Overspanningsbeveiliging in Spanje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• geewizz25
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-11 18:55
Wij hebben een huis in de binnenlanden van Spanje en nogal wat last van stroomuitval c.q. spanningspieken door schakelacties van de lokale elektra leverancier .....ofwel Iberdrola
Dan gaat de stroom eraf, soms voor een paar seconden en komt weer terug.
Dat geeft nogal pieken op z'n zachtst gezegd :+
We hebben ook al wat schade daardoor opgelopen t.w. een kapotte TV, een oven waar de elektronica het van begeven heeft, een kapotte airco etc.
Ben er nu dus wel klaar mee en de verzekeraar begint ook te mekkeren want die hebben me al laten weten dat de premie omhoog gaat als ik weer schade heb.
We willen dus een oplossing.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
We hebben info gevraagd aan een lokale elektricien maar daar zijn we niet veel wijzer geworden.
Opmerking van hem "tja dat komt hier nu eenmaal voor...weinig aan te doen 8)7 "
Op mijn vraag of een overspanningsbeveiliging iets zou kunnen betekenen keek hij me aan of hij water zag branden.
Ik moet er bij zeggen dat wij echt in het binnenland zitten en ons af en toe heel erg verbazen hoever ze hier technisch gezien soms nog achterlopen (bv. een keuken maken ze nog met een houten sockel in plaats van stelpoten en een waterpas is eigenlijk maar een raar ding....)

Bijgevoegd een paar foto's van hoe ik de groepenkast aantrof toen ik hem openmaakte omdat de aardlekschakelaar gesmolten was...schroeven waren niet aangedraaid en de aangestripte stukken waren veel te kort, maakten amper contact met de schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iFNFNPsf2afI4SnATAGnvMYa/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rGKvwRjQ1sir5mPE8cU5vmMI/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IHCLVdrxNOmfY6SO3a4h6Hb8/thumb.jpg

Trouwens hier gebruiken we normaliter mooie prefab draad bruggen voor in NL....

Hieronder nog een voorbeeld van het "vakmanschap" in Spanje: zo was de maximaal thermostaat van mijn warmwaterinstallatie aangesloten...met plakband doe je een hoop :O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tb5TRZr0px1H876g5mgGo9OW/thumb.jpg

Heb inmiddels al heel wat uurtjes besteed aan het repareren en vervangen van alle knutselwerk |:( .
Overigens heeft het huis wel een goedkeuringscertificaat v.w.b. de elektra...zo gaat dat dus hier.

Heb in NL wat zoektermen v.w.b. overspanningsbeveiliging losgelaten maar ben een beetje overdonderd door de hoeveelheid mogelijkheden.
Dus als er een tweaker goede concrete tips heeft zou ik daar heel blij mee zijn.
Ik heb in de meterkast nog wel wat ruimte vrij op de rails en het is een 1 fase aansluiting.
Iedereen alvast bedankt voor de komende tips _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door geewizz25 op 07-01-2020 20:37 ]

Beste antwoord (via geewizz25 op 08-01-2020 13:25)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
In veel landen wordt maar wat aangeprutst, vooral in de landen waar het prutsen wettelijk beschermd is. Dat gebeurt dus zoals je ziet in Spanje, maar in Italie gaat het net zo.

Enige wat je kan doen is je eigen installatie beschermen tegen de praktijken van het lokale net. Een van de dingen die daar mee kan helpen is zoals aangehaald een bende MOVs toevoegen, maar die heb je dus als component en als verpakt installatiemateriaal voor op je DIN rail. Ook dat gaat vooral helpen als 'de rest' al goed is.

Alle reacties

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:28
Hebben buren in de omgeving dezelfde perikelen? Misschien daar een rondvragen hoe zij dit opgelost hebben?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ach ik ken het knutselwerk daar. Prachtig hoe dat gaat en dat je soms naast de kroonsteentje (als die gebruikt worden want tape is goedkoper) staat te douchen, hoezo gevaar; toch niets aan de hand?

Ik ben ooit twee dagen bezig geweest om tuinverlichting, boiler, diverse stopcontacten etc bij een kennis goed aan te sluiten.
De boiler was verlengd met de draden in ductape gewikkeld en dan weer ductape erom heen. Dat daar nooit brand is geweest, is echt een wonder geweest. De aardedraad was letterlijk van binnen zwart. Nee geen kroonsteen gebruiken want dat zou misschien wel te goed zijn.

Ga eens een multimeter kopen en waar kom je uit? Ja juist een computerzaak want de bouwmarkt heeft zulke dingen niet.

Aarde is vaak niet aangesloten en de PC hebben we ooit op een UPS gezet en dat heeft het vrij lang volgehouden maar de rest van de apparatuur, tja daar kan je gewoon niets aan doen.

[ Voor 11% gewijzigd door itsalex op 07-01-2020 21:19 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Overspanningsafleider:
https://nl.mouser.com/Pro...i9vCvREv1xoJDz6DZdg%3D%3D

Monteer daar een paar van in je groepenkast aan de afgaande kant van je overstroombeveiligingen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Zoiets: https://www.hager.nl/prod...g-type-2/spn115/30917.htm

Als betwijfel ik of dat ook écht werkt.. maar andersom, dan zouden ze ook niet bestaan ;)

[ Voor 73% gewijzigd door DukeBox op 07-01-2020 21:30 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je eigen installatie in elkaar zit van knetterende verbindingen dan gaat een overspanningsbeveiliging niet helpen hoor.

