Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Daanieyel op 22-07-2022 14:02 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-04 19:50

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Mocht je een negatieve BSA krijgen kan je altijd nog wijden tot de examencommissie, neem sowieso contact op met je SLB'er die weet de gehele procedure en bij die persoon moet je zijn.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Of het kan weet ik niet, maar het gebeurt. Mijn broer kreeg bij zijn opleiding een onvoldoende voor een verplichte opdracht en kon toen een andere opleiding gaan zoeken. Alle punten gehaald behalve die opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
-

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Ja, dat kan. Gebeurt veel vaker. Kijk wel even of ze het niet hebben over een voorlopig BSA.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Daanieyel schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:14:
Hierbij even een hypothetische vraag waarop ik het antwoord zo snel niet kan vinden.

Kan een studie, in mijn geval werktuigbouwkunde HBO, je op basis van één tentamen een negatief BSA geven? In mijn geval gaat het om een tentamen calculus waarbij het verplicht is dat het tentamen gehaald wordt binnen twee pogingen. Als dat niet lukt zeggen ze dat je verplicht de studie moet beëindigen...
Vaak mag je 2 jaar doen over je bsa dan heb je dus 4 kansen om het vak te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:24
Ik kan me goed voorstellen dat Calculus een belangrijke basis is bij meerdere 2e jaars vakken WTB. Als je dat niet beheerst is de kans aanzienlijk dat je vertraging een sneeuwbal effect krijgt.

Gewoon dat vak halen dus, nog los van de BSA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Een universiteit (en ik neem aan hoge school) mag maar 1 beoordelingsmoment hebben. Dat is de reden dat ze zijn afgestapt van X punten in het eerstejaar en je propedeuse in 2 jaar. Ik neem aan dat dit ook geld voor vakken. Wellicht ook waard om je even in te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-04 19:50

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Daanieyel schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:22:
@42dpi Ik denk niet dat de SLB'er in deze kwestie aan mijn kant staat. De SLB'er behoort tot de opleiding en zal de regels handhaven die de opleiding heeft vastgesteld.
SLB'er moet altijd aan jou kant staan daarom heten ze ook ''studie loopbaan begeleiders'' Ik heb een negatieve BSA gehad en die heb ik verdedigd en gewonnen en ik heb genoeg studiegenoten voorbij zien komen die dit ook hebben gedaan. Er zijn hiervoor gewoon procedures ik heb ze zelf ingezien.

Ga naar je SLB'er of Decaan die kunnen je alle informatie geven en wat de procedure hierbij is.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
-

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:00

g0tanks

Moderator CSA
Daanieyel schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 00:03:
@Helgie Bedankt voor je antwoord, heb je misschien ook een bron? Ik ben benieuwd naar de wettelijke kant van t verhaal.
Op de Wikipedia-pagina van bindend studieadvies staat in ieder geval:
Het kan ook reglementair zijn vastgelegd dat een student een negatief bindend studieadvies krijgt, indien deze er niet in slaagt binnen een vastgestelde periode een bepaalde prestatie te leveren. Deze prestatie kan bestaan uit het slagen voor een examen

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Ik kan me inderdaad voorstellen dat voldoende calculus kennis een vereiste is voor de rest van je studie. Net zoals taalkennis dat bijvoorbeeld bij criminologie is. Vaak kan je een derde kans uit het vuur het slepen; hoeveel kans je daarop maakt hangt van de universiteit af en je andere resultaten en omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

pieter.a schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:42:
Ik kan me goed voorstellen dat Calculus een belangrijke basis is bij meerdere 2e jaars vakken WTB. Als je dat niet beheerst is de kans aanzienlijk dat je vertraging een sneeuwbal effect krijgt.

Gewoon dat vak halen dus, nog los van de BSA.
Captain obvious. Uiteraard moet je die handel gewoon halen en ja Calculus is erg belangrijk als basis voor WTB. Echter als 'pré (verplichte) BSA'-student op een technische Uni weet ik uit ervaring dat er flink wat mensen zijn die het niet in 1 jaar haalde maar toch in een best redelijke tijd (binnen 1.5 jaar vertraging Bachelor + Master, ja dat is op een technische uni best redelijk) gehaald hebben. Dat waren over het algemeen wel mensen die voor de rest wel flink wat punten binnen haalde.

