Subwoofer maakt brommend geluid in auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martines505
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-06 12:35
In mijn auto heb ik al meer dan een jaar een subwoofer zitten zonder problemen. Laatst heb ik de kabels eruit gehaald en in een andere subwoofer gedaan om te kijken of die het deed. Sinds ik mijn subwoofer terug heb geplaatst komt er een brommend geluid uit de subwoofer wanneer ik de auto aan heb. Als ik de auto uit heb hoor je het geluid niet. Ook klapt de subwoofer harder dan eerst wanneer die aangaat.

Ik heb al op internet naar antwoorden gekeken maar kon niks vinden, is er iemand die weet hoe ik dit kan oplossen? Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:34
Geen goede aarde / ground.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martines505
Kan dat zo ineens gebeuren? Ik heb de stroomdraden al een keer opnieuw afgeknipt zodat ze beter contact maken in de subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58

InFamous

excommunicado

@martines505 toevallig de massa uit de versterker getrokken terwijl plus en RCA nog aangesloten waren?

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martines505
InFamous schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:26:
@martines505 toevallig de massa uit de versterker getrokken terwijl plus en RCA nog aangesloten waren?
Ja, is dat erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Heeft waarschijnlijk je headunit gesloopt. Pak eens een RCA naar jack en probeer eens met je telefoon, als het dan weg is is je headunit kapot.

Voor zover mijn geheugen reikt, daarmee maak je in die situatie een zwevende massa over je RCA kabels, aangezien een subwoofer een behoorlijk spanningspiek kan krijgen kan je daarmee je RCA aansluitingen op je head unit slopen.

[ Voor 45% gewijzigd door InFamous op 07-01-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martines505
InFamous schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:34:
Heeft waarschijnlijk je headunit gesloopt. Pak eens een RCA naar jack en probeer eens met je telefoon, als het dan weg is is je headunit kapot.
Headunit bedoel je m'n radio mee? En dan die RCA in de subwoofer? Zal het morgen eens proberen, maar wel gek dat hij het dan wel normaal doet als de auto alleen op contact staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Zie mijn edit en ja headunit bedoel ik je radio mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martines505
InFamous schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:39:
Zie mijn edit en ja headunit bedoel ik je radio mee.
Ooh dat is mooi k*t dan..

Moet ik dan in vervolg eerst de positieve loshalen? En daarna pas de massa?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 16:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Aarde = massa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Ik zou beginnen met eerst je RCA kabel los te halen, daarna pas de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martines505
InFamous schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:57:
Wel slim ja, bedankt iig! Zal het morgen even proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martines505
InFamous schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:57:
Ik heb vandaag eerst de tulp uit de sub gehaald en toen tulp naar jack geprobeerd en toen was de brom er niet. Nu heb ik een andere radio erin gezet en heb ik hetzelfde probleem weer. Met de auto uit doet de subwoofer het normaal, wanneer ik de auto aanzet begint de subwoofer weer te brommen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Laatst online: 03-10 09:32
Ook een keer gehad bij het aansluiten van een subwoofer. Een simpel filtertje voor de kabels gehaald bij de lokale auto onderdelen zaak. Deze heeft dat opgelost, weet niet meer wat de naam is van het desbetreffende onderdeel. Als je het daar vraagt zullen hun het vast weten. Bij mij was het ook alleen als de auto aan was en hoe meer toeren de auto hoe harder het geluid. Misschien altijd het proberen waard.

Gevonden (ground loop filter)
https://www.bax-shop.nl/g...3o_ANtEAkYASABEgJ4IvD_BwE

[ Voor 19% gewijzigd door JDV808 op 09-01-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lopen je kabels lang de kabels van je brandstofpomp in je tank?
Zoja. Leg ze even ergens anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:54
JDV808 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:18:
Ook een keer gehad bij het aansluiten van een subwoofer. Een simpel filtertje voor de kabels gehaald bij de lokale auto onderdelen zaak. Deze heeft dat opgelost, weet niet meer wat de naam is van het desbetreffende onderdeel. Als je het daar vraagt zullen hun het vast weten. Bij mij was het ook alleen als de auto aan was en hoe meer toeren de auto hoe harder het geluid. Misschien altijd het proberen waard.

