IN-EAR Active noise canceling tegen Laagfrequent geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 20:38
Hallo medetweakers,

Sinds een jaar heb ik erg veel last van laagfrequent geluid van een naburig bedrijf. Mijn leven is een ware hel geworden door dit doordringend geluid. (info: https://www.laagfrequentgeluid.nl/html/informatie/info.html)
Ik doe geen oog dicht en het heeft een zeer grote invloed op mijn fysieke en mentale gezondheid.

Legio van dingen al geprobeerd maar niks hielp; betere isolatie, vloer isoleren, bed op rubber matten, witteruis machines, bose sleepbuds, Quieton Sleep (active noise canceling in ear) etc etc.

Het enige wat helpt is deze sony ANC koptelefoon https://www.coolblue.nl/e...ony-wh-1000xm3-black.html maar daar kan ik niet mee slapen.

Ik heb in de kast nog een op maat gegoten pluggerz gehoorbescherming met ingang voor oortjes liggen (was een gedoe vanwege afwijkende gehoorgang met aanmeten)

zoeits:
Afbeeldingslocatie: https://www.janssenhoorzorg.nl/wp-content/uploads/2016/05/pluggerz-custom-fit.jpg

Ik vroeg mij af of er ook software is of een extern apparaat dat ik kan aansluiten op deze pluggerz zodat ik wellicht hetzelfde effect kan bereiken als met de Sony koptelefoon.. ook al is het maar wat verlichting.
Dus active noise canceling voor het laagfrequente 0 - 150 hz

;(

[ Voor 3% gewijzigd door saken op 08-01-2020 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:33

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je ook eens contact gehad met een audicien? Die hebben vaak wel tips en eventueel producten :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat zegt de gemeente over de geluidsoverlast?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nee, je kan niet zomaar iets aansluiten op een stel dopjes zodat ze ANC krijgen, dat moet ingebouwd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:05

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Jorgen schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 04:05:
Wat zegt de gemeente over de geluidsoverlast?
Als ik het goed begrepen heb, laagfrequent geluid schijnt buiten de milieuvergunning te vallen en daarmee is er niets wat de gemeente kan doen.

Bron: https://www.tubantia.nl/e...ik-niet-gek-ben~aea2986c/
Maar laagfrequent geluid wordt niet getoetst aan de milieuwetgeving. „Als er geen normen zijn, dan kunnen wij ook niet toetsen.”
Edit: er wordt geen definitie gegeven over wat laagfrequent geluid precies is, dus daarom kan hier de situatie anders zijn.

Edit2: Zoals @Jorgen ook al aangeeft zou ik zeker contact zoeken met de gemeente. Wellicht valt dit LFG wel binnen de overlastnormen en kunnen ze handhavend optreden.

Vraag: ben je de enige die het hoort of horen andere mensen het ook als ze bij jou zijn?

[ Voor 59% gewijzigd door Flimovic op 08-01-2020 09:24 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 19:09
Sony heeft ook de 1000xm 3 in ears met noise cancelling. Geen idee of deze goed genoeg is voor je en of je ermee kunt slapen, maar een tip.

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 22:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Anoniem: 37297 Meten is weten.. over welke exacte lage frequentie heb je het precies?

Op basis daarvan kan je dan de diverse Tech specs van de ANC Ear-buds modellen langslopen.

In 2020 komen er namelijk flink aantal op de markt, waarvan ik de IQBuds interessant vind op basis van de specs:

https://www.nuheara.com/products/iqbuds-max/

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saken
Falcon schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:24:
@Anoniem: 37297 Meten is weten.. over welke exacte lage frequentie heb je het precies?

Op basis daarvan kan je dan de diverse Tech specs van de ANC Ear-buds modellen langslopen.

In 2020 komen er namelijk flink aantal op de markt, waarvan ik de IQBuds interessant vind op basis van de specs:

https://www.nuheara.com/products/iqbuds-max/
Het gaat om een loods, met ventilatoren en aparatuur die naargelang de weersomstandigheden harder of zachter brommen op verschillende frequenties.

