Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
In een ander topic, las ik dat een aantal mensen ineens (meer) kindgebonden budget kregen. Nu is er sinds dit jaar het een en ander gewijzigd in de wet- en regelgeving, waardoor er meer ouders aanspraak kunnen maken op het kindgebonden budget. Zie o.a. dit artikel.

Nu heb ik voor de grap dus eens op toeslagen.nl een proefberekening gemaakt.
Daar komt uit dat wij nu net wel (of net niet) in aanmerking aankomen. Waarom net wel (of net niet)? Het hangt er van af welk inkomen ik invul bij de proefberekening.
Als ik invul wat ik (bruto) heb verdiend en wat mijn vrouw bruto heeft verdiend, dan komt er uit dat we gezamenlijk een te hoog inkomen hebben en logischerwijs ook geen kindgebonden budget krijgen.
Vul ik echter onze box 1 inkomsten (werk en woning uit de inkomstenbelasting) in, dan krijgen we ineens wél een bedrag terug (rond de 25 euro per maand). Zonde om dat (gratis) geld te laten liggen. Immers, als ik een eurootje op straat zie liggen, dan pak ik die ook op >:)

Daarna ben ik ingelogd bij mijn.toeslagen.nl en zie dat er een actuele berekening is gemaakt en dat daar 0 euro uitkomt. Echter, het inkomen waar ze daar mee rekenen is hoger dan wat ik daadwerkelijk verdien / krijg. Dit doen wij al jaren (bewust) om de kinderopvangtoeslag wat te drukken en ieder jaar een "spaarpotje" opbouwen (daar kan je wat van vinden, maar is voor hier geen punt van discussie). De kinderopvangtoeslag wordt ieder jaar verrekend en het verschil wordt dan netjes uitbetaald (met rente).
Maar doen ze dit ook met het kindgebonden budget? Kan ik (met terugwerkende kracht) alsnog aanspraak maken op het kindgebonden budget? Ja, dit kan dus. Zie onderstaande toevoeging.
Volgens de actuele berekening heb ik er dus geen recht op, maar daar staan ook niet de juiste financiële gegevens. Het liefst pas ik deze ook niet aan, want dan krijgen we weer meer kinderopvangtoeslag (en verliezen we ons "spaarpotje"). I know, het is wellicht een luxe positie dat we niet direct al het geld willen hebben, maar ik vind het aan de andere kant ook zonde om iedere maand 25 euro te laten liggen... (is toch weer 300 euro op jaarbasis, waarvan we met z'n allen toch een keer een weekendje weg kunnen gaan).

/offtopic: We "sparen" ongeveer iedere maand zo'n 400 euro aan kinderopvangtoeslag dat we te weinig ontvangen. Ja, dit geld kan ik ook zelf direct naar de spaarrekening of beleggingsrekening overboeken, maar meestal betalen ze rond de vakantieperiode uit en dan is een kleine 5k euro altijd meer dan welkom

Nee, de belastingtelefoon is (nog) niet gebeld. Wellicht dat andere Tweakers hierdoor namelijk ook even getriggerd worden om een proefberekening te maken en te zien of zij nu ook aanspraak kunnen maken op het kindgebonden budget.

Toevoeging
Nog even zitten spelen met de getallen in de proefberekening en kreeg op een gegeven moment onderstaande melding:
U krijgt geen kindgebonden budget.
U krijgt geen kindgebonden budget, omdat het toeslagbedrag lager is dan € 24 per jaar. Bedragen die lager zijn dan € 24 per jaar, betalen wij niet uit.

Toch kindgebonden budget aanvragen?
U kunt toch kindgebonden budget aanvragen. Na afloop van het jaar ontvangt u de definitieve berekening kindgebonden budget. Als blijkt dat u in 2020 recht had op meer kindgebonden budget dan € 24, krijgt u de kindgebonden budget alsnog. Dit kan bijvoorbeeld als uw inkomen over 2020 lager is dan u had ingeschat.

[ Voor 12% gewijzigd door BastaRhymez op 07-01-2020 15:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Volgens mij kan je geen toeslagen aanvragen met terugwerkende kracht. De toevoeging heeft het enkel over nu de toeslag aanvragen, ze keren niets uit, maar als achteraf het verschil boven de €24 komt betalen ze het wél uit. Echter als je het in eerste instantie niet aanvraagt kan je het niet over een verlopen jaar aanvragen.