C25 groepen. Circuitweerstand is < 0,9 Ohm?

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:30
Heeft de hele buurt last van kapotte apparatuur t.g.v. de spanningspieken in het net? Anders zou het zo maar kunnen dat de stroomuitval en schade aan apparatuur wordt veroorzaakt door slechte elektrische verbindingen. Wellicht is het beter eerst dat probleem op te lossen? Het ziet er iig als geprutst uit.

Wat verder opvalt aan de automaten is dat ze C25 zijn. Voor de woningbouw in nl is 16A het maximum afaik. Bij een C25 automaat zou de uitgaande bedrading van de groepen ook 4mm2 moeten zijn.

tvw

Acties:
  • Beste antwoord

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
In veel landen wordt maar wat aangeprutst, vooral in de landen waar het prutsen wettelijk beschermd is. Dat gebeurt dus zoals je ziet in Spanje, maar in Italie gaat het net zo.

Enige wat je kan doen is je eigen installatie beschermen tegen de praktijken van het lokale net. Een van de dingen die daar mee kan helpen is zoals aangehaald een bende MOVs toevoegen, maar die heb je dus als component en als verpakt installatiemateriaal voor op je DIN rail. Ook dat gaat vooral helpen als 'de rest' al goed is.

• geewizz25
Zooo, dat is snel en ik ben er nu al blij mee. Ga even in op de diverse opmerkingen.

Maar eerst nog even het volgende: Als ik in NL ben hou ik een paar zaken in de gaten w.o. in de winter mijn verwarming op zonnepanelen en een buffervat. Ik heb daar een Deltasol regelaar opgezet met een aansluiting op het internet.(wimax en wel 4 Mb/s :z ) dus als de stroom definitief uitvalt ben ik het haasje.
Het kan in de winter nogal eens koud zijn bij ons in de vallei (afgelopen week zelfs een graad of vier vorst) en vorig jaar hebben we zelfs sneeuw gehad.'
Soms ligt de aardlekschakelaar er ook uit want dat gebeurt bij die pieken ook om de haverklap.
Daar heb ik echter een uitermate aardige buurman voor die hem dan weer even aanzet want meestal als we zo'n piek hebben ligt bij iedereen de boel eruit en ik zie dat omdat ik dan geen verbinding meer heb met het huis dus even een whatsappje en de boel draait weer.

@ matadores: We zitten in een vallei met in totaal 8 huizen. De meeste stukken grond zijn meer dan een hectare en allemaal bovengrondse leidingen (uitzonderlijk dat we netstroom hebben) en ja die hebben er allemaal last van. Ze hebben mij als de lokale techneut :) gevraagd om eens te kijken wat er aan gedaan kan worden. Er zijn ook nog twee Spanjaarden die er alleen zijn in het weekend en die draaien op een generator.

@itsalex: Kan je inderdaad nog een aantal voorbeelden laten zien, draad te kort, in elkaar draaien, tape eromheen en lekker door de buis trekken. 8)7

@kabeltjekabel: Ik heb inmiddels in het hele huis de bedrading vervangen en ben me werkelijk kapot geschrokken maar heb dus geen last van "knetterende verbindingen"meer :-) Het zijn echt de power dips en outages. Circuit waardes heb ik nog niet gemeten maar is wel een goede tip _/-\o_

@iets: Ja alle bewoners in de vallei hebben er last van maar ook de lokalen in het naburige dorpje hoor ik er wel eens over. Echter; Spanjaarden maken zich daar niet druk over en ik moet zeggen dat we het idee hebben dat de meesten ook weinig tot geen (dure) apparatuur in huis hebben. Ze zitten meestal lekker op de plaza mayor met een glaasje....als het regent en het dak lekt zetten ze er een emmer onder en als het weer droog is zeggen ze; kijk het is opgelost. Dat bedoel ik niet negatief maar zo werkt het wel in onze regio. Een Spanjaard maakt zich over het algemeen niet druk, familie en eten is veeel belangrijker. Ze worden ook ouder dan wij hier.....

Verder was alle bekabeling .uitgevoerd in 1,52 en 2,52 8)7 denk dat de "elektricien" nog een aantal c25ers had liggen.
Ik heb alles vervangen voor 2,52, 42 kon niet ivm diameter buizen en is ook niet nodig. Ga de automaten in de toekomst nog wel vervangen.
Overigens, het huis is gebouwd in 2015
Het "boletin"blijkt afgegeven te zijn zonder dat de verantwoordelijke Installateur uit Alicante het pand ooit gezien heeft (dat was dus niet de uitvoerende elektircien want die was na de oplevering met de noorderzon vertrokken ....ook dat kan in Spanje.
Hieruit volgt tevens het advies voor iedereen die wat wil laten bouwen in Spanje...MET JE NEUS ER BOVENOP BLIJVEN ZITTEN. Helaas hebben wij dat niet gedaan :'(

@Dre,DukeBox en johnkeates: Ik twijfel een beetje; kiezen voor bv de Hager zoals DukeBox voorstelt, die ken ik ook wel en is/zijn makkelijk aan te sluiten in de groepenkast.
Over de losse varistors/mov''s zoals Dre voorstelt heb ik net even iets gelezen en vind ik ook wel interessant zeker gezien de prijs maar hoe sluit ik die een beetje fatsoenlijk aan in de groepenkast?
Verder heb ik naar aanleiding van wat leesvoer via ons onvolprezen Google toch het idee dat die dingen wat vaker "ploffen" en dus eigenlijk een beetje beschermd geplaatst moeten worden, dan is de Hager of bv. de DEHN 952070 in het voordeel want daar druk je makkelijk een nieuw patroontje in.
Dan nog een vraag: als ik zou kiezen voor de losse varistor, welke kniespanning moet ik dan kiezen, iemand een advies ?

