[Nighthawk MK62] Nieuwe WiFi 6 Mesh

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .jef
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-10 14:40
https://www.netgear.com/h.../nighthawk-mesh/mk62.aspx

Afbeeldingslocatie: https://www.netgear.com/images/Products/Networking/NighthawkMesh/MK62/MK63_medium_MK62.png

Ik heb deze precies nog nergens in het tweakers nieuws zien verschijnen. Ik heb nog nooit een nieuwe topic gestart en ken ook niet zo enorm veel van routers dus Mea Culpa als ik bepaalde regels overtreed.

Deze lijkt me een hele goeie oplossing te zijn voor mij. We zijn een huis aan het (laten) bouwen van twee verdiepingen met een zolder waar elke verdieping ongeveer 80m2 groot is. Ik ben een doorsnee gebruiker: PlayStation Pro, 4K video streamen en af en toe iets downloaden, iPhones, iPads, etc.

Vraag voor de ervaren rotten: deze kopen als hij uitkomt/het huis klaar is? Of zijn er betere alternatieven om een huis te voorzien van WiFi 6? Of moet ik niet kijken naar WiFi 6 en is .ac ook goed?

Ik heb wel het verschil opgezocht tussen dual & tri band, en dat maakt niet veel uit, want de satellieten zullen via ethernet verbonden zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door .jef op 08-01-2020 16:18 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-10 19:45
Wifi 6 access points installeren helpt natuurlijk om future proof te zijn, jammer genoeg is de markt nog niet zo groot waardoor de keuze klein is en traditioneel ogende access points met wifi 6 er voor de consumer markt amper zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 22:53
Naast het feit dat de markt van aanbod van Router/Accespoints nog mager is is ook de vraag welke devices je in huis hebt die Wifi 6 ondersteunen om te ontvangen.

Leuk dat je Wifi 6 hebt straks maar als je het over een 1gb datakabel laat lopen heb je er nog geen voordeel aan.
Als je internet verbinding niet meer is dan 500Mb, wat heb je dan inhuis aan file share staan om meer dan dat aan data throughput te hebben.

Ben je nu een nieuw huis aan het bouwen, heb je nog de ruimte om te doen wat je wilt?
Zorg dat je dan een loze leiding hebt op de plekken waar je straks vast internet wilt hebben.
een kabel trek je er altijd nog wel door heen.
Hang op iedere verdieping in het plafon een kabel voor een Accespoint en ga voor een AC netwerk.
Kijk wat gelijktijdig online moet zijn en wat de doorvoer snelheid dient te zijn.

Accespoints, routers etc zijn altijd te vervangen als de kabel er al ligt.
Als je kiest voor zwevend mesh netwerk waar geen vaste kabel heen ligt heb je altijd de kans op storingsbronnen.

Mijn advies zou altijd zijn een UTP te trekken.
Daarnaast te kijken wat Wifi bereik moet hebben en wat de doorvoer snelheid is.
Vermenigvuldig dat met de aantal gebruikers en je weet wat voor netwerk je kan bouwen.

Is geld het probleem niet.
Bouw een mooi 10gb netwerk.
pricewatch: Ubiquiti UniFi XG Access Point
https://www.beat-it.nl/ub...ker&utm_campaign=datafeed

Voor een nieuwbouw huis/tuin/keuken woning geef ik vaak het advies om een
USG te plaatsen
Unifi Switch
Unifi AP Pro. (aantal na grote van het pand)

excuus voor de Ubiquiti bril :) Maar het werkt makkelijk stabiel en is makkelijk schaalbaar.
Iets meer pro. https://www.aerohivewifi.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .jef
Dankjewel voor de uitgebreide post!! Ik was sowieso al van plan om overal UTP te voorzien omdat het ook voor een Mesh beter is om alle accespoints met een kabel te voorzien van netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r5copa
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-08-2024
Heb al verschillende woningen uitgerust met Engenius ews357 WiFi6 punten + wlan controllers.
Zowel nieuwe als bestaande bouw.
Kost wat , maar gaat prima verder !!
😀👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-10 13:37
Er is hier eigenlijk geen ene reactie, maar meer reacties naar duurdere systemen..

is het een goede wifi 6 router?
wat ik zie in vergelijking met andere wifi 6 systemen is dat het een dualband systeem is..
terwijl andere een tri-band aanbieden...?

prijs is wel oke...ik twijfel tussen deze en bv. een Netgear Nighthawk ax8....of heel misschien a12
ik ga hem gebruiken samen met apple hardware (iMac, iPad, iPhone), is deze hier goed configureerbaar voor?