Hell, ik deed dan geen Werktuigbouw maar faalde ook het laatste (van de 3) calculus vakken in het eerste jaar. Die 3 zijn tevens de enige vakken die ik (alle drie) heb moeten herkansen. Voor de rest alles in 1x gehaald en qua 'vakken' (Afstuderen voor de master was een ander verhaal :X) 1 kwartiel langer er over gedaan in een 3 + 2 jarige technische opleiding.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 2fastTG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:05
De wettelijke basis van dergelijke maatregelen is de Wet op het Hoger en Wetenschappelijk onderzoek (WHW). Meer specifiek staan de regels omtrent het bsa in artikel 7.8b. Hierin kun je bijvoorbeeld lezen dat:

Deze afwijzing kan slechts worden gegeven, indien de student naar het oordeel van het instellingsbestuur, met inachtneming van zijn persoonlijke omstandigheden, niet geschikt moet worden geacht voor de opleiding, doordat zijn studieresultaten niet voldoen aan de vereisten die het bestuur daaromtrent heeft vastgesteld. (...) Het instellingsbestuur kan van de bevoegdheid krachtens dit lid slechts gebruikmaken, indien het in de propedeutische fase van de desbetreffende opleiding zorgt voor zodanige voorzieningen dat de mogelijkheden voor goede studievoortgang zijn gewaarborgd.

Grofweg zijn er dus 2 argumenten op basis waarvan je in beroep kunt gaan tegen een negatief-BSA:
-Peroonslijke omstandigheden
-Studeerbaarheid opleiding.

Voor het eerste argument is tijdig contact met je SLB’er noodzakelijk, de BSA commissie vindt persoonlijke omstandigheden meestal pas geloofwaardig als ze al enige tijd bekend zijn bij de instelling. Het tweede argument is vaak kansloos aangezien o.a. visitatiecommissies toe zien op de studeerbaarheid van een opleiding.

De rechter (College Beroep Hoger Onderwijs) heeft in 2018 bekrachtigd dat een BSA eis van 60 EC niet in strijd is met de whw.

“Hoewel de norm van 60 studiepunten hoog is, is het College van oordeel dat deze in het geval van deze opleiding in overeenstemming is met het doel en de strekking van de WHW en niet kennelijk onredelijk is. Daarbij neemt het CBHO in aanmerking dat de studievoortgangsnorm een deel is van een pakket van maatregelen dat studenten in staat stelt deze norm ook te behalen in één studiejaar,”
Zie ook: https://www.scienceguide.nl/2018/05/bsa-toegestaan/

Regels omtrent herkansingen staan opgenomen in de Onderwijs en Examenregeling van je opleiding. Hierin staat ook vaak de BSA regeling van de instelling.

[ Voor 3% gewijzigd door 2fastTG op 08-01-2020 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:47
Calculus: basisvak dat indicatief is voor het verschil van wiskundig niveau tussen HBO en HAVO.

Wie het niet in 2x haalt, blijkt vanuit de historie geen beste kans te maken om de opleiding af te ronden.

Ik vermoed dat je bij de examencommissie terecht kan als je bijzondere omstandigheden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknownx09
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-04 13:23
Daanieyel schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:22:
@42dpi Ik denk niet dat de SLB'er in deze kwestie aan mijn kant staat. De SLB'er behoort tot de opleiding en zal de regels handhaven die de opleiding heeft vastgesteld.

