Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor HBO-ICT: Refurbished of nieuwe ThinkPad E490

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Halfwas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-08-2021
Hoi allemaal,

Ik ga in februari beginnen aan de studie HBO-ICT en daarvoor heb ik een (nieuwe) laptop nodig. Ik heb natuurlijk al rondgekeken, maar ik blijf twijfelen over het beste (scherm)formaat en de vraag of een (oud) refurbished model beter is dan een nieuwe laptop.

Wat ga je met je laptop doen?
De opleiding heeft vooralsnog geen specifieke eisen. Iedere laptop behalve een Chromebook voldoet. Ik weet nog niet precies welke software etc. we nodig gaan hebben.

Ik gebruik zelf graag Linux, maar waarschijnlijk zal er ook wel Windows software (Visual Studio) nodig zijn. Ik weet nog niet zeker of ik daarvoor ga overstappen, dual booten of Windows in een VM ga draaien. De laptop moet in ieder geval goed genoeg zijn om dat laatste (VM) mogelijk te maken.

Ik zal niet gamen op de laptop, maar mogelijk wil ik in de toekomst wel gebruik maken van cloud gaming. Bij voorkeur heeft de laptop H.265 / HEVC support. Dit is volgens mij redelijk gangbaar vanaf 2015.

Wat is je budget?
€300-700.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop moet waarschijnlijk iedere dag te voet of met de fiets mee. Ik twijfel dan ook heel erg over het schermformaat. Is 14" te klein als je toch een groot gedeelte van de dag naar dit scherm moet staren? Is 15" te groot om steeds mee te nemen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik vind een refurbished laptop op het eerste gezicht een aantrekkelijke optie. Duurzaam en je hebt een laptop die destijds erg duur was voor relatief weinig geld. Bovendien vind ik het ook wel geruststellend dat jij niet de eerste bent die een krasje veroorzaakt.

Als ik de specificaties ga vergelijken begin ik echter te twijfelen. Als ik de specs van de laptops uit de Best Buy Guide van december ga vergelijken met een paar refurbished modellen, dan scoren de nieuwere modellen vaak een stuk beter.

Bijvoorbeeld de nieuwe Core i3-1005G1 (€450, HP 15s) of Core i3-8145U (€550, Tinkpad E490) t.o.v de refurbished Core i5-6300U (€470, ThinkPad T460S) of de I7-6600U (€500, Latitude E7470).

Is het verschil in bouwkwaliteit tussen nieuwe consumentenlaptops en zakelijke modellen echt zo groot? Geldt dit ook voor de Thinkpads waarbij de E-serie toch een stuk minder degelijk is dan de T-serie?

In het kort:
Ik zoek een laptop voor het HBO-ICT. Deze moet Windows in een VM kunnen draaien en het zou mooi (maar niet vereist) zijn als deze H.265 / HEVC support heeft (model vanaf 2015). Ik twijfel over het formaat van het scherm: 14" of 15". Bovendien twijfel ik of een refurbished of een nieuw model een betere optie is.

Wat zouden jullie doen?

Alvast hartstikke bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:11
Ik heb een refurbished Dell Latitude gekocht. De ram van 8GB naar 16GB en opslag van SHHD naar SSD en hij voldoet aan de eisen van mijn opleiding.
Het kan dus maar je zit wel met garantie (ligt eraan waar je het haalt). Anders is het gewoon prima te doen met wat eigen upgrades.

Als je met VM's gaat werken is eigenlijk 4 cores recommended maar met 2 red te het wel.

15 inch raad ik ook aan mits je laptop iet zwaar is.
Ik heb 15 inch en een Dell Latitude die 2X zo zwaar en dik is als een macbook en het breekt mijn rug om dat ding elke dag naar school mee te nemen.

De Latitude die jij in je OP hebt staan is wel 14inch maar je kan het alsnog overwegen wegens de specs vergeleken met de andere.

[ Voor 45% gewijzigd door JohnnyDon op 07-01-2020 16:34 ]

• Kartiwick
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-11 09:37
Ik zou voornamelijk ook batterijduur in overweging houden. Bij een refurbished laptop bestaat de kans dat de accu wat te verduren heeft gehad.

Ik heb zelf nieuw de Thinkpad E590 (15.6") aangeschaft i.v.m. het grotere scherm zodat ik documenten makkelijker naast elkaar kan zetten dan op 14".

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 19:01
Bouwkwaliteit van een consumenten laptop wil je echt niet. Verder zijn er goede accus op ali welke ook echt lang meegaan. Als je wilt kan ik opzoeken welke ik altijd koop, accuduur 5 uur, in een oudere T420 met SSD. En een i5 van recente jaren voldoet vaak meer dan prima.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39
Ik zou bij laptops nooit voor refurb gaan. Prijs is over het algemeen niet heel aantrekkelijk Tov van specs.
Ik zou een energiezuinig i5 pakken en kijken wie daar momenteel de beste aanbieding bij heeft.

