Cat 7 UTP kabel nodig voor oleq tv?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.881 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geedoubleyou
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-04 12:42
Mijn vraag
Ik heb mijn oog laten vallen op de Samsung QE65Q80R tv. Deze wil ik verbinden met mijn KPN ontvanger die zelf weer aangesloten is op de Experiabox. Nu zegt de fabrikant Samsung dat ik de tv met een cat 7 kabel moet verbinden met de KPN ontvanger. Dat zal geen probleem zijn. Echter tussen de ontvanger en de Experiabox zit een cat 6 kabel. Kom ik nu in de problemen?

Beste antwoord (via geedoubleyou op 07-01-2020 21:25)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
Zwaar overdreven allemaal Cat6 is ruim voldoende of je moet in een kasteel van een huis wonen waarbij afstanden van 90-100 meter nodig zijn.

Daarnaast Cat6a en Cat 7 is zeer lastig te trekken omdat het allemaal erg dik en stug is.

Wil je toekomst proof zijn dan kan je nog Cat6a leggen maar dan is je huidige tv allang einde levensduur.
We zitten al sinds 2004 op gigabit snelheden (cat5e) al die tijd is er weinig tot niks veranderd in de consumenten wereld.

STP kabels worden gebruikt in fabriekshallen met veel stralingsbronnen en gevoelige apparatuur.
FTP kabels zou je nog kunnen doen als je denkt extreem veel storing te hebben.

De kpn ontvanger heeft gewoon gigabit snelheden waarbij Cat5e al voldoende is.
Dit doet mij een beetje denken aan HDMI kabels met gouden stekkers die zogenaamd beter zijn. :+

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2020 20:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:01
Nee. Dat is 1 gigabit (cat6) doorvoer of 10 gigabit (cat7) doorvoer, theoretisch. Volgens mij is nog maar amper consumentenmateriaal dat die doorvoersnelheid haalt en kom je met cat6 ruimschoots toe.

Al ken ik die experiabox wel niet moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Cat6 is ruimschoots voldoende, desnoods pak je geen UTP maar s-ftp, dat helpt ook al ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 16:06

Mavamaarten

Omdat het kan!

Nee. Samsung is absoluut fout. Die TV gaat nooit een 10 Gbit connectie vereisen, dat zit nooit op consumentenapparatuur. Cat5e gaat perfect werken afhankelijk van de afstand, Cat6 ook, Cat 7 ook.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 16:57
Zoals hierboven ook al gezegd, dus nog een extra bevestiging: Cat7 is is absoluut niet nodig.

Sterker nog: de meeste huidige TV's bevatten slechts een 100Mbit interne netwerkkaart, dus daar is zelfs een hele oude Cat5 (niet-"e") kabel nog geschikt voor... (kun je checken met de 100/1000 lampjes op je switch/router, als er die op zitten)

Volgens mij heeft de KPN ontvanger zelf fysiek ook maar een 100MBit verbinding (waarom zou je ook hoger nodig hebben: de bitrate van de "HD Glas" TV streams komen bij KPN niet eens boven de 13Mbit uit)

En daarnaast nog iets: Heeft jouw KPN TV ontvanger twee netwerkaansluitingen dan?
(eentje voor naar de experiabox en eentje voor naar de TV?) Ik dacht dat de KPN interactieve TV ontvangers maar een netwerkpoort hadden...

Bedoelde die Samsung fabrikant niet eigenlijk te zeggen dat je een HDMI kabel versie #.# moet aansluiten tussen je KPN ontvanger en je TV, in plaats van die opmerking over die Cat7 kabel? :o :+

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:26
BrainCrash schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:04:
Zoals hierboven ook al gezegd, dus nog een extra bevestiging: Cat7 is is absoluut niet nodig.

Sterker nog: de meeste huidige TV's bevatten slechts een 100Mbit interne netwerkkaart, dus daar is zelfs een hele oude Cat5 (niet-"e") kabel nog geschikt voor... (kun je checken met de 100/1000 lampjes op je switch/router, als er die op zitten)

Volgens mij heeft de KPN ontvanger zelf fysiek ook maar een 100MBit verbinding (waarom zou je ook hoger nodig hebben: de bitrate van de "HD Glas" TV streams komen bij KPN niet eens boven de 13Mbit uit)

En daarnaast nog iets: Heeft jouw KPN TV ontvanger twee netwerkaansluitingen dan?
(eentje voor naar de experiabox en eentje voor naar de TV?) Ik dacht dat de KPN interactieve TV ontvangers maar een netwerkpoort hadden...

Bedoelde die Samsung fabrikant niet eigenlijk te zeggen dat je een HDMI kabel versie #.# moet aansluiten tussen je KPN ontvanger en je TV, in plaats van die opmerking over die Cat7 kabel? :o :+
HDMI 7.0E?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 16:57
Da's RJ45 met ARC en 10bit HDR support natuurlijk! 8)

Tja, kijk, ik weet natuurlijk niet met wie de TS daadwerkelijk gesproken heeft, maar als ik zelf aan het rondkijken ben voor een nieuwe tv, dan krijg ik daarbij meestal niet "de fabrikant" zelf te spreken.....
Stel dat het een MM medewerker was in een Samsung shirt, dan zouden we die Cat7 opmerking dus wel wat beter in perspectief kunnen zetten, zeg maar... ;)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BrainCrash schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:17:
[...]