@_JGC_ Dat het gebeurt daar twijfel ik niet aan. Maar is het wettelijk toegestaan vraag ik me af?
Na twee pogingen mogen ze je wettelijk uitschrijven. Ik ben 2 keer gezakt voor mijn kerntaak examens. Ze hebben me niet uitgeschreven maar ik kom niet meer in aanmerking voor een diploma. Ik kan vanaf nu alleen certificaten behalen voor de laatste 3 kerntaken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:30
Wat betreft je vraag of dit wettelijk mag: draai die vraag eens om. Waarom zou het volgens jou wettelijk niet mogen? Wat staat er volgens jou in de wet dat zegt dat een opleiding je niet zou mogen uitsluiten op basis van het niet behalen (zelfs na herkansing) van een essentieel vak?

Het lijkt me heel normaal dat een opleiding dat recht heeft. Het moet ook niet zo kunnen zijn dat iedereen zomaar een dergelijk opleiding kan volgen, daarvoor is die BSA nou net in het leven geroepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ardbeg10 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:07:
Het moet ook niet zo kunnen zijn dat iedereen zomaar een dergelijk opleiding kan volgen
Nee dat zou wat zijn zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:57
Het doet mij denken aan een veelgehoorde klacht die ik hoorde van mede-studenten op de universiteit. Dat ging vaak over de tijd die je kreeg voor een tentamen: "Ik wist alle antwoorden wel, maar had niet de tijd om het goed op papier te zetten en daardoor vind ik het onterecht dat ik het tentamen niet heb gehaald".

In een beroepsopleiding zijn al die dingen echter onderdeel van de bepaling of je een capabel beroepskracht bent in een bepaald werkveld. Dus benodigde kennis, snelheid waarmee je die kennis paraat kan hebben, snelheid waarop je leert, creativiteit in wat je met het geleerde doet, samenwerking, kritische vermogen enz.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:06
Op mijn opleiding had ik een paar vakken waarvan ze in mijn eerste jaar niet wilde vallen. Om een of andere reden kreeg ik niet echt de stof onder de knie.

In jaar 2 zag ik ineens het licht en nu is het een van mijn beste onderdelen van mijn werkgebied geworden.

Ben dus heel blij dat dat vak geen verplichting was om in 1 jaar te halen!
(Mijn opleiding had een BSA op aantal studiepunten, je moest een x aantal studiepunten halen per jaar.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Als het vak "verplicht" is om te halen -en je doet dat niet- dan kunnen ze je inderdaad een negatief BSA geven. Wat voor zin heeft het anders, om dat vak verplicht te stellen om te halen?!

Verder zal je ook weinig hebben aan wetten, regels en andere voorbeelden. Er is namelijk nog een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Ga dus maar een paar uurtjes extra studeren op het vak en zorg dat je niet in de situatie terecht komt, dat je het vak 2x niet haalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-04 22:12
Daanieyel schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:14:
Kan een studie, in mijn geval werktuigbouwkunde HBO, je op basis van één tentamen een negatief BSA geven? In mijn geval gaat het om een tentamen calculus waarbij het verplicht is dat het tentamen gehaald wordt binnen twee pogingen. Als dat niet lukt zeggen ze dat je verplicht de studie moet beëindigen...
Ervaring leert dat de wettelijke basis van regelingen aan te vechten de moeilijkste weg is, en de weg waarbij je het systeem (en alle mensen daarin) het minst ten vriend houd.
In de praktijk word het vaak gezien als "die gast die geen poot heeft om op te staan probeert nu dit truckje nog, als hij nu half die energie in calculus gestoken had had hij het wel gehaald"

Wat niet wilt zeggen dat als je denkt dat je gelijk hebt je dit moet laten liggen. Maar mijn advies is wel eerst te kijken naar iedere andere methode te bekijken (bijvoorbeeld de SLB-er die eerder genoemd werd).

Is werktuigbouwkunde aan een andere HBO geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:41

Theo

moederbord

Bij een BSA is het ook van belang wat je overige resultaten zijn in het eerste jaar. Stel je hebt voor alle vakken en projecten een 8 of hoger en je bent altijd aanwezig, maar enkel voor calculus kom je niet voorbij een 5 als cijfer dan zit je in een totaal andere situatie dan dat je enkel overal zesjes hebt staan, regelmatig uren skipt en je een 2 voor calculus hebt staan.