Ik heb met een spectrum analyzer geanalyseerd en zie momenteel een lijn rond de 50hz, 100 , 150 en rond de 225 hz. Ik weet dat 50hz de elektriciteit is , maar ik vermoed dat er ook een apparaat van hun bromt rond de 50 en dat de andere frequenties mee resoneren. Ik heb dan ook vnl. (denk ik ) last van de 100hz alsof je naar een wasmachine luistert. In de zomer is het nog erger en dan is het een doordringende zoem van 30 - 40 hz, Gepaard met vrijwel altijd druk op de oren (infrageluid) gek genoeg is alle druk en het gezoem weg als ik de sony headphone op heb. gemeente is op de hoogte maar kunnen niets betekenen want die meten in dbA wat voor LFg betrekkelijk zinloos is. Er is dus geen wetgeving. Inmiddels heb ik er een ander expert bij gehaald die gaat kijken of hij wat kan betekenen. Juridisch gezien weet ik ook niet of er mogelijkheden zijn. Er is wel degelijk 24/7 gebrom in mijn huis. Ik en een buur zijn de enige die daar gevoellig voor zijn. Regelmatig is er ook hoorbare herrie (gewoon echt herrie van machine geluid , vaste opstelling) maar wanneer de gemeente dan komt te meten, is die herrie toevallig niet meer aanwezig. Kat en muis spel :(

Dat bedrijven zo beschermd worden onder het activiteitenbesluit!

wel vind ik dit :
https://bg.legal/onrechtmatige-hinder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saken
RetroHead schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 07:56:
Sony heeft ook de 1000xm 3 in ears met noise cancelling. Geen idee of deze goed genoeg is voor je en of je ermee kunt slapen, maar een tip.
Heb ik over gelezen, ik denk dat ik die maar eens bestel en uitprobeer (30dgn niet goed geld terug actie). De Quieton Sleep heb ik ook geprobeerd, maar wat een flop was dat zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verhuizen niet een optie? De hele dag met ANC dopjes in lopen lijkt mij niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ernemmer schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:43:
Verhuizen niet een optie? De hele dag met ANC dopjes in lopen lijkt mij niks.
Ik kan alleen niet slapen, overdag maakt het me niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
saken schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:48:
[...]

Misschien is het een idee om een zacht muziekje aan te zetten tijdens het slapen, dan vallen de andere lage tonen misschien minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ernemmer schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:50:
[...]

Misschien is het een idee om een zacht muziekje aan te zetten tijdens het slapen, dan vallen de andere lage tonen misschien minder op.
Al geprobeerd. Helaas tevergeefs :( De white noise machine werkt dan nog het beste.... alleen is dat ook niet heel fijn om mee te slapen. Als die sony koptelefoon niet zo groot was, in ear formaat, en hetzelfde effect zou geven zou ik prima kunnen slapen. Heb alleen nog niets gevonden wat die sony evenaart..... ik ga die oordopjes variant bestellen

[ Voor 21% gewijzigd door saken op 08-01-2020 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

AL eens bij de potentiel veroorzaker langsgelopen om te kijken wat het kan zijn en wat er potentieel / in overleg gedaan kan worden?

Kijk, een flinke installatie kan niet zomaar uit, maar als men iets 's nachts laat draaien wat ook uit zou kunnen en jij bent daar mee geholpen...

Niet geschoten is altijd mis.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:19
@saken Niet een antwoord op je vraag, maar heb je al contact gezocht met het bedrijf waar het geluid vandaan komt? Misschien kunnen zij de resonantie en de trillingen op een relatief makkelijke manier beperken. Bijvoorbeeld de ventilatoren 's avonds en 's nachts op een lager toerental laten draaien of helemaal niet. Of de ventilatoren of de omkasting op een andere manier vastmaken.

Meestal is het zo als je het op een rustige manier naar voren brengt dat men wel genegen is om te kijken wat ze er makkelijk aan kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

saken schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:37:
[...]

Het gaat om een loods, met ventilatoren en aparatuur die naargelang de weersomstandigheden harder of zachter brommen op verschillende frequenties.

