Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Mill-ennium
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 08-01 21:07
Mijn nieuwe pc gedraagt zich vreemd bij het aanzetten van de voeding. Wanneer ik de switch van de voeding op aan zet gaan alle fans en de verlichting op het moederbord 5 seconden aan, waarna de pc vanzelf weer uit gaat. De pc boot niet tijdens dit proces, er gebeurd ook niks op mijn monitor. Hij gaat enkel kort even aan.

Echter nadat dit is gebeurd, en ik de power knop op de pc kast indruk, werkt alles gewoon naar behoren. De pc start normaal en werkt verder prima. Het probleem doet zich enkel de eerste keer voor wanneer ik de voeding aan zet.

De PSU is een Corsair RM 750X. Ik heb deze voeding ook in mijn oude pc getest en daarbij doet zich het probleem niet voor. Het is dus onwaarschijnlijk dat hier de oorzaak ligt. Ook de front panel connectoren op het moederbord hebben geen invloed op het probleem, wanneer ik alle kabeltje losmaak gaat de pc nog steeds 5 secondes aan bij het aanzetten van de voeding.

Mijn vraag is of iemand mij kan helpen met het achterhalen van de oorzaak? Is er een setting in de bios die dit kan verklaren? Mijn moederbord is een Gigabyte Z390 Aorus Pro met een i7 9700k.

[Voor 4% gewijzigd door Mill-ennium op 07-01-2020 19:48]

Beste antwoord (via Mill-ennium op 07-01-2020 22:20)

• bierschuit
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 05:30
Dat is bij sommige moederborden normaal verschijnsel. Gebeurt ook bij mijn Maximus XI Gene bord met 9900k. Alle rest stroom is verdwenen en condensatoren worden opnieuw geladen. Hoort bij de opstart cyclus.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 07:59
Bios resetten naar default.
Staat het meeste recente bios op het moederbord?

• Mill-ennium
Ik heb een bios reset gedaan dat loste het echter niet op.

Met het updaten van de bios heb ik geen ervaring, is dit tegenwoordig nog steeds riskant of valt dat wel mee?

• bierschuit
Zet je de voeding uit met een aan/uit schakelaar ?

Het kan dan zijn dat de condensatoren op het moederbord leeg zijn en die eerst weer worden volgeladen.
(oplossing: voeding niet helemaal uit zetten, maar PC gewoon softwarematig afsluiten)

[Voor 21% gewijzigd door bierschuit op 07-01-2020 20:31]

• Mill-ennium
Ik gebruik doorgaans de powerknop op de kast / afsluiten via het startmenu om de pc uit te zetten. Softwarematig dus.

De voeding zet ik alleen aan en uit als ik de pc afkoppel of aansluit op het stroom. Bijvoorbeeld omdat ik iets in de kast wil veranderen (het is tenslotte en nieuwe pc). Normaal gesproken zal de voeding altijd aan staan en dan werkt het opstarten en afsluiten ook zonder problemen. De pc gaat dan ook gewoon netjes aan en uit.

Het probleem is dus enkel wanneer ik de voeding zelf uit en aan zet. Dan gaat de pc automatisch kort 5 secondes aan en vervolgens vanzelf weer uit. (Fans blazen, rgb op moederbord + kast aan) Ik begrijp niet waarom dit gebeurd.

[Voor 13% gewijzigd door Mill-ennium op 07-01-2020 21:19]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• bierschuit
Dat is bij sommige moederborden normaal verschijnsel. Gebeurt ook bij mijn Maximus XI Gene bord met 9900k. Alle rest stroom is verdwenen en condensatoren worden opnieuw geladen. Hoort bij de opstart cyclus.

• Mill-ennium
Bedankt, ik was hier nog niet mee bekend! Een hele geruststelling in ieder geval. :)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True