Mijns inziens is een negatief BSA in het tweede scenario gewoon terecht. In het eerste geval zul je niet snel een negatief BSA krijgen...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:24
Batavia schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:47:
[...]

Ervaring leert dat de wettelijke basis van regelingen aan te vechten de moeilijkste weg is, en de weg waarbij je het systeem (en alle mensen daarin) het minst ten vriend houd.
In de praktijk word het vaak gezien als "die gast die geen poot heeft om op te staan probeert nu dit truckje nog, als hij nu half die energie in calculus gestoken had had hij het wel gehaald"
Zo was er een rechtenstudent in onze vereniging die liever procedeerde tegen onze uni (tot aan de Raad van State aan toe) over het niet halen van een tentamen dan dat hij de herkansing maakte. Wat dat aan tijd gekost heeft voor alle betrokkenen is absurd. Als hij 10% van die tijd gestoken had in het studeren voor dat tentamen had ie het vast gehaald.

TS, mocht je bezwaar willen maken of ondersteuning willen, praat dan eens met je lokale studentenvakbond (al heb je die meer op de uni dan de hogeschool) of de LSVB.

[ Voor 9% gewijzigd door Fulgora op 08-01-2020 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 25-04 18:07
Fulgora schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:56:
Zo was er een rechtenstudent in onze vereniging die liever procedeerde tegen onze uni (tot aan de Raad van State aan toe) over het niet halen van een tentamen dan dat hij de herkansing maakte. Wat dat aan tijd gekost heeft voor alle betrokkenen is absurd. Als hij 10% van die tijd gestoken had in het studeren voor dat tentamen had ie het vast gehaald.
Maar dan had ie geen waardevolle praktijkervaring gehad. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-04 22:12
[...]

Mijn punt is niet of je in die tijd het examen had kunnen halen. Mijn punt is vooral dat de rest van de medewerkers/professoren denken dat je het examen had kunnen halen.

En die mensen heb je ook nog nodig voor de rest van je opleiding. Zelfs al krijg je gelijk in je rechtzaak.

Ik vind een rechtenstudie misschien nog de uitzondering op de regel. Want daar krijg je (heb je kans op) juist mensen die nog vinden dat je een creatief of goed onderbouwd argument levert. Je waardering onder werktuigbouwkundeprofessoren zal minder zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Batavia op 08-01-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
De tekst uit wet hoger onderwijs laat ruimte aan de onderwijsinstellingen om de exacte eisen voor de BSA vast te stellen. De exacte eisen zal je kunnen vinden in de onderwijs en examenregelementen van jouw opleiding. Als je bezwaar wil aantekenen tegen een beslissing van je onderwijsinstelling, dan kun je eerst naar de examencommissie of college van beroep voor de examens van jouw opleiding. Kom je er met hen nog niet uit, dan kun je naar het College van Beroep op het hoger onderwijs: https://www.cbho.nl/ . Deze laatste instelling is volledig onafhankelijk van je onderwijsinstelling. Wacht niet te lang, want er zijn deadlines voor het in bezwaar gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2fastTG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:05
[...]

TS, mocht je bezwaar willen maken of ondersteuning willen, praat dan eens met je lokale studentenvakbond (al heb je die meer op de uni dan de hogeschool) of de LSVB.
Ter aanvulling: het College Beroep Hoger Onderwijs (CBHO) is een onafhankelijk rechtscollege. De rechters zijn weliswaar in dienst van de Raad van State, maar tegen een uitspraak van het CBHO is geen beroep mogelijk. De rechtsketen is het Hoger Onderwijs is vrij overzichtelijk:
- Beroep bij examencommissie van de opleiding (of bij de BSA commissie als het om een BSA gaat)
- In beroep tegen een beslissing van de examencommissie bij het College Beroep Examens van de instelling (binnen 6 weken)
- In beroep bij het CBHO

Hogescholen/Universiteiten verliezen volgens mij ongeveer 20% van de zaken die voorkomen bij het CBHO.
Pagina: 1