Waarschijnlijk is dus de beste keus om het verwachte inkomen zo in te stellen dat je onder die €24 blijft en in de definitieve berekening ontvang je het als je er recht op hebt. Al vind ik persoonlijk het een bijzondere manier om per jaar €5000 bij de Belastingdienst te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:03
Heb je je toetsingsinkomen al berekend? Dat kan namelijk gewoon op de site van de belastingdienst.

https://www.belastingdien...-is-mijn-toetsingsinkomen

Dan kun je wel ongeveer uitrekenen of je nu wel of niet recht hebt op kindgebonden budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:34

Grannd

da Granndest

Je kan sparen bij de Belastingdienst, maar ook goedkoop lenen :Y)

Gewoon je inkomen effe met 10k omlaag gooien. Lekker geld harken en uitgeven. Vervolgens voer je het juiste inkomen weer in en betaal je maar 4% rente op jaarbasis, stuk goedkoper dan de gemiddelde creditcard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-04 18:28
BastaRhymez schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:49:
In een ander topic, las ik dat een aantal mensen ineens (meer) kindgebonden budget kregen. Nu is er sinds dit jaar het een en ander gewijzigd in de wet- en regelgeving, waardoor er meer ouders aanspraak kunnen maken op het kindgebonden budget. Zie o.a. dit artikel.

Nu heb ik voor de grap dus eens op toeslagen.nl een proefberekening gemaakt.
Daar komt uit dat wij nu net wel (of net niet) in aanmerking aankomen. Waarom net wel (of net niet)? Het hangt er van af welk inkomen ik invul bij de proefberekening.
Als ik invul wat ik (bruto) heb verdiend en wat mijn vrouw bruto heeft verdiend, dan komt er uit dat we gezamenlijk een te hoog inkomen hebben en logischerwijs ook geen kindgebonden budget krijgen.
Vul ik echter onze box 1 inkomsten (werk en woning uit de inkomstenbelasting) in, dan krijgen we ineens wél een bedrag terug (rond de 25 euro per maand). Zonde om dat (gratis) geld te laten liggen. Immers, als ik een eurootje op straat zie liggen, dan pak ik die ook op >:)
De grondslag voor het kindgebonden budget is niet je box 1 inkomen uit werk en woning aangezien daar van allerlei aftrekposten in kunnen zitten (denk aan je hypotheekrenteaftrek) die je niet mee mag nemen in de grondslag. Zie ook de uitleg die bij de proefberekening staat :

Toetsingsinkomen
Uw toetsingsinkomen is alles wat u aan inkomsten krijgt, zoals salaris, uitkering of pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Deveon Ik kan 'm dus niet aanvragen, want gezamenlijk inkomen is te hoog (als ik met het bruto salaris gebruik en niet het box 1 inkomen)...
Je mag er van vinden wat je wilt. Daarnaast sparen we (natuurlijk) ook nog gewoon zelf. Echter, merken wij wel gewoon dat als er meer binnenkomt er automatisch ook meer uitgaat. Wat nu niet direct binnenkomt, gaat er dus ook niet uit ;-) En rondom de vakantie (wat met 3 kids al duur genoeg op zich is), is zo'n extraatje altijd wel prettig

@Highfive95 Ja, maar die houdt geen rekening met aftrekposten (zoals HRA, etc.). Iets wat bij de kdv toeslag ook niet wordt meegenomen in de proefberekening.

@Grannd En jouw opmerking voegt wat exact toe? 8)7
Geld lenen hoeven wij niet, want hebben (gelukkig) genoeg inkomen en eventueel spaargeld achter de hand. Dus waarom je ons aanraadt om te gaan lenen, ontgaat mij een beetje..

