Wifi 6? Thuis router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-12-2022
Wat is vandaag de dag de beste prijs/kwaliteit/snelheid die je in huis kunt halen betreft Wifi? En vooral, hoe kies ik een router die veel verbindingen tegelijk aankan? Budget is aanwezig, maar liefst niet te gek.

Ik heb hier 17 wifi apparaten, die af en aan gebruikt worden (sommige met weinig tot geen data, sommige met veel, maar alle kunnen gelijktijdig ingeschakeld zijn).

Daarnaast nog 9 bedrade apparaten.

Ik zie dit aantal in de nabije toekomst ook niet veel kleiner worden. Mijn inmiddels 10 jaar oude Airport Extreme kan dit wel aan, maar lijkt zich soms wat te verslikken waardoor alles wat trager wordt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@TonyPartyPlace persoonlijk zou ik geen wifi router kopen, maar kijken naar een router + losse Access point(s). Je kan deze AP's dan op logische plekken in het huis ophangen, wat het bereik ten goede komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

Eens met rens-br.
Zelf heb ik goede ervaring met de Unifi lijn van Ubiquiti. Ondertussen heb ik mijn router al eens een keer vervangen (upgrade) en de AP's in het verleden ook al vervangen (van 2,4Ghz naar 5Ghz).

Hier zit mijn inziens ook het grote voordeel. Op het moment dat er een nieuwe WiFi standaard uitkomt, kan je vrij eenvoudig de AP's vervangen en deze provisionen met je al bestaande configuratie (zero effort), daarnaast natuurlijk heel goed schaalbaar.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:38
rens-br schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:47:
@TonyPartyPlace persoonlijk zou ik geen wifi router kopen, maar kijken naar een router + losse Access point(s). Je kan deze AP's dan op logische plekken in het huis ophangen, wat het bereik ten goede komt.
Vreemd genoeg zijn consumer wifi routers vaak goedkoper dan access points.
Dus als er een wifi router is die je aanstaat, kan je er ook meerdere van kopen en DHCP uitzetten, waardoor er miniem verschil is met een AP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TonyPartyPlace schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:35:
Wat is vandaag de dag de beste prijs/kwaliteit/snelheid die je in huis kunt halen betreft Wifi? En vooral, hoe kies ik een router die veel verbindingen tegelijk aankan? Budget is aanwezig, maar liefst niet te gek.

Ik heb hier 17 wifi apparaten, die af en aan gebruikt worden (sommige met weinig tot geen data, sommige met veel, maar alle kunnen gelijktijdig ingeschakeld zijn).

Daarnaast nog 9 bedrade apparaten.

Ik zie dit aantal in de nabije toekomst ook niet veel kleiner worden. Mijn inmiddels 10 jaar oude Airport Extreme kan dit wel aan, maar lijkt zich soms wat te verslikken waardoor alles wat trager wordt.
17 WiFi apparaten die niet eens tegelijk gebruikt worden is niet veel, ook niet voor een apparaat van 10 jaar oud. Als je problemen hebt ligt het waarschijnlijk ergens anders aan. Het lijkt me erg verstandig eerst boven water te krijgen wat je probleem nu exact is voordat je op de gok een ander apparaat gaat kopen :o

Paar mogelijke oorzaken van wat je ervaart:
- je internetverbinding zelf (waar je geen woord over rept) is traag of heeft problemen.
- het is druk in de lucht met veel WiFi in dezelfde kanalen als jouw WIFi.
- het signaal van je WiFi wordt door openende/sluitende deuren of andere fysieke zaken periodiek negatief beinvloed.
- er is veel verstoring in de lucht in dezelfde kanalen als jouw WiFi (let op: drukte en verstoring zijn twee verschillende dingen)
- een apparaat op jouw netwerk (bedraad danwel draadloos) veroorzaakt zoveel verkeer dat jij vertraging ervaart.
- het apparaat waar je vertraging op ervaart heeft het zelf druk (CPU of RAM raakt vol) waardoor het trager aanvoelt, zonder dat er netwerkgerelateerde problemen zijn.
- er is iets mis met de voedingsadapter van je Airport (zonder dat er iets mis is met Airport zelf)
- instellingen in je Airport zijn minder optimaal, mogelijk icm andere oorzaken hierboven.
- er is daadwerkelijk een technisch probleem met de hardware van je Airport.

