Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Pc start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem: mijn z390 aurus ultra heeft sinds gisteren kuren, het systeem heeft ongeveer 6 maanden probleemloos gewerkt. Maar gisteren vertikte het ding het om verder te komen als de fans te laten draaien en zichzelf om de zoveel tijd opnieuw op te starten, ik krijg geen beeld en mijn G15 licht ook niet op.
Ik krijg een hele serie codes te zien als ik de kast open heb en naar het bord kijk, maar ik kan ze niet koppelen aan de codes die in de handleiding staan.
Iemand een idee wat ik moet doen om hem weer werkend te krijgen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Merk en type van de andere onderdelen? Voeding, behuizing, videokaart, ram, opslag etc etc.

Verwijderd

Topicstarter
Voeding: coolermaster V550
Behuizing: Aerocool Xpredator
Ram: Corsair vengeance LPX
Opslag: SSD 250GB 520/540 840 EVOBasic SA3 SAM
Graka: Sapphire Radeon RX 580 8GB NITRO+
Cpu: Intel Core i5 8400
Verder zitten er nog 2 normale 1,5TB HD's in, maar de OS draait vanaf de SSD

Is dit voldoende info?

• Uszka
  • Nu online
Videokaart eruit halen en alle opslag loskoppelen. Monitor aansluiten op het moederbord en kijken of je in het bios kan komen.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat is de laatste code voordat hij zichzelf opnieuw opstart? En mocht dat nou niet altijd dezelfde zijn geef dan 2 of 3 andere codes mee.

Verwijderd

Topicstarter
Daar zal ik vanmiddag even naar kijken, maar uit mijn hoofd waren het codes die in de handleiding beschreven stonden als "reserved"

Verwijderd

Topicstarter
Nou, even filmpje gemaakt en alle foutcodes genoteerd, de laatste die voorbij komt is "50" en het viel me ook op (scheelt een stuk als je uitgerust bent enzo en ff een kabeltje aan de kant doet) dat het lampje van de DRAM brand, dus misschien dat mijn Geheugen spontaan overleden is? Allebij tegelijk?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:53:
Nou, even filmpje gemaakt en alle foutcodes genoteerd, de laatste die voorbij komt is "50" en het viel me ook op (scheelt een stuk als je uitgerust bent enzo en ff een kabeltje aan de kant doet) dat het lampje van de DRAM brand, dus misschien dat mijn Geheugen spontaan overleden is? Allebij tegelijk?
Modules individueel testen conform de handleiding (het maakt uit in welk slot je hem steekt vaak).
Als ze het echt niet meer doen bestaat de kans dat ze dood zijn.

Probeer desnoods ander geheugen of dit geheugen in een andere PC. In het ergste geval kan het in het bord danwel de CPU zitten (sloten danwel controller).

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Verwijderd Welke snelheid RAM is de Corsair Vengeance en gebruik je een XMP profiel?

XMP profielen geven vaak veel te hoge VCCIO (geheugencontroller) en VCCSA (System Agent) voltages, deze twee items zitten ingebakken in de processor. Het kan namelijk ook zo zijn dat je processor sneller is gaan degraderen.

Moederborden adverteren dat ze achterlijke hoge snelheden aan kunnen, geheugenfabrikanten claimen datzelfde maar Intel (i5 8400) ondersteunt maximaal 2666MT/s DDR4, alles daarboven wordt als overklok gezien en de voltages die nodig zijn om X snelheid te verkrijgen ligt aan het voltage die de geheugencontroller nodig heeft, moederbordfabrikanten schroeven dat veel te hoog op.

Maar goed... ik loop ver vooruit op de zaken.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:41
bierschuit schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:49:
@Verwijderd Welke snelheid RAM is de Corsair Vengeance en gebruik je een XMP profiel?

XMP profielen geven vaak veel te hoge VCCIO (geheugencontroller) en VCCSA (System Agent) voltages, deze twee items zitten ingebakken in de processor. Het kan namelijk ook zo zijn dat je processor sneller is gaan degraderen.

Moederborden adverteren dat ze achterlijke hoge snelheden aan kunnen, geheugenfabrikanten claimen datzelfde maar Intel (i5 8400) ondersteunt maximaal 2666MT/s DDR4, alles daarboven wordt als overklok gezien en de voltages die nodig zijn om X snelheid te verkrijgen ligt aan het voltage die de geheugencontroller nodig heeft, moederbordfabrikanten schroeven dat veel te hoog op.