(vrijstaand huis van 100ms oppervlakte maar ik wil graag ook boven(houten vloer) en in de tuin bereik.

Grt marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .jef
Schaamteloze bump in de hoop dat er ondertussen mensen zijn die het toestel hebben.

De set van drie staat op pricewatch: pricewatch: Netgear MK63 maar ik heb er amper dingen over zien verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:19
Ik zou eerst maar eens onderzoeken wat wifi 6 is en wat het het ooit zou kunnen brengen.
En als je kabels legt is mesh een totaal zinloze investering, je hebt dan gewone accesspoints nodig.
En ja je kunt een mesh systeem in accesspoint mode zetten maar wat is dan nog het nut van mesh?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• .jef
Toch veel tegenstrijdige meningen hier op tweakers. De ene zegt als je kabels legt is mesh niet nodig en andere zegt dat wired backbone enorme meerwaarde is voor je mesh, zeker als het dual band is.

Reden dat ik voor wifi 6 zou gaan is omdat we een nieuwbouw aan het zetten zijn en ik toekomstgericht wil werken. Heb ook een NAS staan om media te streamen en al paar wifi 6 devices in huis en dat zullen er alleen maar meer worden de komende jaren. Daar lijkt die WiFi 6 al wat meerwaarde te bieden.

Aan de andere kant: het gaat zelfs nog goedkoper zijn om nu wifi 5 te nemen en over jaartje of 4-5 de boel te upgraden aangezien de prijzen van de wifi 6 routers nog veel te hoog zijn. Linksys Velop bijv heb je op coolblue nu drie stuks voor 299 en eentje met wifi 6 is ook 299...

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-10 11:53
Goed is een relatief begrip, ik denk meer dat we naar de term waarde zoeken.

En als je het mij vraagt kun als je bekabeld gaat aansluiten beter een set zoeken waar de centjes in een goede dual radio setup gestopt zijn dan in een triple radio waarvan je er een niet gaat gebruiken.

Ik bedoel de 2x2 mimo is wel een beetje een basis setup. Kun je dan niet beter voor iets met 4x4 of zelfs 8x8 gaan kijken ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-10 11:53
.jef schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:55:
Toch veel tegenstrijdige meningen hier op tweakers. De ene zegt als je kabels legt is mesh niet nodig en andere zegt dat wired backbone enorme meerwaarde is voor je mesh, zeker als het dual band is.

Reden dat ik voor wifi 6 zou gaan is omdat we een nieuwbouw aan het zetten zijn en ik toekomstgericht wil werken. Heb ook een NAS staan om media te streamen en al paar wifi 6 devices in huis en dat zullen er alleen maar meer worden de komende jaren. Daar lijkt die WiFi 6 al wat meerwaarde te bieden.

Aan de andere kant: het gaat zelfs nog goedkoper zijn om nu wifi 5 te nemen en over jaartje of 4-5 de boel te upgraden aangezien de prijzen van de wifi 6 routers nog veel te hoog zijn. Linksys Velop bijv heb je op coolblue nu drie stuks voor 299 en eentje met wifi 6 is ook 299...
Wired backbone is juist geen mesh en bied je gegarandeerde bandbreedte tot de data naar je radio gaat. Bij een mesh ben je dan al een extra radio link gepasseerd.

http://techgenix.com/intr...ed%20onto%20the%20network.

De meerwwarde van een Mesh met maar 2 Zenders / ontvangers is dan ook zeer beperkt, WDS is in essentie net zo goed.

het word pas echt een Mesh als je met meerdere MPP's gaat werken om meerdere MP's te kunnen bedienen. Een Mesh is namelijk dynamisch waar WDS dat niet is.

Wifi 5 is nu slechts marginaal goedkoper, de vraag die jij voor je zelf moet gaan beantwoorden is wat je precies verwacht en hoe veel je daar aan uit wilt geven. Daarna is het pas verstandig om naar oplossingen te gaan kijken.

Weet jij zeker dat je met 2 punten voldoende dekking hebt om overal de gewenste snelheden te halen ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1