Als je je situatie in wat meer detail vertelt (incl exacte modelnrs van modem en Airport - er zijn echt tientallen verschillende!), kunnen we je helpen uitzoeken waar het probleem aan ligt. Als dat boven water is, kunnen we het ofwel met je oplossen (als het met huidige apparatuur kan), danwel gericht nieuw apparatuur aanraden - wat ook aan clientzijde kan liggen (als je apparatuur alleen 2.4GHz aankan en je Airport wel 5GHz ondersteunt, bijvoorbeeld).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Goede punten. Ik wil niet op meerdere plekken in huis een apparaat.

@dion_b
- glasvezel 100mbit, maar ik vraag op dat moment niet veel, het is vooral de access time of response time die dan te wensen overlaat. Op dergelijke momenten zijn er geen andere apparaten die de hele lijn bezetten, vandaar dat mijn gevoel zegt dat het aan de hoeveelheid apparaten ligt. Ik vind het zelf wel veel (niet om tof te doen natuurlijk), maar ieder apparaat heeft een lijntje openstaan. Geen idee hoeveel een router aankan natuurlijk.

- er is wel veel ander wifi in de lucht, misschien dat nieuwe standaarden hier beter mee om kunnen gaan? Een krachtigere antenne sowieso me dunkt.

- Wifi ontvangst is in 90% van het huis en buiten prima, meterkast ligt gelukkig erg centraal.

- Airport zend apart netwerk uit voor 2.4Ghz en 5ghz.
- AirPort Extreme 802.11n (4th Generation) A1354

Bedankt voor het meedenken, laat me weten wat ik moet checken!

[ Voor 9% gewijzigd door TonyPartyPlace op 09-01-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Voor prijs/kwaliteit moet je echt voor tp-link gaan. Super stabiele routers en goedkoop.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
TonyPartyPlace schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:35:
Budget is aanwezig, maar liefst niet te gek.
Het idee van een budget is meestal dat je zelf vooraf bepaalt hoeveel je wilt/kunt uitgeven. Dat staat eigenlijk los van het probleem. Wat is dus je budget? Zijn daar marges? Is het maximum spijkerhard?

Het kan lastig zijn om een realistisch budget vast te stellen, als je vraag ook over kwaliteit gaat en je de gangbare prijzen niet kent. Geen idee of het ook voor jou opgaat, maar ik vermoed dat mensen op een forum soms geen maximum budget opgeven, omdat ze anticiperen op de situatie waarin ze geen suggesties krijgen met betere prijs/kwaliteitverhouding die (net) boven dat budget komen. Een soort variant op “fear of missing out”.
TonyPartyPlace schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:54:
Goede punten. Ik wil niet op meerdere plekken in huis een apparaat.
Dat kan, naar WiFi wordt bij voorkeur verspreid door losse access points zoals genoemd, en de beleving is o.a. afhankelijk van de inrichting van de lokatie. Een nieuw gebouw met 1000 losse kantoren voorzien van WiFi is iets anders dan een kleine blokhut op de hei. Kun je aangeven hoe de situatie is? Hoe zijn die 17 WiFi apparaten bijvoorbeeld verspreid? Wat zijn het?
AirPort Extreme 802.11n (4th Generation) A1354
Volgens deze website van Apple is dit geen actueel product en krijgt vermoedelijk geen of steeds minder support. Los van je kwaliteitsvraag zou ik deze ook uit veiligheidsoverwegingen vervangen.

Voor zover ik weet is Apple gestopt met routers en WiFi, maar werken ze op dat vlak wel samen met derden. Dat is o.a. interessant omdat ze hebben aangekondigd Homekit support te bieden voor geselecteerde routers, waardoor je naar ik begrijp IoT zou kunnen scheiden van de rest van je netwerk. Ik weet niet wat de status daarvan is. Vermoedelijk doen ze dat alleen voor de recht-toe-recht-aan oplossingen, en de vraag is dan weer of jij dat wil.

De S in IoT staat voor security. Heb je over IoT veiligheid ook nagedacht/wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
TonyPartyPlace schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:54:
- er is wel veel ander wifi in de lucht, misschien dat nieuwe standaarden hier beter mee om kunnen gaan? Een krachtigere antenne sowieso me dunkt.
Een veel voorkomende fout, een krachtigere antenne/meer uitzend power is niet gelijk aan een beter bereik of betere prestaties, het heeft zelfs vaak meer nadelen.

Ik zou met een gratis tool zoals Inssider eens controleren op welke kanalen er wifi netwerken in je buurt zijn en hoe sterk die bij jou aanwezig zijn. Zet je eigen wifi dan op een ander kanaal dat (hopelijk) nog niet in gebruik is en je zal veel minder interferentie hebben.

