Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Checkup VR gaming systeem ITX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JH34D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-11 13:58
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
vooral simracing in VR. Mocht daar ruimte voor overblijven is ook videos opnemen iets wat ik overweeg.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De absolute max is 1500 momenteel. Later nog enkele componenten toevoegen voor storage oid is geen probleem

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel precies niks aan componenten. Randapparatuur ben ik in voorzien.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naar verwachting gaat een Ryzen 3700X me een stuk verder helpen dan een 3600, ook qua hoe futureproof deze is.
Een RTX2070S lijkt mij persoonlijk de kaart van keuze op dit budget.
Simracing titels zijn vaak groot en laden langzaam, dus Pci M.2 storage is gewenst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua merken heb ik weinig voorkeuren, zolang het maar kwalitatief goed is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet een ITX systeem zijn. Ik wil de pc makkelijk van mijn bureau naar de woonkamer kunnen zetten voor room-scale VR.

Ga je overklokken?
Voor zover de koeling dit toelaat. Een undervolt lijkt me in dit geval een stuk logischer.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben hier vooral op zoek naar wat laatste tips/ervaringen. Het basisidee zal redelijk hetzelfde blijven, maar mocht component X met deze eisen een logischere keus zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Momenteel heb ik zelf het volgende samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-I Gaming€ 151,71€ 151,71
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 3X 8G€ 552,99€ 552,99
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 75,-€ 75,-
1ProcessorkoelingCryorig C7 Cu€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
1Voedingenbe quiet! SFX L Power 500W€ 91,11€ 91,11
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.403,61

Enkele toelichting;
De Node 202 schijnt een model te zijn met prima bouwkwaliteit, en ook de 2 2.5" slots zijn handig voor als de 2 M.2 slots op het moederbord vol zijn.
De videokaart past in de kast en zou in theorie ruimte over moeten laten om indien nodig later 2 dunne 120mm fans toe te voegen in het compartiment.

De Cryorig C7 Cu is in Nederland niet verkrijgbaar, maar ik heb een Duitse leverancier gevonden die hier wel over beschikt voor grofweg €70 inclusief verzending. Aangezien het een ITX build betreft lijkt het 10-15% verschil met de normale C7 mij dit prijsverschil toch wel waard.

Alvast bedankt voor het lezen!

Alle reacties

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik ben zelf erg gecharmeerd van deze SSD. Op Tweakers komt die niet veel voorbij, onbekend maakt onbemind zeg maar...Wat typisch is, in vergelijking met de concurrentie komt die met de beste mee. Keuzes...

Verder zou ik absoluut voor de 3800x kiezen. Past a) binnen je budget, b) is zowel op baseclock als turbo sneller. Lijkt me voor gamen zeker wenselijk c) past binnen de capaciteit van de koeler die je op het oog hebt.

edit: ik zie dat de koeler als €0 er in staat en dan ga je met de 3800x ga je over de harde grens van €1500. Aan de andere kant, met mobo's heb je nog wel wat opties om wat geld te besparen. Is er een specifiek kenmerk aan dit bord waardoor je deze hebt uitgekozen?

iR Profiel

• JH34D
onsgeluk schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:00:
Ik ben zelf erg gecharmeerd van deze SSD. Op Tweakers komt die niet veel voorbij, onbekend maakt onbemind zeg maar...Wat typisch is, in vergelijking met de concurrentie komt die met de beste mee. Keuzes...

Verder zou ik absoluut voor de 3800x kiezen. Past a) binnen je budget, b) is zowel op baseclock als turbo sneller. Lijkt me voor gamen zeker wenselijk c) past binnen de capaciteit van de koeler die je op het oog hebt.

edit: ik zie dat de koeler als €0 er in staat en dan ga je met de 3800x ga je over de harde grens van €1500. Aan de andere kant, met mobo's heb je nog wel wat opties om wat geld te besparen. Is er een specifiek kenmerk aan dit bord waardoor je deze hebt uitgekozen?
Klopt, qua mobos is er idd geld te besparen. Voordeel van dit bordje is dat er een betere wifi ondersteuning is, die ik nodig ga hebben tot mijn verhuizing (eind maart) en als ik hem in de woonkamer sowieso nodig. Verder is de 2e M.2 slot een welkome plus, hoewel geen vereiste.