[ Voor 10% gewijzigd door geewizz25 op 08-01-2020 01:02 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

250 Volt zou ik nemen. Veel apparatuur heeft tegenwoordig 275 Volt exemplaren ingebouwd, maar die beschermen minder goed.

Een varistor degradeert door overspanningen. Een zekering in serie is daarom aan te raden. De ThermoFuse van TDK/EPCOS lijkt me geschikt.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@geewizz25 taggen werkt anders ;)

Is er niet iemand van je buren die ervaring met een van de voorstellen heeft ?

• geewizz25
@Dre: prima daar kan ik wat mee, dank je wel.

@DukeBox:Help me even op weg met dat taggen, als oudje hier ben ik bang dat ik iets mis bij jouw opmerking maar leer graag wat bij :) .

Nee, dat is nu net het probleem, niemand heeft daar een overspanningsbeveiliging. Ja een paar hebben van die stopcontact dingen van de Lidl want die heb je in Spanje ook. De "onze"zit in Almansa, dat is een 40 minuten rijden voor ons.
De elektricien van het dorp heb ik in het start verhaaltje al aangehaald, daar gaat het niet van komen |:(
Daarom ook de vraag van de mensen in de vallei aan mij omdat ik de enige ben die wat van elektra af weet.
Het kwam ter sprake tijdens ons wekelijks praatje op de Plaza Mayor na weer een knoepert van een storing (4 keer binnen een minuut de prik eraf en er weer op) met de daarbij behorende schade bij een paar van ons.
Elektra installaties is niet mijn vak geweest alhoewel ik in een zeer ver verleden wel mijn VEV diploma heb gehaald, zag toentertijd buizen inhakken en draad trekken in een tochtig nieuwbouw project niet zo erg zitten ;) zeker niet omdat dat toen allemaal nog met de hand moest.....
Ik kom uit de flight simulator wereld (de zicht systemen) dus dat is een andere tak van sport.
De andere bewoners hebben met name op het gebied van elektra en techniek echt twee linkerhanden maar zijn wel weer goed in bv. schilderwerk en tuinieren dus zo helpen wij elkaar een beetje.
Vandaar mijn vraag hier want ik ben v.w.b. elektra installaties en dan specifiek dit gebied niet echt meer op de hoogte heb ik gemerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door geewizz25 op 08-01-2020 18:57 ]

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik heb +20jr geleden voor op een vliegveld wel eens een onderspanningbewaking gemaakt. Hier hadden we ook last van spanningsvallen ed.
Echter moest dit alleen ingrijpen als de spanning verder daalde dan de houdspanning van bepaalde besturingsrelais. Maar ik zou niet weten waarom je dit niet in Spanje toe zou kunnen passen.

Hiervoor zijn toen spanningsmeetrelais van Carlo Gavazzi gebruikt. En opgenomen in een soort nulsspanningsschakeling. Terug opkomen moest toen handmatig (eis) maar dit zou je natuurlijk ook met een opkomstvertraagde timer na bijv 15min 'terugkomst net' kunnen regelen. Meeste verstoringen zijn dan vaak wel weg.

Edit: bijv. Type DUB71 Carlo Gavazzi

[ Voor 3% gewijzigd door Delakhan op 08-01-2020 20:22 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@geewizz25
@DukeBox doet niets, je moet na @ nog wel een user selecteren, dat wordt dan automatisch
code:
1
[~DukeBox]

Ik zelf heb in een vakantie huisje (waar we nog nooit storing hebben gehad overigens) zo'n ding: https://www.apc.com/shop/...et-230V-Germany/P-PM1W-GR (maar dan de voorloper). Ooit een keer meegenomen bij de mediamarkt voor nog geen € 10,-

Daarnaast heb ik toch jaar geleden 3 belkin stekker blokken met ingebouwde beveiliging gekocht, ook iets van € 6,- in de uitverkoop (bij de Ranzijn of all places). Het grappige was dat deze moet een verzekering kwam voor schade tot €25k of iets dergelijks. Misschien is zoiet ook te vinden ? Dan hoef je je normale verzekering niet lastig te vallen.

Brennenstuhl heeft nog steeds iets dergelijks met deze voorwaarde maar weet niet of dat ook in Spanje geldig is (er zit wel Spaanse vertaling bij).

[ Voor 95% gewijzigd door DukeBox op 08-01-2020 20:43 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:32
Ja, wat @Delakhan zegt is wat je moet doen.
Inmiddels heeft Carlo Gavazzi wel fraaier spul, met NFC instelbaar met diverse functies. De DPD serie.
Je zult ook een contactor moeten regelen die geschikt is als hoofdcontactor, dus dat zal iets van 40A zijn.

Overspanningsbeveiliging is lastig omdat je best wel veel kortsluitvermogen vlakbij je MCB.
Het zal niet goedkoop zijn. Want je wilt niet dat het na de eerste fout in brand vliegt.
Bender verkoopt het één en ander. (overigens ook beveiligingsrelais, leuke dingetjes, relatief goedkoop voor de functies)
Maar juist beschermen is lastig. Ze vertellen er gelukkig wel veel over in hun brochures.