Nieuwe standaarden hebben hier niets mee te maken, hetgene dat kan helpen zijn access points die automatisch scannen naar kanalen in gebruik en zichzelf aanpassen naar een minder gebruikt kanaal. De nieuwe standaard zou Wifi 6E zijn (niet wifi 6!) die zal werken op de 6ghz band, welke nog niet in gebruik is en er dus ook weinig interferentie zal zijn maar die band is nog niet vrijgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
@Palo Alto budget is lastig. Als het 300 euro is en je krijgt er enorm veel voor terug waar je 10 jaar mee vooruit kan heb ik daar geen probleem mee. Als dat nog maar de vraag is liever een heel stuk lager. Het is afhankelijk van wat je er voor krijgt. En merk. En verkoopbaarheid in de toekomst bijvoorbeeld.

Losse access points zijn zeker beter voor bereik, begrijp ik ten volle. Maar ik wil het niet. Die 17 apparaten bevinden zich in een woonhuis, bouwjaar 2005, betonnen verdieping boven, geen zolder. Meterkast is centraal. Het is van alles van iphones tot macbooks tot infrarood-zenders voor airco's (Broadlink IR) en Logitech Harmony, beveiligingscamera's, babycamera's, etc. Vooral bij de camera's gaat er best veel data continu op en neer natuurlijk.

Mijn Airport is zeker geen recent model. Gekocht in 2013. Maar uit veiligheidsoverwegingen? Leg uit, wat is concreet de zorg die je hebt?

@Tha Render_2 ok, ik zou denken dat een krachtiger antenne wel zou helpen. Ik zit al op het kanaal dat in mijn omgeving het minst bezet is (8 en 44 in dit geval).

Bijvoorbeeld het benaderen van beveiligingsbeelden op mijn Synology moet echt sneller. Maar soms moet alles sneller zijn en lijk je echt in de rij te staan, wat een uur later weer anders kan zijn.

Routers met ac en andere nieuwe standaarden gaan natuurlijk wel iets helpen, toch? In tegenstelling tot niet?

Thanks voor het meedenken weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
TonyPartyPlace schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:51:
@Tha Render_2 ok, ik zou denken dat een krachtiger antenne wel zou helpen. Ik zit al op het kanaal dat in mijn omgeving het minst bezet is (8 en 44 in dit geval).

Bijvoorbeeld het benaderen van beveiligingsbeelden op mijn Synology moet echt sneller. Maar soms moet alles sneller zijn en lijk je echt in de rij te staan, wat een uur later weer anders kan zijn.

Routers met ac en andere nieuwe standaarden gaan natuurlijk wel iets helpen, toch? In tegenstelling tot niet?

Thanks voor het meedenken weer!
Kanaal 8 voor 2.4ghz is geen goede keuze, dat is een overlappend kanaal, kies 1, 6 of 11: https://kapost-files-prod...-67f9cd2cd6a6/fig%201.png

AC -> 5ghz en heeft een grotere bandbreedte dan 2.4ghz ja, maar zijn bereik is vaak iets minder. Voor de rest doet AC niets anders, het is gewoon een andere wifi standaard op een andere frequentie, zitten geen truukjes ingebouwd die je wifi plots beter maakt.

Kort over de zendkracht:
Mobile devices like phones and tablets have very limited batteries. To minimise power consumption their radios typically max at 15mW (12dBm), while access points max at 100mW (20dBm) on 2.4GHz and 200mW (23dBm) on 5GHz. However, WiFi connection is always bidirectional. It does no good if the client can receive the AP if the AP can’t receive the client. Have you ever been unable to connect – even though you appear to have good signal? This is the reason.

[ Voor 20% gewijzigd door Tha Render_2 op 09-01-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Voor de opheldering: bereik is overal in orde. Het gaat enkel om snelheid. Dus volgens jou is AC helemaal niet sneller dan a/b/g/n of wat dan ook?

Kanaal 1 nu genomen. Snelheid op een sterke plek is nog steeds niet super, maar om het echt te oordelen moet ik het langer aankijken. In ieder geval niet snel genoeg om van de bedrade NAS videos te kijken.

Kortom: een nieuwe router moet er een keer komen want deze is niet snel genoeg. Ook lijken soms de vele verbindingen een bottleneck, maar dat kan je niet inzien of meten (en al zeker niet bij een AirPort Extreme). Wat ik dus zoek is een apparaat dat in ieder geval super goed kan omgaan met heel veel intern dataverkeer (mijn internetsnelheid is verder prima voor 4K HDR te streamen, dus daar zit het probleem niet).

