Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pc start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

• CW_Dutchman
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 12-02 07:10
Probleem: mijn z390 aurus ultra heeft sinds gisteren kuren, het systeem heeft ongeveer 6 maanden probleemloos gewerkt. Maar gisteren vertikte het ding het om verder te komen als de fans te laten draaien en zichzelf om de zoveel tijd opnieuw op te starten, ik krijg geen beeld en mijn G15 licht ook niet op.
Ik krijg een hele serie codes te zien als ik de kast open heb en naar het bord kijk, maar ik kan ze niet koppelen aan de codes die in de handleiding staan.
Iemand een idee wat ik moet doen om hem weer werkend te krijgen?

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Merk en type van de andere onderdelen? Voeding, behuizing, videokaart, ram, opslag etc etc.

• CW_Dutchman
Voeding: coolermaster V550
Behuizing: Aerocool Xpredator
Ram: Corsair vengeance LPX
Opslag: SSD 250GB 520/540 840 EVOBasic SA3 SAM
Graka: Sapphire Radeon RX 580 8GB NITRO+
Cpu: Intel Core i5 8400
Verder zitten er nog 2 normale 1,5TB HD's in, maar de OS draait vanaf de SSD

Is dit voldoende info?

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Videokaart eruit halen en alle opslag loskoppelen. Monitor aansluiten op het moederbord en kijken of je in het bios kan komen.

• bierschuit
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:37
Wat is de laatste code voordat hij zichzelf opnieuw opstart? En mocht dat nou niet altijd dezelfde zijn geef dan 2 of 3 andere codes mee.

• CW_Dutchman
Daar zal ik vanmiddag even naar kijken, maar uit mijn hoofd waren het codes die in de handleiding beschreven stonden als "reserved"

• CW_Dutchman
Nou, even filmpje gemaakt en alle foutcodes genoteerd, de laatste die voorbij komt is "50" en het viel me ook op (scheelt een stuk als je uitgerust bent enzo en ff een kabeltje aan de kant doet) dat het lampje van de DRAM brand, dus misschien dat mijn Geheugen spontaan overleden is? Allebij tegelijk?

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:46

nelizmastr

Goed wies kapot

CW_Dutchman schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:53:
Nou, even filmpje gemaakt en alle foutcodes genoteerd, de laatste die voorbij komt is "50" en het viel me ook op (scheelt een stuk als je uitgerust bent enzo en ff een kabeltje aan de kant doet) dat het lampje van de DRAM brand, dus misschien dat mijn Geheugen spontaan overleden is? Allebij tegelijk?
Modules individueel testen conform de handleiding (het maakt uit in welk slot je hem steekt vaak).
Als ze het echt niet meer doen bestaat de kans dat ze dood zijn.

Probeer desnoods ander geheugen of dit geheugen in een andere PC. In het ergste geval kan het in het bord danwel de CPU zitten (sloten danwel controller).

I reject your reality and substitute my own

• bierschuit
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:37
@CW_Dutchman Welke snelheid RAM is de Corsair Vengeance en gebruik je een XMP profiel?

XMP profielen geven vaak veel te hoge VCCIO (geheugencontroller) en VCCSA (System Agent) voltages, deze twee items zitten ingebakken in de processor. Het kan namelijk ook zo zijn dat je processor sneller is gaan degraderen.

Moederborden adverteren dat ze achterlijke hoge snelheden aan kunnen, geheugenfabrikanten claimen datzelfde maar Intel (i5 8400) ondersteunt maximaal 2666MT/s DDR4, alles daarboven wordt als overklok gezien en de voltages die nodig zijn om X snelheid te verkrijgen ligt aan het voltage die de geheugencontroller nodig heeft, moederbordfabrikanten schroeven dat veel te hoog op.

Maar goed... ik loop ver vooruit op de zaken.

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 30-03 20:19
bierschuit schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:49:
@CW_Dutchman Welke snelheid RAM is de Corsair Vengeance en gebruik je een XMP profiel?

XMP profielen geven vaak veel te hoge VCCIO (geheugencontroller) en VCCSA (System Agent) voltages, deze twee items zitten ingebakken in de processor. Het kan namelijk ook zo zijn dat je processor sneller is gaan degraderen.

Moederborden adverteren dat ze achterlijke hoge snelheden aan kunnen, geheugenfabrikanten claimen datzelfde maar Intel (i5 8400) ondersteunt maximaal 2666MT/s DDR4, alles daarboven wordt als overklok gezien en de voltages die nodig zijn om X snelheid te verkrijgen ligt aan het voltage die de geheugencontroller nodig heeft, moederbordfabrikanten schroeven dat veel te hoog op.

Maar goed... ik loop ver vooruit op de zaken.
Dat kan ik beamen. Mijn moederbord had deze 2 voltages standaard op 1.39v staan en het systeem was zo instabiel als het maar zijn kon. na handmatig op 1.17 gezet te zijn en voltage van het ram omhoog gezet te hebben met 0.01v was het stabiel.
CW_Dutchman schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:53:
...scheelt een stuk als je uitgerust bent enzo en ff een kabeltje aan de kant doet) dat het lampje van de DRAM brand...
Daarnaast kan een ram lampje ook betekenen dat hij wel of niet op xmp draait dat verschilt per moederbord. Bij mijn bord brand het ram ledje wit als hij niet in xmp en rood als hij in xmp draait. uit is helemaal geen optie helaas.
Dit verschild dus per moederbord dus moet je even opzoeken wat in jou geval er aan de hand is. Brandende lampjes kunnen normaal zijn.

[Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 08-01-2020 19:55]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True