Beeldscherm voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Ik ben van plan deze monitor te kopen voor fotobewerken omdat dit wordt gezien als een scherm speciaal voor fotobewerking (IPS paneel met 100% sRGB dekking).

pricewatch: BenQ PD2500Q Grijs, Zwart

Echter vind ik de resolutie vrij laag voor de prijs. Voor dit geld koop je ook een 4K scherm. Veelal VA of TA panelen.

Bijvoorbeeld dit TN paneel. En die heeft ook 100% sRGB dekking.
https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications

Echter, hoeveel wijken de kleuren af van zo'n "niet voor fotobewerken bedoelde" monitoren? En kan je dat anders zelf kalibreren? Of zijn er nog andere beperkingen aan het paneel?

Ik ben benieuwd naar jullie advies.

Bedankt.

[ Voor 30% gewijzigd door Aviv1 op 07-01-2020 15:42 ]

Let me share my screen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Als gebruiker van 2 PD2500Q's kan ik alleen beamen dat het een prachtig scherm is. Een IPS scherm geeft betere kijkhoeken, minder color shift en algemeen betere uniformiteit dan een TN paneel. Ook komt de PD2500Q uit de fabriek met kalibratierapport. Als je zelf geen dure apparatuur wilt gebruiken om zelf te kalibreren (nee dat doe je niet met software) is dat een prima startpunt.

Alternatief is de PD2700U. 27" 4K.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 07-01-2020 16:57 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Aviv1 Kalibreren kan bijvoorbeeld met een pricewatch: Datacolor Spyder X PRO of pricewatch: X-Rite i1Display Pro

Verder is 100% sRGB niet zo heel spannend, aangezien dat voornamelijk voor het WEB wordt gebruikt.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
nelizmastr schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:56:
Als gebruiker van 2 PD2500Q's kan ik alleen beamen dat het een prachtig scherm is. Een IPS scherm geeft betere kijkhoeken, minder color shift en algemeen betere uniformiteit dan een TN paneel. Ook komt de PD2500Q uit de fabriek met kalibratierapport. Als je zelf geen dure apparatuur wilt gebruiken om zelf te kalibreren (nee dat doe je niet met software) is dat een prima startpunt.

Alternatief is de PD2700U. 27" 4K.
Bedankt. Een maat van mij raadt mij inmiddels ook af om een TN paneel te gebruiken voor creative editing. De kleuren zijn gewoon niet betrouwbaar.

De PD2700U 27" 4K lijkt mij ook een top scherm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Ik ben uiteindelijk gegaan voor de BenQ. Er is alleen iets vreemds...

Als ik mijn MacBook Pro (late 2012) aansluit via de meegeleverde "mini display port / thunderbolt" naar Display Port, krijg ik geen signaal.

Zo'n een:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81GhHuBBkKL._AC_SX355_.jpg

Ik heb in de instellingen van het scherm DisplayPort veranderd van v1.2 naar v1.1 maar er komt geen beeld.

HDMI to HDMI werkt wel maar vind die kabel wat bulky.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:27

Pieroman

/me

Heel stom als HDMI wel werkt, heb het inputsignaal op de monitor ook omgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Pieroman schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:13:
Heel stom als HDMI wel werkt, heb het inputsignaal op de monitor ook omgezet?
Ik heb inderdaad displayport geselecteerd maar het beeld blijft zwart

/edit:

Blijken dus 2 DisplayPorts op het scherm te zitten, een genaamd IN en een genaamd OUT :F :')

Opgelost..!

Wel moet DisplayPort op v1.1 staan anders kan ik niet de maximale resolutie kiezen..

[ Voor 29% gewijzigd door Aviv1 op 10-01-2020 20:13 ]

Pagina: 1