Gewoon consumenten laptop pakken, eventueel garantie uitbreiden. Over 3 jaar wil je toch een nieuwe...

Oh en als je je laptop lang heel wil houden, in een sleeve in laptop tas vervoeren met niet/nauwelijks boeken er bij in de tas...

[ Voor 17% gewijzigd door Cyriel85 op 08-01-2020 18:43 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Halfwas
JohnnyDon schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:25:
Ik heb een refurbished Dell Latitude gekocht. De ram van 8GB naar 16GB en opslag van SHHD naar SSD en hij voldoet aan de eisen van mijn opleiding.
Het kan dus maar je zit wel met garantie (ligt eraan waar je het haalt). Anders is het gewoon prima te doen met wat eigen upgrades.

Als je met VM's gaat werken is eigenlijk 4 cores recommended maar met 2 red te het wel.

15 inch raad ik ook aan mits je laptop iet zwaar is.
Ik heb 15 inch en een Dell Latitude die 2X zo zwaar en dik is als een macbook en het breekt mijn rug om dat ding elke dag naar school mee te nemen.

De Latitude die jij in je OP hebt staan is wel 14inch maar je kan het alsnog overwegen wegens de specs vergeleken met de andere.
Bedankt voor je reactie! Ik vind het erg moeilijk om in te schatten welke specs ik nodig ga hebben voor een eventuele VM. Windows 10 in een VM gaat wel lukken, maar ik heb geen idee welke software eventueel nodig gaat zijn. Met de requirements van Visual Studio wordt het voor sommige laptops toch wel bikkelen.

1.8 GHz or faster processor. Quad-core or better recommended.
2 GB of RAM; 8 GB of RAM recommended (2.5 GB minimum if running on a virtual machine).

Al wil ik mijn aankoop niet helemaal baseren op de VM. Misschien is het wel helemaal niet nodig; het Visual Studio scenario is gebaseerd op een ervaring van een vriend die jaren geleden HBO-ICT heeft gedaan. Bovendien kan ik altijd nog dual-booten of overstappen.

Goede tip overigens om ook eens naar het gewicht te kijken. Ik vind het vaak wel lekker om tijdens pauzes even een rondje te lopen en dan gaat het gewicht op den duur misschien wel meetellen.

• Halfwas
Kartiwick schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:18:
Ik zou voornamelijk ook batterijduur in overweging houden. Bij een refurbished laptop bestaat de kans dat de accu wat te verduren heeft gehad.

Ik heb zelf nieuw de Thinkpad E590 (15.6") aangeschaft i.v.m. het grotere scherm zodat ik documenten makkelijker naast elkaar kan zetten dan op 14".
pennywiser schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:23:
Bouwkwaliteit van een consumenten laptop wil je echt niet. Verder zijn er goede accus op ali welke ook echt lang meegaan. Als je wilt kan ik opzoeken welke ik altijd koop, accuduur 5 uur, in een oudere T420 met SSD. En een i5 van recente jaren voldoet vaak meer dan prima.
Misschien onterecht, maar ik had de accuduur vrij laag op het prioriteitenlijstje staan. Ik ga er eigenlijk vanuit dat de "stopcontactendichtheid" op de opleiding vrij hoog is en dat ik eventueel altijd een nieuwe accu kan kopen. Al blijft het natuurlijk een feit dat de accu's in de refurbished laptops waarschijnlijk niet echt optimaal meer zijn.

Bedankt allebei overigens!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 19:01
Halfwas schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:07:
[...]

[...]

Misschien onterecht, maar ik had de accuduur vrij laag op het prioriteitenlijstje staan. Ik ga er eigenlijk vanuit dat de "stopcontactendichtheid" op de opleiding vrij hoog is en dat ik eventueel altijd een nieuwe accu kan kopen. Al blijft het natuurlijk een feit dat de accu's in de refurbished laptops waarschijnlijk niet echt optimaal meer zijn.

Stopcontactdichtheid, op de middelbare school van mijn dochter is die bijzonder laag. Wel moet iedereen een laptop. Vandaar dat ik een beste accu heb gekocht.

De i5 in die T420 van haar is echt snel, icm met een 840 EVO ssd. Toch was die maar 120 euro vorig jaar en ik voorzie er zeker nog een aantal jaar bij. Niet dat jij die moet nemen, meer ter illustratie.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:50

Detmer

Professioneel prutser

Ik heb zelf ITSM gedaan (een van de voorlopers van HBO-ICT). Vanuit daar kan ik het volgende meegeven:

Je neemt de laptop elke dag mee, dus een beetje een stevige laptop is van belang. In de meeste lokalen zijn er voldoende stopcontacten, maar niet overal. Een uurtje of 2/ 3 op accu is dus zeer wenselijk, kun je ook nog in de trein werken als je met de trein gaat natuurlijk :) .

