Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insante
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:14
Na bijna 10 jaar met mijn Nikon D700, ben ik aan het oriënteren naar een upgrade of vervanger. Op zich is de D700 nog een uitstekende camera maar ik loop tegen een paar dingen aan zoals het gewicht, een kapotte motortje in de camera (Nikon vraagt ruim €900 om deze te vervangen), en het ISO performance bij weinig licht.

Ik zie een paar topics met vergelijkbare vragen, maar twijfel tussen een DLSR en Systeemcamera (mirrorless).

Wat is je budget?
Rond de €1500-2000 zou ideaal zijn, maar ik spaar liever langer door dan dat ik een verkeerde/snelle keuze maak.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
De camera moet een goede all-rounder zijn, maar mijn interesses liggen voornamelijk bij safari/dieren, landscapes/cityscapes en nachtfotografie (wat redelijk diverse is).
De laatste jaren maken wij voornamelijk city trips binnen Europa, maar ook verre reizen zoals Japan, Ijsland en New York staan in de planning voor de komende 1-3 jaar. De camera gaat altijd mee, dus moet dienst kunnen doen als echte all-rounder waar af en toe een grote telelens aan kan.
Verder word ik weleens gevraagd om op feestjes foto's te maken, dus binnen en eventueel met een flitser moet ook weleens kunnen.

Wil je foto's maken of filmen?
Belangrijkste is het maken van foto's.
Graag wil ik ook experimenteren met filmen, maar behalve met een GoPro (dure miskoopje; onhanding voor mij en gewoon onvoldoende gebruik van gemaakt) heb ik hier geen ervaring mee.

Specifieke eisen voor foto's zijn een goede/sneller AF voor dieren en goede ISO voor binnen en nachtfotografie.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Ik heb de bechikking over best een aantal F mount lenzen zoals de
Nikon 50mm f1.8
Nikon 24-120 f4
Sigma 150-500
Sigma 70-200 f2.8
Nikon 105 mm f2.8
Verschillende oude lenzen van een Nikon F-801 :)

Ik wil de komende jaren deze uitbreiden of vervangen met een paar goed snelle lenzen (in de range 20-120mm).

Heb je verder nog specifieke eisen?
Een mooie upgrade die ook minimaal 10 jaar mee kan qua resolutie en performance.

Wat heb je al gevonden?
Gezien de verschillende mount adapters, zijn de mogelijkheden zeer breed. Ook gezien dat ik niet de allerduurste lenzen hebt, is overstappen naar een andere mount geen blocking issue als ik maar kan beginnen met een 24mm, 50mm, of iets rond de 80-105mm). Mijn voorkeur blijft Nikon, maar wil nog niks uitsluiten.

De opties die ik tot nu toe heb gevonden zijn;

Nikon Z6 - past binnen het budget (€1600 met mount). Reviews zijn goed, maar ik twijfel vanwege de dure XQD kaarten en de mount, en tegenstrijdige reviews over de accu (de ene dat het slecht is, maar bij 1000 shots op een lading heb ik geen issues). Wel lekker licht en ik kan mijn bestaande lenzen blijven gebruiken.

Nikon D750 - goede camera, en goedkoopste optie, maar inmiddels 5 jaar oude technologie, dus die valt af.

Nikon D780 - 6 januari door Nikon aangekondigd, maar als vervanger voor de D750 lijkt het een goede kandidaat. Beter AF, sneller sluiertijd (1/8000e) en andere verbeteringen geërfd van de D850 en D5. Nadeel is dat introductieprijs zal zeer waarschijnlijk boven de €2000 liggen.

Sony A7iii - Lichte camera, goede AF, SD kaarten, goede film mogelijkheden, redelijk prijs (rond de €2000). Nadeel is de duren mount adapters (minimaal €200), en dat ik nieuwe lenzen moet halen op termijn.

Sony A7Riii - Worth a mention, maar te duur voor de korte termijn vanwege mount/lenzen. Wel zeer goede reviews, lichte camera, hoge resolutie (nou veel megapixels in ieder geval), SD kaarten, etc.

Nikon Z7 - Worth a mention, maar te duur voor de korte termijn vanwege mount, XQD kaarten, AF issues bij weinig licht, etc. Wel zeer goede reviews, lichte camera, hoge resolutie (nou veel megapixels in ieder geval), weather sealing, etc.

