Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 10:08
Beste Tweakers,

Allereerst mijn vraag:
Wat is de beste en meest duurzame oplossing om mijn systeem te upgraden.
- Is het meest slim om mijn DS115J te vervangen voor een DS118(? of DS120J?)
- Of kan ik beter alle apps los laten draaien op een Raspberry Pi i.c.m. een kleine SSD en mijn huidige NAS?
- Of ben ik beter af met een Rasberry Pi als NAS met mijn huidige WD HDD? (ofwel zonder Synology)
- Of zijn er nog betere opties waar ik niet aan heb gedacht?

Na jaren met tevredenheid gebruik te hebben gemaakt van onderstaande combi merk ik dat de boel steeds trager gaat werken en wil ik graag e.e.a. upgraden. Ik weet alleen niet waar ik nu het beste mijn tijd en geld in kan investeren, daar zou ik graag jullie hulp voor gebruiken.

Huidige systeem:
1GB up/down internet verbinding (Tweak)

NAS:
Synology NAS DS-115J
Armada 370
800mhz
256mb
1x WD Red 2TB 5400rpm (WD20EFRX)
Ivm 1 Disk draai ik eem Backup excl video content op Onedrive via Cloud Sync.

TV & Audio
LG OLED 65 C8 4K UHD
Denon AVR-X 1500H 7.2 versterker.

Ik kijk voornamelijk series voorkeur 1080p of beter. Voor het binnenhalen gebruik ik de NAS met SickChill, Spotweb en Downloadstation (NZB & Torrents). Om te kijken gebruik ik EMBY mediaserver op de NAS en de EMBY App op mijn TV, dit streamt vooralsnog alles (4k HDR) zonder te transcoderen.

De laatste tijd merk ik ook dat de NAS steeds meer moeite heeft om alle taken uit te voeren, de apps zijn slecht benaderbaar, dingen aanklikken gaat supertraag, de verbinding van de TV met Emby valt om de haverklap weg, het beeld stopt regelmatig etc... Ik heb de meeste taken (downloaden, cloud sync etc.) al gepland om enkel s'nachts uit te voeren maar dan nog werkt het niet goed. Geheugen blijft rond 75%, CPU schommelt constant tussen 70-100% (o.a. Python 30%), Disk regelmatig 99%.

Mijn HTPC (voor Ziggo Go) of laptop gebruik ik voor het handmatig binnenhalen van 4k content e.d. dit vormt namelijk een te grote belasting voor de NAS. Zeker het uitpakken van >50GB bestanden. Vervolgens moet ik alsnog handmatig de content weer naar de NAS kopiëren, ofwel niet ideaal.

Ofwel, wat is de beste en meest duurzame oplossing om mijn systeem te upgraden. Qua budget ben ik denk ik met alle opties voor < €200,- klaar. Desondanks zou ik het ook niet erg vinden iets meer uit te geven wanneer dit echt significante verbeteringen oplevert.

Bedankt voor jullie tips! _/-\o_ 8)

Beste antwoord (via Mister_tb op 05-02-2020 13:44)

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik schat in dat een RP4 de snelste optie gaat zijn en de meeste mogelijkheden zal bieden. De DS120 zou ik laten varen, een 800Mhz dual core is naar mijn mening te traag voor jouw gebruik. De DS118 is met 1.4Ghz en 4 cores een stuk vlotter, maar een RP4 is sneller. Met een beetje handig knutselwerk krijg je een RP4 misschien nog wel in je oude NAS behuizing gebouwd ook.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik schat in dat een RP4 de snelste optie gaat zijn en de meeste mogelijkheden zal bieden. De DS120 zou ik laten varen, een 800Mhz dual core is naar mijn mening te traag voor jouw gebruik. De DS118 is met 1.4Ghz en 4 cores een stuk vlotter, maar een RP4 is sneller. Met een beetje handig knutselwerk krijg je een RP4 misschien nog wel in je oude NAS behuizing gebouwd ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister_tb
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 10:08
Bedankt voor je reactie :). Na enig nadenken heb ik inderdaad ook voor de Pi gekozen.
Qua prijs meest interessant en voor de toekomst ook meer vrijheid om nog eens wat andere dingen te proberen of weer te upgraden.

Ik draai nu via Docker Compose containers met Sonarr, Radarr, Bazarr, Transmission en Emby.
Kostte flink wat tijd om allemaal in te stellen maar nu werkt het als een trein.

De content wordt vrijwel direct afgespeeld, waar ik eerst zo'n 30 seconden moest wachten.

• .jef
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 09:11
Hey @Mister_tb

Ik heb me net een RPi4 besteld en wou graag even weten of je effectief alles wat je wou van NAS/Media met de RPI aan de praat hebt gekregen. Of ben je toch op een aantal beperkingen gestoten?

Thanks.