Ik heb met een spectrum analyzer geanalyseerd en zie momenteel een lijn rond de 50hz, 100 , 150 en rond de 225 hz. Ik weet dat 50hz de elektriciteit is , maar ik vermoed dat er ook een apparaat van hun bromt rond de 50 en dat de andere frequenties mee resoneren. Ik heb dan ook vnl. (denk ik ) last van de 100hz alsof je naar een wasmachine luistert. In de zomer is het nog erger en dan is het een doordringende zoem van 30 - 40 hz, Gepaard met vrijwel altijd druk op de oren (infrageluid) gek genoeg is alle druk en het gezoem weg als ik de sony headphone op heb. gemeente is op de hoogte maar kunnen niets betekenen want die meten in dbA wat voor LFg betrekkelijk zinloos is. Er is dus geen wetgeving. Inmiddels heb ik er een ander expert bij gehaald die gaat kijken of hij wat kan betekenen. Juridisch gezien weet ik ook niet of er mogelijkheden zijn. Er is wel degelijk 24/7 gebrom in mijn huis. Ik en een buur zijn de enige die daar gevoellig voor zijn. Regelmatig is er ook hoorbare herrie (gewoon echt herrie van machine geluid , vaste opstelling) maar wanneer de gemeente dan komt te meten, is die herrie toevallig niet meer aanwezig. Kat en muis spel :(

Dat bedrijven zo beschermd worden onder het activiteitenbesluit!

wel vind ik dit :
https://bg.legal/onrechtmatige-hinder
Vervelend, misschien gaan die Sony Earbuds oplossing bieden voor je probleem.

Ik vond deze (dure) custommade Earbuds ook wel een oplossing, ik kon alleen geen tech specs vinden over de min. frequentie die ze tegen kunnen gaan:

https://custom.ultimateears.com/

Al lijkt de app wel 20hz aan te geven:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0058/1576/3001/t/39/assets/earphones_phone.png?110102

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 08-01-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Falcon schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:28:
[...]

Vervelend, misschien gaan die Sony Earbuds oplossing bieden voor je probleem.

Ik vond deze (dure) custommade Earbuds ook wel een oplossing, ik kon alleen geen tech specs vinden over de min. frequentie die ze tegen kunnen gaan:

https://custom.ultimateears.com/

Al lijkt de app wel 20hz aan te geven:

[Afbeelding]
Prijzig, maar als het werkt :) Had jij ook last van Lfg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:32
yep en met nog meer windmolens en warmtepompen het milieu helemaal gered maar mensen krankjoremdol van de herrie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
vj_slof schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:20:
yep en met nog meer windmolens en warmtepompen het milieu helemaal gered maar mensen krankjoremdol van de herrie...
Herrie tot daar aan toe, maar met LFg en infrasoon geluid helpen oordoppen niet. Helemaal niets, alleen maskeer geluid of Noise Cancelling. Isoleren van je huis helpt ook niet. Ik heb gehoord dat je minstends 3 meter dik betonnen muren nodig hebt om LFg tegen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@saken Mijn vrouw is er bekend mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

@saken
In het vervolg graag je laatste post wijzigen in plaats van meerdere keren achter elkaar te posten. Het kan een keer voorkomen maar het lijkt hier wel structureel.

Ga ik nog even twijfelen of het topic hier op zijn plek is of dat het in een ander subforum mogelijk beter past. Het topic zweeft nu een beetje in tussen het zoeken naar een oplossing (waarbij in-ears niet onder audio vallen) en het aankaarten/overtuigen van anderen over de aanwezigheid van het geluid/de maatschappelijke discussie.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 08-01-2020 18:55 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Hoe maskeert zij haar brom? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Is dit niet een beetje zweverig? Een jaar of tien geleden las ik er al een artikel over, en ze hebben volgens mij al zo'n beetje alles gemeten en gecheckt wat er te meten valt, maar een definitieve bron is volgens mij nog nooit gevonden. TS zegt echter de bron te weten. Dus hebben we het hier wel over hetzelfde fenomeen?

