Ik meld dat ik zelf uit veiligheidsoverwegingen oude of verouderde apparatuur vervang, omdat ik inschat dat een bedrijf daaraan op een gegeven moment steeds minder aandacht kan geven als het stopt met de productie daarvan. Wanneer dat in jouw optiek onveilig wordt moet je zelf afwegen, en hangt van het risico af (kans x effect).
Apple heeft een uitstekende reputatie wat betreft het blijven onderhouden van oude en verouderde apparatuur, maar ik neem aan dat ze dat niet tot in de eeuwigheid en in hetzelfde tempo kunnen blijven doen. Als bijvoorbeeld de afdeling die de CVE’s voor routers moet afhandelen kleiner wordt, dan gaat het mogelijk langer duren om die op te lossen.
Wat betreft de RSSI. Dit is een maat voor ontvangst en is dus een negatief getal. Hoe dichter bij 0 dBm hoe beter, hoewel je zelden beter dan -40 dBm zult halen. Apple hanteert een grens van -70 dBm waarop een iPhone begint te zoeken naar een ander access point.
Je kunt de RSSI behalve in je Macbook ook opvragen via de Airport app op je iPhone, die je misschien al gebruikt om de Airport mee te bedienen. Daarvoor moet je eerst even naar de iOS instellingen. Op deze pagina wordt uitgelegd hoe dat werkt:
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068
Anno 2020 zou ik streven naar 5 GHz WiFi door je hele huis, bij voorkeur beter dan -70 dBm. Misschien is het een idee om deze waarden met je iPhone door je huis te verzamelen, dat geeft meer betekenis dan een percentage waarvan niet meteen duidelijk is hoe het wordt afgeleid van de RSSI.
Stel op je Airport vooraf aan die meting een 5GHz SSID in met een eigen naam. Je hoeft geen verbinding te hebben met de iPhone om de RSSI te meten. In het zoekvak kun je de naam filteren.
Als je dan een shortlist maakt zou ik zelf sterk de
Unifi Dream Machine overwegen. Qua prijs/kwaliteit ken ik 123 weinig apparaten die de specs van de UDM halen.
Deze router is iets ingewikkelder dan de meeste andere apparaten, maar ook weer niet onmogelijk om te bedienen. In tegenstelling tot de andere Unifi apparaten bevat de UDM wel een controller (de besturingsinterface). Daarnaast biedt de UDM een ingebouwd access point. Desnoods kun je later access points toevoegen via de switch poorten.
Voordeel van de UDM is o.a. dat je meerdere netwerken kan maken, en daaraan meerdere SSIDs kan hangen. Je IoT kun je dan scheiden van de rest, en dat is in mijn ogen wel van belang. Je kunt ook vrij eenvoudig IoT afsluiten van internet, maar wel toegankelijk houden op je eigen netwerk.
E.e.a. vereist wel tijd en moeite van jouw kant om je netwerk in te richten. De UDM is vrij nieuw, dus wellicht konen er nog issues aan het licht. Daar staat tegenover dat het apparaat daarmee ook een grotere kans heeft om langer te worden onderhouden, hoewel ik de door jou genoemde 10 jaar persoonlijk onrealistisch lang vindt voor consumentenrouters in het algemeen.
Visuele bonus: het ding lijkt op de staande Airport Extreme versies