@Tinus_Budel Dat klopt, maar voor de kdv toeslag wordt dus wél gerekend met het inkomen in box 1 (past de belastingdienst zelf op deze manier zo aan). Vandaar ook de onduidelijkheid of dit bij het kindgebonden budget ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
@BastaRhymez:
U kunt gerust kindgebonden budget aanvragen. De grenzen zijn de laatste jaren verruimd. Als u een te hoog inkomen opgeeft krijgt u een nihilbeschikking, dus € 0. Of u rekent met een inkomen waarbj er ¤ 24 kiindgebonden budget per jaar is,

Wat in het vat zit verzuurt niet. Als er bij uw definitief vastgestelde inkomen Box 1 (inclusief de hypotheekrenteaftrek) achteraf toch recht op meer uitbetaling blijkt te zijn, krijgt u het extra kindgebonden budget alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Even een rare vraag, hoe kun je van de Kinderopvang vergoeding sparen, dat geld geef je toch gewoon uit aan de opvang? Of neem je het risico dat je bij de 5 jarige controle opeens alles moet terug betalen met boete en rente omdat je dat geld niet hebt uitgegeven aan opvang?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus_Budel
Wim-Bart schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 02:22:
Even een rare vraag, hoe kun je van de Kinderopvang vergoeding sparen, dat geld geef je toch gewoon uit aan de opvang? Of neem je het risico dat je bij de 5 jarige controle opeens alles moet terug betalen met boete en rente omdat je dat geld niet hebt uitgegeven aan opvang?
Door bij de aanvraag een hoger inkomen op te geven dan dat je daadwerkelijk hebt. Je krijgt dan in eerste instantie te weinig kinderopvang toeslag. Dit wordt rechtgetrokken bij je aangifte inkomstenbelasting zodra je wel je correcte inkomsten opgeeft en dus blijkt dat je nog toeslag te goed hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
fisbel schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:53:
@BastaRhymez:
U kunt gerust kindgebonden budget aanvragen. De grenzen zijn de laatste jaren verruimd. Als u een te hoog inkomen opgeeft krijgt u een nihilbeschikking, dus € 0. Of u rekent met een inkomen waarbj er ¤ 24 kiindgebonden budget per jaar is,

Wat in het vat zit verzuurt niet. Als er bij uw definitief vastgestelde inkomen Box 1 (inclusief de hypotheekrenteaftrek) achteraf toch recht op meer uitbetaling blijkt te zijn, krijgt u het extra kindgebonden budget alsnog.
Dat is het 'm nou juist. Ik kan dus geen kindgebonden budget aanvragen (want inkomen te hoog).
Of is dit voldoende trigger voor de belastingdienst, dat als het inkomen toch lager is, deze dan alsnog wordt uitbetaald?
Door wat @Tinus_Budel aangeeft.
We geven een hoger fiscaal inkomen door (en daardoor ontvangen we een paar procent minder kinderopvangtoeslag. Met het invullen van de aangifte belasting wordt dit later weer recht getrokken, omdat de toeslagen automatisch het inkomen van de definitieve aangifte overnemen en vervolgens berekenen op hoeveel toeslag je recht had.

[ Voor 35% gewijzigd door BastaRhymez op 08-01-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Het maakt niet uit of het geld uit je linker broekzak of rechter jaszak komt. Je hoeft dus niet "dat geld" uit te geven, maar "gewoon geld".

Onder de streep maakt het niets uit natuurlijk. Al doen veel mensen dit nu niet meer, omdat je vroeger een best vette rente kreeg over geld wat je tegoed had (lees: teveel betaald) van de Belastingdienst maar tegenwoordig niet meer.

Maar ik moet toch maar eens kijken of wij met de nieuwe regels ook niet recht zouden hebben op kindgebonden budget. Kinderopvangtoeslag of combinatiekorting krijgen we niet, omdat mijn vrouw niet kan werken en voor alle overige toeslagen is ons verzamelinkomen te hoog.

