Router kopen voor Fiber

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-05 15:51
Ik zou eindelijk over willen schakelen naar Fiber,nu ik ben bij edpnet,en op de site staat er dat ik gewoon elke router kan gebruiken naar keuze,natuurlijk hebben ze een selectie van routers die geadviseerd worden,
de 3 hoofdpunten zijn
  • een PPP-verbinding kunnen opbouwen,
  • VLAN 10-tagging ondersteunen,
  • Gigabit Ethernet-poorten hebben (anders is de snelheid beperkt tot 100 Mbps).
Nu heb ik naar edpnet gebeld,en zun zeggen iets anders blijkbaar moet ik een modem/router kopen combo kopen,of mijn bbox3 V+ gebruiken, is dit praat om mij iets aan te schaffen of kan ik echt gewoon een router kopen zoals in mijn geval de "TP-Link archer C7" alsook heb ik de vraag zou ik in theory om pc kunnen verbinden direct aan de fiber NT Modem? er zitten 4 poorten op zodus...

Bedankt voor de hulp! ik zal zoveel mogelijk vragen beantwoorden,die jullie hebben voor mij :/

The Bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame.

Beste antwoord (via rosavanwinkle op 08-01-2020 15:59)

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Die modems worden ook gewoon bij proximus zelf gebruikt voor hun fiber abbo's, inclusief de speed boost opties dus wees gerust je gaat geen problemen hebben om er gigabit uit te halen ;).

Echter moet ik wel akkoord gaan met dat die best... beperkt zijn in hun instelmogelijkheden aan de user kant, echter ligt dat volledig aan Proximus welke de expert/admin wachtwoorden pusht vanuit hun netwerk en maar 24u geldig zijn.
Dus tenzij je een gewillige helpdeskmedewerker/technieker hebt, of deze via een firmware mod (dmv de JTAG pads op het mobo) ga je hier geen toegang tot hebben.

Ik zou me zo snel niet uitspreken of die router "beter" zou zijn. Misschien qua instelmogelijkheden maar verder?
Al zijn die routers wel vaak gebruikt in combinatie met OpenWRT erop natuurlijk.

Of je er gbit speeds van WAN->LAN uit gaat trekken is bedenkelijk, maar gezien edpnet "maar" tot 250/30 gaat moet je je daar niet druk om maken.
Dat zou elke huis/tuin/keuken router moeten halen tegenwoordig welke dit/vorig decennium uitgekomen is. (buiten de echte budget dingetjes natuurlijk, EDPNet zegt dit gewoon om hun bases te coveren)

Er is trouwens een verschil met link speed en max throughput he, het is niet omdat een poort Gbit heeft dat je er altijd Gbit uit kan trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door GuntherDW op 08-01-2020 16:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Kan je een linkje posten van de provider die je op het oog hebt?
Welk modem heb je?

Ten aanzien van je 3 hoofdpunten:
  • PPP wil je niet meer gebruiken, liever OpenVPN of L2TP/IPSEC
  • Helder
  • Naast Gigabit poorten wil je ook gigabit WAN-LAN throughput
Op basis van bovenstaande is zo'n beetje elke serieuze router geschikt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hangt van je kennisniveau en budget af. Gigabit poorten zijn ook leuk, maar alleen zinvol als je daadwerkelijk iets van plan was met die snelheid :P PPP verbindingen zijn nog vaak single-threaded dus je moet een SoC of CPU hebben die een relatief hoge kloksnelheid, 1.7Ghz of meer bijv. PPPoE heb je meestal tot 100Mbit op Fiber, daarna is het vaak gewoon een routed subnet of plain ethernet + DHCP. Check even of je daar wat aan kan doen.

De NT is niet voor de klassieke CPE taken opgezet dus dat gaat niet werken en je moet zelf iets inpluggen om het te laten werken. Als je geen WiFi wil (staat niet in je lijst) zou ik dat ook niet toevoegen en eerder voor een router gaan die gewoon 'router' dingen doet.

pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 4
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 08-01-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
@lier het gaat hier niet over een VPN verbinding maar een point to point verbinding. Wikipedia: Point-to-Point Protocol

Wordt bij DSL gebruikt voor je verbinding met het internet te leggen (PPPoE/PPPoA) :+.

Samen met de rest van je reply heb je niet echt gelezen wat er in de OP staat, gezien jouw vragen al gewoon in de OP beantwoord zijn...

