Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

AMD Ryzen 3000 build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mszwolle
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-11 15:18
Hey GoT,

Er is mij gevraagd een PC te bouwen voor iemand die de consoles wel heeft gezien en graag over wil stappen naar de "PC master race". Cities: Skylines is de voornaamste focus. Hij heeft zelf kort onderzoek gedaan en zag dat Cities beter werkt op AMD CPUs en vroeg mij daarom een Ryzen 3000 series PC in elkaar te zetten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornaamste doel zal video games spelen zijn, met name Cities: Skylines en er is interesse in Need for Speed: Heat. Daarnaast het normale office/internet gebruik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtbedrag gekregen van 1000 euro. Als het te verklaren is, is een max. van 1250 - 1300 euro akkoord.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een SSD van een jaar of 2 or 3 oud. Merk en type niet precies bekend maar het meenemen van deze drive is zeker geen noodzaak. Daarnaast een monitor, volgens mij 27 inch Full HD of 1680 x 1050, het idee is om ergens later dit jaar of volgend jaar een vervangende monitor aan te schaffen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niets echt specifieks. Een 3600(X) en een 5700 (XT) lijkt mij meer dan voldoende voor nu, mogelijk dat er een stap naar 1440p gemaakt gaat worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen echte voorkeuren. Ik hou zelf wel van wat hoogwaardige merken maar het blijft wel een bang-for-the-buck build. Aan de andere kan zou ik geen slechte besparingen willen doen om over het geheel een paar tientjes te goedkoper uit te zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een iets kleinere kast. Een midtower is prima. De PC zal voornamelijk een functioneel product zijn, een computerkast met een raam en overal RGB heeft de laagste prioriteit.

Ga je overklokken?
Niet per sé. Het idee was een Ryzen 3600 te nemen. Gezien de 3600X maar 25 euro duurder is, had ik die in gedachten.

Wat verwacht je van ons?[i]
Het zou mooi zijn als iemand onlogische dingen opmerkt en misschien iets meer passend kan en wil adviseren.

Ik heb niet erg veel kaas gegeten van AMD, van beiden de CPUs en GPUs. Ik heb een lijstje met onderdelen samengevoegd waar ik niet goed van weet of er dingen te verbeteren zijn.

Bijvoorbeeld: Is de combo van CPU, Mobo en RAM goed? Ryzen houdt van 3600MHz RAM, maar is CL18 niet een beetje hoog? Een CL16 setje kost al gauw de helft meer. Het lijkt me dat het moederbord prima geschikt is, ook voor een lichte overklok.

Daarnaast weet ik niet of de meegeleverde koeler zal volstaan. Als ik het goed heb, moet de Wraith Spire goed genoeg zal zijn voor een lichte overklok. Er is plek in het budget om een aftermarket koeler toe te voegen.

Misschien een vraag die ik eerder had moeten stellen, is het het waard om een 3600X en 5700 XT te nemen over een normale 3600 en normale 5700? Is de eerste van die twee voldoende om 1440p op in ieder geval 100FPS te kunnen halen?

Goed... Ik zal niet te veel vragen stellen.. Alle hulp is welkom! Alvast bedankt voor jullie tijd!

Met vriendelijke groet,

Tim

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 96,-€ 96,-
1VideokaartenAsus ROG Strix Radeon RX5700 XT O8G Gaming€ 455,-€ 455,-
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 57,-€ 57,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 71,80€ 71,80
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 74,95€ 74,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 139,76€ 139,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.089,56

[ Voor 29% gewijzigd door mszwolle op 08-01-2020 15:36 ]

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Allereerst wat antwoorden:
Nee de 3600X heeft geen meerwaarde t.o.v. de 3600 en videokaart keuze ligt 100% aan het scherm.
Voor 60fps op 1080p is een GTX1660 genoeg, wil je later upgraden naar een 1440p/144Hz scherm heb je een 5700XT nodig om het netjes aan te sturen.

3600MHz ram is overdreven, het verschil met 3200MHz is te verwaarlozen en de prijzen van 3200MHz zijn een stuk beter. Daarnaast moet je niet te veel letten op de CAS latency, maar op de true latency een setje CL16 met een true latency van 10.65ns presteert minder dan een setje CL18 met een true latency van 9ns.