Maar goed... ik loop ver vooruit op de zaken.
Dat kan ik beamen. Mijn moederbord had deze 2 voltages standaard op 1.39v staan en het systeem was zo instabiel als het maar zijn kon. na handmatig op 1.17 gezet te zijn en voltage van het ram omhoog gezet te hebben met 0.01v was het stabiel.
Verwijderd schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:53:
...scheelt een stuk als je uitgerust bent enzo en ff een kabeltje aan de kant doet) dat het lampje van de DRAM brand...
Daarnaast kan een ram lampje ook betekenen dat hij wel of niet op xmp draait dat verschilt per moederbord. Bij mijn bord brand het ram ledje wit als hij niet in xmp en rood als hij in xmp draait. uit is helemaal geen optie helaas.
Dit verschild dus per moederbord dus moet je even opzoeken wat in jou geval er aan de hand is. Brandende lampjes kunnen normaal zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 08-01-2020 19:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk tijd gehad om weer eens met de pc aan de gang te gaan, Ik heb alle verschillende mogelijkheden geprobeerd om de ddr kaarten er in te steken (1+2, 1+3, 2+4 etc) en het geeft geen verschil, ook heb ik de ddr4 kaart uit mijn vrouw haar pc geprobeerd en de pc start nog steeds niet op.

Dus, mobo overleden?

Edit: nog een test gedaan zonder videokaart, zonder ddr en zonder opslagmediums, met de monitor aangesloten op het mobo. Het enige wat er dan gebeurt is dat de mobo opstart, en na 1 a 2 sec herstart.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2020 16:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
bierschuit schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:49:
@Verwijderd Welke snelheid RAM is de Corsair Vengeance en gebruik je een XMP profiel.
De RAM heeft een snelheid van 3200MHz, en mijn kennis van Pc's is te beperkt om te weten wat een XMP profiel is.

• Uszka
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:11:

Edit: nog een test gedaan zonder videokaart, zonder ddr en zonder opslagmediums, met de monitor aangesloten op het mobo. Het enige wat er dan gebeurt is dat de mobo opstart, en na 1 a 2 sec herstart.
Wel minimaal één geheugenmodule erin houden anders krijg je idd restarts om de zoveel seconden. Dus nogmaals testen. Kijk in de handleiding van het moederbord in welk slot die ene module moet.

Biosreset gedaan?

[ Voor 181% gewijzigd door Uszka op 04-05-2020 07:42 ]

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Error code 50 op jou bord betekend "50~55 Memory initialization error occurs."

Hier een lijst met alle Errorcodes van jou moederbord.
https://forum.gigabyte.us...s-z390-master-debug-codes

Wat gebeurd er met de PC van je vrouw als jij daar al het geheugen van jou PC in doet, doet haar PC het dan nog wel, of niet. Werk haar PC wel, en jou PC niet met haar geheugen, dat is het je moederbord zelf.
Werkt haar PC ook niet met jou geheugen modules erin, is de kans groot de modules stuk zijn.
Werkt haar PC wel met jou geheugen modules, dan zou ik het zoeken in je moederbord.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Verwijderd

Topicstarter
We komen eindelijk ergens, al begin ik er steeds minder van te begrijpen.
1 ddr4 kaart van mijn vrouw haar pc in slot 1 van mijn moederbord gedaan, pc start op en ik kom in de bios. (Woop woop moment). Optimized defaults aangezet en save and exit.
Hij gaf zelf ook de melding dat de bios gereset was, ondanks dat ik die stap nog niet had uitgevoerd.

Daarna alles weer uitgezet, losgekoppeld en 1 van mijn ddr4 kaarten erin gezet, wederom slot 1.

Pc start op, en ik kom in de bios.

Hele stappenplan nog eens doorlopen en nu zit ik in de bios, met 2 ddr4 kaarten op het moederbord, in slot 1 en 3.

Schiet mij maar lek, ik begrijp het niet meer.

Ik weet niet of jullie er iets aan hebben maar ik zal typen wat er op mijn bios scherm staat.

XMP disabled
DDR4_A1: 8192MB
DDR4_B1: 8192MB

Cpu freq.
3801.25 MHz
Memory freq.
2133.33 MHz

CPU voltage 1.140 v
Memory voltage 1.212 v

***Update***
Grafische kaart ook aangesloten en alles lijkt het te doen, maar nu beginnen de usb poorten hele rare dingen te doen, alleen muis en toetsenbord gaat goed, maar de koptelefoon erbij en alles begint aan en uit te gaan.
De setup werkt op mijn laptop perfect

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2020 14:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Twee weken verder en ik loop nog tegen de volgende punten aan en ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen.

