Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BedLijm
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-04 22:26
Hallo,

Ik heb ongeveer een half jaar geleden een pc gekregen die rond 2011/2012 in elkaar gezet is. Waarschijnlijk begrijp je nu wel dat deze onderhand erg oud is. Ik kan sommige spellen niet met een stabiele hoeveelheid fps spelen en sommige überhaupt niet. Nu is mijn vraag wat de beste onderdelen zijn om te kopen, want ik heb helaas niet zoveel geld om er aan uit te geven.

Op dit moment heb ik:
- Asus M5A78L-M/USB3 moederbord;
- AMD FX-4100 processor;
- 8gb DDR3 geheugen;
- AMD Radeon HD 7700 1gb videokaart;
- 600W Coolermaster voeding.

Ik zoek een?
Moederbord, processor, geheugen en videokaart.

Wat is je budget?
€300, graag eronder. Ik kan een beetje over m'n budget heen gaan, maar liever niet.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het merk maakt voor het moederbord niet uit, maar ik neem in ieder geval een AMD processor (vooral vanwege de prijs) Videokaart en geheugen merk maken ook niet zoveel uit.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga het gebruiken om wat te gamen maar ook om aan school te werken en om andere simpele dingen te doen.

Ik heb al heel wat dingen gevonden.
Componenten die ik gevonden heb:
Moederbord:
https://tweakers.net/pric...3/asus-prime-a320m-k.html
of
https://tweakers.net/pric...5/asus-prime-b450m-a.html

Processor:
https://tweakers.net/pric...stealth-koeler-boxed.html
of
https://tweakers.net/pric...-wraith-spire-koeler.html
of
https://tweakers.net/pric...-5-2600-wraith-boxed.html

Geheugen:
2 keer https://tweakers.net/pric...alueram-kvr32n22s6-4.html
of
1 keer https://tweakers.net/pric...lite-ble2c4g4d30aeea.html

Videokaart:
https://tweakers.net/pric...ez-radeon-rx-560-evo.html
of
https://tweakers.net/pric...e-gtx-1050-ti-4gt-oc.html
of
een andere die qua prijs hier tussenin zit?

Uitleg:
Moederbord:
Ik heb online gelezen dat een B450 moederbord in het algemeen een stuk beter is dan een A320, maar de B450 heeft ook nog de optie om te overclocken (wat ik heel misschien wil doen). De grootste reden dat ik deze Asus prime B450 wil is omdat hij 4 geheugenslots heeft, waardoor ik in nu nog 8gb kan toevoegen in de vorm van 2 keer 4gb en nog de ruimte heb om later te upgraden.

Processor:
Ik ga voor in ieder geval voor AMD. Het is gewoon een heel stuk goedkoper dan Intel, en ik heb geen zin om extra geld uit te geven om "Team blue" te zijn.
Het lijkt mij fijn om 6 cores te hebben, zodat ik meer kan dan alleen een spel open hebben en dat hij erg moet laden zodra ik iets snel wil opzoeken op internet.
Nu zit ik hier erg te twijfelen: welke moet ik nemen? De R3 1200 heeft maar 4 cores, maar is wel erg goedkoop. De R5 1600 heeft 6 cores, maar moet ik €15 extra uitgeven zodat ik de nieuwere generatie heb (R5 2600)? Of moet ik ff hard sparen zodat ik de 2600x kan kopen zodat ik me niet meer druk hoef te maken over upgrades in de toekomst?

Geheugen:
Ik hou het voor nu nog even bij de 8gb aan geheugen. Zoals ik al zei bij mijn moederbord lijkt het mij fijn om meerdere 4gb sticks te hebben in plaats van 1 of 2 8gb, want dan kan ik gebruik maken van multi-channel memory (wat mijn performance dus zal verbeteren zonder veel meer uit te geven).

