Rechten garantie bij uitverkoop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:41
Dag allemaal,

Ik heb een vraag over een garantieclaim op een horloge, graag wil ik weten wat mijn rechten zijn.

September 2018
Ik heb voor mijn verjaardag een Fossil Hybrid smart watch gekregen. Deze had mijn vriendin gekocht voor de helft van de normale prijs vanwege een uitlopend model (opruiming). Horloge was afgeprijsd van 199 naar 99.

Januari 2019
Ik ontdek bij toeval dat het horloge niet op tijd loopt. Na een kalibratie van de wijzers via de app liep hij weer correct, voor even... Deze is daarna weggebracht voor garantie en gemaakt onder garantie.

Maart 2019
Probleem niet verholpen. Nogmaals aangeboden voor garantie, diagnostische test uitgevoerd en nieuwe batterij

September 2019
Probleem niet verholpen. Nogmaals aangeboden voor garantie, diagnostische test uitgevoerd en nieuwe batterij

November 2019
Teruggegaan en geld teruggeist, ging de winkel niet in mee en wou het horloge nogmaals opsturen ter reparatie, om af te wachten welke oplossing Fossil gaat aanbieden. Hier maar in mee gegaan.

Januari 2020
Winkel opgebeld om statusupdate. Krijg ik te horen dat ik een nieuw horloge kan uitzoeken t.w.v. 99 euro.

Nu vraag ik mij af of ik een gelijkwaardig vervangend product kan eisen. Ik heb een "smart" watch gekocht, weliswaar voor minder dan de normale verkoopprijs, maar ik kan nu geen gelijkwaardig horloge uitzoeken voor die 99 euro. Financieel gezien stelt de winkelier mij schadeloos, producttechnisch gezien natuurlijk niet. Ik krijg uiteindelijk niet wat ik gekocht heb. Kan ik hier rechten aan ontlenen, of moet ik genoegen nemen met de vergoeding van de aankoopprijs?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:55
Vergoeding van aankoop prijs is hetgene dat je kan verwachten. Op het moment dat je een aanbieding koopt van een model dat "eruit" gaat, dan weet je dat als hij stuk gaat je geen vervangend exemplaar "kan" krijgen. Wel is het logisch dat je hem terug mag brengen en je geld terug krijgt / financieel schadeloos wordt gesteld. Als je dan een "nieuwere" wilt dan moet je natuurlijk zelf bijleggen. Maar niets houdt je tegen om van die 99 euro weer een horloge dat in de aanbieding is te kopen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.consuwijzer.nl/

Persoonlijk, pak het geld.
Koop iets nieuws en geniet daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dank voor de antwoorden. Ik neem aan dat ik het geld "handje contantje" terug kan vragen als de winkel geen horloge heeft wat mij aanstaat? Ik had al wat gelezen over koop ontbinden, in dit geval hebben ze 3 reparatiepogingen gehad en nog een finale poging om een andere oplossing te verzinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door NoepZor op 08-01-2020 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:48
NoepZor schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:27:
Dank voor de antwoorden. Ik neem aan dat ik het geld "handje contantje" terug kan vragen als de winkel geen horloge heeft wat mij aanstaat? Ik had al wat gelezen over koop ontbinden, in dit geval hebben ze 3 reparatiepogingen gehad en nog een finale poging om een andere oplossing te verzinnen.
Ja, dat moet gewoon kunnen. Je hoeft geen bonnen o.i.d. te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:54

MsG

Forumzwerver

Wat ik me wel even af vraag:

Ik lees dat je in november al de oplossing wilde die je nu alsnog krijgt: "November 2019
Teruggegaan en geld teruggeist, ging de winkel niet in mee en wou het horloge nogmaals opsturen ter reparatie, om af te wachten welke oplossing Fossil gaat aanbieden. Hier maar in mee gegaan."

Had je toen 199 geëist of de betaalde 99? Want je hebt nu toch alsnog de oplossing die je zelf had geëist?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:06
MsG schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:34:
Wat ik me wel even af vraag:

Ik lees dat je in november al de oplossing wilde die je nu alsnog krijgt: "November 2019
Teruggegaan en geld teruggeist, ging de winkel niet in mee en wou het horloge nogmaals opsturen ter reparatie, om af te wachten welke oplossing Fossil gaat aanbieden. Hier maar in mee gegaan."