Laatste puntje: je zegt een lijstje met onderdelen te hebben samengesteld maar ik zie hem nergens staan :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Een 450/550w voeding is ook meer dan voldoende... en eventueel een minder saaie case. Dat en de tips van hierbocen.

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Als je geen aftermarket koeler haalt dan is de 20 euro opslag voor de x versie wel te verantwoorden, zal wellicht iets beter klokken (hogere clock snelheden of zelfde bij lager voltage). En je krijgt een net iets betere koeler mee die net iets dikker is en dus net iets beter koeld. Maar echt merkbaar verschil ga je niet hebben.

Matx met een betere case en wat andere besparingen:

1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 434,50€ 434,50
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 65,25€ 65,25
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 113,92€ 113,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.027,67

Scheelt weer 100 euro, zonder merkbaar verschil tijdens het gamen. Kan dat wellicht in het budget voor de 1440p monitor.

Je kan ook 60 euro besteden om een mooie stille build te maken die in idle praktisch onhoorbaar is

1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 443,50€ 443,50
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 34,50€ 34,50
2VentilatorenArctic P14 PWM PST, 140mm€ 6,99€ 13,98
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 65,25€ 65,25
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 113,92€ 113,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.085,15

Iets luxere GPU met een wat stiller geluidsprofiel tijdens belasting, met net iets meer prestaties.
De fans zijn ook heerlijk still (0 rpm mogelijk) en voor mij onhoorbaar terwijl ze mijn systeem heerlijk koel houdt.

[ Voor 35% gewijzigd door Rem_NL op 08-01-2020 10:43 ]

• mszwolle
@Wintervacht Thanks voor je antwoord(en)! Wordt het toch de 3600 non-X. Ook bedankt voor je uitleg over RAM speed/CL/True Latency. Toch is 3200MHz RAM met lage True Latency per definitie duurder dan 3600/CL18. Als de performance winst te verwaarlozen is, maar de 3600MHz kits toch goedkoper zijn, wat zou ik dan moeten kiezen? Wat vindt je van de kit die @Inrage aangeeft? De lijst voegde ik een minuut of 2 na het posten nog toe. Ik dacht dat er een makkelijk linkje was om een wenslijst toe te voegen. Heb het nu zo toegevoegd.

@Inrage Hmm, zelfs 550W voelt laag. Gezien je niet de enige bent die het voorstelt, zal ik het op 550 houden. Case is trouwens specifiek zo "boring" gekozen. Degene die de PC gaat gebruiken geeft niks om een window, mooie hardware of RGB. In dit geval liever stil dan mooi.. Toch erg bedankt!

@Rem_NL Ik zal in ieder geval het moederbord vervangen voor de Mortar Max. Denk niet dat ik functionaliteiten zal missen.
De case die je aangaf ga ik toch even verder te bekijken. Mooi goedkoop, lekker klein en mesh aan de voorkant. Zeker interessant. Ook het RAM wat je aangeeft is wel interessant en een lichte kostenbesparing.
Ik hou wel de ASUS RX5700 XT vast, die is een 10tje duurder maar heeft een jaar extra garantie.
Ben wel benieuwd waarom je precies gekozen hebt voor die voeding en SSD. Voeding staat hoog op de Tier list (4.0) maar is niet modulair en 200 watt minder, beetje gek. De SSD is nu wel 26 euro goedkoper, maar de Crucial heeft QLC en geen TLC. De Intel 660p's hebben ook QLC en worden langzamer naar ze voller raken. Ik weet niet of dat voor deze Crucials ook zo is..