Videokaart:
Dit is nog een lastige keuze. In een artikel stond dat de RX550 (die ongeveer dezelfde prijs is) niet zulke goede resultaten leverde. De Geforce 1050 Ti leverde bijna 2 keer zoveel performance.
Ik snap dat de RX560 iets beter zal zijn dat de 550, maar is het het waard om €40 extra uit te geven aan de 1050 Ti? Dat verhoogt de prijs van alles wel namelijk.

Mijn vraag aan jullie is: welke onderdelen raden jullie aan, en waar kan ik geld besparen?
Desnoods nog heel ff wachten op korting van een specifiek onderdeel?

Ik wil niet teveel uitgeven hieraan uitgeven omdat ik natuurlijk wat geld over wil hebben voor andere dingen, maar ook omdat ik niet weet hoeveel ik mijn pc zal gebruiken in de toekomst (ben niet de allergrootste gamefanaat ter wereld :P).

Alle reacties zijn welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door BedLijm op 07-01-2020 16:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Er zit trouwens al een voeding van 600W in, dus daar hoef ik me volgens mij geen druk om te maken.
Ik denk eigenlijk van wel als de voeding dezelfde leeftijd heeft.
Merk, type?
Verder zou ik geen Ryzen van de eerste generatie meer nieuw aanschaffen en denk ik dat je zelfs beter af bent met een Ryzen 3xxx
Dit lijkt mij een aardig startpunt: reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BedLijm
Had het nog ge-update - het is een Coolermaster.
Volgens mij is het deze: pricewatch: Cooler Master B600

Een 3e generatie Ryzen is een grote stap qua prijs, dus liever niet eigenlijk. Of raad je de 3200G aan? Die is redelijk goedkoop maar heeft wel geïntegreerde graphics. Heeft dat zin met een videokaart erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Als je van die BBG uit gaat met die combinatie cpu/mobo/ram zit je al op 234 euro, hou je nog 66 euro over voor een gpu :p

Het heeft geen zin om een igpu + dedicated gpu te hebben, dan ben je beter af met de 2600, al kom je dan dus rap in de knel met je budget.

Een 3400G is te overwegen maar de igpu presteert bij lange na niet even goed als een 1050Ti.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-07 20:57
Wintervacht schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:41:
Hou je nog 66 euro over voor een gpu :p
Voor een tweedehands GPU is dat genoeg zag zo snel een 780ti op de v&a wat een goede upgrade is.

Je kan dan altijd op een later tijdstip er een nieuwe GPU inzetten en de oude GPU doorverkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-07 13:55
Misschien niet het advies wat je hoopt te horen maar, steek het geld weg en spaar nog even door totdat je een Ryzen 3600, B450 en een 1660 Super kan kopen. Daarmee maak je een geweldige upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-07 16:25
DVX73 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:48:
[...]

Voor een tweedehands GPU is dat genoeg zag zo snel een 780ti op de v&a wat een goede upgrade is.

Je kan dan altijd op een later tijdstip er een nieuwe GPU inzetten en de oude GPU doorverkopen.
780 Ti is volgens mij niet de beste keus voor dat budget. De R9 290(X) is net iets sneller en heeft meer VRAM (4gb ipv 3).

https://babeltechreviews....290x-vs-the-gtx-780-ti/3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

PEBKAC schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:09:
[...]

780 Ti is volgens mij niet de beste keus voor dat budget. De R9 290(X) is net iets sneller en heeft meer VRAM (4gb ipv 3).

https://babeltechreviews....290x-vs-the-gtx-780-ti/3/
In de tabellen daarzo is wel te zien dat het bij een resolutie van 1920x1080 echt stuivertje wisselen is. Paar frames hier, paar frames daar, zowel bij minimum als gemiddelde framerate.

in dat geval hangt het er van af voor welke kaart je een betere deal zou kunnen scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-07 20:57
Vraag is of topic starter bezwaar heeft tegen tweedehands en/of in etappes upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
@Wintervacht klopt, hier heb je ook gelijk in. Alleen persoonlijk vind ik 3gb vrij krap voor games Anno 2020, daarom zou ik eerder voor een R9 290 (X) gaan ;)

Het beste voor de TS zou zijn om een even door te sparen en voor een complete nieuwe build te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BedLijm
@Wintervacht Tja, ik zal waarschijnlijk niet zo ver komen als ik met een igpu meer dan minecraft wil spelen.