Had je toen 199 geëist of de betaalde 99? Want je hebt nu toch alsnog de oplossing die je zelf had geëist?
Een goeie vraag, maar het voorstel van de winkel is natuurlijk wel een stuk minder dan de eis om de koop te ontbinden. In principe biedt de winkel een waardebon van €99 aan, geen geld.

De verplichting van de verkoper is in eerste instantie herstel of vervanging. Vervanging hoeft niet persé voor exact hetzelfde product.

De verkoper mag enkel ontbinden als de kosten voor vervanging onredelijk zijn tegenover ontbinding. In dit geval vraag ik me af of aan die eis wel is voldaan, maar ik ben geen jurist.

Zie ook StevenK in "Garantie > Aankoopbedrag terug, maar product is nu duurder!" en diverse andere posts van de actieve juristen.

Hoe dan ook is een waardebon waarvoor geen redelijke vervanging gekocht kan worden geen oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Nijn op 08-01-2020 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Ik ben ook niet geheel ontevreden over de oplossing, maar mijn vriendin kwam met de opmerking dat ik nu geen gelijkwaardig horloge kan uitzoeken. Ik kon zo snel niet vinden wat hierin de rechten zijn, vandaar de vraag. Ene kant denk ik van geld terugnemen en elders kopen (indien de winkel hierin mee gaat, anders ontbinding). Andere kant ze hebben in principe de mogelijkheid om een vervangend artikel aan te bieden. Vooropgesteld, ik hoef er ook niet beter aan te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@NoepZor Na 1e reparatie kon je de verkoop al ontbinden. jij bent dus erg schappelijk geweest. Je had je niet aan het lijntje hoeven laten houden, en jij hebt niets met fabrikant te maken. (of is de fabrikant de verkoper ?) De verkoper dient een deugdelijk goed te leveren. na 1x niet gedegen reparatie kun je/jij dus al vervangen of ontbinden. Nu is het bijna maart 2020 en loop je nog te klooien met dit horloge, dat is toch zonde. (ontbinden lijd tot geld retour op de manier hoe er toen betaald is) Indien je geen geloof meer hebt in dit product hoef je verder nergens genoegen mee te nemen(reparatie-vervangen) je krijgt natuurlijk geen geld retour hoger dan aankoopsom. dat is de "pech" bij aankoop met korting. Verder is het niet zo dat een aangeboden goed, van mindere kwaliteit is door de korting. (dat kan alleen bij aanbod van 2e kans. maar dan weet je het ook waarom -door beschadiging- missen van onderdelen etc etc-)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:20

LankHoar

Langharig tuig

Stap 1 is reparatie. Dat is al meerdere keren gepoogd en mislukt.
Stap 2 is vervanging. Hetzelfde model is niet meer leverbaar, en iets soortgelijks dat de koper ook aanstaat maar de verkoper niet onredelijk veel bij moet leggen lijkt me vrij onrealistisch. Dus blijft over:
Stap 3 is ontbinding. De koop word ongedaan gemaakt, en dat betekend dat je het volledige aankoopbedrag (incl. eventuele verzendkosten, maar hier niet van toepassing) terugkrijgt, in dit geval 99 euro.

Dat de winkelier je een product wil laten uitzoeken van 99 euro is prima als jij dat wilt, maar hij kan je daar niet toe verplichten. Dus praktisch gezien zou ik nu gaan kijken of er iets is wat je leuk vind voor 99 euro (of meer indien je het niet erg vind om geld bij te leggen), en mocht je er dan niet uitkomen dan gewoon om je geld terug vragen.

Gaat de verkoper niet mee in bovenstaande? Dan kun je hem in gebreke stellen (aangetekende brief|), een duidelijke termijn voor terugbetaling stellen en bij uitblijven daarvan dagvaarden.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dank allemaal voor de input! Daagvaarden wil ik uiteraard voorkomen :) Ik ga er binnenkort langs en dan stuur ik aan op geld terug.

Pagina: 1