[ Voor 37% gewijzigd door TonyPartyPlace op 09-01-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
TonyPartyPlace schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:03:
Dus volgens jou is AC helemaal niet sneller dan a/b/g/n of wat dan ook?
Tuurlijk wel, ik zei toch dat de bandbreedte hoger is? :) Maar het bereik is vaak minder dan 2.4ghz dus als je bereik op 5ghz niet goed is, zal die niet sneller zijn dan op 2.4ghz of zelfs trager.

Heb je wel een snelle verbinding als je dicht (1m) van je access point? Of zelfs met kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Ah, overheen gelezen. Bereik op 5ghz is niet onaardig, uiteraard iets minder dan 2.4. Zou ik dan echt niet om de access points heen kunnen? :)

Met kabel is de verbinding uiteraard perfect. Maar ook dicht bij de AirPort is het niet snel genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TonyPartyPlace schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:03:
Voor de opheldering: bereik is overal in orde. Het gaat enkel om snelheid. Dus volgens jou is AC helemaal niet sneller dan a/b/g/n of wat dan ook?
WiFi-ac is sneller dan al die andere standaarden. Maar dan moet je wel in 5GHz werken (ac is 5GHz-only), moet je client het aankunnen en moet je snelheidsprobleem een bandbreedteprobleem zijn.

Kun je wat uitgebreider aangeven wat je bedoelt met "snelheid"? Wanneer merk je dat snelheid anders is dan je zou willen? Onder welke omstandigheden? Op welk apparaat? Op welk moment van de dag? In welke toepassingen?
Kanaal 1 nu genomen. Snelheid op een sterke plek is nog steeds niet super, maar om het echt te oordelen moet ik het langer aankijken. In ieder geval niet snel genoeg om van de bedrade NAS videos te kijken.
Heb je kanaalbreedte op 20MHz of 40MHz ingesteld in de 2.4GHz? Je wilt daar nadrukkelijk alleen 20MHz. in de 5GHz wil je juist (bij een WiFi-n device als deze Airport blijkbaar is) 40MHz selecteren.
Kortom: een nieuwe router moet er een keer komen want deze is niet snel genoeg. Ook lijken soms de vele verbindingen een bottleneck, maar dat kan je niet inzien of meten (en al zeker niet bij een AirPort Extreme). Wat ik dus zoek is een apparaat dat in ieder geval super goed kan omgaan met heel veel intern dataverkeer (mijn internetsnelheid is verder prima voor 4K HDR te streamen, dus daar zit het probleem niet).
Wederom, je hebt nog totaal niet aangetoond dat de Airport het probleem is. Ik vermoed zelfs sterk dat de meeste devices die je gebruikt enkel in 2.4GHz kunnen verbinden. Daar bestaat geen WiFi-ac, dus zal de performance niet anders zijn dan met de huidige Airport.

Geef eens zoals ik al vroeg exacte typenummers van je Airport en de apparaten waar je problemen mee ervaart. Dan kunnen we capabilities bepalen en kijken welke prestaties je zou kunnen verwachten. Als je een Windows laptop hebt zou je ook de volgende opdracht uit kunnen voeren op moment dat het 'traag' is:
code:
1
netsh wlan show interface

Copy-paste dat hier als platte text, het geeft uitgebreide technische info over de situatie van je WiFi-verbinding op dat moment.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Even algemeen: ik snap niet waarom de toon zo 'achterdochtig' is jegens mij. Ik stel eigenlijk enkel een simpele vraag, welk apparaat is goed? Dit na zelf bepaald te hebben dat het huidige niet meer goed is. Is inmiddels ook 10 jaar oud (bedenk me nu dat de AirPort uit 2010 is ipv 2013 zoals ik aangaf). Maar, het meedenken wordt wel gewaardeerd.
dion_b schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:21:
[...]

WiFi-ac is sneller dan al die andere standaarden. Maar dan moet je wel in 5GHz werken (ac is 5GHz-only), moet je client het aankunnen en moet je snelheidsprobleem een bandbreedteprobleem zijn.

Kun je wat uitgebreider aangeven wat je bedoelt met "snelheid"? Wanneer merk je dat snelheid anders is dan je zou willen? Onder welke omstandigheden? Op welk apparaat? Op welk moment van de dag? In welke toepassingen?
Het snelheidsprobleem is een bandbreedteprobleem. Ik heb toch al wel genoemd dat ik een video van de beveiligingscamera niet fatsoenlijk kan afspelen. Eigenlijk is dat mijn ENIGE probleem. En dat is op een MacbookPro van 2018/2019. Alle momenten van de dag, alle toepassingen waarin ik de video afspeel. Ook het plaatsen van bestanden tussen NAS en Macbook is te traag.
[...]