Door alles op te schrijven zie ik de Z6 als optie nummer 1, zeker met betaalbare 24-270 F4, en 50 F1.8 lezen beschikbaar. Maar ik hoor graag jullie advies en wat een reden zou kunnen zijn om toch de overstap naar Sony te overwegen, of doorsparen voor de Z7 of D780, of wachten op de Z6 opvolger?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@insante Je hebt al een behoorlijke collectie aan lenzen, dus overstappen gaat sowieso duur worden.

Hoe lang doe je doorgaans met je camera?

Mirroless is natuurlijk de toekomst, en op termijn zal dat ook voor waardevermindering zorgen bij DSLR's.

Ik zou zeggen huur de Z6 en A7III voor een weekendje zodat je er zelf mee aan de slag kan.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
Bedenk wel dat adapters tussen verschillende merken lang niet altijd perfect werken: de autofocus is traag of er worden slechts een beperkt aantal lenzen ondersteund. Check dit goed voordat je voor die optie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insante
Greatsword schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:51:
@insante Je hebt al een behoorlijke collectie aan lenzen, dus overstappen gaat sowieso duur worden.

Hoe lang doe je doorgaans met je camera?

Mirroless is natuurlijk de toekomst, en op termijn zal dat ook voor waardevermindering zorgen bij DSLR's.

Ik zou zeggen huur de Z6 en A7III voor een weekendje zodat je er zelf mee aan de slag kan.
Ik ben sinds 2004 echt met fotografie bezig. Ik ben begonnen met de D70 - D70S - D80 naar de D700 overgestapt. De D700 heb ik in 2009 of begin 2010 gekocht, dus ik heb hem ongeveer 10 jaar al. Het liefst wil ik weer een jaar of 10 met de volgende kunnen.

Huren is een goed idee! Dat zal ik zeker proberen.

@euchromatic goede punten. Daarom twijfel ik of een overstap het waard is, Sony heeft een goede lensaanbod, maar ik verwacht dat Nikon de mirrorless lensaanbod flink uit zal breiden, en werken de F lenzen zeker beter op de Z mount dan ze op de Sony zouden werken. En heb ik al een flinke collective van de F mount lenzen.

Dat is nog een reden om voor de Z6 te kiezen - de body is goedkoper wat meer geld overlaat voor (op termijn) native lenzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

insante schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:26:
[...]

De D700 heb ik in 2009 of begin 2010 gekocht, dus ik heb hem ongeveer 10 jaar al. Het liefst wil ik weer een jaar of 10 met de volgende kunnen.

Huren is een goed idee! Dat zal ik zeker proberen.
Ik ben nu al een jaar of 6 over naar mirroless en wil echt niet zonder meer.

Als je nu weer 10 jaar door wilt, zou ik dat ook zeker adviseren.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 15:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De D780 is geïntroduceerd op €2499, valt hij daarmee definief af?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:01

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Ik heb mijn D700 ook in 2009 aangeschaft, en ondanks dat de 12MP inmiddels een beetje karig begint te worden doet ie het nog prima.
Vorig jaar is er een Z6 bij gekomen met FTZ adapter, en het zijn vooral mn rug en schouders die er blij mee zijn ;)

Voordelen van de Z6 zijn (voor mij) dat alle oudere Nikkor lenzen die ik heb meteen stabilisatie en focus peaking hebben.
Let wel op: alleen AF-S F-mount glaswerk doet autofocus met de FTZ. AF-D gaat em dus niet worden qua autofocus (zelfde geldt voor 3rd party F-mount glas, als er geen motor in de lens zit, betekent dat geen autofocus).

Overgang naar XQD betekent wel een nieuwe/extra reader erbij, maar dat is tientjeswerk. Overigens doet ie sinds de laatste firmare update ook CFExpress, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

Qua batterij is de Z6 een stuk minder zuinig dan een D700. Maar je redt wel makkelijk een dag schieten op 1 accu (tenzij je ook veel filmt). Ik heb er zelf een extra accu bij gekocht voor de zekerheid, maar nog zelden echt nodig gehad.

Hou er ook rekening mee dat flitsapparatuur gewoon werkt zoals je gewend bent. Iets waar je ook over na moet denken als je overstapt naar bijvoorbeeld Sony (wat ik niet aan zou raden als je al veel F-mount glas hebt). Dan mag je ook triggers en/of flitsers vervangen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insante
@Gonadan dat is een best goede prijs, en valt niet direct af. Ik heb geen haast, dus kan wachten tot die er is en mogelijk een eerste firmware update.
Echter, zoals Chiron zegt, lijkt de gewicht van de Z6 echt een flinke voordeel. En voor rond de €2050, is de Z6 + FTZ adapter en 24-70 f4 te halen, wat minder is dan de D780 body only. Maar die prijs zal redelijk snel zakken na introductie.