Gevonden (ground loop filter)
https://www.bax-shop.nl/g...3o_ANtEAkYASABEgJ4IvD_BwE
Een filter is natuurlijk niet een probleem oplossing.. dat is een probleem verdoezelen.

@martines505 Klinkt me in ieder geval als een probleempje met de Audio (RCA) kabel. Trek eens een losse (andere) RCA vanaf de radio naar de subwoofer. Blijft het dan ook?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:54
Verwijderd schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:24:
Lopen je kabels lang de kabels van je brandstofpomp in je tank?
Zoja. Leg ze even ergens anders
Dit dacht ik ook.. maar hij zegt dat hij de kabels niet veranderd heeft.
Ik dacht in eerste instantie ook 'Dat is een RCA kabel in dezelfde dorpel als de voeding; maar dan zou dat probleem al eerder naar boven zijn gekomen .. toch?

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal zou het ook met de andere sub al merkbaar geweest zijn.

Maar ik merk online dat er vaak een 80% verhaal online komt.
Dus vond het de moeite waard van vermelden.

Als dit mijn probleem is zou ik alles uit de auto trekken. Opnieuw aansluiten, alles kabels gewoon over de bank leggen en kijken wat er gebeurd. Desnoods met een andere head unit, versterker en sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martines505
DonJunior schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:26:
[...]

Een filter is natuurlijk niet een probleem oplossing.. dat is een probleem verdoezelen.

@martines505 Klinkt me in ieder geval als een probleempje met de Audio (RCA) kabel. Trek eens een losse (andere) RCA vanaf de radio naar de subwoofer. Blijft het dan ook?
Heb de kabels niet veranderd, en ze gaan ook niet langs mijn brandstofpomp, zal dit weekend ff proberen met andere RCA kabels en dan laat ik wel weten of het werkt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Anders kunnen de RCA aansluitingen op de versterker ook nog defect zijn. Dit komt echter niet vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martines505
Wou net andere RCA kabels gaan proberen, alleen kwam er nu achter dat het geluid reageert op gas geven, als je gas geeft veranderd de toon ook dus dan heb ik waarschijnlijk een ground loop denk ik? Is er nog een andere manier om dat op te lossen dan een groundloop filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:57

NoFearCreations

3DPrint the world!

Betere aarde van je versterker naar de carrosserie van de auto.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

martines505 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:25:
[...]

Kan dat zo ineens gebeuren? Ik heb de stroomdraden al een keer opnieuw afgeknipt zodat ze beter contact maken in de subwoofer.
Contact in de sub is geen aarde op de auto zelf. kijk hoe je versterker is aangesloten plaats evt foto's hier(duidelijke) te uploaden via sites als IMGbb

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martines505
Heb nu weer een aantal dingen geprobeerd.
- Heb een groundloopfilter geprobeerd, hierdoor doet de subwoofer niks meer omdat alle lage tonen worden weggefilterd, waaronder de tonen die de subwoofer dus produceert..
- Aarde van sub naar carrosserie opgeschuurd en ontvet, zonder resultaat.
- Aarde van accu naar de carrosserie ook opgeschuurd en ontvet, hierdoor werd het ook niet beter.
- Andere set RCA kabels rechtstreeks van de radio naar de subwoofer, nog steeds hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Zoals ik al eerder zei versterker vervangen, probleem zit waarschijnlijk in de RCA aansluitingen van je versterker als je de radio al gewisseld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martines505
InFamous schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:22:
Zoals ik al eerder zei versterker vervangen, probleem zit waarschijnlijk in de RCA aansluitingen van je versterker als je de radio al gewisseld heb.
Ben net weer ermee bezig geweest, heb een werkende subwoofer + versterker van een maat van me in mijn auto geprobeerd. Met zijn subwoofer heb ik precies hetzelfde probleem.. Als de auto uit staat doet hij het goed, wanneer ik de auto aanzet begint de subwoofer weer te brommen. Heb die subwoofer op 2 radio's aangesloten en bij beide radio's heb ik hetzelfde probleem.
Pagina: 1