Heb je kanaalbreedte op 20MHz of 40MHz ingesteld in de 2.4GHz? Je wilt daar nadrukkelijk alleen 20MHz. in de 5GHz wil je juist (bij een WiFi-n device als deze Airport blijkbaar is) 40MHz selecteren.

[...]
Kan ik niet kiezen op deze Airport.
Wederom, je hebt nog totaal niet aangetoond dat de Airport het probleem is. Ik vermoed zelfs sterk dat de meeste devices die je gebruikt enkel in 2.4GHz kunnen verbinden. Daar bestaat geen WiFi-ac, dus zal de performance niet anders zijn dan met de huidige Airport.
Ik moet dat toch ook niet aantonen? Maar voor dat jij advies kan geven dus wel, maar dat is wat ik probeer te doen. Met alle andere apparaten dan mijn MBP doe ik niks spannends en heb ik geen problemen, daarvoor is de bandbreedte ruim voldoende. Vandaar dat ik ook simpelweg vraag om wat een goede router zou zijn, omdat ik zelf al wel bedacht heb wat het probleem is, wat ondanks alle achterdocht er straks toch wel uit gaat komen (niet verkeerd opvatten, echt, lees het vanuit mijn kant en je snapt het, rekeninghoudend met het feit dat ik je meedenken waardeer - ik zit op m'n knieen om vergiffenis te vragen terwijl ik dit typ)
Geef eens zoals ik al vroeg exacte typenummers van je Airport en de apparaten waar je problemen mee ervaart. Dan kunnen we capabilities bepalen en kijken welke prestaties je zou kunnen verwachten.
Zie enkele posts terug.
Als je een Windows laptop hebt zou je ook de volgende opdracht uit kunnen voeren op moment dat het 'traag' is:
code:
1
netsh wlan show interface

Copy-paste dat hier als platte text, het geeft uitgebreide technische info over de situatie van je WiFi-verbinding op dat moment.
Nop, enkel Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
TonyPartyPlace schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:24:
Even algemeen: ik snap niet waarom de toon zo 'achterdochtig' is jegens mij. Ik stel eigenlijk enkel een simpele vraag, welk apparaat is goed? Dit na zelf bepaald te hebben dat het huidige niet meer goed is.
[...]

Het snelheidsprobleem is een bandbreedteprobleem. Ik heb toch al wel genoemd dat ik een video van de beveiligingscamera niet fatsoenlijk kan afspelen. Eigenlijk is dat mijn ENIGE probleem.
Gohja, als eerste hoort je vraag hier niet thuis 'wat is een goed product?', er zijn wel 100'den goede routers/access points, hier op Tweakers verwachten we dat je eerst zelf onderzoek doet en dan hier vragen komt stellen.

Vandaar dat iedereen hier je probeert te helpen om de oorzaak van je probleem te zoeken, een Airport Extreme heeft namelijk geen bandbreedte probleem als hij correct werkt, vandaar dat we je niet volledig volgen en je met een nieuwe access point misschien wel dezelfde problemen kan hebben, dat willen we dus voorkomen voor jou :)

Maar goed, om op je vraag te antwoorden, een goede wireless router: https://store.amplifi.com/products/amplifi-instant-router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Thanks. En een 10 jaar oude AirPort Extreme die geen ac heeft, heeft natuurlijk wel een bandbreedte-probleem. Vandaar: wat werkt wel, en heel specifiek: wat werkt en kan een fors aantal apparaten aan.

Laat ik mijn vraag anders formuleren: wat is de eigenschap waar je op let om te beoordelen hoeveel verbindingen een router gelijktijdig aan kan? Daar moet wel iets over bekend zijn lijkt me, alles heeft zijn limiet.

Daarbij zijn er ook nog zaken als MiMo, mumimo, waarbij mijn 13" non-touchbar MBP geloof ik 2x2 heeft die me kunnen helpen denk ik?

[ Voor 13% gewijzigd door TonyPartyPlace op 09-01-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TonyPartyPlace schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:04:
Thanks. En een 10 jaar oude AirPort Extreme die geen ac heeft, heeft natuurlijk wel een bandbreedte-probleem. Vandaar: wat werkt wel, en heel specifiek: wat werkt en kan een fors aantal apparaten aan.
Met WiFi-n kun je in de 5GHz prima 300Mbps link rate = 200Mbps netto throughput realiseren. Hoogste streaming bandbreedte is broadcast-quality 4k HDR. Dat is 20Mbps. Dat apparaat kan 10x de maximale bandbreedte van een stream ondersteunen. WiFi-ac kan nog meer, maar het verschil n vs ac kan niet verklaren waarom je nu niet die 20Mbps haalt.
Laat ik mijn vraag anders formuleren: wat is de eigenschap waar je op let om te beoordelen hoeveel verbindingen een router gelijktijdig aan kan? Daar moet wel iets over bekend zijn lijkt me, alles heeft zijn limiet.
Bij benadering: niet.