Da's RJ45 met ARC en 10bit HDR support natuurlijk! 8)

Tja, kijk, ik weet natuurlijk niet met wie de TS daadwerkelijk gesproken heeft, maar als ik zelf aan het rondkijken ben voor een nieuwe tv, dan krijg ik daarbij meestal niet "de fabrikant" zelf te spreken.....
Stel dat het een MM medewerker was in een Samsung shirt, dan zouden we die Cat7 opmerking dus wel wat beter in perspectief kunnen zetten, zeg maar... ;)
Véél kans dat de onboard NIC in de TV nog gewoon een 100Mbit / FULL-DUPLEX (dat laatste dan nog nét wel) ding is _O-

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:10

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Edit: Nevermind O-)

[ Voor 73% gewijzigd door RobIII op 07-01-2020 18:53 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 22:48
RobIII schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:48:
[...]

Je bedoelt STP, SFTP is iets anders ;)
s/ftp

shielded foiled twisted pair

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik ga niet eens proberen te raden naar wat je geschreven had.... Maar had 't misschien iets met 'Kabels, Elfjes & Maanlicht' te maken? :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:40
Als er over die netwerkkabel een HDMI signaal dient te gaan dan zou het best wel eens CAT7 kunnen zijn. Er zijn van die converter kastjes die een HDMI signaal om kunnen zetten zodat het over een netwerkkabel gaat (dit ivm het makkelijker kunnen trekken van de kabels in de muren, een netwerkkabel krijg je nog wel in een buis, een HDMI kabel vaak niet). Echter is mij niet duidelijk of het hier ook om gaat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:10

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

wimmel_1 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:08:
[...]

Ik ga niet eens proberen te raden naar wat je geschreven had....
offtopic:
Dat hoeft ook niet; @maartentmm heeft nog een 'backup' van mijn oorspronkelijke reactie ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 06:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

geedoubleyou schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:51:
Mijn vraag
Ik heb mijn oog laten vallen op de Samsung QE65Q80R tv. Deze wil ik verbinden met mijn KPN ontvanger die zelf weer aangesloten is op de Experiabox. Nu zegt de fabrikant Samsung dat ik de tv met een cat 7 kabel moet verbinden met de KPN ontvanger. Dat zal geen probleem zijn. Echter tussen de ontvanger en de Experiabox zit een cat 6 kabel. Kom ik nu in de problemen?
Waarom leg je een netwerkverbinding tussen je KPN ontvanger en je TV? Bedoel je niet een hdmi kabel? Want over hdmi kabel loopt max 10 (hdmi 1.2), 18 (hdmi high speed) of zelfs 48Gbit (hdmi 2.1).

Wat wil je precies aansluiten en hoe heeft samsung jou precies gezegd dat daar een cat 7 utp tussen moet?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geedoubleyou
Zoals jullie vast al gemerkt hebben ben ik een redelijke leek op dit gebied. Gelet op de reacties ben ik het advies nog eens gaan doorlezen en ik bleek abuis te zijn. Ik was op een dwaalspoor gebracht door een tekeningetje. Het gaat niet over de verbinding tussen tv en ontvanger. Het gaat over de internetverbinding van de tv: "gebruik CAT 7-kabel (*STP-type) voor de verbinding. * Shielded Twisted Pair". Wellicht wordt die hoge eis gesteld omdat je 4k beelden moet kunnen transporteren (?).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
Zwaar overdreven allemaal Cat6 is ruim voldoende of je moet in een kasteel van een huis wonen waarbij afstanden van 90-100 meter nodig zijn.

Daarnaast Cat6a en Cat 7 is zeer lastig te trekken omdat het allemaal erg dik en stug is.

Wil je toekomst proof zijn dan kan je nog Cat6a leggen maar dan is je huidige tv allang einde levensduur.
We zitten al sinds 2004 op gigabit snelheden (cat5e) al die tijd is er weinig tot niks veranderd in de consumenten wereld.

STP kabels worden gebruikt in fabriekshallen met veel stralingsbronnen en gevoelige apparatuur.
FTP kabels zou je nog kunnen doen als je denkt extreem veel storing te hebben.

De kpn ontvanger heeft gewoon gigabit snelheden waarbij Cat5e al voldoende is.
Dit doet mij een beetje denken aan HDMI kabels met gouden stekkers die zogenaamd beter zijn. :+

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2020 20:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geedoubleyou
Ok. Daar hou ik het op. Iedereen bedankt voor de snelle deskundige reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-05 16:29
Sterker mijn 49LS03RAS heeft een 100MB NIC (volgens fast.com) en ook hier is het advies een CAT7 kabel. Op wifi 5 Ghz gaat het de 100mb ruim voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Jeuvie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:52:
Op wifi 5 Ghz gaat het de 100mb ruim voorbij.
Waaraan? Die (verborgen) reclame op de tv? Telemetrie?

Als ik een 4K film (zonder compressie, van blu-ray) via NAS op mijn Panasonic 4K TV kijk, kom ik bij lange na niet over die 100Mbit heen.

[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 19-02-2022 12:29 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

TS is al haast een jaar niet meer online geweest. Beter laten we dit topic rusten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.