De pc start nog steeds niet heel lekker op, meestal als ik hem aanzet dan begint alles op te starten, gaat na een seconde of 5 tot 10 alles weer uit, reboot hij en start vervolgens door tot in windows. Afgelopen zondag echter duurde dut proces een minuut of 10. Nadat ik eindelijk het startscherm zag even in de bios gekeken en ik kreeg wederom een melding dat deze gereset was (echt nu had ik niks losgehaald van het moederbord).

Tot zo ver de opstartproblemen, het gene waar ik echter het meest last van heb is dat het systeem sinds zijn eerst problemen in januari zo instabiel is de pest, voorheen kon ik eigenlijk alles wel spelen qua games op een vrij hoog grafisch niveau zonder ook maar enige hapering (the Division 2, 7 days to die, Minecraft, Borderlands etc, zowel A titels als indie games) maar nu wissel ik tussen 10fps en 200 fps in sommige games, en dan niet alleen qua framerate, maar de muis en de audio vertoont dan ook lag. Volgens mijn G15 schiet de CPU dan ook een 40% in load omhoog.

Het is me ook opgevallen dat zolang ik alleen mijn G15 keyboard en Logitech MX ergo (via bluetooth, via usb kabel ook geprobeert maar dat geeft geen verschil) aansluit op de usb er niks aan de hand is, maar zodra ik mijn usb Razor Kraken erbij steek alles over de zijk gaat, mijn G15 veranderd dan in een knipperlicht en ook de MX Ergo verliest continu zijn signaal.
Deze 3 apparaten zitten nu aangesloten op mijn werklaptop (DELL E5540 op dockingstation) en daar geeft het geen enkel probleem.

Op de laptop heb ik ook geen probleem qua audiokwaliteit, maar op de pc komt alle audio er heel krakerig uit, (Usb Kraken, 3,5mm Jack headset en de ingebouwde monitor speakers van mijn LG Ultrawide)

Dus, is dit nog te verhelpen of heb ik een oude en een jonge priester nodig?

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
Het ziet er eerlijk gezegd naar uit dat het moederbord slecht is. Als het een half jaar goed heeft gewerkt en je hebt geen bios update gedaan of daar instellingen veranderd vlak voordat dit probleem begon dan is de built gewoon goed. Ik zou zeggen als er nog garantie op zit, bord eruit halen en spul eraf halen als cpu en ram en terugbrengen of sturen naar de zaak waar je het hebt gehaald en garantie claimen.

Verwijderd

Topicstarter
JA93 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:10:
Het ziet er eerlijk gezegd naar uit dat het moederbord slecht is. Als het een half jaar goed heeft gewerkt en je hebt geen bios update gedaan of daar instellingen veranderd vlak voordat dit probleem begon dan is de built gewoon goed. Ik zou zeggen als er nog garantie op zit, bord eruit halen en spul eraf halen als cpu en ram en terugbrengen of sturen naar de zaak waar je het hebt gehaald en garantie claimen.
Ik heb inderdaad niks veranderd in de Bios, afgelopen weekend heb ik nog gekeken of het niet een software matig probleem was, ssd leeggemaakt en Windows 10 opnieuw geïnstalleerd, daarna alle drivers geupdate.
Voor zover ik nu merk ben ik van de opstartproblemen af, maar ik zit nog steeds met de problemen qua audio en usb.

Zodra ik gewoon youtube of spotify dan is de audio gewoon goed, maar zodra ik een game start (maakt weinig uit welke) dan krijg ik steeds weer lagspikes die zowel effect hebben op de audio als op de muis.
Hier had ik nog een stukje software voor laten meelopen, om te kijken waar de problemen mogelijk vandaan kwamen, en deze gaf aan dat mogelijk de CPU te weinig stroom krijgt.

Zou het dus ook nog aan de voeding kunnen liggen? Ik las op internet dat zodra je voeding te weinig vermogen afgeeft je ook visuele problemen krijgt, en dat is dan weer net waar ik geen problemen mee heb.

Ik zal sowieso Azerty een belletje doen ivm de garantie van de het moederbord, hij is tenslotte pas 11 maanden oud.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:20:
[...]

