Beetje achtergrond; 3,5 jaar geleden verhuist naar huidige woning. Voorheen samen (vrouw en ik) in één ruimte, tijdens het computeren nog wat aanspraak, in dit huis zat ik boven vanwege geen plek beneden. Was niet zo gezellig, dus PC verkocht en gamelaptop gekocht; deze kon ik neerzetten en weer opruimen aan de eettafel. Omdat 17" toch wat klein bleek heb ik een paar weken geleden een los beeldscherm gekocht, een AOC 2590G4. Dit bevalt een stuk beter, maar nu wordt het opbouwen en afbreken zo'n gedoe dat het voordeel van een laptop weer weggevallen is...
Van de week zag ik toevallig een Mini-ITX build in een sandwich case, superklein maar toch krachtig. Dit is prima op te bergen en neer te zetten, en geeft meer mogelijkheden ten opzichte van de laptop, ook eventuele uitbreiding.
Dus ik ben op zoek naar een mid/high range samenstelling in zowel AMD als Intel wat betreft processor. Grafisch graag nVidia, maar welke ben ik nog niet uit. Maar die voorkeur komt nog van de teleurstelling na de HD2900XT en zal niet meer helemaal objectief zijn
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gamen, laptop is midrange (I7-6700HQ, GTX1060 6GB), dus nieuw systeem mag ook huidig midrange zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Weet ik niet precies, hangt van verkoop laptop af... Als die al weg gaat
Maar zeg €1100,-, €1200,- ongeveer.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen randapparatuur.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, CPU (en koeler), RAM, grafisch, voeding, opslag en case (maar daar ben ik nog helemaal niet over uit)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Processor nee, grafisch.. Eigenlijk ook niet. Shadowplay is alleen wel fijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, het moet dus in de case passen, momenteel heb ik de Dan A4 v4 op het oog. Daar kan een tot 300mm lengte grafische kaart in. Processorkoeler is misschien stock goed genoeg, maar een stillere en betere mag gerust. Oh ja! WiFi op het moederbord is een grote pré.
Ga je overklokken?
Nop.
Wat verwacht je van ons?
Graag advies en positieve kritiek. Ik ben al een tijdje uit de scene wat betreft hardware en beste bang for buck. In de overzichten heb ik een Intel en AMD systeem, zonder GFX, waarvan ik denk dat het een goede prijs- kwaliteitverhouding heeft. Maar ja, met alle procs en chipsets.. Ik weet het niet.
De aanschaf zal niet binnen een maand ofzo zijn, ik ben nog aan het oriënteren.
AMD
AMD nVidia
Ik denk dat ik zo alles heb, wat betreft prijs komt AMD het voordeligst uit de bus. Ik denk als ik zou moeten kiezen zou ik voor de AMD/nVidia combinatie gaan, reden is dat ik nVidia en de bediening (GeForce Experience) gewend ben. De 2060 en 5700 gaan echter redelijk gelijk op, met de 5700 net iets meer. Misschien toch weer een volledige AMD build!
De case is besteld, ondertussen wel gekozen voor de SF450 Platinum in plaats van de Gold vanwege het prettigere fanprofiel en de gesleevde kabels zijn ook mooi meegenomen. Prijsverschil vind ik acceptabel.
Van de week zag ik toevallig een Mini-ITX build in een sandwich case, superklein maar toch krachtig. Dit is prima op te bergen en neer te zetten, en geeft meer mogelijkheden ten opzichte van de laptop, ook eventuele uitbreiding.
Dus ik ben op zoek naar een mid/high range samenstelling in zowel AMD als Intel wat betreft processor. Grafisch graag nVidia, maar welke ben ik nog niet uit. Maar die voorkeur komt nog van de teleurstelling na de HD2900XT en zal niet meer helemaal objectief zijn
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gamen, laptop is midrange (I7-6700HQ, GTX1060 6GB), dus nieuw systeem mag ook huidig midrange zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Weet ik niet precies, hangt van verkoop laptop af... Als die al weg gaat
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen randapparatuur.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, CPU (en koeler), RAM, grafisch, voeding, opslag en case (maar daar ben ik nog helemaal niet over uit)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Processor nee, grafisch.. Eigenlijk ook niet. Shadowplay is alleen wel fijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, het moet dus in de case passen, momenteel heb ik de Dan A4 v4 op het oog. Daar kan een tot 300mm lengte grafische kaart in. Processorkoeler is misschien stock goed genoeg, maar een stillere en betere mag gerust. Oh ja! WiFi op het moederbord is een grote pré.
Ga je overklokken?
Nop.
Wat verwacht je van ons?
Graag advies en positieve kritiek. Ik ben al een tijdje uit de scene wat betreft hardware en beste bang for buck. In de overzichten heb ik een Intel en AMD systeem, zonder GFX, waarvan ik denk dat het een goede prijs- kwaliteitverhouding heeft. Maar ja, met alle procs en chipsets.. Ik weet het niet.
De aanschaf zal niet binnen een maand ofzo zijn, ik ben nog aan het oriënteren.
AMD
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 195,05 | € 195,05 |
| 1 | Moederborden | Asus ROG Strix B450-I Gaming | € 151,90 | € 151,90 |
| 1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC | € 325,- | € 325,- |
| 1 | Behuizingen | Dan A4-SFX v4 | € 220,- | € 220,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9a-AM4 | € 39,95 | € 39,95 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK | € 73,90 | € 73,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair SF450 (2018) | € 101,39 | € 101,39 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 139,76 | € 139,76 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.231,56 | ||
AMD nVidia
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 195,05 | € 195,05 |
| 1 | Moederborden | Asus ROG Strix B450-I Gaming | € 151,90 | € 151,90 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce OC 8G | € 395,- | € 395,- |
| 1 | Behuizingen | Dan A4-SFX v4 | € 220,- | € 220,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9a-AM4 | € 39,95 | € 39,95 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK | € 73,90 | € 73,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair SF450 (2018) | € 101,39 | € 101,39 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 139,76 | € 139,76 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.301,56 | ||
Ik denk dat ik zo alles heb, wat betreft prijs komt AMD het voordeligst uit de bus. Ik denk als ik zou moeten kiezen zou ik voor de AMD/nVidia combinatie gaan, reden is dat ik nVidia en de bediening (GeForce Experience) gewend ben. De 2060 en 5700 gaan echter redelijk gelijk op, met de 5700 net iets meer. Misschien toch weer een volledige AMD build!
De case is besteld, ondertussen wel gekozen voor de SF450 Platinum in plaats van de Gold vanwege het prettigere fanprofiel en de gesleevde kabels zijn ook mooi meegenomen. Prijsverschil vind ik acceptabel.
[ Voor 255% gewijzigd door jeryz op 13-01-2020 10:37 . Reden: Intel builds eruit, andere voeding (SF450 Platinum in plaats van Gold) ]