In ieder geval, tot zover erg bedankt, heren!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

mszwolle schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:39:
@Wintervacht Thanks voor je antwoord(en)! Wordt het toch de 3600 non-X. Ook bedankt voor je uitleg over RAM speed/CL/True Latency. Toch is 3200MHz RAM met lage True Latency per definitie duurder dan 3600/CL18. Als de performance winst te verwaarlozen is, maar de 3600MHz kits toch goedkoper zijn, wat zou ik dan moeten kiezen? Wat vindt je van de kit die @Inrage aangeeft? De lijst voegde ik een minuut of 2 na het posten nog toe. Ik dacht dat er een makkelijk linkje was om een wenslijst toe te voegen. Heb het nu zo toegevoegd.
Hier dan! Zelfde merk en type, 3200MHz, 10,00ns latency en 12 euro goedkoper :> Ben het wel met je eens dat het heel makkelijk is om door het bos de bomen niet meer te zien :9
@Inrage Hmm, zelfs 550W voelt laag. Gezien je niet de enige bent die het voorstelt, zal ik het op 550 houden. Case is trouwens specifiek zo "boring" gekozen. Degene die de PC gaat gebruiken geeft niks om een window, mooie hardware of RGB. In dit geval liever stil dan mooi.. Toch erg bedankt!
Zo laag is het niet hoor, het is eigenlijk vrij eenvoudig in te schatten.
5700XT = 235 watt
3600 = 65 watt
mobo, ssd/hdd/diskdrive/overige hardware ~40w (ietsje hoger als je X570 kiest :p).
235+65+40 = 340watt onder volle load, dan heb je met 550w, zelfs met alleen een 80+ (geen bronze, gold of whatever) rating met een rendement van 80% zit je aan 440w, nog een goeie 100 watt boven je verbruiik. Dat laat dus zelfs nog headroom over voor overclocken, 20 meter RGB snoer of een warmhoudplaatje voor je koffie :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@mszwolle 550w voeding (single rail) is niet gek met RX5700XT. 450w kan, met aparte VGA Rail(voor GPU)
Je voeding moet sowieso de pieken aankunnen van je GPU. (MSI Gaming X komt al gouw onder belasting tegen de 280w aan) Een goede voeding kan het opgegeven vermogen constant leveren(als nodig) maar zal meer uit je wandcontactdoos trekken als de efficiëntie lager is. (meer stroom nodig om gevraagde vermogen te leveren)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mszwolle
@Wintervacht @Hackus Als het wattage minder dan 650W mag zijn, zal mijn oude CS650M: pricewatch: Corsair CS650M ook wel volstaan. Bedenk me net dat ik die ook nog in de kast heb liggen. Beiden ook nog bedankt voor de extra uitleg! :)

@Wintervacht Heb in mijn wenslijst de RAM kit vervangen, zal het lijstje opnieuw plaatsen. :)

Trouwens, de Corsair gekozen i.p.v. G.Skill set. Beiden zijn 16-18-18, maar de G.Skill is -38, de Corsair kit is -36. Voor een euro.

[ Voor 14% gewijzigd door mszwolle op 08-01-2020 15:40 ]

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Wilde nog even melden dat de asus rx 5700 xt strixx kaarten een productiefout hebben, de schroeven geven geen voldoende binding van de heatsink naar de onderdelen. Hierdoor zijn de temperaturen veel te hoog en draaien de fans 2x harder dan nodig (indien je zo'n exemplaar hebt)

De bitfenix voeding is voordelig, heeft een goede kwaliteit en is stil. En als je een case hebt met voldoende kabelmanagement ruimte dan kun je daar prima mee weg vind ik zelf de meerprijs niet waard.

SSDs moet je eigenlijk nooit zo vol schrijven dat ze langzamer worden, maar volgens mij ga je prestatie verschil alleen merken als je zeer grote bestanden in een keer weg schrijft.

Maar als je toch ~140 eur. uit wil geven aan 1 GB SSD dan is dit wellicht een betere optie pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB

• tommie de kat
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-11 23:47
Ik weet dat een 5700xt al voldoet maar ik denk dat je voor het prestatieverschil wat wel redelijk significant is dat je beter gelijk een 2070 super kan halen pricewatch: KFA2 GeForce RTX 2070 Super EX (1-Click OC) Retail
Is weliswaar 50 euro duurder maar het prestatieverschil is +-15%

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:51
Wintervacht schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:01:

Zo laag is het niet hoor, het is eigenlijk vrij eenvoudig in te schatten.
5700XT = 235 watt
3600 = 65 watt
mobo, ssd/hdd/diskdrive/overige hardware ~40w (ietsje hoger als je X570 kiest :p).
235+65+40 = 340watt onder volle load, dan heb je met 550w, zelfs met alleen een 80+ (geen bronze, gold of whatever) rating met een rendement van 80% zit je aan 440w, nog een goeie 100 watt boven je verbruiik. Dat laat dus zelfs nog headroom over voor overclocken, 20 meter RGB snoer of een warmhoudplaatje voor je koffie :+
Alles gaat goed, tot je het over de efficiëntie gaat hebben. Een 550W voeding kan 550W leveren. En zal dan met 80% efficiëntie rond de 700W uit de muur trekken.