Beperkende factor bij WiFi is airtime, hoe lang een device het kanaal in de lucht bezet houdt. De traagste schakel bepaalt dat, aangezien alle verkeer terug moet schakelen naar die traagste schakel. Die traagste schakel is nagenoeg altijd een client device. Capaciteit wordt dus niet door de AP bepaald maar door de clients. Enige wat je op AP-vlak kunt doen om capaciteit te verhogen is meer AP's toe te voegen. Halveer de celgrootte (voeg een tweede AP toe op een ander, niet overlappend, kanaal) en je halveert ook de drukte per cel. Een nieuwere AP zal pieksnelheid absoluut verhogen, maar doet niets aan drukte door trage clients.

*Als* drukte het probleem is, is dat de enige oplossing. Maar of dat zo is weten we niet aangezien je weigert ook maar iets te troubleshooten...
Daarbij zijn er ook nog zaken als MiMo,
Je huidige apparaat doet 2x2 MIMO. MIMO helpt bij pieksnelheid maar niet tegen drukte.
mumimo,
Marketingblaat. MU-MIMO helpt alleen in theorie als clients het ondersteunen. Dat doen alleen de nieuwste die het niet nodig hebben. Zelfs met een best-case scenario van alleen clients die het ondersteunen en beste AP chipset (Qualcomm 4x4 ding als QCA9984) met voor MU-MIMO geoptimaliseerde verkeeris de winst hooguit 5%. Bij regulier verkeer en clients is de winst 0%, sterker nog, bij andere chipsets (Broadcom...) vertraagt MU-MIMO je totale throughput zelfs.
waarbij mijn 13" non-touchbar MBP geloof ik 2x2 heeft die me kunnen helpen denk ik?
13" MBP van 2017 of eerder is 3x3, latere zijn slechts 2x2.

Als je rüchsichtlos de snelste WiFi-router wilt, koop dan een willekeurige met Intel of Qualcomm 4x4 WiFi-6 chipset. Kost je minimaal EUR 146. Gaat op goede momenten met je beste clients misschien factor 3 sneller zijn (factor 5 als je WiFi-6 clients hebt). Maar op goede momenten zou je nu al genoeg throughput moeten halen om je films te streamen, en je wilt ons niet helpen om je situatie beter te begrijpen dus ik (of wie dan ook) kan geen enkele garantie geven dat dat je probeem op gaat lossen.

Wil je dat wel? Begin eens met hier te kijken en die info met ons te delen:
http://osxdaily.com/2011/...i-info-from-the-menu-bar/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Dit is de eerste keer dat je om die wifi info vraagt, maar je zegt wel dat ik niet wil 'helpen'? Terwijl ik al vanaf post 1 vanalles aanlever naar uw wensen? Sowieso help je enorm, maar je kunt ook dingen leren vragen of aannemen dat de ander niet kwaad- of onwelwillend is. Zou de wereld goed doen. Rustig aan...

De info die je als laatste verzocht:
Kanaal 1, 20Mhz
RSSI = -55 tot -63dBm
Ruis = -92 tot -99 dBm
Tx-snelheid: 145 Mbps
PHY-modus: 802.11n
MCS-index 15

Een simpel 4K HDR-youtube filmpje speelt niet vlekkeloos, maar dat doe ik niet op mijn laptop, dat doe ik op een bedrade Apple TV en is dan uiteraard geen probleem.
Belangrijker en al vaker vermeld, maar niet goed toegelicht zie ik nu: Beelden van een 3MP beveiligingscamera spelen wel vlekkeloos, MAAR, als ik zoek in die filmpjes naar een gebeurtenis dan is dat heeeel lastig. Immers, dan zit je niet in de buffer zoals met gewoon afspelen. En als je telkens 10-20s opschuift bijvoorbeeld dan hindert dit enorm in het zoeken naar een gebeurtenis.

Bedankt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
TonyPartyPlace schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:18:
Belangrijker en al vaker vermeld, maar niet goed toegelicht zie ik nu: Beelden van een 3MP beveiligingscamera spelen wel vlekkeloos, MAAR, als ik zoek in die filmpjes naar een gebeurtenis dan is dat heeeel lastig. Immers, dan zit je niet in de buffer zoals met gewoon afspelen. En als je telkens 10-20s opschuift bijvoorbeeld dan hindert dit enorm in het zoeken naar een gebeurtenis.