Maargoed, EDPNet zegt natuurlijk dat je de BBox3V kan gebruiken omdat daar een WAN poort op zit, welke je dan verbindt met je Fiber endpoint.

In principe is elke modem met een ethernet WAN poort voldoende. Als je ervoor al een Fritz!Box via EDPNet had kan je die in principe ook gewoon blijven gebruiken mits wat kleine aanpassingen in de web interface natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
lier schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:25:
Kan je een linkje posten van de provider die je op het oog hebt?
Welk modem heb je?

Ten aanzien van je 3 hoofdpunten:
  • PPP wil je niet meer gebruiken, liever OpenVPN of L2TP/IPSEC
  • Helder
  • Naast Gigabit poorten wil je ook gigabit WAN-LAN throughput
Op basis van bovenstaande is zo'n beetje elke serieuze router geschikt.
https://www.edpnet.be/nl/thuis/fiber.html

dit is de provider waar ik bij besteld heb,de enigste in belgie die fair use policy heeft...
de router die ik wil gebruiken heeft zowel wan als lan gigabit poorten zodus dat is al geen probleem:
pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (v1 -...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
GuntherDW schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:34:
@lier het gaat hier niet over een VPN verbinding maar een point to point verbinding. Wikipedia: Point-to-Point Protocol

Wordt bij DSL gebruikt voor je verbinding met het internet te leggen (PPPoE/PPPoA) :+.

Samen met de rest van je reply heb je niet echt gelezen wat er in de OP staat, gezien jouw vragen al gewoon in de OP beantwoord zijn...

Maargoed, EDPNet zegt natuurlijk dat je de BBox3V kan gebruiken omdat daar een WAN poort op zit, welke je dan verbindt met je Fiber endpoint.

In principe is elke modem met een ethernet WAN poort voldoende. Als je ervoor al een Fritz!Box via EDPNet had kan je die in principe ook gewoon blijven gebruiken mits wat kleine aanpassingen in de web interface natuurlijk.
maar kan ik gewoon een router gebruiken of moet het echt een modem router combo zijn
anders wou ik deze kopen en aansluiten op de fiber NT:
pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (v1 -...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
Alsook de vraag heeft iemand een volledige specsheet gevonden voor de bbox 3 V+ modem/router?
zou echt wat meer details willen weten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
Hoezo modem/router combo. over VDSL heeft Proximus hun "befaamde" whitelist mbt de driver versie op FB's,

Gezien de documentatie op de site van EDPNet is deze whitelist niet van toepassing op het Fiber gedeelte.

Is er een specifieke reden dat je die router wil gebruiken trouwens?
Wat ik van documentatie online kan vinden kan je gewoon inderdaad op die router VLAN settings instellen op de WAN zijde, al moet je dan wel bij de "advanced" opties kijken natuurlijk.

EDIT: Best niet zomaar double/tripleposten maar gewoon je reply aanpassen in het vervolg.

Heb je geen BBox3 V in huis eigenlijk? Als je die niet hebt moet je die niet kopen. Ze zeggen dat bij de helpdesk dat omdat ze daarmee zeker zijn dat het werkt.
Als je belt en ze horen dat je niet zeker bent waarmee je bezig bent gaan ze geen dingen adviseren maar gewoon hun vertrouwde gegevens geven.

[ Voor 29% gewijzigd door GuntherDW op 08-01-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
GuntherDW schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:41:
Hoezo modem/router combo. over VDSL heeft Proximus hun "befaamde" whitelsit mbt de driver versie op FB's,

Gezien de documentatie op de site van EDPNet is deze whitelist niet van toepassing op het Fiber gedeelte.

Is er een specifieke reden dat je die router wil gebruiken trouwens?
Wat ik van documentatie online kan vinden kan je gewoon inderdaad op die router VLAN settings instellen op de WAN zijde, al moet je dan wel bij de "advanced" opties kijken natuurlijk.

EDIT: Best niet zomaar double/tripleposten maar gewoon je reply aanpassen in het vervolg.

Heb je geen BBox3 V in huis eigenlijk? Als je die niet hebt moet je die niet kopen. Ze zeggen dat bij de helpdesk dat omdat ze daarmee zeker zijn dat het werkt.
Als je belt en ze horen dat je niet zeker bent waarmee je bezig bent gaan ze geen dingen adviseren maar gewoon hun vertrouwde gegevens geven.
hey,sorry van de doublepost

ja ik heb een bbox 3 V+ in huis en gebruik die op dit moment,maar ik vind dit ding zo onhandig,daarom dat ik voor iets beter zou willen zoeken, en die router ziet er mij toch al beter uit dan de bbox 3 V+
ik ken zelfs de snelheid niet van hun wanpoort :/ bbox modems zijn zo gelimiteerd met wat je kan doen,zeker sinds ik een plex server met NAS wil aansluiten :/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GuntherDW
Die modems worden ook gewoon bij proximus zelf gebruikt voor hun fiber abbo's, inclusief de speed boost opties dus wees gerust je gaat geen problemen hebben om er gigabit uit te halen ;).