Ik heb inderdaad niks veranderd in de Bios, afgelopen weekend heb ik nog gekeken of het niet een software matig probleem was, ssd leeggemaakt en Windows 10 opnieuw geïnstalleerd, daarna alle drivers geupdate.
Voor zover ik nu merk ben ik van de opstartproblemen af, maar ik zit nog steeds met de problemen qua audio en usb.

Zodra ik gewoon youtube of spotify dan is de audio gewoon goed, maar zodra ik een game start (maakt weinig uit welke) dan krijg ik steeds weer lagspikes die zowel effect hebben op de audio als op de muis.
Hier had ik nog een stukje software voor laten meelopen, om te kijken waar de problemen mogelijk vandaan kwamen, en deze gaf aan dat mogelijk de CPU te weinig stroom krijgt.
Mag ik weten welk programma je gebruikt hiervoor? Er is geen programma die accuraat kan aangeven dat een CPU te weinig voltage krijgt. Hooguit een programma die uit kan lezen hoe hoog het voltage is, maar zonder gedegen kennis is totaal niet vast te stellen of je voltages werkelijk te laag zijn.
Zou het dus ook nog aan de voeding kunnen liggen? Ik las op internet dat zodra je voeding te weinig vermogen afgeeft je ook visuele problemen krijgt, en dat is dan weer net waar ik geen problemen mee heb.

Ik zal sowieso Azerty een belletje doen ivm de garantie van de het moederbord, hij is tenslotte pas 11 maanden oud.
Deze problemen kunnen aan allerlei onderdelen liggen. Het is zaak deze stuk voor stuk uit te sluiten door met minimalre stup te gaan testen:

Buiten je case de PC opnieuw opbouwen met:

- 1 reepje geheugen
- Alleen IGP (op je intel zit een interne gpu, HDMI op je moederbord gebruiken)
- alleen toetsenbord en muis
- USB startupdisk met testprogramma's (geen HDD's)
- waar mogelijk een testvoeding.

Dus je begint met uitvoerig het moederbord, 1 reepje geheugen en CPU te testen met langdurige stress-test (8u OCCT small fft & 24u memtest86 bijvoorbeeld), dit buiten de case om sluiting en slechte airflow uit te sluiten. Wanneer stabiel verklaard (hier reporten) test je opnieuw met reepje 2, en daarna samen en uiteindelijk met ingesteld XMP profiel. Als je dit hebt gedaan en er zijn geen problemen zover? Dan kan je voorlopig (de basis van) het moederbord, CPU en geheugen uitsluiten. Bouw nu (1 voor 1) je HDD's weer terug en test op werking.

Vanaf hier gaan we door met je dedicated GPU toevoegen. Draai voldoende en verschillende tests zoals valley, 3dmark, game-benchmarks en stresstests om ook de GPU te valideren in zijn werking.

Nu is het de beurd aan de PSU:

Omdat je nu de CPU en de GPU los hebt getest is dat nog geen zware belasting genoeg om je PSU uit te kunnen sluiten; Hiervoor is het zaak een combinatie van testen tegelijk te draaien: Draai de OCCT 'PSU test' die zowel GPU als CPU tegelijk belast. Je zou hier nog een memtest bij kunnen draaien, maar ik vermoed dat mocht je PSU het geval zijn, hij er hier wel mee stopt.

Ben je na al deze stappen nog steeds stabiel? Mooi, dan gaan we nu kijken bij welk USB device eventueel problemen geeft. Voeg 1 voor 1 je USB devices weer toe en start na elke toevoeging opnieuw op. Let vooral na elke opstart even op je 'device manager' wat die bij elke toegevoegd USB device aangeeft.

Last but not least: Bouw nu alles weer in de case...

Voila, je hebt waarschijnlijk dit stappenplan op de voet gevolgd en inmiddels wat meer kunnen ontdekken over je probleem. Tussentijdse vragen zie ik hier graag, maar ook google is uw vriend ;) Succes!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Topicstarter
[quote]millman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:14:
[...]
Mag ik weten welk programma je gebruikt hiervoor? Er is geen programma die accuraat kan aangeven dat een CPU te weinig voltage krijgt. Hooguit een programma die uit kan lezen hoe hoog het voltage is, maar zonder gedegen kennis is totaal niet vast te stellen of je voltages werkelijk te laag zijn.

[...]