@Chiron dank je wel. Als ik jou reactie lees, is de Z6 een goede keuze.
CFexpress scheelt wel, zeker als ze met zo snel zijn. Een extra accu vind ik bijna een must have (zeker bij koud weer), maar ik verwacht ook niet dat veel nodig te zullen hebben.
Maakt de keuze heel lastig :) voornamelijk omdat het blijft veel geld.
De D700 blijft een geweldig camera, en ik ga hem gewoon bewaren gezien ze niet heel veel waard zijn op marktplaats, zeker met een stukke motortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@insante het gewicht scheelt zo'n 170 gram, dat lijkt mij persoonlijk geen gewicht wat het verschil maakt tussen wel en geen rugklachten. Zeker niet als je de FTZ adapter er ook nog bij op moet tellen.

Een voordeel van de 780 is wel dat je twee kaartjes kunt gebruiken in plaats van één bij de Z6. Ik weet niet of je daar waarde aan hecht?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
insante schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:44:
Na bijna 10 jaar met mijn Nikon D700, ben ik aan het oriënteren naar een upgrade of vervanger. Op zich is de D700 nog een uitstekende camera maar ik loop tegen een paar dingen aan zoals het gewicht, een kapotte motortje in de camera (Nikon vraagt ruim €900 om deze te vervangen), en het ISO performance bij weinig licht.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Een mooie upgrade die ook minimaal 10 jaar mee kan qua resolutie en performance.

Wat heb je al gevonden?
Gezien de verschillende mount adapters, zijn de mogelijkheden zeer breed. Ook gezien dat ik niet de allerduurste lenzen hebt, is overstappen naar een andere mount geen blocking issue ...

Nikon D750 - goede camera, en goedkoopste optie, maar inmiddels 5 jaar oude technologie, dus die valt af.

Nikon D780 - 6 januari door Nikon aangekondigd, maar als vervanger voor de D750 lijkt het een goede kandidaat.
Een paar kanttekeningen:
Overstappen naar een andere mount, omdat je niet de duurste lenzen hebt. Besef je goed, dat die "lensprestaties" voor elke andere mount (afgezien van Canon EF) veel meer geld gaan kosten!!
En met dierfotografie wil je gewoon een heel goede autofocus hebben, die je met adapters niet gaat halen. (ook met Z6 niet)

Om die reden: blijven bij Nikon DSLR. (je lenzen zijn zwaar, dan maakt de camera ook niet veel uit. D750/780 zijn 200g lichter dan D700!)

De startprijs van de D780 gaat veel te hoog worden, en waarschijnlijk razendsnel zakken, anders wordt het een winkeldochter.
Als je meteen wilt kopen, kun je beter voor 2300€ een D850 aanschaffen ipv voor ~2000€ een D780. Dan heb je meer resolutie en de beste autofocus van de gehele cameramarkt!
Als je kunt wachten, dan de D780. Deze verwacht ik volgend jaar rond de 1400-1500€, zoals nu de Z6 en D500. Deze 3 camera's hebben elk een aantal unieke eigenschappen, maar verschillen overall niet werkelijk in hun prestaties.
Als je meteen wilt kopen, en je budget aanhouden, dan de D750 kopen en daarmee enkele jaren overbruggen. (evt. 2e hands) Tijdens de black-friday was de D750 al voor 750€ nieuw te koop. Dat was eigenlijk je beste kans geweest om 2-3 jaar te overbruggen, tot de D780 (betere video) "normale" 1300-1400€ kost. (evt. komen nog scherpe uitverkoopaanbiedingen voor de D750)

En je D700 is idd waardeloos. Met veel clicks krijg je max. 300€ in goede staat. Met een defect hooguit 150-200€.
En de D750 af laten vallen wegens verouderde techniek.... Tsja, hij is 6 jaar moderner (24MP, high ISO, SD-card enz. enz., dan de D700 die je grotendeels nog prima vindt, want anders had je hem allang vervangen!

YouTube: Nikon D780 DSLR Kamera - Erste Gedanken von Stephan Wiesner (lees ook de commentaren)

Veel succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insante
Allemaal zeer goed punten en opmerkingen.
@Gonadan 170 gram scheelt inderdaad niet veel, maar scheelt veel in vergelijking met de D700 :) En voor mijn vrouw en dochter die wel eens de camera willen pakken is het gewicht wel een dingetje. Maar alleen daarvoor een keuze te maken doe ik niet.
Twee kaart slots is voor mij geen must have, maar zeker handig.

