Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DroomVerder
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-10-2022
Hey allemaal,

Ik ben al een aantal jaren content creator op YouTube/Twitch. Ik heb natuurlijk altijd fatsoenlijk inkomstenbelasting betaald over het geld dat binnenkwam. Sinds korte tijd sta ik echter ook ingeschreven als ZZP'er bij de KvK omdat ik hier momenteel full-time mee bezig ben.

Nu vroeg ik me af hoe het precies zit met het afdragen van BTW over de donaties die ik ontvang tijdens het livestreamen. In principe staat hier geen tegenpresentatie tegenover en factureer ik natuurlijk zelf ook niks. Mensen uit allerlei landen geven vrijwillig een bepaald bedrag. Ik zou denken dat dit vergelijkbaar is met het geven van fooi in een restaurant, waar zover ik weet ook geen BTW over word berekend. Nu komt het bedrag daarentegen wel momenteel binnen op mijn bedrijfsrekening en valt het ook eigenlijk onder mijn bedrijfsactiviteiten. Is het de bedoeling dat ik hier dan zelf het sommetje (bedrag / 121 x 21) op toepas of niet?

Het blijft een verwarrende situatie, vooral omdat de meeste hobbystreamers niet staan ingeschreven en sowieso nooit BTW afdragen, maar enkel inkomstenbelasting betalen. Weet iemand of dit voor mij nu wel of niet meer het geval zou zijn? Hartelijk bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TSDano
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-06 09:10
Dit wordt gewoon gezien als omzet dus daar zal je omzetbelasting over moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-06 22:34
Het is toch inkomen?
Dan dus ook belasting, lijkt me.

Over fooien moet je officieel ook belasting betalen.

Edit: blijkbaar hoeft er geen btw betaald te worden bij fooien in de horeca en taxibranche. Lijkt me dat jouw activiteiten daar niet onder vallen. Maar belletje naar de belastingdienst is zo gedaan.

[ Voor 47% gewijzigd door daan! op 07-01-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-06 22:25

Roozzz

Plus ultra

Leesvoer

Niet mijn vakgebied, maar dit lijkt mij een helder verhaal. Belletje naar de belastingdienst zal je snel genoeg zekerheid geven.
Enigszins afhankelijk van de bedragen zou je nog naar de KOR kunnen kijken:

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:07
Belastingdienst al gebeld? Misschien valt het onder Cultuur en recreatie en dan is het maar 9% BTW

https://www.belastingdien..._btw/cultuur_en_recreatie

En boekhouder kan je hier ook zo mee helpen natuurlijk

[ Voor 10% gewijzigd door GrooV op 07-01-2020 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neobuq
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-04-2024
DroomVerder schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:26:
Het blijft een verwarrende situatie, vooral omdat de meeste hobbystreamers niet staan ingeschreven en sowieso nooit BTW afdragen, maar enkel inkomstenbelasting betalen. Weet iemand of dit voor mij nu wel of niet meer het geval zou zijn? Hartelijk bedankt!
Staat al vast dat je omzetbelasting verschuldigd bent over de omzet die je binnenhaalt naast de donaties?

Je bent omzetbelasting verschuldigd indien je winst maakt of winst redelijkerwijs te verwachten is en de omzet jaarlijks ten minste 20K bedraagt. Aan je verhaal te lezen lijk je hier aan te voldoen.

Hieronder de voor jou relevante informatie uit de door Roozzz aangehaalde scriptie:

Onder alinea 5.2.3.2 Streamen als belaste dienst, staat:
Diensten zijn belast met btw indien er een tegenprestatie wordt geleverd. Bij een donatie aan een streamer bestaat deze tegenprestatie doorgaans uit een pop-up en een bedankje van de streamer. Daardoor is de donatie gewoon belast met btw. De door jou genoemde som is dus inderdaad van toepassing.

Als je de pop-up en het bedankje achterwege laat zou je het m.i. wel kunnen beschouwen als donatie zonder tegenprestatie en de omzetbelasting achterwege laten. Maar dat is misschien minder netjes en daarmee motiveer je geen nieuwe potentiële donateurs en valt je omzet ondanks dat er geen btw van toepassing is alsnog lager uit :P

EDIT: Uit pure interesse de scriptie verder doorgelezen en het lijkt een erg grijs gebied. Het blijkt dat het voor een met btw belaste dienst moet gaan om een vaste tegenprestatie. Van belang is dus of de belastingdienst het bedankje ziet als tegenprestatie en of je bij iedere donatie bedankt of niet.
Ik raad je aan om dit voor te leggen aan de belastingdienst. Houd je ons op de hoogte? Ben erg benieuwd.

[ Voor 12% gewijzigd door Neobuq op 07-01-2020 16:45 ]

Pagina: 1