• mszwolle
@Rem_NL Thanks voor de heads-up omtrent de GPU, maar gezien de prijs en mogelijke performance ga ik er toch voor. Ik weet dat dat een mogelijke RMA gaat zijn, maar jammer dan...

Ook de PSU erin laten staan, gezien de Cooler Master NR400 kast die je noemde akkoord is en die een PSU shroud heeft. De kabels zullen daarom niet zichtbaar zijn en kunnen goed opgeborgen worden. Ook de SSD aangepast. Hogere snelheden maar 2 euro goedkoper. Alleen de ondersteuning met het moederbord is niet zeker. Staat niet op de QVL lijst.. Gaan we ook zien dus. Bedankt voor alles!

@tommie de kat Blijft toch de 5700 XT voor nu ben ik bang. Het plan was ook een beetje dit een Team Red buildje te maken. Toch geen gekke suggestie..! ;) Dank!

@WEBGAMING Die berekening had ik ook voor ogen, ook wat @Hackus zei. :)

We gaan de build gewoon bestellen. Mocht er iets verkeerd gaan, dan zal ik later producten omruilen of via V&A aanbieden. Allen hartelijk dank!

• tommie de kat
ah tof! ik hoop dat je hier veel (game)plezier aan gaat beleven! succes met het bouwen. als er nog vragen zijn hoor ik het graag

• tommie de kat
ik weet niet of je al een windows licentie had, anders kun je die vaak voor 10/20 euro wel krijgen op sites als kinguin en g2a

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 10:55
Ik zou toch echt het risico niet nemen met die Strix, voor het zelfde geld heb je bijvoorbeeld:

pricewatch: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zou gewoon voor de 3600X gaan. De voordelen zijn gewoonweg te groot tegenover de 3600.

Ten eerste, je hoeft niet manueel te overklokken;
Ten tweede, de bijgeleverde koeler is heel stil en goed, beter dan de Artic Freezer

Waarom wil je de standaard koeler van een 3600X in plaats vaan de Artic?
Qua koeling zijn ze te vergelijken echter het voordeel van de AMD koeler is dat deze lucht naar beneden blaast. Hierdoor wordt er extra luchtstroom gegenereerd op de VRM's wat de performance ten goede komt. Wanneer je de Artic Freezer hebt, dan heb je het issue van iedere gelijkwaardige koeler, je moet je kast vol hangen met fan's, dus extra geluid en extra kosten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wim-Bart schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:56:
Ik zou gewoon voor de 3600X gaan. De voordelen zijn gewoonweg te groot tegenover de 3600.

Ten eerste, je hoeft niet manueel te overklokken;
Ten tweede, de bijgeleverde koeler is heel stil en goed, beter dan de Artic Freezer

Waarom wil je de standaard koeler van een 3600X in plaats vaan de Artic?
Qua koeling zijn ze te vergelijken echter het voordeel van de AMD koeler is dat deze lucht naar beneden blaast. Hierdoor wordt er extra luchtstroom gegenereerd op de VRM's wat de performance ten goede komt. Wanneer je de Artic Freezer hebt, dan heb je het issue van iedere gelijkwaardige koeler, je moet je kast vol hangen met fan's, dus extra geluid en extra kosten.
Het klopt 'totaal' niet wat je adviseert. de 3600X is niet merkbaar sneller, en de koeler is niet beter.
(nu van Foxconn die meer rpm maakt, meer lawaai en +-7gr slechter koelt.) bij beide is een aftermarket koeler aan te raden, en blijft de X duurder. verder heeft handmatig OC amper nut in fps winst, soms zelfs minder.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1