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt. Ik denk dat alles bij elkaar je wel aan zo'n 500 euro aan materiaal gaat komen. En dat is exclusief installatie materiaal (extra kastje etc).

edit: Andere merken hebben overigens ook die varistoren die @Dre linktje, maar die zijn dan net als zekeringen, eenmalig gebruik! bijv: Scheider Electric A9L08100

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 08-01-2020 21:07 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

jeroen3 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:03:

edit: Andere merken hebben overigens ook die varistoren die @Dre linktje, maar die zijn dan net als zekeringen, eenmalig gebruik! bijv: Scheider Electric A9L08100
Zekering heeft alleen ten doel om een defecte varistor te onderbreken. De goedkopere variant hebben geen zekerig ingebouwd, en daardoor kan de varistor wat destructiever uit elkaar knallen of branden. Het is dus gewoon voor meerdere keren gebruik.

Overigens werken al deze overspanningsafleiders met varistoren. Bij grote hoofdverdelers willen ze nog wel eens vonkbruggen plaatsen, maar voor een huisinstallatie zou ik gewoon voor de varistor gaan :) En of dat een los component is of in een doosje ingebouwd zit maakt niet uit.

[Edit]
Reclame filmpje:
YouTube: TDK EPCOS NT ThermoFuse Varistors | New Product Brief

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 08-01-2020 21:39 ]

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:08

_Erikje_

Tweaker in Spanje

https://www.apc.com/shop/...ltage-Regulator/P-LE1200I zoiets voor alle gevoelige apparatuur?

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12 22:40
Als er nog plaats is op de DIN rail, plaats een contactor en een spanningsbewaking relais, bijvoorbeeld CM-EFS.2S.
Die gooit wel gewoon de boel dan uit om verdere schade te voorkomen. Zit je wel zonder spanning, maar tenminste geen schade. Eventueel op te vangen met een UPS ofzo, het kan zo gek als je wilt.
Grenzen kan je dan zelf instellen.
Eventueel ander model pakken als dit niet volstaat of een ander merk.
De spanning kan dan ook automatisch terug komen als de netspanning weer terug ok is, zo dikwijls als je wilt, ipv MOV's die ontploffen of smelten bij overbelasting of waar een steekvlam uit vliegt.

Afhankelijk van het ampérage en de plaats die je hebt (of hoeveel geld) kan je ook kijken naar een Furman https://www.furmanpower.c...0v-export-P-6900%20AR%20E
Eventueel een model lichter van 10A of 6A. Dan blijft de spanning zo lang mogelijk goed geregeld en gefilterd aan de uitgang, alleen in het geval van echte hoge pieken kan die dan nog altijd in protect gaan. Kan ook weer een dikke UPS achter maar dat heeft ook weer onderhoud nodig met om de zoveel tijd batterijen vervangen.

Alleen een UPS er tussen kan ook, als je toch graag altijd spanning hebt tijdens een uitval of overspanning. Als het een online model is, dan is de uitgang altijd mooi 230V. Grotere modellen voor wat meer stroom, kosten ook wel wat, elke 2j batterijen vervangen, zwaar...
Kleine modellen zijn meestal minder geschikt omdat die met een relais gewoon de input doorschakelen en soms ook vrij laat reageren door pas bij 250V over te gaan naar de batterij. Maar ik weet ook niks van hoe hoog die overspanningspiek eigenlijk is of hoe lang die duurt.

Voor een 'vakantiehuisje' zou ik eerder naar spanningsbewakingsrelais gaan dat een contactor schakelt, niet te veel geld, niet zo moeilijk om te doen, spanning gaat dan wel uit tijdens de slechte periodes, maar dat is dan wsl geen probleem.

[ Voor 74% gewijzigd door Dikke Foaf op 08-01-2020 22:13 ]

• geewizz25
@DukeBox Muchas Gracias, weer wat geleerd.
V.w.b. de andere optie (PM1W-GR) die je noemt in je laatste post is dat op sommige plekken wat lastig i.v.m. ingebouwde koelkast,oven, afwasmachine, vast aangesloten airco etc. Verder wil ik eigenlijk het hele huis beveiligd hebben.

@Delakhan @Dikke Foaf @Dre @jeroen3 @_Erikje_
Bedankt voor alle info Misschien is een spanningsbewakingsrelais inderdaad een betere optie gezien het soms feer kort achter elkaar in en uitschakelen van de netspanning. Dat dan combineren met een overspannings beveiliging
(We hebben Iberdrola er eens naar gevraagd maar kregen daar geen goed antwoord op. Onderhoud volgens hen en ja dan moet de prik er wel eens af 8)7 )
M.n. de opmerking van Delakhan trok mijn aandacht want het zou wel heel prettig zijn om inderdaad na het terug opkomen van de netspanning de boel weer automatisch in te schakelen, juist omdat wij er soms wat langere tijd niet zijn.
Hoef ik ook niet altijd terug te vallen op de buurman ;)
De Furman is, denk ik, geen optie gezien z'n prijs van meer dan 3000 euro :+ Wel een mooie oplossing overigens.
Ik denk dat ik nu wel genoeg info heb om hiermee aan de slag te gaan, ga eerst eens uitgebreid studeren naar aanleiding van jullie opmerkingen of ik ga voor de varistor methode of de spannings bewaking Het zal denk ik een combi worden van beide.
Nogmaals; iedereen bedankt voor de tips.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat je je maximum verbruik in kW?