Het lijkt er tegenwoordig wel een beetje op dat "het hebben van een kind en allebei willen werken" meer geld oplevert dan een Wajong uitkering voor 1 van de ouders. Collega's van mij krijgen meer aan toeslagen en kortingen dan mijn vrouw aan arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgt. Eigenlijk betaal je die uitkering dus gewoon zelf, omdat je echt bakken met geld misloopt aan subsidies en kortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:10:
[...]
Het lijkt er tegenwoordig wel een beetje op dat "het hebben van een kind en allebei willen werken" meer geld oplevert dan een Wajong uitkering voor 1 van de ouders. Collega's van mij krijgen meer aan toeslagen en kortingen dan mijn vrouw aan arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgt. Eigenlijk betaal je die uitkering dus gewoon zelf, omdat je echt bakken met geld misloopt aan subsidies en kortingen.
Ik begrijp je gevoel, maar die collega's krijgen dat geld niet zo maar en hebben er ook een kostenpost bij. Wat eventueel een maas in toeslagwet is om je vrouw in te schrijven voor een erkende thuisstudie. Echter betaal je dan nog steeds een (klein) deel van de opvang zelf plus de studiekosten (welke weer aftrekbaar zijn). Afhankelijk van de arbeidsongeschiktheid van je vrouw zou ze ook een eigen onderneming kunnen starten, al weet ik niet of dat mag samen met de WAJONG uitkering.

PS: Het blijft toch bijzonder dat wanneer je arbeidsongeschikt bent je volgens de overheid nog wel volledig capabel bent om fulltime kinderen op te voeden en een huishouden te runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:52

Rmg

BastaRhymez schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:51:
[...]

Dat is het 'm nou juist. Ik kan dus geen kindgebonden budget aanvragen (want inkomen te hoog).
Of is dit voldoende trigger voor de belastingdienst, dat als het inkomen toch lager is, deze dan alsnog wordt uitbetaald?
Je kan je kindgebondenbudget van 2019 aanvragen tot 1 september 2020. Dan is je inkomen voor 2019 al definitief

Hetzelfde zal gelden voor 2020 / 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 23:09
Grannd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:55:

Gewoon je inkomen effe met 10k omlaag gooien. Lekker geld harken en uitgeven. Vervolgens voer je het juiste inkomen weer in en betaal je maar 4% rente op jaarbasis, stuk goedkoper dan de gemiddelde creditcard :)
Dit is fraude en de Belastingdienst kan bij vermoeden van misbruik flink naheffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Deveon schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:34:
[...]

Ik begrijp je gevoel, maar die collega's krijgen dat geld niet zo maar en hebben er ook een kostenpost bij. Wat eventueel een maas in toeslagwet is om je vrouw in te schrijven voor een erkende thuisstudie. Echter betaal je dan nog steeds een (klein) deel van de opvang zelf plus de studiekosten (welke weer aftrekbaar zijn). Afhankelijk van de arbeidsongeschiktheid van je vrouw zou ze ook een eigen onderneming kunnen starten, al weet ik niet of dat mag samen met de WAJONG uitkering.

PS: Het blijft toch bijzonder dat wanneer je arbeidsongeschikt bent je volgens de overheid nog wel volledig capabel bent om fulltime kinderen op te voeden en een huishouden te runnen.
Wij hebben die kosten ook, alleen krijgen we geen subsidie en geen korting. We betalen dus 100% zelf. Als ze een onderneming kon starten, had ze ook parttime kunnen werken. Ik kan de fictieve thuis studie eens doorrekenen, maar ik vrees dat je er door de kosten van de studie niets mee opschiet. Maar wel creatief bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:33
Grannd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:55:

Dit soort grapjes kun je misschien doen bij je energiemaatschappij maar je wilt zeker geen gekloot met de belastingdienst. De instantie die onbereikbaar is, niemand aansprakelijk voor en je van kastje naar muur wordt gestuurd. Dit kan letterlijk 10 jaar duren totdat je uit de hele puinhoop vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:33
Kreeg van de week zomaar een bedrag gestort op mijn rekening met betrekking tot KGB. Was stomverbaasd. Ik dacht dat je dit altijd zelf moest aanvragen.

Wel in het verleden opvangtoeslag gehad maar dat is al 2 jaar niet meer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27

weebl

YARR!

Hier ook opeens naast de kinderopvangtoeslag een tientje per maand aan kindgebonden budget.
Blijft me verbazen hoeveel toeslagen, toelagen en extra potjes er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus_Budel
Akemi schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:48:
Kreeg van de week zomaar een bedrag gestort op mijn rekening met betrekking tot KGB. Was stomverbaasd. Ik dacht dat je dit altijd zelf moest aanvragen.