PS. Even out of the box: je zou eigenlijk oordoppen in moeten doen en daaroverheen een geluid van dezelfde frequentie moeten spelen. Als je de fase van het geluid over je oordoppen exact tegenovergesteld aan die van de brom kan zetten zou je helemaal niets meer moeten kunnen horen omdat ze elkaar neutraliseren.

En als je dat dat doet via dit soort oordoppen: https://www.coolblue.nl/p...LnlD9USAq6-hoCynoQAvD_BwE dan zou je ook nog gewoon omgevingsgeluid moeten kunnen horen omdat je oorkanalen niet geblokkeerd zijn.

Ofwel: kijk of je kan analyseren op welke frequentie die brom exact zit, installeer een app die een bromtoon kan genereren op die frequentie en waarvan je de fase kan aanpassen, speel dat af door van die bone-transducing koptelefoons en je zou het niet meer moeten kunnen horen.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Helgie schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:47:
Is dit niet een beetje zweverig? Een jaar of tien geleden las ik er al een artikel over, en ze hebben volgens mij al zo'n beetje alles gemeten en gecheckt wat er te meten valt, maar een definitieve bron is volgens mij nog nooit gevonden. TS zegt echter de bron te weten. Dus hebben we het hier wel over hetzelfde fenomeen?

PS. Even out of the box: je zou eigenlijk oordoppen in moeten doen en daaroverheen een geluid van dezelfde frequentie moeten spelen. Als je de fase van het geluid over je oordoppen exact tegenovergesteld aan die van de brom kan zetten zou je helemaal niets meer moeten kunnen horen omdat ze elkaar neutraliseren.

En als je dat dat doet via dit soort oordoppen: https://www.coolblue.nl/p...LnlD9USAq6-hoCynoQAvD_BwE dan zou je ook nog gewoon omgevingsgeluid moeten kunnen horen omdat je oorkanalen niet geblokkeerd zijn.

Ofwel: kijk of je kan analyseren op welke frequentie die brom exact zit, installeer een app die een bromtoon kan genereren op die frequentie en waarvan je de fase kan aanpassen, speel dat af door van die bone-transducing koptelefoons en je zou het niet meer moeten kunnen horen.
Het probleem is dus dat het systeem niet altijd op dezelfde snelheid draait, dus de wasmachine experience die ik ervaar kan op verschillende toonhoogten zitten. Als ik dat geluid realtime zou kunnen opnemen en in tegenfase zou kunnen zetten zou perfect zijn :) Is daar een mogelijkheid toe? Dat ik een goede MIC in mn slaapkamer zet

Wat betreft zweverigheid, ik denk dat je in de war bent met Lfg+. Hier heb ik geen last van. Lfg is wel degelijk te meten en objectief vast te stellen. Alleen de omgevingsdiensten nemen gehinderden niet serieus, daaar ze nog steeds in dbA meten ipv linear.

Dus, als je van een lastige buurman af wilt.... zet een dikke bass speaker tegen zijn muur op 25hz vol open en je kan ongestraft je gang gaan blijkbaar in dit land :'(

[ Voor 9% gewijzigd door saken op 08-01-2020 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

saken schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:52:
[...]

Het probleem is dus dat het systeem niet altijd op dezelfde snelheid draait, dus de wasmachine experience die ik ervaar kan op verschillende toonhoogten zitten. Als ik dat geluid realtime zou kunnen opnemen en in tegenfase zou kunnen zetten zou perfect zijn :) Is daar een mogelijkheid toe? Dat ik een goede MIC in mn slaapkamer zet

Wat betreft zweverigheid, ik denk dat je in de war bent met Lfg+. Hier heb ik geen last van. Lfg is wel degelijk te meten en objectief vast te stellen. Alleen de omgevingsdiensten nemen gehinderden niet serieus, daaar ze nog steeds in dbA meten ipv linear.

