Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:20:
[...]
Ik heb inderdaad niks veranderd in de Bios, afgelopen weekend heb ik nog gekeken of het niet een software matig probleem was, ssd leeggemaakt en Windows 10 opnieuw geïnstalleerd, daarna alle drivers geupdate.
Voor zover ik nu merk ben ik van de opstartproblemen af, maar ik zit nog steeds met de problemen qua audio en usb.
Zodra ik gewoon youtube of spotify dan is de audio gewoon goed, maar zodra ik een game start (maakt weinig uit welke) dan krijg ik steeds weer lagspikes die zowel effect hebben op de audio als op de muis.
Hier had ik nog een stukje software voor laten meelopen, om te kijken waar de problemen mogelijk vandaan kwamen, en deze gaf aan dat mogelijk de CPU te weinig stroom krijgt.
Mag ik weten welk programma je gebruikt hiervoor? Er is geen programma die accuraat kan aangeven dat een CPU te weinig voltage krijgt. Hooguit een programma die uit kan lezen hoe hoog het voltage is, maar zonder gedegen kennis is totaal niet vast te stellen of je voltages werkelijk te laag zijn.
Zou het dus ook nog aan de voeding kunnen liggen? Ik las op internet dat zodra je voeding te weinig vermogen afgeeft je ook visuele problemen krijgt, en dat is dan weer net waar ik geen problemen mee heb.
Ik zal sowieso Azerty een belletje doen ivm de garantie van de het moederbord, hij is tenslotte pas 11 maanden oud.
Deze problemen kunnen aan allerlei onderdelen liggen. Het is zaak deze stuk voor stuk uit te sluiten door met minimalre stup te gaan testen:
Buiten je case de PC opnieuw opbouwen met:
- 1 reepje geheugen
- Alleen IGP (op je intel zit een interne gpu, HDMI op je moederbord gebruiken)
- alleen toetsenbord en muis
- USB startupdisk met testprogramma's (geen HDD's)
- waar mogelijk een testvoeding.
Dus je begint met uitvoerig het moederbord, 1 reepje geheugen en CPU te testen met langdurige stress-test (8u OCCT small fft & 24u memtest86 bijvoorbeeld), dit buiten de case om sluiting en slechte airflow uit te sluiten. Wanneer stabiel verklaard (hier reporten) test je opnieuw met reepje 2, en daarna samen en uiteindelijk met ingesteld XMP profiel. Als je dit hebt gedaan en er zijn geen problemen zover? Dan kan je voorlopig (de basis van) het moederbord, CPU en geheugen uitsluiten. Bouw nu (1 voor 1) je HDD's weer terug en test op werking.
Vanaf hier gaan we door met je dedicated GPU toevoegen. Draai voldoende en verschillende tests zoals valley, 3dmark, game-benchmarks en stresstests om ook de GPU te valideren in zijn werking.
Nu is het de beurd aan de PSU:
Omdat je nu de CPU en de GPU los hebt getest is dat nog geen zware belasting genoeg om je PSU uit te kunnen sluiten; Hiervoor is het zaak een combinatie van testen tegelijk te draaien: Draai de OCCT 'PSU test' die zowel GPU als CPU tegelijk belast. Je zou hier nog een memtest bij kunnen draaien, maar ik vermoed dat mocht je PSU het geval zijn, hij er hier wel mee stopt.
Ben je na al deze stappen nog steeds stabiel? Mooi, dan gaan we nu kijken bij welk USB device eventueel problemen geeft. Voeg 1 voor 1 je USB devices weer toe en start na elke toevoeging opnieuw op. Let vooral na elke opstart even op je 'device manager' wat die bij elke toegevoegd USB device aangeeft.
Last but not least: Bouw nu alles weer in de case...
Voila, je hebt waarschijnlijk dit stappenplan op de voet gevolgd en inmiddels wat meer kunnen ontdekken over je probleem. Tussentijdse vragen zie ik hier graag, maar ook google is uw vriend

Succes!