een conditioner of een echte UPS kan dan mogelijk een betere oplossing zijn aangezien je dan volledig gescheiden bent van het lichtnet aan de gebruikerskant.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• geewizz25
@flippy Zoals gebruikelijk in Spanje sluit je een contract af voor een bepaald vermogen, dat is in mijn geval 5,750kW. Kom je daarboven dan schakelt de Interrruptor de Control de Potencia (stroomregelingsschakelaar) automatisch af omdat je boven het gecontracteerde vermogen uitkomt en moet je bellen naar Iberdrola om weer aangesloten te worden. M.a.w. het maximum verbruik zou dus 5,750kW kunnen zijn.
Mijn metingen tot nu toe wijzen meer in een richting van zo''n 3 a 3,5 kW maximaal. Ik overweeg dan ook om mijn gecontracteerde vermogen terug te brengen naar ongeveer die waarde.
Maar .... bij een ups zit ik weer met accu's en als de storing wat langer duurt valt de zaak ook uit.
Een conditioner kende ik niet maar heb ik net even naar gekeken en vraag me af of die dingen geen pieken doorlaten. Zorgen die niet alleen maar voor het binnen de perken houden van spannings schommelingen ?

[ Voor 20% gewijzigd door geewizz25 op 09-01-2020 15:51 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

als je maar 5kW nodig hebt (of zelfs met minder) kan het relatief simpel en relatief goedkoop met een UPS die 5kW pieken kan hebben, de accu die daarbij hoort hoeft niet super groot te zijn tenzij je natuurlijk echte off grid wilt kunnen voor hele dagen.

je aanvoervermogen kan dan ook zelfs terug naar 1kW bijvoorbeeld aangezien je toch alleen de accu bij hoeft te houden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien niet de mooiste oplossing, maar kan je niet een overspanningsbeveiliging op het stopcontact zetten waar de dure apparatuur op zit.
https://www.bol.com/nl/p/...pOzw.1_33.50.ProductTitle

• kabeltjekabel
geewizz25 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:45:
@flippy Zoals gebruikelijk in Spanje sluit je een contract af voor een bepaald vermogen, dat is in mijn geval 5,750kW. Kom je daarboven dan schakelt de Interrruptor de Control de Potencia (stroomregelingsschakelaar) automatisch af omdat je boven het gecontracteerde vermogen uitkomt en moet je bellen naar Iberdrola om weer aangesloten te worden. M.a.w. het maximum verbruik zou dus 5,750kW kunnen zijn.
Mijn metingen tot nu toe wijzen meer in een richting van zo''n 3 a 3,5 kW maximaal. Ik overweeg dan ook om mijn gecontracteerde vermogen terug te brengen naar ongeveer die waarde.
Maar .... bij een ups zit ik weer met accu's en als de storing wat langer duurt valt de zaak ook uit.
Een conditioner kende ik niet maar heb ik net even naar gekeken en vraag me af of die dingen geen pieken doorlaten. Zorgen die niet alleen maar voor het binnen de perken houden van spannings schommelingen ?
1x25A dus. Maar je hebt naast een hoofdzekering dus ook echt een meter die de boel uitschakeld als je daarboven komt?

• geewizz25
kabeltjekabel schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:51:
[...]

1x25A dus. Maar je hebt naast een hoofdzekering dus ook echt een meter die de boel uitschakelt als je daarboven komt?
Klopt helemaal, is geen zekering maar een een of ander ding in de meterkast die zoals gebruikelijk in Spanje ergens aan de weg staat en waar ikzelf niet in kan. nou ja ....met een beetje moeite natuurlijk wel >:)
Je kan het dan ook zien op het display van de "slimme" meter.
Ik moet echt gaan bellen en vervolgens resetten ze het op afstand. Is mij tot nu toe 1 keer gebeurd omdat ik een betonmolen had draaien de airco aanstond en mijn vrouw de oven er bij aanzette ;w

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:44
Volgens mij gaan OVB's nooit goed werken zoals je wilt. Dat spul is bedoeld voor een keer een blikseminslag of een fase-fase sluiting. Gezien de frequentie waar bij jou alles kapot gaat moet je honderden patronen en zekeringen gaan vervangen over de periode dat je er woont. Het gebeurd 4x achter elkaar soms, stel je zit in NL, MOV of beveiliging klapt eruit na piek numero 3 dan heb je dus op nummer 4 weer geen bescherming. Ik denk dat flippy een beter voorstel doet voor een 5kW PSW online-UPS, deze zou je dan kunnen bekostigen uit een lager gecontracteerd vermogen 2kW (input current limiter). Victron en Mastervolt hebben deze oplossingen bijv. Evt in combinatie met een netbewaker (datacenter style) welke onmiddelijk een relais 63A bekrachtigd en de spanning onderbreekt na de hoofdschakelaar zodat de UPS zo min mogelijk voor zijn kiezen krijgt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deze foto is naar mijn mening niet zozeer het gevolg van spanningsdippen of pieken. Deze gesmolten zooi is het gevolg van slecht contact, met tot gevolg een hoge overgangsweerstand wat weer zorgt voor warmte/vonken.

Om dit soort taferelen te voorkomen kun je 2 dingen doen: draden vervangen door massieve kern of het gebruik van adereindhulzen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
geewizz25 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:45:
Ja, maar wel zonder schade!