Dus, als je van een lastige buurman af wilt.... zet een dikke bass speaker tegen zijn muur op 25hz vol open en je kan ongestraft je gang gaan blijkbaar in dit land :'(
Hm, misschien een Arduino met een mic eraan? Dan zou je een script moeten hebben dat in een range van bijvoorbeeld 0-300Hz de pieken boven een bepaald aantal Db eruit pakt, daar tegengolven voor genereert en dat weer via Bluetooth naar die oordoppen stuurt. Dan nog een accu eraan en je zou het nog draagbaar kunnen maken ook. Nu weet ik niets van scripten af, maar daar zit op dit forum genoeg kennis voor :)

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Helgie schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:07:
[...]

Hm, misschien een Arduino met een mic eraan? Dan zou je een script moeten hebben dat in een range van bijvoorbeeld 0-300Hz de pieken boven een bepaald aantal Db eruit pakt, daar tegengolven voor genereert en dat weer via Bluetooth naar die oordoppen stuurt. Dan nog een accu eraan en je zou het nog draagbaar kunnen maken ook. Nu weet ik niets van scripten af, maar daar zit op dit forum genoeg kennis voor :)
maar hoe zit dat met de latency? Lijkt me dat , dat in the box moet gebeuren met een standalone module ?
Als ik het geluid een seconde later te horen krijg wordt het alleen maar erger nl. :9

Als ik meet met spectrum lab zie je duidelijk de strepen en boventonen door de waterval lopen trouwens

[ Voor 6% gewijzigd door saken op 09-01-2020 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Als iemand hier zo iets kan maken, er zijn in NL duizenden gehinderden, zou fantastisch zijn. Ik heb helaas niet de knowledge. Sorry moderator voor de dubbele post !

[ Voor 13% gewijzigd door saken op 09-01-2020 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:33
Wordt erg moeilijk, jouw eerder genoemde 300Hz geeft een maximale latency van 1.5ms voor het hele systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
hoe doet sony dat met zijn noise canceling koptelefoon? Die werkt erg goed! https://www.coolblue.nl/e...ony-wh-1000xm3-black.html ik hoor dan niets meer. Ik ga die oortjes uitvoering proberen , maar vrees dat die te groot zijn om mee te slapen ,en plus dat mijn gehoorgang wat bijzonder is, mooiste zou zijn als ik iets op maat gegoten zou hebben of op die gegoten pluggerz kan drukken

[ Voor 40% gewijzigd door saken op 09-01-2020 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:33
Op goed geluk hopen dat het geluid monotoom genoeg is om er een golflengte naast te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Laatst online: 09-05 23:52
saken schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:28:
hoe doet sony dat met zijn noise canceling koptelefoon? Die werkt erg goed! https://www.coolblue.nl/e...ony-wh-1000xm3-black.html ik hoor dan niets meer. Ik ga die oortjes uitvoering proberen , maar vrees dat die te groot zijn om mee te slapen ,en plus dat mijn gehoorgang wat bijzonder is, mooiste zou zijn als ik iets op maat gegoten zou hebben of op die gegoten pluggerz kan drukken
De in-ear versie steekt nog behoorlijk uit je oor en ik denk niet dat je daarmee kunt slapen. Ik heb de WF-1000xm3 zelf gehad, maar de noise canceling is duidelijk minder effectief dan die van de WH. Je kunt het echter gewoon proberen: er is een 30 dagen proef-actie nu en als ze niet bevallen kun je ze terugsturen.

https://oordopjes-kopen.n...-paar-foam-oordopjes.html zou ook nog kunnen, om nog wat meer types passieve oordopjes te proberen. Sommigen dempen heel goed is mijn ervaring, maar het draagcomfort daarvan is wel minder. Wellicht zijn speciale oordopjes voor vliegreizen wat?

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Helgie schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:47:

In theorie ja, in de praktijk nee: Je moet weten op welke frequentie die brom exact zit: Dus zit je frequentie iets ernaast, en het kan niet perfect hetzelfde zijn, dan klopt het al snel niet meer. En met meerdere frequenties door elkaar wordt het helemaal onmogelijk. Dus je hebt de feedback lus nodig waarvoor ANC oordopjes een microfoon gebruiken. Overigens zouden alle ANC dopjes hier prima mee moeten kunnen omgaan, zulke laagfrequente geluiden zijn relatief makkelijk door ANC te blokkeren.