Bedankt weer.
En verloopt dat zoeken in de filmpjes via een bedrade verbinding wel goed? Vanwaar streamed dat filmpje? Het zoeken in het filmpje zal waarschijnlijk gedaan worden door het toestel waar het filmpje opstaat, als dat bijvoorbeeld een trage NAS is of NVR, dan kan het evengoed daaraan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Jep, bedraad gaat dat wel goed. Verloopt via NAS (maar wordt niet gerenderd door de NAS, ik raadpleeg de HDD direct en speel het vanaf daar af (in bijv QuickTime of VLC). Zoeken in het filmpje doe ik ook manueel, op de MBP (en voorheen iMac waar dit ook prima werkte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
TonyPartyPlace schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:51:
Mijn Airport is zeker geen recent model. Gekocht in 2013. Maar uit veiligheidsoverwegingen? Leg uit, wat is concreet de zorg die je hebt?
Ik meld dat ik zelf uit veiligheidsoverwegingen oude of verouderde apparatuur vervang, omdat ik inschat dat een bedrijf daaraan op een gegeven moment steeds minder aandacht kan geven als het stopt met de productie daarvan. Wanneer dat in jouw optiek onveilig wordt moet je zelf afwegen, en hangt van het risico af (kans x effect).

Apple heeft een uitstekende reputatie wat betreft het blijven onderhouden van oude en verouderde apparatuur, maar ik neem aan dat ze dat niet tot in de eeuwigheid en in hetzelfde tempo kunnen blijven doen. Als bijvoorbeeld de afdeling die de CVE’s voor routers moet afhandelen kleiner wordt, dan gaat het mogelijk langer duren om die op te lossen.
Wat betreft de RSSI. Dit is een maat voor ontvangst en is dus een negatief getal. Hoe dichter bij 0 dBm hoe beter, hoewel je zelden beter dan -40 dBm zult halen. Apple hanteert een grens van -70 dBm waarop een iPhone begint te zoeken naar een ander access point.

Je kunt de RSSI behalve in je Macbook ook opvragen via de Airport app op je iPhone, die je misschien al gebruikt om de Airport mee te bedienen. Daarvoor moet je eerst even naar de iOS instellingen. Op deze pagina wordt uitgelegd hoe dat werkt:
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

Anno 2020 zou ik streven naar 5 GHz WiFi door je hele huis, bij voorkeur beter dan -70 dBm. Misschien is het een idee om deze waarden met je iPhone door je huis te verzamelen, dat geeft meer betekenis dan een percentage waarvan niet meteen duidelijk is hoe het wordt afgeleid van de RSSI.

Stel op je Airport vooraf aan die meting een 5GHz SSID in met een eigen naam. Je hoeft geen verbinding te hebben met de iPhone om de RSSI te meten. In het zoekvak kun je de naam filteren.
Als je dan een shortlist maakt zou ik zelf sterk de Unifi Dream Machine overwegen. Qua prijs/kwaliteit ken ik 123 weinig apparaten die de specs van de UDM halen.

Deze router is iets ingewikkelder dan de meeste andere apparaten, maar ook weer niet onmogelijk om te bedienen. In tegenstelling tot de andere Unifi apparaten bevat de UDM wel een controller (de besturingsinterface). Daarnaast biedt de UDM een ingebouwd access point. Desnoods kun je later access points toevoegen via de switch poorten.

Voordeel van de UDM is o.a. dat je meerdere netwerken kan maken, en daaraan meerdere SSIDs kan hangen. Je IoT kun je dan scheiden van de rest, en dat is in mijn ogen wel van belang. Je kunt ook vrij eenvoudig IoT afsluiten van internet, maar wel toegankelijk houden op je eigen netwerk.

E.e.a. vereist wel tijd en moeite van jouw kant om je netwerk in te richten. De UDM is vrij nieuw, dus wellicht konen er nog issues aan het licht. Daar staat tegenover dat het apparaat daarmee ook een grotere kans heeft om langer te worden onderhouden, hoewel ik de door jou genoemde 10 jaar persoonlijk onrealistisch lang vindt voor consumentenrouters in het algemeen.

Visuele bonus: het ding lijkt op de staande Airport Extreme versies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TonyPartyPlace schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:18:
Dit is de eerste keer dat je om die wifi info vraagt, maar je zegt wel dat ik niet wil 'helpen'? Terwijl ik al vanaf post 1 vanalles aanlever naar uw wensen?
Oh? Waar staat dan merk+model van de beveiligingscamera in kwestie? En is dat ding zelf draadloos aangesloten of bedraad?
Sowieso help je enorm, maar je kunt ook dingen leren vragen of aannemen dat de ander niet kwaad- of onwelwillend is. Zou de wereld goed doen. Rustig aan...