Eerst zat ik te kijken naar de Gigabyte versie, maar deze heeft een slechtere wifichip. Hiernaast mist een 2e m.2 slot en zit er maar een case fan 4pin op, waardoor ik als ik 2 fans extra in het GPU compartement wil zetten een extra splitter er tussen moet hangen.

Is het prijsverschil van 50 euro het waard naar de 3800x? Zou dit verschil te overbruggen zijn door een lichte overclock als de koeler dit toelaat?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
De meerprijs van de 3800X is het zeker niet waard, geen idee waarom AMD deze cpu heeft uitgebracht...

Je kan net zo goed de stockkoeler gebruiken, die is goed genoeg, veel valt er toch niet te overclocken aan de huidige gen Ryzen CPU's. Geen idee waarom je die Cryorg C7 zou kiezen, die is niet eens stiller dan de stock koeler...
Je keuze wordt nu gewoon erg beperkt door je case, zou een pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart eventueel geen betere optie zijn? Zal toch iets beter zijn kwa airflow en dan passen normalere koelers ook.

@onsgeluk die SSD wordt hier ook vaak aangeraden maar is meestal duurder dan alternatieven als de Kingston A2000 of de Intel 660p die niet merkbaar sneller/trager zijn.

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Inrage schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:24:
De meerprijs van de 3800X is het zeker niet waard, geen idee waarom AMD deze cpu heeft uitgebracht...

Je kan net zo goed de stockkoeler gebruiken, die is goed genoeg, veel valt er toch niet te overclocken aan de huidige gen Ryzen CPU's. Geen idee waarom je die Cryorg C7 zou kiezen, die is niet eens stiller dan de stock koeler...
Je keuze wordt nu gewoon erg beperkt door je case, zou een pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart eventueel geen betere optie zijn? Zal toch iets beter zijn kwa airflow en dan passen normalere koelers ook.

@onsgeluk die SSD wordt hier ook vaak aangeraden maar is meestal duurder dan alternatieven als de Kingston A2000 of de Intel 660p die niet merkbaar sneller/trager zijn.
Ik had niet naar de kast gekeken omdat daar naast het praktische ook wat smaak om de hoek komt kijken. De Node 304 vind ik absoluut mooier en idd praktischer ivm koeling. Maar goed, ik ben niet zoekende...

Voor wat betreft de 3800x geloof ik je op je woord, maar kan je mij uitleggen waarom?

De SSD is anders niet meegenomen in de laatste roundup van Tweakers |:( Dat gezegd hebbende, was het niet de Kingston of Intel die merkbaar vertraagde wanneer die vol loopt?
JH34D schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:09:
[...]Is het prijsverschil van 50 euro het waard naar de 3800x? Zou dit verschil te overbruggen zijn door een lichte overclock als de koeler dit toelaat?
Zoals Inrage aangeeft is OC op de Ryzen zinloos tenzij je manueel dingen gaat vastzetten. Maar dan ga je een beste koeling moeten neerzetten en droevig worden van het verbruik. Enige zinnige OC op dit platform is het geheugen. Daar valt best nog wat winst te halen.

[ Voor 15% gewijzigd door onsgeluk op 07-01-2020 18:48 ]

iR Profiel

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
onsgeluk schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:45:
[...]

Voor wat betreft de 3800x geloof ik je op je woord, maar kan je mij uitleggen waarom?
Amper sneller en véél hoger verbruik. Dat kan je dan ineens ook in het prijs verschil extra meerekenen.

• JH34D
Inrage schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:24:

De stock koeler past niet in de case die ik momenteel zou pakken (en is een mooie upgrade voor de pc van mijn vriendin, die momenteel een Wraith Stealth draait). Het charme van de Node 202 is het feit dat er weinig horizontale ruimte verloren gaan. Ik heb al meer naar kubussen gekeken maar dat spreekt me niet echt aan.
onsgeluk schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:45:
[...]

Ik had niet naar de kast gekeken omdat daar naast het praktische ook wat smaak om de hoek komt kijken. De Node 304 vind ik absoluut mooier en idd praktischer ivm koeling. Maar goed, ik ben niet zoekende...

De SSD is anders niet meegenomen in de laatste roundup van Tweakers |:( Dat gezegd hebbende, was het niet de Kingston of Intel die merkbaar vertraagde wanneer die vol loopt?

