Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gezocht: extra 100mbit NIC voor Nvidia Jetson Nano

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• starfight
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23-01 16:55
Hoi!

Ik ben al enige tijd op zoek naar een extra 100mbit NIC voor Nvidia Jetson Nano.
Momenteel gebruik ik een ENC28J60 die ik redelijk makkelijk heb kunnen doen werken via Jetson‑IO

Helaas is 10mbit helemaal niet voldoende en zoek ik een 100mbit of meer module die zowel (redelijk) gemakkelijk is qua installatie/configuratie en ook redelijk betaalbaar is.

Ik neem aan dat de kans redelijk klein is, maar heeft iemand een idee of bijvoorbeeld de ENC624J600 even makkelijk aan het werken te krijgen is? Het bijkomend nadeel van die module is slechte leverbaarheid en dat deze op veel plaatsen reeds EOL gemerkt staat.

Ik heb verschillende modules gevonden specifiek voor arduino, maar voor zo ver ik kan vinden zit er geen standaarddriver voor deze modules in de linux kernel waarvan de jetson nano gebruik maakt (ARM Ubuntu gebaseerd).

Om de 1e vraag te beantwoorden:
Ik moet effectief een 2e netwerkpoort hebben ja, ik kan dit niet met VLAN's doen werken aangezien het een fysiek gescheiden netwerk moet zijn (ik weet, een VLAN doet hetzelfde maar het is wat de klant wil ;) )

Iemand die me een idee kan geven hoe dit aan te pakken?

Alle reacties

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14:31

Mavamaarten

Omdat het kan!

Misschien niet wat je zoekt, maar is een USB ethernet adapter geen optie? Kost geen drol.

http://github.com/mavamaarten | http://maarten.vg | Android developer

• starfight
Mavamaarten schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:56:
Misschien niet wat je zoekt, maar is een USB ethernet adapter geen optie? Kost geen drol.
Helaas ook niet, we ontwerpen een eigen behuizing er rond en had dus liefst de interne i/o pins gebruikt.

• Vuikie
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:27
Ik weet niet of Linux drivers heeft er voor, maar is een W5500 gebaseerd oplossing niet iets? Deze chip ondersteund 100base TX.

Edit:
De W5500 staat er niet tussen, maar... https://github.com/torval...ivers/net/ethernet/wiznet

Vuikie wijzigde deze reactie 08-01-2020 17:53 (32%)

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zag dat dat ding ook een slot voor een WiFi modules heeft. Als je die niet gebruik kan je daar ook een kaart voor vinden.
https://nl.aliexpress.com/item/1796222484.html

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• starfight
memphis schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:40:
Ik zag dat dat ding ook een slot voor een WiFi modules heeft. Als je die niet gebruik kan je daar ook een kaart voor vinden.
https://nl.aliexpress.com/item/1796222484.html
Aan zoiets had ik ook al gedacht, amar helaas is er geen plaats voor de headers meer wanneer de m2 insteekt, dus is helaas ook geen optie

• Comp-Freak
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 27-01 11:37
Het gaat je dus erom dat je een fatsoenlijke snelheid kan halen, aangezien 10 mbit/s niet genoeg is? Dan zou ik sowieso even goed nadenken over welke interface je wil gebruiken om de ethernetcontroller aan te hangen.

Als ik zo in de datasheet kijk voor de Jetson Nano module, heb je de volgende opties:
- PCIe Gen2 (1/2/4x 5 GT/s).
- USB 3.0 super speed (5 gbit/s), 2.0 high speed (480 mbit/s).
- SPI (65 MHz max).
- UART en I2C ga je dergelijke snelheden nooit mee halen.

En de MDI interface voor gigabit ethernet is dus al in gebruik? Als je dus niet dezelfde ethernet interface mag splitsen van de klant om een 2e kabel te kunnen trekken, zal je dus een ethernet interface aan een van bovengenoemde interfaces moeten hangen. Hoewel ik er verder geen ervaring mee heb, mag ik toch hopen dat er wel Linux drivers zijn voor een USB/PCIe netwerk interface. Je USB kan je natuurlijk ook gewoon onboard houden, i.p.v. een externe connector gebruiken.

Misschien wel relevant om te weten: ontwerpen jullie een eigen PCB om de module op te prikken, of maken jullie gebruik van een development kit voor productie?

• starfight
Comp-Freak schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:39:
Het gaat je dus erom dat je een fatsoenlijke snelheid kan halen, aangezien 10 mbit/s niet genoeg is? Dan zou ik sowieso even goed nadenken over welke interface je wil gebruiken om de ethernetcontroller aan te hangen.