@Vanoverdegrens Terechte opmerkingen over de lenzen :)
Wel vraag ik mij af of al mijn lenzen scherp zullen zijn op de 45MP van de D850?
De D850 is wel een geweldige camera, en als die voor rond de €2300 te halen is, is dat misschien inderdaad het best keuze. Ik zie hem voor €2899 op de Pricewatch.
De stap naar de D750 heb ik overwogen, maar in het verleden was de prijs de dealbreaker. Nu is het lastiger, en voornamelijk het wens voor een camera dat lang doorgaat het belangrijkste. Dan zou de D780 een mogelijkheid zijn, maar zoals je boven aangeeft, is de D850 voor rond hetzelfde prijs te halen.

Ik denk de grootste vraag is of de overstap richting mirrorless te toekomst is. Nikon heeft een mooi roadmap voor Z lenzen, maar de F lenzen zijn er al, en sommige nog goedkoper dan vergelijkbare Z lenzen. Hoewel ik graag een nieuwe camera wil hebben, is het wachten misschien toch het beste idee. Ik ga meer onderzoek doen maar de opties zijn nu denk ik:
D750 - goedkoop, dus meer geld over voor lenzen
D780 - wachten tot deze onder de €2000 zakt (en de reviews), maar veel camera :)
D850 - zoeken naar een mooie aanbieding rond de €2300
Z6 - alleen een optie als ik richting Z mount wil (en vanwege formaat/gewicht), maar lijkt niet het slimste keuze. De vraag is over mirrorless de toekomst is bij Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
insante schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:52:

D850 - zoeken naar een mooie aanbieding rond de €2300
https://stolp-foto-markt....nikon-sofort-rabatt-850sn
https://stolp-foto-markt....info/auslandsbestellungen
Zitten in de buurt van Stuttgart, en hebben 2 filialen. Niet enkel online-shop dus!
Garantie is bij aankoop in D geen probleem en de hogere kosten voor verzenden vallen ook mee. (daar hebben we de EU toch eigenlijk voor?!)

Voor wat mirrorless met Z6 en lenzen met adapter betreft, ga je inlezen op sites waar dierfotografen onderweg zijn. (landschapfotografen zijn altijd snel gelukkig met een AF, terwijl dat voor dierfotografen en sportfotografen niet het geval is. Stephan Wiesner geeft dit punt al als pro DSLR aan in mijn linkje)

Ik zou met jouw lenzen persoonlijk upgraden naar een D750. (vooral die 2 Sigma's gaan als Z-lenzen peperduur worden om te vervangen. Hetzelfde geldt voor andere mirrorless systemen/merken)

[ Voor 29% gewijzigd door Vanoverdegrens op 08-01-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insante
Vanoverdegrens schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:53:
[...]

https://stolp-foto-markt....nikon-sofort-rabatt-850sn
https://stolp-foto-markt....info/auslandsbestellungen
Zitten in de buurt van Stuttgart, en hebben 2 filialen. Niet enkel online-shop dus!
Garantie is bij aankoop in D geen probleem en de hogere kosten voor verzenden vallen ook mee. (daar hebben we de EU toch eigenlijk voor?!)

Voor wat mirrorless met Z6 en lenzen met adapter betreft, ga je inlezen op sites waar dierfotografen onderweg zijn. (landschapfotografen zijn altijd snel gelukkig met een AF, terwijl dat voor dierfotografen en sportfotografen niet het geval is. Stephan Wiesner geeft dit punt al als pro DSLR aan in mijn linkje)

Ik zou met jouw lenzen persoonlijk upgraden naar een D750. (vooral die 2 Sigma's gaan als Z-lenzen peperduur worden om te vervangen. Hetzelfde geldt voor andere mirrorless systemen/merken)
Dank voor de tip! Ik ga die winkel doorspitsen! Ik of familie komen wel een paar keer paar jaar of vaker in de buurt van Stuttgart.
Over de D750 ga ik nadenken, maar denk niet dat die over 10 jaar mijn voorkeur zou hebben. Dus ik neig naar de D780 of D850 dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
De D750 is alweer uit 2014, beslist geen slechte camera, maar wanneer je weer 10 jaar vooruit wil, zou ik een ander model kiezen, al moet je daarvoor dieper in de buidel tasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@PageFault De D750 raad ik ook niet aan voor de komende 10 jaar, maar als overbrugging voor 2-3 jaar. Dan verkopen en upgraden naar bijv. D780 gaat goedkoper worden, dan nu de "early adopter" bonus voor deze nieuwe camera te betalen. Da's gewoon geld weggooien, ook als je deze lang wilt behouden.

