiFi 5Ghz):
Dat is wel bijzonder.. lijkt erop dat ze iets van QoS dan toepassen en ICMP lage prio geven.. wat doet bijv een download van: http://speed.transip.nl/ ? Is daar de snelheid ook verschillend ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
DukeBox schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:17:
[...]

Dat is wel bijzonder.. lijkt erop dat ze iets van QoS dan toepassen en ICMP lage prio geven.. wat doet bijv een download van: http://speed.transip.nl/ ? Is daar de snelheid ook verschillend ?
De downloadsnelheden zijn met en zonder VPN gelijk aan elkaar. Zo'n 10MB per seconde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:46
Lijkt er op dat er intern iets niet helemaal goed gaat. Heb je direct een poort op je modem/router getest (en deze wellicht een keer herstart?).

Wat zie je wanneer je een Ping uitvoert naar je gateway, is dat wel constant en snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
gastje01 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:27:
Lijkt er op dat er intern iets niet helemaal goed gaat. Heb je direct een poort op je modem/router getest (en deze wellicht een keer herstart?).

Wat zie je wanneer je een Ping uitvoert naar je gateway, is dat wel constant en snel?
Daar lijkt het op, inderdaad. Als ik het modem ping dan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SKYB5k0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Jannick Dan denk ik dat ICMP middels QoS beperkt bewust of door hoge CPU belasting van de de firewall/router. Op zich niet zo'n ramp.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 08-01-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
DukeBox schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:34:
@Jannick Dan denk ik dat ICMP middels QoS beperkt bewust of door hoge CPU belasting van de de firewall/router. Op zich niet zo'n ramp.
Wat kan ik zelf doen, bijvoorbeeld in de instellingen, om dit probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
DukeBox schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:34:
Is dat standaard zo bij Ziggo? Mij lijkt dat de modem/router die ze standaard leveren prima meer moet kunnen verstouwen dan een simpele Ping.

Houden de problemen aan na een volledige herstart van je modem? Hoeveel apparaten zijn er verbonden? Wat gebeurt er als je enkel je laptop op t modem aan sluit (kabel!) en verder niets, is de snelheid dan wel zoals je verwacht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Jannick schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:38:
Wat kan ik zelf doen, bijvoorbeeld in de instellingen, om dit probleem op te lossen?
Niets helaas. Waarschijnlijk zet je VPN tunnel 1 PAT op in het Ziggo modem/router waardoor deze voor jouw IP een enkele sessie is en daardoor 'stabiel' performed.
gastje01 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:41:
Is dat standaard zo bij Ziggo? Mij lijkt dat de modem/router die ze standaard leveren prima meer moet kunnen verstouwen dan een simpele Ping.
Niet met veel gebruikers. Juist de grote variatie in tijden geeft aan dat de ziggo modem/router het zwaar heeft (lees: veel sessies).

Het beste zou zijn als het ziggo modem in bridge gaat en daarachter een degelijke firewall/router.

Ter vergelijking:

Compal CH7465LG-LC (vermoedelijk gelijk aan de Ziggo Connect Box = CH7465LG-ZG):
Maximum Concurrent sessions: 4.096
Packets per second (? byte): 2.000
Maximum new Connections per second n/b

ASA 5506-X (base license):
Maximum Concurrent sessions: 20.000
Packets per second (64 byte): 246.900
Maximum new Connections per second: 5000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Je kunt even met de buurman gaan praten of die z’n torrentclient (#Gokje) wil afsluiten of cappen.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Dat zijn inderdaad forse verschillen.

Blijft de test met enkel jouw computer en verder niets dr aan als enige test optie over. Werkt dan alles goed en snel dan klinkt de suggestie van mijn bovenbuurman zo slecht nog niet. Alternatief is “investeren” in betere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:47
Hoeveel appartementen zitten er samen op die ene Ziggo verbinding?

Als het echt een appartement is, dus met eigen huisnummer / recht op huursubsidie etc., kun je natuurlijk altijd nog een eigen internet verbindingen laten aansluiten. Misschien niet via de kabel maar een eigen DSL lijn is dan misschien een beter alternatief.
Pagina: 1