100hz+ scherm aansluiten op ELITE book 840 G5

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masmas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-05 15:01
De tiltel verklaard mijn vraag al aardig, maar het klinkt waarschijnlijk belachelijk.

Waarom:
Collega is gevoelig voor licht flickering en zou graag een scherm met 100hz of meer willen aansluiten op zijn Eilte book 840 G5, uitgerust met I7 8650u, intel UHD grapics 620. Het gaat alleen om kantoor werk, geen spellen.

Resolutie van het scherm 1080 of 1440. (geen ultra wide)

Als ik de laptop aansluit op mijn (prive) scherm, 1440x3440 120 hz scherm, kan de laptop max 60Hz weer geven. Daarom mijn vraag of dit uberhaubt mogelijk zou zijn, of dat een extrene GPU nodig is.

Zelf heb ik gegoogled, maar het is lastig vinden, zodra je iets met hoge FPS / hz en schermen type zijn het mensen die spellen willen spelen op ingrated grapics.

Graag hoor ik jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Test je via de HDMI poort? Uit m'n hoofd kan die niet genoeg bandbreedte leveren voor 3440x1440 op 120HZ.
Via de TB3 poort zou het wel moeten lukken naar een scherm met TB3, USB-C of DP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masmas
Dank voor snelle antwoord. Deze laptop heeft helaas geen DP, alleen HDMI.

Volgens intel zou de HDMI port max 4096x2304@24Hz. Bron:
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-20-ghz.html

Een beetje een zij spoor op mijn orginele vraag, maar ik vind net het volgende: https://www.viewsonic.com/eu/products/lcd/flicker-free/

Enige review over deze technology is dit:
https://www.techradar.com...er-lcd-technology-1205231

Misschien is dat een betere oplossing, maar ik weet niet of dat waar is, ben nog wat sceptisch. Maar misschien is het wat de collega nodig heeft.

[ Voor 45% gewijzigd door masmas op 08-01-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Deze laptop heeft thunderbolt 3. Gebruik die poort voor je beeldscherm. Thunderbolt heeft het DP signaal dat je zoekt. Adapter ertussen eventueel en gaan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
masmas schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:32:

Collega is gevoelig voor licht flickering en zou graag een scherm met 100hz of meer willen aansluiten op zijn Eilte book 840 G5,
Gaat geen verschil maken, dat zou alleen helpen ten tijde van de CRT's. Misschien ziet hij de achtergrond verlichting van het scherm knipperen, maar die staat los van de verversingsfrequentie. Maar misschien heeft die ook gewoon ergens anders last van.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masmas
-The_Mask- schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:38:
[...]

Gaat geen verschil maken, dat zou alleen helpen ten tijde van de CRT's. Misschien ziet hij de achtergrond verlichting van het scherm knipperen, maar die staat los van de verversingsfrequentie. Maar misschien heeft die ook gewoon ergens anders last van.
Dank voor je reactie.
Dus jij zegt nu dat the scherm frequency van 60hz ervaren wij niet als knipperen, maar het is the backlight die kan knipperen? Kan iemand dat bevestigen, of heb je daar een bron voor? Ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

masmas schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:30:
[...]

Dank voor je reactie.
Dus jij zegt nu dat the scherm frequency van 60hz ervaren wij niet als knipperen, maar het is the backlight die kan knipperen? Kan iemand dat bevestigen, of heb je daar een bron voor? Ik ben wel benieuwd.
Ik kan bevestigen wat @-The_Mask- zegt.

Light flickering doen LCD's niet omdat het backlight continu brandt. Het is de LCD laag ervoor die van kleur wijzigt om de illusie te wekken dat objecten bewegen en die doet dat 60x per seconde.

Bij 100% brightness flickert geen enkele LCD monitor, tenzij je opties als ULMB of BFI (hetzelfde principe, andere marketing) forceert. Sommige kwalitatief slechte schermen maken gebruik van PWM om de brightness van het backlight te regelen. Op minder dan 100% brightness kunnen deze flickering gaan vertonen. Dit is echter meer uitzondering dan regel.

Dit kan je zelf testen door in een donkere ruimte naar je scherm te zwaaien. Als je je hand niet meerdere malen ziet flickert de boel niet.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
masmas schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:30:
[...]

Dank voor je reactie.
Nee het scherm zelf zend ook geen licht uit, het is maar een kleurenfilter voor de backlight. Zie het als gekleurde velletjes papier voor een stroboscooplamp te houden. Je kunt de velletjes wel sneller gaan verwisselen maar dat veranderd niks aan knipperen van de stroboscooplamp.

Wat hier zou helpen is de frequentie van de stroboscooplamp opvoeren totdat het lijkt dat die continue brand. Dat wil je ook bereiken met de achtergrondverlichting van het beeldscherm. Het staat ook genoemd in de marketing van Viewsonic welke jezelf hiervoor poste.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masmas
Dank jullie wel voor de uitgebreide antwoorden.
Pagina: 1