Wel in het verleden opvangtoeslag gehad maar dat is al 2 jaar niet meer zo.
KGB hoef je niet aan te vragen, dit wordt automatisch toegekend. Tenzij je het niet krijgt en je van mening bent dat je er wel recht op hebt. Dan moet je dit zelf aanvragen. Volgens mij hangt dat samen met de kinderbijslag die van de SVB krijgt.
Cornelison schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:46:
[...]

Dit is fraude en de Belastingdienst kan bij vermoeden van misbruik flink naheffen.
Klopt, maar dat geldt eigenlijk ook andersom. Je dient een correcte aangifte in te dienen. Dus als jij bewust een onjuiste aangifte indient neem je het risico dat ze een keer op je stoep staan. Nou snap ik dat je een inkomen moet schatten bij de aanvraag van toeslagen maar als je hier consequent en bewust honderden euro's boven of onder gaat zitten loop je een risico.
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:10:
[...]

Het maakt niet uit of het geld uit je linker broekzak of rechter jaszak komt. Je hoeft dus niet "dat geld" uit te geven, maar "gewoon geld".

Onder de streep maakt het niets uit natuurlijk. Al doen veel mensen dit nu niet meer, omdat je vroeger een best vette rente kreeg over geld wat je tegoed had (lees: teveel betaald) van de Belastingdienst maar tegenwoordig niet meer.

Maar ik moet toch maar eens kijken of wij met de nieuwe regels ook niet recht zouden hebben op kindgebonden budget. Kinderopvangtoeslag of combinatiekorting krijgen we niet, omdat mijn vrouw niet kan werken en voor alle overige toeslagen is ons verzamelinkomen te hoog.

De toeslag is er om te stimuleren dat beide ouders blijven werken ondanks dat er kinderen in het spel zijn. Maar in jouw situatie is dat inderdaad wel heel erg krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tinus_Budel schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:39:
De toeslag is er om te stimuleren dat beide ouders blijven werken ondanks dat er kinderen in het spel zijn.
Ik vraag me af of dit klopt. Wel of niet werken is niet bepalend voor de hoogte van het KGB. Het gaat alleen om het gezamenlijk inkomen van beide ouders.
Wel is het zo dat een eenoudergezin (veel) meer KGB ontvangt.

Als het inkomen van een ouder 25.000 is en bij de andere ook 25.000 geeft dit hetzelfde bedrag aan KGB als 1 ouder werkt met een inkomen van 50.000 en de ander niet werkt.

In principe klopt het wel dat de overheid wil stimuleren dat beide ouders werken, als ik het goed heb wordt dit middels de heffingskorting geregeld, maar niet via het KGB.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 08-01-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:58
BastaRhymez schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:51:
We geven een hoger fiscaal inkomen door (en daardoor ontvangen we een paar procent minder kinderopvangtoeslag. Met het invullen van de aangifte belasting wordt dit later weer recht getrokken, omdat de toeslagen automatisch het inkomen van de definitieve aangifte overnemen en vervolgens berekenen op hoeveel toeslag je recht had.
+ quote OP: "/offtopic: We "sparen" ongeveer iedere maand zo'n 400 euro aan kinderopvangtoeslag dat we te weinig ontvangen. Ja, dit geld kan ik ook zelf direct naar de spaarrekening of beleggingsrekening overboeken, maar meestal betalen ze rond de vakantieperiode uit en dan is een kleine 5k euro altijd meer dan welkom"

Hoeveel dagen gaan de kids wel niet naar de opvang? 10 dagen per week? :) Als een paar procent al 400 euro is ;).

Maar dan geef je wel een flink hoger inkomen op als je hierdoor 400 euro kinderopvangtoeslag p/m 'misloopt'....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Road-runner83 Drie kinderen + drie dagen / week = veel geld
En ja, ik geef mijzelf ook een redelijke salarisverhoging op mijn toeslagen (jammer genoeg volgt mijn leidinggevende niet deze salarisverhoging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:52

Rmg

Cheesy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:56:
[...]