[...]
Zoals Inrage aangeeft is OC op de Ryzen zinloos tenzij je manueel dingen gaat vastzetten. Maar dan ga je een beste koeling moeten neerzetten en droevig worden van het verbruik. Enige zinnige OC op dit platform is het geheugen. Daar valt best nog wat winst te halen.
Voor zover ik weet was de vollopende de Intel door de QLC nand t.o.v. de Kingston's TLC.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
SFX-L past niet in de Node 202. Neem de Corsair SF450 als voeding.

• JH34D
Uszka schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:24:
SFX-L past niet in de Node 202. Neem de Corsair SF450 als voeding.
Het enige verschil wat ik kan zien is de diepte? 130mm->100mm. Volgens Fractal zelf zou de case SFX tot 130mm aan, wat precies zou kloppen. Hoewel ik denk dat de SF450 het bouwen wel makkelijker zal maken...

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 09:53
5700xt draait voor VR ook prima en zou 2TB overwegen. 1 is toch wat aan de krappe kant. Al kan je natuurlijk sata-ssd's toevoegen, maar kan de koeling en airflow in de weg zitten bij mitx.

Ik heb zelf deze kast umx1 plus http://www.cooltek.de/en/jonsbo/umx-series/117/umx1-plus
Kan je een redelijk lange videokaart in kwijt en full atx voeding.

Voeding is aan de krappe kant - ik zou net een stapje zwaarder kiezen, 600 watt bijv. Onder piekbelasting van cpu en gpu zit je tegen de grens aan. Ook zit je met mini itx vaak met hogere temperaturen en dan gaat max power van wat de voeding kan leveren sterk omlaag.

[ Voor 29% gewijzigd door SpiceWorm op 09-01-2020 13:38 ]

• JH34D
SpiceWorm schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:35:
5700xt draait voor VR ook prima en zou 2TB overwegen. 1 is toch wat aan de krappe kant. Al kan je natuurlijk sata-ssd's toevoegen, maar kan de koeling en airflow in de weg zitten bij mitx.

Ik heb zelf deze kast umx1 plus http://www.cooltek.de/en/jonsbo/umx-series/117/umx1-plus
Kan je een redelijk lange videokaart in kwijt en full atx voeding.

Voeding is aan de krappe kant - ik zou net een stapje zwaarder kiezen, 600 watt bijv. Onder piekbelasting van cpu en gpu zit je tegen de grens aan. Ook zit je met mini itx vaak met hogere temperaturen en dan gaat max power van wat de voeding kan leveren sterk omlaag.
ik kan later nog n 2e M.2 kwijt, en de 2.5" bays zitten op zich goed weggewerkt in de Node 202

Kastje wat je voorstelt is mooi, maar kost helaas wel het dubbele van de Node 202...

Qua voeding heb ik momenteel pricewatch: Corsair SF600 (2018) in de verlanglijst. De non 2018 versie is een tientje goedkoper, maar dat platinum label spreekt me wel aan.

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 09:53
Ah dat tweede m2 slot en de handige 2,5" bays komen mooi van pas als je wil uitbreiden idd.

Ik zou even kijken of je kan vinden hoe de voeding presteert (derating) bij 50c en 60c. Sommige merken gaan 40% omlaag qua piekvermogen bij die hoge temps.

Edit: bij 50c belooft corsair de volle 600 watt dus het lijkt wat mee te vallen.

[ Voor 14% gewijzigd door SpiceWorm op 09-01-2020 13:55 ]

• JH34D
SpiceWorm schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:53:
Ah dat tweede m2 slot en de handige 2,5" bays komen mooi van pas als je wil uitbreiden idd.

Ik zou even kijken of je kan vinden hoe de voeding presteert (derating) bij 50c en 60c. Sommige merken gaan 40% omlaag qua piekvermogen bij die hoge temps.
Goed dat je het zegt; de SF600 blijft tot 50 graden zijn maximale vermogen leveren. Ik zal nog eens even naar een 5700XT kijken; hoorde elders dat het in deze case een goed idee is om de stock cooler te verwijderen en 2 statische pressure fans aan het frame te monteren zodat de GPU zijn lucht niet gaat circuleren. De pricewatch: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X ziet er dan wel uit als een goede optie.
Pagina: 1