@JeroenNietDoen Ik zal zeker nadenken over m'n budget verhogen, maar wat je aanraad is een upgrade van €510 (exclusief ram). Ik weet niet of ik zomaar ff het geld daar voor over heb.

@PEBKAC De R9 290 is inderdaad niet zo duur, maar ik zou graag 60fps willen halen op 1920x1080 met videosettings die niet op low staan.

@DVX73 Dat zou kunnen. Ik ga wel kijken naar tweedehands onderdelen. Wat is trouwens het nut van in etappes upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
@BedLijm Waarschijnlijk zou je op instellingen van Med/High kunnen spelen voor 60 fps+, afhankelijk van welk spel. YouTube: Radeon R9 290, How's it Doing in 2019? 33 Game Benchmark (instellingen op Ultra)

Misschien is het handig om eerst door te sparen en dan het in één keer goed te doen ?

[ Voor 3% gewijzigd door PEBKAC op 07-01-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BedLijm
@PEBKAC Stel ik zou een nieuwe build gaan - zou ik dan m'n huidige voeding (een paar reacties naar boven) kunnen blijven gebruiken? Dat zou namelijk wel wat geld besparen. Of is een nieuwe voeding nodig voor een écht nieuwe build?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

BedLijm schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:50:
@PEBKAC Stel ik zou een nieuwe build gaan - zou ik dan m'n huidige voeding (een paar reacties naar boven) kunnen blijven gebruiken? Dat zou namelijk wel wat geld besparen. Of is een nieuwe voeding nodig voor een écht nieuwe build?
Yup, dat zou ik zeker doen.
Die voeding is al dik 5 jaar niet meer op de markt en vergeet niet dat electronica ook slijt. Na verloop van tijd drogen de condensators uit, raken de soldeerverbindingen verweerd, noem maar op. Daarnaast verandert het (interne) ontwerp van voedingen mee met de technologie, vandaag de dag wordt uiteraard nieuwere hardware ondersteund dan 5 jaar terug. Nu wil dat niet zeggen dat hij gelijk niet meer werkt, maar over de loop der jaren wordt bijvoorbeeld beslist om een voeding een dubbele 12v rail te geven in plaats van een enkele, of een enkele die 40A kan geven speciaal voor de gpu(s) en eentje met minder ampère voor andere onderdelen, om zo de load beter te verdelen en piekspanningen van cpu/gpu beter te kunnen verwerken.

Nogmaals; het is niet gelijk zo dat hij niet meer werkt in je nieuwe pc, maar gezien de leeftijd vormt het wel een degelijk groter risico dan een nieuwe voeding (voor 6 tientjes heb je overigens een top voeding, je moet alleen weten welke te kiezen :p ) en als een voeding klapt wil hij nog wel eens andere onderdelen mee het graf in sleuren en dat zou zonde zijn van je nieuwe cpu/mobo/ram/gpu/allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-07 13:55
BedLijm schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:20:
@JeroenNietDoen Ik zal zeker nadenken over m'n budget verhogen, maar wat je aanraad is een upgrade van €510 (exclusief ram). Ik weet niet of ik zomaar ff het geld daar voor over heb.
Als een budget build upgrade al te duur is, met alle respect ofcourse want ieder zijn eigen portomonee, dan zou ik inderdaad gewoon op de 2de hands markt gaan kijken. Doch zou ik ook wel je eisen op gebied van performance laten varen en genoegen nemen met wat je krijgt.
Pagina: 1