Ik vraag me af of dit klopt. Wel of niet werken is niet bepalend voor de hoogte van het KGB. Het gaat alleen om het gezamenlijk inkomen van beide ouders.
Klopt ook niet, de aanmoediging om te blijven werken is de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Rmg schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:21:
[...]

Klopt ook niet, de aanmoediging om te blijven werken is de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
En de toeslagen niet te vergeten
Als je partner niet werkt (of kan werken), dan krijg je ook geen toeslag... Dus ook dit is een stimulans voor ouders om toch te werken (en de kinderopvang betaalbaar te houden voor ouders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:58
BastaRhymez schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:20:
En ja, ik geef mijzelf ook een redelijke salarisverhoging op mijn toeslagen (jammer genoeg volgt mijn leidinggevende niet deze salarisverhoging)
Als je er 3 onder de 4 hebt dan tikt het al helemaal flink aan.

Wij hebben er ook 3 waarvan er 2 naar de BSO gaan voor 2dgn en de jongste 2dgn KDV. Gaat ook om een flink (bruto) bedrag in het totaal. Rond de 1500 dacht ik....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Road-runner83 Enigszins off topic, maar heb 2 kids onder de 4. Die gaan 3 dagen per week naar het KDV. De oudste gaat naar de 2 ochtenden naar de voorschoolse opvang en 1 middag naar de naschoolse opvang. Bruto betalen we hier ruim 2500 euro per maand voor (uurtarief is hoger dan waar de belastingdienst van uitgaat).
Binnenkort gaat de middelste ook naar school en dan veranderd er een hoop. Maandelijks zullen we bruto minder betalen, maar netto wordt het helaas een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Jawel, inkomensafhankelijke combinatiekorting is namelijk een heffingskorting.

https://www.belastingdien...rtingen/heffingskortingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:34

Grannd

da Granndest

com2,1ghz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:15:
[...]

Dit soort grapjes kun je misschien doen bij je energiemaatschappij maar je wilt zeker geen gekloot met de belastingdienst. De instantie die onbereikbaar is, niemand aansprakelijk voor en je van kastje naar muur wordt gestuurd. Dit kan letterlijk 10 jaar duren totdat je uit de hele puinhoop vandaan komt.
Maar hetzelfde geldt dan toch ook voor de situatie dat je 400 euro per maand "spaart" bij de Belastingdienst?
Als daar iets misgaat ben je ook afhankelijk van diezelfde instantie om dat geld te krijgen.
In mijn ervaring en omgeving (n=2) komt het prima in orde zolang je maar op het moment dat je jaaroverzicht duidelijk is de boel weer recht trekt. Garanties geef ik niet, de belastingdienst zou dat wel moeten doen maar we weten idd allemaal dat dat ook niet zo geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus_Budel
Cheesy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:56:
[...]

Als het inkomen van een ouder 25.000 is en bij de andere ook 25.000 geeft dit hetzelfde bedrag aan KGB als 1 ouder werkt met een inkomen van 50.000 en de ander niet werkt.

In principe klopt het wel dat de overheid wil stimuleren dat beide ouders werken, als ik het goed heb wordt dit middels de heffingskorting geregeld, maar niet via het KGB.
Excuses ik had het over de kinderopvangtoeslag niet het KGB.

Je hebt inderdaad ook nog de inkomensafhankelijke combinatie korting (een heffingskorting) die gerelateerd is aan het hebben van kinderen of niet.
[...]

+ de kinderopvangtoeslag dus.
BastaRhymez schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:20:
Hier heb ik me ook op verkeken. Mijn dochter (ik heb er dus maar 1) gaat 3 dagen in de week naar KDV en kost me bruto (dus zonder kinderopvangtoeslag) meer dan € 1.000,- p/m. Dat is zonder die toeslag bijna niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiberglass
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-03 06:57
Al die progressieve toeslagen zoals KGB en zorgtoeslag helpen niet echt mee dat mensen meer gaan werken en verdienen. Er is al een progressief belastingstelsel. Laten we het hierbij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Deveon schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:34:
[...]

Ik begrijp je gevoel, maar die collega's krijgen dat geld niet zo maar en hebben er ook een kostenpost bij.
Welke kostenpost dan?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Pagina: 1