Maar kijk ook even goed naar de 2de hands UPS markt. Een afgeschreven 3kVA UPS kost echt niet de wereld.
En als tweaker ros je die accu's eruit en plaats je super condensatoren. Doet het ding het wel die paar seconden.

• geewizz25
@sypie Klopt, was alleen ter illustratie van het prutswerk dat ik ben tegengekomen. Inmiddels is alles vervangen , kon alleen de draadbruggen niet vinden in onze omgeving. Leroy Merlin in Albacete had ze ook niet, blijkbaar doen ze het in Spanje op de ouderwetse manier...tijd genoeg.
Heb ze uiteindelijk in NL besteld en meegenomen.

@TheGhostInc Prima idee, stom dat ik daar zelf niet opgekomen ben.

@Jim423 Ik begrijp je redenering maar is dat niet wat overkill voor een vakantiewoning?

[ Voor 5% gewijzigd door geewizz25 op 09-01-2020 23:25 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:44
Ik vind van niet. Misschien kost het 2k€ maar wat kost telkens een nieuwe airco/pc/tv/verlichting. Persoonlijk zou ik een compleet offgrid systeem bouwen en die netaansluiting laten varen. Maar dat is misschien wel weer wat overkill.

Als het te duur wordt zou je kunnen kiezen alleen bepaalde groepen met een UPS te beveiligen (dan kun je met een 1000VA model af) voor verlichting/tv/pc. En dan de airco/oven/boiler zo laten. De gehele groepenkast schakel je dan 60sec uit met de netbewaker zoals eerder voorgesteld door Dikke Foaf.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-11 21:46
Ik heb dit relais in gebruik. Gekocht bij aliexpress voor rond de 15 euro.
Je kunt instellen de boven en ondergrens van de netspanning. Komt de spanning dan erboven (=overspanning) of eronder de ingestelde waarde, dan klapt vanzelf het relais uit en zal je even stroomloos zijn.

Ook kan je instellen, na hoeveel X seconden het relais weer terug klapt. Bijvoorbeeld, als de netspanning terug komt, kan je instellen dat jouw huis pas na 20 seconden weer ingeschakeld wordt.

Op het moment dat de netspanning wegvalt en weer terug komt zijn de meeste piek spanningen te verwachten. Ik heb er hier 3 van in gebruik en ze doen het goed.

€ 11,78 14%OFF | 63A 80A 110V 230V Din rail adjustable over under voltage protective device current limit protection Voltmeter ammeter Kwh
https://a.aliexpress.com/Otu6t7CjZ

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• flippy
  • Niet online

flippy

TheGhostInc schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:02:
[...]

Ja, maar wel zonder schade!

Maar kijk ook even goed naar de 2de hands UPS markt. Een afgeschreven 3kVA UPS kost echt niet de wereld.
En als tweaker ros je die accu's eruit en plaats je super condensatoren. Doet het ding het wel die paar seconden.
op zich goed advies totdat je over supercaps begon..... |:(

en een volwaardige off grid oplossing met een bufferaccu is niet eens zo duur als je kijkt wat een kapotte airco je kost. in elk geval goedkoper dan die oplossinggen die victron of mastervolt verkoopt. want die apparaten gaan een paar keer over de kop qua prijs.
plak later een paar zonnepanelen op het dak en vergroot de accu met een paar maatjes en dan kan je helemaal lekker draaien.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 10-01-2020 09:52 ]

• TheGhostInc
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:48:
[...]

op zich goed advies totdat je over supercaps begon..... |:(
Fijn dat je ook even zegt waarom -O-

De oplossing hoeft alleen maar te filteren en kleine onderbrekingen van een paar seconden op te vangen. Een keer supercaps is dan goedkoper dan elke zoveel jaar een nieuwe set accu's.

• flippy
  • Niet online

flippy

TheGhostInc schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:41:
[...]

De oplossing hoeft alleen maar te filteren en kleine onderbrekingen van een paar seconden op te vangen. Een keer supercaps is dan goedkoper dan elke zoveel jaar een nieuwe set accu's.
eerste punt:
supercaps kosten 120 euro per stuk, je hebt er minimaal 22 nodig wil je dee kunnen gebruiken in een ups, dat is dus al 2600 euroknallers voor de caps, dan moet er nog een omormer bij, lader en aansluitmatieraal en een behuizing om dat te beschermen. en dan nog heb je vrijwel geen enkele noemenswaardige opslag meer dan om een tv een paar minuten aan te houden. voor dat geld koop je een lipo accu die makkelijk 10+ jaar meegaat die je hele huis meer dan een dag draaiend houd.

de overige punten doen dan niet eens meer ter zake.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 10-01-2020 14:17 ]

• TheGhostInc
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:17:
[...]

eerste punt:
supercaps kosten 120 euro per stuk, je hebt er minimaal 22 nodig wil je dee kunnen gebruiken in een ups, dat is dus al 2600 euroknallers voor de caps, dan moet er nog een omormer bij, lader en aansluitmatieraal en een behuizing om dat te beschermen.
Kijk ff deze Youtube

(Samenvatting:) Je pakt een UPS met dode batterijen en daar schroef je het in, dan heb je geen omvormer, lader, aansluitmateriaal of behuizing meer nodig.
Voor €5,50 heb je al vanaf ebay een 2F 16V variant om te testen, 83F kun je vinden voor iets van €30.