Als ik zo in de datasheet kijk voor de Jetson Nano module, heb je de volgende opties:
- PCIe Gen2 (1/2/4x 5 GT/s).
- USB 3.0 super speed (5 gbit/s), 2.0 high speed (480 mbit/s).
- SPI (65 MHz max).
- UART en I2C ga je dergelijke snelheden nooit mee halen.

En de MDI interface voor gigabit ethernet is dus al in gebruik? Als je dus niet dezelfde ethernet interface mag splitsen van de klant om een 2e kabel te kunnen trekken, zal je dus een ethernet interface aan een van bovengenoemde interfaces moeten hangen. Hoewel ik er verder geen ervaring mee heb, mag ik toch hopen dat er wel Linux drivers zijn voor een USB/PCIe netwerk interface. Je USB kan je natuurlijk ook gewoon onboard houden, i.p.v. een externe connector gebruiken.

Misschien wel relevant om te weten: ontwerpen jullie een eigen PCB om de module op te prikken, of maken jullie gebruik van een development kit voor productie?
Momenteel is het plan de development kit te gebruiken in productie aangezien het enige wat we hier niet rechtstreeks op kunnen aansluiten de 2e NIC is... Display, statusled's, POE HAT, I/O triggers allemaal geen probleem, maar die 2e NIC...

De PCIe zou inderdaad ideaal zijn, maar door de positie helaas niet echt bruikbaar, of we moeten met rare adapters/extenders/converters gaan werken en dan doen we liever niet... momenteel lijkt een interne USB header de enige oplossing aangezien daar ook gewoon drivers voor zijn, maar is ook weer adapter/extender/converter

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
Een devkit in productie gebruiken? Geen VLANs 'want dat wil de klant niet'? Ik weet niet of ik mijn vingers aan zo'n project zou willen branden...

Voor je netwerkding zou je alsnog intern VLANs kunnen gebruiken, een switch module gebruiken en dan untagged vlan 10 op poort 1 en vlan 20 op poort 2 doen en in software die als twee losse interfaces gebruiken. Dan is het extern gewoon ethernet zonder 802.1q tag. Dat is zo'n beetje wat 99% van de apparatuur met een enkele xMII poort doet. (als er meer poorten nodig zijn dan MII's)

Stel dat je het zelf wil bouwen: je kan gewoon SPI Ethernet chips kopen, op een PCB solderen met een magjack en wat ontkoppel en load spul voor de bus en je hebt precies hetzelfde: https://nl.mouser.com/Pro...aceIHhj60bYdYUPAGEcqfU%3D

johnkeates wijzigde deze reactie 15-01-2020 02:54 (33%)

• starfight
johnkeates schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 02:42:
Een devkit in productie gebruiken? Geen VLANs 'want dat wil de klant niet'? Ik weet niet of ik mijn vingers aan zo'n project zou willen branden...

Voor je netwerkding zou je alsnog intern VLANs kunnen gebruiken, een switch module gebruiken en dan untagged vlan 10 op poort 1 en vlan 20 op poort 2 doen en in software die als twee losse interfaces gebruiken. Dan is het extern gewoon ethernet zonder 802.1q tag. Dat is zo'n beetje wat 99% van de apparatuur met een enkele xMII poort doet. (als er meer poorten nodig zijn dan MII's)

Stel dat je het zelf wil bouwen: je kan gewoon SPI Ethernet chips kopen, op een PCB solderen met een magjack en wat ontkoppel en load spul voor de bus en je hebt precies hetzelfde: https://nl.mouser.com/Pro...aceIHhj60bYdYUPAGEcqfU%3D
Met momenteel bedoel ik: de eerste 50-100 worden dev kits, daarna zal het een custom design worden (en tegen dan zal er vast wel een nieuwe/snellere versie uit zijn) Maar die 50-100 moeten wel goed werken natuurlijk.

Het is dan ook wel zo dat zelf beginnen solderen op de pcb in dit stadium niet echt de favoriete oplossing is... Momenteel lijkt het erop dat m.2 via een extender naar ethernet de "beste" oplossing is qua compatibiliteit, maar ik hoop dat iemand mij toch nog een iets meer kant en klare(re) oplossing kan aanreiken

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:22

SA007

Moderator Tweaking
starfight schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:42:
[...]

Aan zoiets had ik ook al gedacht, amar helaas is er geen plaats voor de headers meer wanneer de m2 insteekt, dus is helaas ook geen optie
Volgens mij steekt met m2 slot onder de jetson zelf door, niet richting de headers.

Denk dat hoogte wel een issue is maar met een ffc adapter is dat denk ik geen probleem.

Voorbeeld:
http://www.hwtools.net/ExtenderBoard/P14S-P14F.html

Klok is stuk :(

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
Neem de poort die je al hebt, plak er een industriele switch aan en configureer ze als interne VLANs met aan de buitenkant untagged vlans. Klant heeft 'echte' interfaces, en jij kan verder met je leven.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True