Echter moet ik wel akkoord gaan met dat die best... beperkt zijn in hun instelmogelijkheden aan de user kant, echter ligt dat volledig aan Proximus welke de expert/admin wachtwoorden pusht vanuit hun netwerk en maar 24u geldig zijn.
Dus tenzij je een gewillige helpdeskmedewerker/technieker hebt, of deze via een firmware mod (dmv de JTAG pads op het mobo) ga je hier geen toegang tot hebben.

Ik zou me zo snel niet uitspreken of die router "beter" zou zijn. Misschien qua instelmogelijkheden maar verder?
Al zijn die routers wel vaak gebruikt in combinatie met OpenWRT erop natuurlijk.

Of je er gbit speeds van WAN->LAN uit gaat trekken is bedenkelijk, maar gezien edpnet "maar" tot 250/30 gaat moet je je daar niet druk om maken.
Dat zou elke huis/tuin/keuken router moeten halen tegenwoordig welke dit/vorig decennium uitgekomen is. (buiten de echte budget dingetjes natuurlijk, EDPNet zegt dit gewoon om hun bases te coveren)

Er is trouwens een verschil met link speed en max throughput he, het is niet omdat een poort Gbit heeft dat je er altijd Gbit uit kan trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door GuntherDW op 08-01-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
Bedankt voor al de info heeft me zeer goed geholpen, die fimrware mod lijkt me intressant, heb je daar meer info over?
alsook ja het is vooral mijn lan speed die ik wil optrekken maar hoe ik mijn lan speed ga testen moet ik nog uitzoeken. waarschijnlijk een extra PC/laptop nodig om te pingen...!

iedereen super bedankt jullie hebben me wat geld bespaard :)
volgende stap is nas bouwen voor 4KUHD dolby vision films ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
Wat bedoel je specifiek met "lan speed optrekken" dan?

Met pingen ga je bijlange niet zien hoe snel de link tussen de 2 is hoor, en je gaat inderdaad best 2 PC's nodig hebben welke dan met een draad met elkaar verbonden zijn. (Of via switch oid natuurlijk).

Die firmware mod heb ik weinig "hapklare" info over gezien dat nog niet gedaan is voor de bbox3. Laat staan de nieuwere sagem modellen (die V+).

Je kan serial access krijgen door wat puntjes op het bord te solderen maar firmware modden ga je de flash chip moeten uitlezen en/of schrijven, wat iets lastiger gaat worden natuurlijk dan wat kabeltjes op puntjes solderen en met een ouderwetse serial port verbinden.

Je hebt tenzij je het booten interrupt wel ook nog een u/p nodig om in te loggen welke ook niet bekend zijn momenteel.
Laat staan dat je op een "makkelijke" manier die firmware kan aanpassen.

Het is dus voornamelijk nog in het donker tasten met die dingen. Ik raad het dus niet aan tenzij je weet waarmee je bezig bent en (zeer) ervaren bent in Linux systemen beheren.

Als je wil experimenteren, de source code van de firmware en wat andere leuke dingen staan hier : http://www.zoobab.com/bbox3-sagemcom

Al is dat de originele sagemcom versie, niet de bbox3V+ versie.

Als het je lukt om (permanent en easy, dus zonder solderen) admin access te krijgen, laat het zeker weten, er zijn genoeg mensen die nog met die modems zitten die het wel zouden apprecieren :+.

Ik heb zelf nog een oude bbox3 welke stof ligt te happen, een Technicolor variant, maar heb geen soldeerbout e.d. dus kan dat niet zelf doen spijtig genoeg.

[ Voor 21% gewijzigd door GuntherDW op 08-01-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosavanwinkle
wel ik ben op zoek naar info over mij netwerk over wat de LAN snelheden zijn,sinds ik graag een NAS wil bouwen,misschien met een raspberry PI 4 ofzo,gaat vooral om 4KUHD hdr& dolby vision films, en die kunnen nogal redelijk zwaar zijn...

Pagina: 1