We zitten hier op T.net, dus ik verwacht dat er best wel wat mensen een afgeschreven UPS kunnen vinden die anders bij het grofvuil terecht komt. Nog duurzaam ook.

• flippy
  • Niet online

flippy

zulke houwtje touwtje oplossingen horen niet thuis in een huisoplossing en dan nog is dit voorbeeld met een pietlluttig upsje die maar een paar gloeilampjes kam hebben, niet de 5kW die je nodig hebt voor een huis.

voor dit soort toepassing heb je gewoon proper materiaal nodig, al is het maar om je huis niet af te laten branden als je een verhuisdoos vol met neppe chinese maxwell supercaps in je meterkast hebt staan... de verzekering lacht je gewoon de toko uit als je dan probeert te claimen...

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 10-01-2020 15:28 ]

• geewizz25
Inmiddels al best wel veel oplossingen c.q. adviezen voorbij zien komen.
Heb nu dank zij jullie wel een paar handvatten waar ik wat mee kan en heb in ieder geval voor het weekend wat lees en studie materiaal :P
Daarna maar eens gaan kijken wat het uiteindelijk moet gaan worden.
Wat ik wel zie...zoveel mensen zoveel zinnen.. :Y

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-12 02:12

Nox

Noxiuz

flippy schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:17:
[...]

eerste punt:
supercaps kosten 120 euro per stuk, je hebt er minimaal 22 nodig wil je dee kunnen gebruiken in een ups, dat is dus al 2600 euroknallers voor de caps, dan moet er nog een omormer bij, lader en aansluitmatieraal en een behuizing om dat te beschermen. en dan nog heb je vrijwel geen enkele noemenswaardige opslag meer dan om een tv een paar minuten aan te houden. voor dat geld koop je een lipo accu die makkelijk 10+ jaar meegaat die je hele huis meer dan een dag draaiend houd.

de overige punten doen dan niet eens meer ter zake.
LiFePo⁴ accu ;) die kosten wel een flinke duit. Met omvormer, lader, panelen etc. Reken maar op 10k.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-12 22:36
Nox schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:46:
[...]

LiFePo⁴ accu ;) die kosten wel een flinke duit. Met omvormer, lader, panelen etc. Reken maar op 10k.
ik zou geen 10k uit gaan geven met een verbruik van 3.5KW..

voor een fractie van dat geld heb je enkele van deze of nog goedkoper deze ... 1.2KW per stuk

dan nog lader en omvormer en panelen natuurlijk

[ Voor 11% gewijzigd door Mr. Detonator op 10-01-2020 20:00 ]

• kabeltjekabel
TheGhostInc schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:41:
[...]

Tijdens de onderbreking wel de boel loskoppelen van het net, anders ben je ook de gloeilampen van de buren aan het voeden ;)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-12 02:12

Nox

Noxiuz

Mr. Detonator schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:59:
[...]

ik zou geen 10k uit gaan geven met een verbruik van 3.5KW..

voor een fractie van dat geld heb je enkele van deze of nog goedkoper deze ... 1.2KW per stuk

dan nog lader en omvormer en panelen natuurlijk
Oke, 150 euro voor 110Ah 12v. Als je dan 3,5kWh (niet kW) nodig hebt, heb je er 6 nodig. (Je kan ze niet volledig ontladen) Dat is een kleine duizend euro, na een cycle of 300-500 naar 50pct depth of charge zijn ze stuk. Dan moet je grofweg ieder jaar nieuwe kopen aan 900 euro. Na een jaar of 10-15 is je LFP accu van 4000 euro ook eens stuk aan vervanging toe. Ga nog eens narekenen of auto-accu's geschikt zijn voor off-grid installatie's :p

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-12 22:36
Nox schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:07:
[...]

Oke, 150 euro voor 110Ah 12v. Als je dan 3,5kWh (niet kW) nodig hebt, heb je er 6 nodig. (Je kan ze niet volledig ontladen) Dat is een kleine duizend euro, na een cycle of 300-500 naar 50pct depth of charge zijn ze stuk. Dan moet je grofweg ieder jaar nieuwe kopen aan 900 euro. Na een jaar of 10-15 is je LFP accu van 4000 euro ook eens stuk aan vervanging toe. Ga nog eens narekenen of auto-accu's geschikt zijn voor off-grid installatie's :p
ik heb het dan niet over off-grid gaan, maar de stroomonderbrekingen van enkele minuten/seconden op te vangen...

dan heb je er ten eerste al geen 6 nodig (2 is al genoeg), en ten tweede worden ze nooit te ver ontladen...

gewoon een simpele set zonnepanelen, omvormer en enkele accus zou al genoeg moeten zijn

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Detonator op 10-01-2020 20:18 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:14
Weet niet hoe zwaar je afgezekerd bent en 1 of 3 fase :?
Wat te overwegen is, is een oude UPS kopen. Die maakt van de binnenkomende spanning eerst gelijkspanning en daarna weer een mooie nette wisselspanning.
Klein accuutje erin en je hebt ook geen last meer van de kortstondige netuitval.
Via marktplaats zie je regelmatig UPS-en met redelijk vermogen aangeboden worden :Y

Zoiets:
https://link.marktplaats.nl/m1501658550

Voor 2 tientjes kun je 95% van je woning afdekken als je op 1 fase zit. Exclusief de zware gebruikers. Maar je tv, modem, computer/laptop en alle andere zaken zoals verlichting en lichte apparatuur zijn beschermd. Zelf een accuutje erin frommelen en je hebt bij storing ook nog deels spanning in huis.