Ik heb daar LatencyMon voor gebruikt, idle op de desktop geeft hij overal groen aan, maar zodra ik bijvoorbeeld the Division 2 opstart begint hij meteen bij de intro's al uit te slaan naar rood, met de volgende melding: ***dit was gisteren teminste zo, nu krijg ik deze melding ook idle op de desktop***
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4dXdHdG0Btq74ib4JI0pI3DaZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9FLn1h5alwX5rLZk5BaMGeKm.png?f=fotoalbum_large

Ik had dankzij deze melding ook even gekeken naar mijn internetsnelheid. op mijn desktop kom ik net op 20mbps down en 24mbps up. Terwijl dit op de laptop (zelfde kabel, dus daar kan het niet aan liggen) ongeveer 200mbps down en 24 mbps up is.

Aan de usb apparaten kan het ook niet liggen, gezien die het op de laptop (die van mijn werk, die van mijn opdrachtgever en op die van mijn vrouw) perfect doen met z'n 3e.

Ik zal deze week eens alles uit de kast trekken (pun intended) om te kijken of dat verschil maakt.
Nu is mijn kennis qua computers vrij beperkt, die qua elektro is iets beter, zou als het moederbord sluiting maakt met de omhuizing er niet of een zekering uit moeten klappen (aangezien er door de lage weerstand een hoge stroom gaat lopen) of er op zijn minst een visuele indicatie moeten zijn dat er ergens een contact is geweest? Ik zou het ook erg appart vinden dat zoiets na een goede 7 maanden pas gebeurt.

Niet dat ik iets uitsluit, en ik waardeer het advies enorm en ga zeker het stappen plan doorlopen, ik wil gewoon graag het waarom weten.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Latency monitor is een programma dat kijkt naar de realtime audioverwerking. Dit staat geheel los van alle andere onderdelen in je PC. Als je met latencymon problemen onderzoekt gaat het dus altijd over hoe je PC audio verwerkt. Daar is duidelijk een probleem, en ik vermoed al waar dat zit. Zou je voor mij alle Gigabyte software uit je startup willen halen en een reboot willen doen?

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:16:
Latency monitor is een programma dat kijkt naar de realtime audioverwerking. Dit staat geheel los van alle andere onderdelen in je PC. Als je met latencymon problemen onderzoekt gaat het dus altijd over hoe je PC audio verwerkt. Daar is duidelijk een probleem, en ik vermoed al waar dat zit. Zou je voor mij alle Gigabyte software uit je startup willen halen en een reboot willen doen?
Voor zover ik het kan zien zitten er geen Gigabyte apps in mijn startup.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5EgViZUokGh1nQ66IAb7D5E0NM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d4fQIFwNyLlvxOd3ZicC9tUy.png?f=user_large

Of begrijp ik je nu verkeerd?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hmmm.. zet alles in je startup eerst eens op disabled en kijk of t je probleem oplost

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:17:
Hmmm.. zet alles in je startup eerst eens op disabled en kijk of t je probleem oplost
Alles wat ik uit kon zetten staat nu uit, er zitten een paar apps bij die zichzelf weer aanzetten.
De audio en netwerk problemen blijven gewoon het zelfde.

De bios en elke andere driver die ik kon vinden is volledig up to date, en elke "oplossing" die ik op internet kon vinden over een traag netwerk of "windows 10 crackling audio" heb ik inmiddels wel geprobeert.

Verwijderd

Topicstarter
**UPDATE**

Gisteren weer wat testjes gedaan (het uit elkaar trekken van de pc ga ik dit weekend doen) en ik blijf me verbazen over hoe random mijn pc is geworden, de audio problemen zijn er nog steeds, maar gisteren had ik ineens weer 250mbps ipv de 15mbps die ik in de ochtend gemeten had.
Maar nu komt wat leuks, zodra ik nu een spel opstarte (zowel devision 2 als minecraft skyfactory) begon de CPU load enorm te spiken, alles tussen 30% en 100% heb ik voorbij zien komen, ik had op de achtergrond SVS mee laten lopen om te zien of de temperatuur/voltage/fanspeed rare dingen vertoonde, maar ondanks de spikes naar 100% bleef de temperatuur heel stabiel op 40 graden C.

Zoals eerder gemeld heb ik weinig ervaring met PC's, maar met 17 jaar ervaring binnen de machinebouw weet ik wel wat van techniek af, en ik heb nog nooit een "machine" gezien die random fouten vertoonde, is dit normaal binnen de PC hardware?
Pagina: 1