Daarnaast is een beetje power wel fijn om te hebben. Ik had destijds een wat oudere i7 met 16gb en 250gb SSD. Niet perse nodig, maar maakte alles net wat sneller. Ik kon daarmee alle VM's van voldoende resources voorzien, wat met 8gb net krap was geweest.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Kartiwick
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-11 09:37
Halfwas schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:07:
[...]

[...]

Ik zou er niet al te erg van uit gaan dat de stopcontactendichtheid erg hoog is, ik deed dat ook voordat ik ging studeren maar ik liep er al snel tegen aan dat in de meeste panden waar we tegenwoordig zitten weinig tot geen stopcontacten zijn.
Je wilt er bijvoorbeeld tijdens een BYOD tentamen ook niet tegen aan lopen dat er geen stopcontacten zijn en je laptop daardoor tijdens je tentamen uitvalt.

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:50
Op dit moment volg ik ook een hbo ICT opleiding aan de HAN. Persoonlijk maak ik wel behoorlijk wat gebruik van VMs om projecten uit te testen. Maar dat ligt natuurlijk wel volledig welke richting je uit wil op hbo ICT, veel richtingen zul je dit niet nodig hebben.

Ik heb nu zelf de E490 een jaar in mijn bezit, daarvoor gebruikte ik een Clevo. Mij valt op dat de accuduur niet geweldig is met de E490, maar zeker wel een uur of 5 mee gaat in de praktijk. Laptop is lekker licht, prima scherm, lekker stil (meeste tijd, tenzij ik 3+ VMs draai) en het toetsenbord is echt heerlijk. Bouwkwaliteit is verrassend goed voor de Thinkpad E serie, aangezien het toch een soort budget variant is. Moet hierbij wel zeggen dat ik van een Clevo af kom, waarbij de kwaliteit vrij slecht is.

Tuurlijk weet ik niet hoe het op jouw school zal zijn, maar verwacht geen overvloed aan stopcontacten. In veel lokalen liggen tegenwoordig wel verlengsnoeren op de grond, maar zelfs dat is niet altijd het geval. Ga er gewoon vanuit dat je een ochtendblok op de accu moet kunnen werken.

Stel dat een refurbished laptop stuk zal gaan, hoe lang kan je zonder? Bij een normale laptop kan je vaak kiezen om extra garantie bij te kopen.

PS: Kijk even goed bij merken of ze aanbiedingen hebben of dat je studentenkortingen kan krijgen. Ik heb bij Lenovo voor 900 betaalt voor de i7 variant met 32GB RAM en 512GB SSD.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Kartiwick schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:05:
[...]

Ik zou er niet al te erg van uit gaan dat de stopcontactendichtheid erg hoog is, ik deed dat ook voordat ik ging studeren maar ik liep er al snel tegen aan dat in de meeste panden waar we tegenwoordig zitten weinig tot geen stopcontacten zijn.
Je wilt er bijvoorbeeld tijdens een BYOD tentamen ook niet tegen aan lopen dat er geen stopcontacten zijn en je laptop daardoor tijdens je tentamen uitvalt.
Bij mij op de opleiding zorgen ze voor verlengsnoeren dan. Maar ik zou zeker een klacht indienen als ik mijn laptop tijdens een tentamen niet kan opladen. Kom op, het is toch van de zotte dat je een dure laptop met goede accuduur moet kopen, omdat de opleiding te beroerd is fatsoenlijke oplaadmogelijkheden te bieden. Bovendien, de specificaties geven geen accuduur aan, dus dan ga ik er van uit dat dat niet uit maakt, maar ja dat is dan bij de HAN.

Overigens refurbished kan, maar tweedehands is veel beter @Tweakpro heeft een hoop mooi spul. Ik heb bijvoorbeeld een DELL E7240 bij hem gekocht met een i7 en 8GB RAM en 256GB SSD. Doet het prima en erg ligt, wil nu echt niet meer terug naar 15 inch. Op mijn opleiding (ook HBO-ICT) kun je overigens met een netbook nog wel wegkomen.

@Halfwas wat ik trouwens nog wil toevoegen... Als je al een laptop hebt, zou ik deze eerst even blijven gebruiken. Dat heb ik ook gedaan. Een laptop is meestal binnen 1 dag geregeld. Naarmate de opleiding vordert, zal je ook beter weten wat je nodig hebt. Het wordt namelijk steeds duidelijker wat je nodig hebt en welke richting je op wilt gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door hoi1234 op 29-01-2020 14:16 ]

Pagina: 1