[ Voor 32% gewijzigd door ybos op 10-01-2020 20:34 ]

• TheGhostInc
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:02:
[...]

Tijdens de onderbreking wel de boel loskoppelen van het net, anders ben je ook de gloeilampen van de buren aan het voeden ;)
Het idee is om een UPS te gebruiken, dat was nu net de hele clou van mijn post/filmpje.
Dus dat ding van @ybos.

Het ombouwen naar supercaps is vooral om te voorkomen dat je elke paar jaar nieuwe accu's moet plaatsen. En je hoeft maar weinig te overbruggen. Een paar seconden is al snel genoeg.

Maar we vallen in herhaling.

@geewizz25, laat je nog weten wat je geprobeerd hebt?

• flippy
  • Niet online

flippy

hoe komen jullie op de wijsheid dat zelfs een reguliere lithiumaccu naar en paar jaar versleten is? weten jullie iets wat bijvoorbeeld tesla niet weet? of baseren jullie deze wijsheid op jullie uitvoerige ervaring met dat lipo celletje in je telefoon?

• geewizz25
@TheGhostInc e.a.

Ik denk dat ik inmiddels wel genoeg info heb om een keuze te kunnen maken.
Het gaat wss geen ups o.i.d. worden want dat kan ik niet goed kwijt alhoewel het idee natuurlijk niet verkeerd is.
Het zal een combinatie worden van een over/ondervoltage relais met een vertraging zoals @mouse86 noemde.
Eerst maar eens uit proberen en kijken of dat de klappen genoeg opvangt.
Vaak gaan de spullen kapot omdat de spanning eraf gaat, weer terug komt, er weer afgaat en weer terugkomt binnen een tiental seconden.

Het is voor ons vakantiehuis niet nodig om hele dure ingrepen te doen en daarbij ga ik het wss ook installeren bij een paar buren.
Grote ingrepen kan/wil ik niet omdat in Spanje eigenlijk alle groepen kasten ingebouwd zitten in de muur en ik heb echt geen zin in groot hak en breekwerk..
Groepenkast; beetje slechte foto maar geeft een idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pf6ZyLNUSNG9k3Dx7nQL9NSQ/thumb.jpg

Ingrepen in de meterkast van Iberdrola mogen niet hoewel je je afvraagt waarom niet als je ziet wat ze zelf afleveren 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3rVfi0oLGOl2bCdy9cXTNI6O/thumb.jpg

Is ook wat lastig omdat de meterkast aan de straat staat en de huisaansluiting zo'n 200 meter verder is. En dan krijg je soms dit soort effecten.
Dit is een foto van hoe de verbinding van meter naar het huis eruit zag na een paar hele forse regenbuien, had een zinkgat maar het illustreert ook hoe ze de boel aanleggen in Spanjer...hoezo grondkabel. 7(8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4t2XlE35mbypHOzzFvM4F0B4/thumb.jpg

Dit lijkt me ook een mooi moment om de discussie misschien maar af te sluiten voordat we inderdaad in herhaling vallen.
Ik wil jullie allen bedanken voor het me denken en de tips/ideeën.
Ik vond het in ieder geval leuk om alle reacties te lezen.

[ Voor 2% gewijzigd door geewizz25 op 12-01-2020 11:23 . Reden: Picturesize en tekst aangepast. ]

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:08

_Erikje_

Tweaker in Spanje

flippy schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:48:
[...]

plak later een paar zonnepanelen op het dak en vergroot de accu met een paar maatjes en dan kan je helemaal lekker draaien.
Een airco kost hier in Spanje dan weer niet zo veel als in NL.. :D

Je bent met een 5kW grid tied systeem toch wel een paar ruggen verder.
  • Zonnepanelen 3kw: 1000 - 1200
  • Montage schuindak: 300
  • Charge controler / Inverter (victron): 2000
  • Accu 24v@400ah: 2000
  • los spul / beveiliging: 500 - 1000
  • totaal: $$$$$
Ik woon zelf redelijk dichtbij OP (Valencia), hier hebben we geen problemen met het net, zal zeker zijn omdat hij afgelegen woont en het netwerk oud/in slechte staat is...

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ybos schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:30:
Wat te overwegen is, is een oude UPS kopen. Die maakt van de binnenkomende spanning eerst gelijkspanning en daarna weer een mooie nette wisselspanning.
Dat hangt wel af van het type UPS, wat jij omschrijft is een double conversion UPS en die zie je niet heel veel (betaalbaar) op de 2e hands markt aangezien deze vaak een lange levensduur hebben en alleen de accu's vervangen worden.

• geewizz25
@_Erikje_ Tussen Ayora en Teresa de Cofrentes op de grens met de provincie Albacete met, zoals al eerder gezegd, alles bovengronds.
M.a.w. houten palen met een leiding dwars door de bossen, pinos en pinya's dus er gaat wel eens wat stuk ;w

Is inderdaad redelijk afgelegen, moeten v.w.b. internet bijvoorbeeld alles via wimax doen en dat schiet ook niet op. Glasvezel ligt tot Almansa en ze steggelen al jaren wie gaat betalen voor het doortrekken naar Ayora zodat de wimax ook een beetje sneller zou kunnen worden. Overigens moeten we die bewuste wimax verbinding delen met totaal zo'n 25 connecties....
Een grote WIndows 10 update kun je hier beter maar niet doen... ;)
Pagina: 1