Algemeen worden hier vaak camera's van 3, 5, x jaar geleden volledig onterecht als "oude techniek" bekritiseerd, terwijl de technische vooruitgang op cameragebied steeds langzamer gaat. Vooral de spiegelreflexen zijn al langere tijd erg goed(/bijna perfect).
De vooruitgang zit hem voornamelijk in de videofuncties en andere gimmicks, nauwelijks in betere IQ of AF. Een D850 uit 2017 kun je dan net zo goed als verouderd laten liggen als de D750 uit 2014, want inmiddels is 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insante
Bedankt voor alle tips.

Mee eens dat de D750, of een jaar of twee wachten tot de D780 in prijs zakt, misschien het beste keuze is.
Echter, ik neig naar de Z6 met de 24-70 F4 (volgens meerdere sites een uitstekende en zeer scherpe lens en veel beter dan mijn 24-120 F4), en de adapter.

Mijn thought process:
- Voor safari's en waar de 150-500mm nodig is, kan ik altijd de D700 meenemen, of de D750 van mijn vader lenen.
- De Z6 is een flink stuk lichter en kleiner, zowel de body als lens vergelijken met mijn D700 met de 24-120 (of de D850). Bij de D750 en D780 is het verschil een stuk kleiner.
- De meeste van mijn foto's de laatste jaren liggen tussen de 24 en 70mm (helaas geen safari's in de planning voor de komende jaren).
- Mirrorless is de toekomst (aanname, en de vraag of Nikon doorzet, of de stekker eruit trekt zoals de mislukte Nikon 1 series, maar subjectief gezien is de Z series al successvoller dan de 1 series, in Japan doet de Z50 het heel goed), en zo kan ik langzaam een native lens collectie opbouwen.
- met een goede deal is de Z6, adapter en 24-70 F4 voor minder dan €2000 te halen (tot 15-1 met de Nikon rebate)
- De D850 voor een prijs rond de €2300 is een verleiding, maar zoveel MP heb ik niet nodig. Maar ook hier twijfel ik.
- Ik heb geen haast, dus ik neig naar de Z6, maar wacht het volgende aanbieding af, en ook de D780 reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vanoverdegrens schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:49:
@PageFault De D750 raad ik ook niet aan voor de komende 10 jaar, maar als overbrugging voor 2-3 jaar. Dan verkopen en upgraden naar bijv. D780 gaat goedkoper worden, dan nu de "early adopter" bonus voor deze nieuwe camera te betalen. Da's gewoon geld weggooien, ook als je deze lang wilt behouden.

Algemeen worden hier vaak camera's van 3, 5, x jaar geleden volledig onterecht als "oude techniek" bekritiseerd, terwijl de technische vooruitgang op cameragebied steeds langzamer gaat. Vooral de spiegelreflexen zijn al langere tijd erg goed(/bijna perfect).
De vooruitgang zit hem voornamelijk in de videofuncties en andere gimmicks, nauwelijks in betere IQ of AF. Een D850 uit 2017 kun je dan net zo goed als verouderd laten liggen als de D750 uit 2014, want inmiddels is 2020.
Niet dat ik het niet met je eens ben qua gebruik van oudere modellen, maar de vooruitgang brengt echt wel meer dan wat gimmicks. Kijk naar de AF-mogelijkheden die mirrorless brengt, het gebruik van de AF-unit van een DSLR voor patroonherkenning, BSI, on-sensor AF en andere mogelijkheden, etc.
Dat is allemaal echt niet onmisbaar, maar er gebeuren de laatste tijd juist wel weer een hoop leuke dingen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Met zo'n collectie lenzen en de huidige prijs, lijkt me een (eventueel tweedehands) D750 een no-brainer. De D780 zou ik juist links laten liggen. Zonde van je geld voor de paar kleine verbeteringen. Zeker als je nog niet eens zeker weet of (veel) je wil gaan filmen.

En 900 euro om een motortje te vervangen.... in een camera met een dagwaarde van 300 euro of zo. Nice one, Nikon |:(

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Pagina: 1