Ook het idee met Bluetooth door te sturen wat een microfoon oppakt: heeft je bluetooth 10ms vertraging (wat exceptioneel zou zijn voor Bluetooth), dan versterk je alleen maar de brom. In theorie kan het dus allemaal wel, in de praktijk wil je gewoon een oplossing gemaakt door een fabrikant.
saken schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:48:
[...]

Je schrijft dat je leven een ware hel is geworden, verhuizen lijkt mij dan de logische oplossing tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

saken schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:27:
[...]

Hoe maskeert zij haar brom? :)
Zij heeft gelukkig in een mindere mate dan jou, maar ze heeft opmaat gemaakte earplugs met filter voor een gedeelte van frequenties.

Deze doet ze in op sommige plekken waar ze een vervelende toon ervaart.

Bij ons thuis valt dit gelukkig mee, maar we hebben wel de motor van de mechanische ventilatie vervangen bijv. en hebben we onze buren wel op de hoogte gebracht dat als ze overwegen om airco’s of pompen gaan aanschaffen dat ze ons informeren in merk/type zodat wij wat onderzoek kunnen doen. Eventueel willen we zelfs meebetalen in een stiller model of in anti-frequentie maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Sissors schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 07:41:
[...]

In theorie ja, in de praktijk nee: Je moet weten op welke frequentie die brom exact zit: Dus zit je frequentie iets ernaast, en het kan niet perfect hetzelfde zijn, dan klopt het al snel niet meer. En met meerdere frequenties door elkaar wordt het helemaal onmogelijk. Dus je hebt de feedback lus nodig waarvoor ANC oordopjes een microfoon gebruiken. Overigens zouden alle ANC dopjes hier prima mee moeten kunnen omgaan, zulke laagfrequente geluiden zijn relatief makkelijk door ANC te blokkeren.

Ook het idee met Bluetooth door te sturen wat een microfoon oppakt: heeft je bluetooth 10ms vertraging (wat exceptioneel zou zijn voor Bluetooth), dan versterk je alleen maar de brom. In theorie kan het dus allemaal wel, in de praktijk wil je gewoon een oplossing gemaakt door een fabrikant.

[...]

Je schrijft dat je leven een ware hel is geworden, verhuizen lijkt mij dan de logische oplossing tbh.
Ik ga eerst die sony ANC eens uitproberen. Maar wat je zegt,, via bluetooth hoeft voor mij niet perse, ik denk dat ik ook wel aan een draadje kan slapen.
Falcon schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:12:
[...]

Zij heeft gelukkig in een mindere mate dan jou, maar ze heeft opmaat gemaakte earplugs met filter voor een gedeelte van frequenties.

Deze doet ze in op sommige plekken waar ze een vervelende toon ervaart.

Bij ons thuis valt dit gelukkig mee, maar we hebben wel de motor van de mechanische ventilatie vervangen bijv. en hebben we onze buren wel op de hoogte gebracht dat als ze overwegen om airco’s of pompen gaan aanschaffen dat ze ons informeren in merk/type zodat wij wat onderzoek kunnen doen. Eventueel willen we zelfs meebetalen in een stiller model of in anti-frequentie maatregelen.
Interessant, weet je ook welke frequenties ze last van heeft ? En waar heeft ze deze oortjes laten aanmeten? :) :)

[ Voor 26% gewijzigd door saken op 10-01-2020 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 11:56

franssie

Save the albatross

Voor wie het misschien gek vind, ik ben 48 en ik kan nog steeds bovengemiddeld goed zeer lage frequenties horen. Gelukkig heb ik er geen last van. Maar een helikopter hoor ik soms een minuut voor iemand anders, binnenvaart- en zeeschepen hoor ik voor ze zichtbaar zijn en ook eerder dan anderen. 15 km verderop hoor ik bij de juiste wind het gebulder van de vliegtuigen van Schiphol opstijgen (maar dat is pas zo sinds de geluidsschermen van de A1, die kaatsen het geliuid prima terug).
Gelukkig draai ik mij om in mijn bed en slaap verder