De info die je als laatste verzocht:
Kanaal 1, 20Mhz
RSSI = -55 tot -63dBm
Ruis = -92 tot -99 dBm
Tx-snelheid: 145 Mbps
PHY-modus: 802.11n
MCS-index 15
Je zit dus op 2.4GHz. Signaal is sterk zat, ruis is aanwezig maar niet ernstig, want het lukt om de hoogste modulatie voor WiFi-n met 2x2 MIMO in een 20MHz-kanaal te halen.

Netto is er ongeveer 2/3 van die link rate beschikbaar, dus 145Mbs bruto komt neer op 96Mbps ofzo capaciteit voor apparaten in de 2.4GHz. Ruim zat voor drie 4k HDR streams tegelijk. Toch is het mogelijk dat een veelvoud aan devices die bandbreedte opsoept. Hamvraag: waarom zit dit apparaat niet op de 5GHz? Daar is sowieso 2x zoveel bandbreedte aanwezig en waarschijnlijk minder clients.

Heb je dezelfde SSID op beide banden, of heb je twee verschillende ("mijnnetwerk2" en "mijnnetwerk5" oid)?
Een simpel 4K HDR-youtube filmpje speelt niet vlekkeloos, maar dat doe ik niet op mijn laptop, dat doe ik op een bedrade Apple TV en is dan uiteraard geen probleem.
Youtube is geen broadcast-quality, 4k HDR is daar hooguit 10Mbps. Dat zo onder deze netwerkomstandigheden geen probleem mogen zijn.
Dat klinkt veel meer als een vertraging vanuit de opslag van die beelden (harde schijf?) dan iets dat met het netwerk te maken heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
dion_b schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:57:
[...]

Oh? Waar staat dan merk+model van de beveiligingscamera in kwestie? En is dat ding zelf draadloos aangesloten of bedraad?

[...]
Dit is de eerste keer dat je hiernaar vraagt en je gaat me hiermee verwijten dat ik jou niet help? Waarom ben je er zo gericht op te bewijzen dat ik iets fout doe en waarom is je instelling dat ik vanalles MOET richting jou? Ik ga op de rest ook niet meer in, toedels.

[ Voor 10% gewijzigd door TonyPartyPlace op 11-01-2020 12:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TonyPartyPlace schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:33:
[...]

Dit is de eerste keer dat je hiernaar vraagt en je gaat me hiermee verwijten dat ik jou niet help? Waarom ben je er zo gericht op te bewijzen dat ik iets fout doe en waarom is je instelling dat ik vanalles MOET richting jou? Ik ga op de rest ook niet meer in, toedels.
Omdat je hulp wilt en wij geen glazen bol hebben...

Het was hoegenaamd niet de eerste keer dat we ernaar vragen:
Palo Alto schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:09:
[...]

Kun je aangeven hoe de situatie is? Hoe zijn die 17 WiFi apparaten bijvoorbeeld verspreid?Wat zijn het?
dion_b schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:21:

[...]

Geef eens zoals ik al vroeg exacte typenummers van [...] de apparaten waar je problemen mee ervaart. Dan kunnen we capabilities bepalen en kijken welke prestaties je zou kunnen verwachten.
Als je het zo goed zelf weet heb je onze hulp niet nodig, koop gewoon duurste apparaat ofzo. Wil je onze hulp wel, dan help je ons maar vooral ook jezelf door proactief volledige informatie te geven in plaats van selectief te lezen, steeds maar één detail te melden in plaats van het totaalplaatje uit te werken en continu negatief te reageren op verzoeken om informatie (wat we juist verzoeken omdat je onvolledig blijft en voorzover wij kunnen zien ongefundeerde en onjuiste aannames doet).

Op basis van wat je tot nu toe vertelt kan ik er niet meer van bakken dan dat de beveiligingscamera's 2.4GHz only zijn en daardoor een trage verbinding hebben. Dat ga je niet met een nieuwe router oplossen want WiFi-ac is 5GHz-only en WiFi-6 biedt alleen voordeel als de clients het ook ondersteunen en dat doen die camera's alvast niet. Conclusie is dus niet dat je een nieuwe router nodig hebt, maar nieuwe camera's - of de huidige bedraad aansluiten.

Of ze zijn al bedraad aangesloten en dan heeft het hoegenaamd niets met WiFi of netwerk te maken maar met de interne capaciteiten van de camera's.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1