Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_mn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-01-2023
Goede avond allemaal,

Zo’n 2 jaar geleden help ik met hulp vanuit hier 9 solr frontier panalen op mijn overkapping gelegd. Vorig jaar mei nog 3 erbij op de schuur. Alles op een houten frame.
Dit alles zit op een Sunny boy 1.5.
Ik heb bij de aanleg de panelen nooit meer geaard. Nu ontdekte ik 1 januari een bende aan op de panalen. Bij nader onderzoek zijn er, door vuurwerk, allemaal brandplekjes ontstaan op de panelen. Zie het als een soort olie vlekje.

Ik moet van de verzekering een bedrijf inschakelen om de schade te beoordelen en rapport op te laten maken wat het schade bedrag is.

Nu pakte ik alleen aan de panelen en kreeg wat spanning door mij heen. Daar gaat een installateur niet blij mee zijn denk ik.
Wat is de juiste weg om te aarden? Kan ik vanaf de panelen met 6 aardedraad naar de aardeaansluiting aan de zijkant van de sma omvormer? Of moet deze naar de meterkast (een heel eind is dat..)

Bedankt alvast voor reacties!

Martijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat denk je ervan om gewoon de installateur of schade opnemer zijn werk te laten doen? Hij heeft er als het goed is voor geleerd om met spullen onder spanning om te gaan.

De relatie tussen de vuurwerk schade en de aarding ontgaat me ook een beetje.

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2020 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
De zijkant van de SMA omvormer is om de omvormer te aarden.
Dus niet om de panelen op aan te sluiten voor vereffening zoals vele denken!
Officieel moet je met de dikste kabeldiameter (vaak DC kant) naar een aardblokje vanaf het frame en dan naar de meterkast. (als daar de aardpen zit). Op het aardblokje komt dan ook eerdergenoemde zijkant op aangesloten. Of jouw zonnepanelen geaard dienen te worden zou je na moeten kijken in de handleiding, ik vermoed namelijk van niet.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_mn
Duidelijk!
Had ik dus beter bij aanleg een 4 aderige kabel kunnen leggen en deze als de extra aarde kunnen gebruiken?
Voor nu laat ik het zo en zal ik de monteur tegen die tijd op de hoogte brengen!

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:35

mb1

Solar Frontiers altijd aan aarde leggen volgens mijn installateur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
martijn_mn schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:15:
Duidelijk!
Had ik dus beter bij aanleg een 4 aderige kabel kunnen leggen en deze als de extra aarde kunnen gebruiken?
Voor nu laat ik het zo en zal ik de monteur tegen die tijd op de hoogte brengen!

Bedankt
Volgens mij mag dat wel (als de diameter aders van de kabel wel aan de eisen voldoet dus) maar gebruikelijk is een losse buis met een 6mm² of 10mm² losse VD aardedraad.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:59

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Aarding is pas sinds aprik vorig jaar ongeveer verplicht. Dus je hebt niets fouts gedaan, dua gewoon de verzekering zn werk laten doen

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1322800

Gewoon even bij de verzekering te raden gaan, die kunnen je vast verder helpen. Ook even informeren bij de partij waar je het gehaald hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MikeyMan schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:36:
Wat denk je ervan om gewoon de installateur of schade opnemer zijn werk te laten doen? Hij heeft er als het goed is voor geleerd om met spullen onder spanning om te gaan.

De relatie tussen de vuurwerk schade en de aarding ontgaat me ook een beetje.
Regel 1 voor werken onder spanning is: Werk niet onder spanning tenzij het echt niet anders kan. Dus dikke kans dat een installateur eerst de boel gaat aarden voor ie naar de schade gaat kijken.(al dan niet tijdelijk met een aardklem)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Erasmo schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:00:
[...]

Regel 1 voor werken onder spanning is: Werk niet onder spanning tenzij het echt niet anders kan. Dus dikke kans dat een installateur eerst de boel gaat aarden voor ie naar de schade gaat kijken.(al dan niet tijdelijk met een aardklem)
Ok... Wat is precies je punt?
We hebben het hier als ik het goed begrijp over een schade afhandeling. Laat ze dan lekker hun werk doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Erasmo schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:00:
[...]

Hoe het gebeurt geeft @MikeyMan niet aan, wel dat TS er zelf niet aan moet zitten.Dus je bericht/quote ontgaat me compleet. quote past beter aan TS(of was dat ook de bedoeling)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_mn
Klopt het gaat over schade en lichte spanning en of ik eerst zou moeten aarden.
Ik hoop dat maandag de installateur contact opneemt voor een afspraak. Ik laat ze hun werk doen en ben benieuwd naar de uitkomst..

Zal jullie op de hoogte houden
Pagina: 1