@saken Wat ik wel eens vermoed (maar nooit echt energie in gestoken omdat het mij niet echt stoort) is dat het soms een deel resonantie is in mijn woonark (gipsplaten of de HR++ ramen).
En als anti geluid (wat NC uiteindelijk gewoon is) in het oor niet werkt misschien toch kijken naar oordoppen, dus inderdaad op zoek naar een goede audicien die werkt met/levert aan de bouw, industrie etc. Niet de gemiddelde 'beter horen'/ En als je normaal heel licht slaapt (en je dan zorgen gaat maken) eens proberen of een dosis melatomine werkt (gewoon te koop zonder recept, doe dan wel gelijk een forse dosis van 5mg en ga als het werkt lager).

Succes, ik ken de frustratie van je ergens aan ergeren dus ik zal niet de tip geven om het los te laten - dat werkt niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
saken schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:37:
Ik heb met een spectrum analyzer geanalyseerd en zie momenteel een lijn rond de 50hz, 100 , 150 en rond de 225 hz. Ik weet dat 50hz de elektriciteit is , maar ik vermoed dat er ook een apparaat van hun bromt rond de 50 en dat de andere frequenties mee resoneren. Ik heb dan ook vnl. (denk ik ) last van de 100hz alsof je naar een wasmachine luistert. In de zomer is het nog erger en dan is het een doordringende zoem van 30 - 40 hz,
Een manier om dingen uit te sluiten (of juist aan te tonen) is een stabiele sinustoon op je hifi af te spelen die net een paar Hz onder of boven de bromtoon zit.

Wanneer de brom van buiten aanwezig is dan moet de door jouw gegenereerde sinustoon gaan interfereren met de brom die van buiten komt. De verschilfrequentie ve paar Hz wordt dan hoorbaar door het pulseren van de bromtoon met een paar Hz. Door te spelen met geluidssterkte en verschilfrequentie kun je het pulseren duidelijker maken. Dit kun je mogelijk gebruiken als er getwijfeld wordt aan jouw bevinding of waarneming.

Wel zorgen dat jouw sinustoon een vergelijkbare sterkte heeft als de bromtoon van buiten. Zo'n toon kun je maken met software (b.v. Audacity maar er zijn vast andere programma's). Hoor je alleen jouw bromtoon (b.v. bij aan of uit zetten) dan zit de bromtoon van buiten op een andere frequentie. Wel vermoed ik dat het bij rond 100Hz beter hoorbaar is dan bij ~ 30 Hz, dat is erg laag en mogelijk gaan je speakers niet diep genoeg.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ik heb weer veel hinder gehad. Weet iemand of het windows programma Spectrum Lab (hiermee kan je in een oogopslag de hinderlijke frequenties zien). Ook op een raspberri gaat werken? (WINE....?)
Ik wil dan een portable mic gebruiken evt. met accu voor de pi. Zodat ik zonder afhankelijk te zijn van stroom overal waar ik wil die PI neer kan zetten om te meten. ik heb een PI3+

https://www.rtl-sdr.com/u...ct-saq-vlf-transmissions/

https://silviabelgraver.n...hulp-van-Spectrum-Lab.pdf

aangezien spectrum lab niet erg hoge systeemeisen vereist, zou ik bijv. Windows XP embedded op een raspberry kunnen installeren en deze volledig toewijden aan Spectrum Lab ?

https://www.qsl.net/dl4yhf/speclab/startins.htm

System Requirements

You will need the following to use "SpecLab":

- a PC with Win95, Win98, WinME, Win2k, WinXP, Windows 7 / 8, or Linux+Wine
- a soundcard with an audio input resolution of 16 bits
- a color graphics mode with at least 800*600 pixels with 256 colors
(a graphics mode with higher resolution and "true color" is preferred, and even required under WinXP and any later version of Windows)

https://www.qsl.net/dl4yhf/speclab/speclab_under_linux.htm

[ Voor 46% gewijzigd door saken op 03-02-2020 12:40 ]

Pagina: 1