Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flobin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-07 15:08
Ik ben van plan om de nieuwe 16" Macbook Pro te kopen, onder andere omdat mijn werk gebruik maakt van software waarvoor we alleen mac-licenties hebben, en omdat mijn Macbook Pro uit 2013 ondertussen wel aan vervanging toe is. Ik wil deze laptop ook wel een jaar of 5 kunnen gebruiken. Daarom vraag ik me af of het zinvol is om de upgrades erbij te kopen.

Het basismodel heeft 16GB RAM en een AMD Radeon Pro 5300M met 4GB. De upgrade naar 32GB kost €480(!) en de upgrade naar de AMD Radeon Pro 5500M met 8 GB kost €240.

Ik gebruik voor mijn werk voornamelijk Vectorworks, Sketchup, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, en Adobe InDesign. Ik gebruik ook Premiere Pro, After Effects, Lightroom en wat andere programma's die minder intensief zijn. Ik game niet echt.

Eigenlijk is mijn vraag vooral of die ugprades het apparaat toekomstbestendig maken. Op dit moment lijken 16GB RAM en mijn huidige videokaart genoeg, maar af en toe hapert bijvoorbeeld InDesign wel bij grote bestanden met veel links. Wat denkt het Tweakers hivemind? Alle advies wordt zeer gewaardeerd! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

480 euro voor 16gb extra ram? O_o kun je voor de prijs van die macbooc ex. upgrades niet beter een hackintosh apparaat zoeken? Je hebt met normale laptops veeeel meer waar voor je geld dan met een macbook, zeker als het om zulke absurde prijzen gaat...
Als 16GB ram 480 euro kost mag het wat mij betreft verguld zijn en op 4800MHz draaien....

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flobin
Bedankt voor je reactie! Tja, een hackintosh is denk ik niets voor mij, ik ben bang dat er iets fout gaat en ik heb eigenlijk geen zin om het dan te fixen. Die €480 vind ik ook hartstikke duur. Maarja, je kan geen upgrades doen nadat je hem koopt. Vandaar de twijfel. Het is overigens 2666 MHz.

[ Voor 7% gewijzigd door Flobin op 07-01-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Maar wacht eens even, als je hem voor je werk gebruikt is het een werk device, dan hoef jij je toch niet druk te maken om upgrades en dergelijke en betaalt de baas hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flobin
Mijn situatie is een beetje gecompliceerd, maar de tl;dr is dat ik dit ook voor de baas vraagt omdat hij het verder aan mij overlaat. Als geld geen rol speelde, zou ik alles op max zetten, maar dan kom je uit op een prijs van € 7.139,00 en dat is iets te veel van het goede :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Tja, dan is de keuze geheel aan jou :p Ben je bereid om 720 euro bij te lappen voor een wat betere ervaring?
Ik weet niet hoe cruciaal ram is voor jouw worlkoad, maar ik zag al wel dat de 5500M een stuk sneller is in bijvoorbeeld Blender renders dan de 5300M en hoewel het prijsverschil tussen die 2 nog steeds absurd is vind ik dat persoonlijk een betere upgrade dan 32gb ram.

Maar wederom: ik weet niet wat jouw worload het meeste nodig heeft :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flobin
Haha, dat is eigenlijk precies waar ik achter probeer te komen! Ik weet zelf niet zo goed of ik nou heel veel heb aan extra RAM en/of GPU.

[ Voor 37% gewijzigd door Flobin op 07-01-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Persoonlijk vind ik het 16 inch scherm en betere toetsenbord al een hele vooruitgang. Alleen de instapprijs van €2.699,00 is altijd een drempeltje. Zeker voor niet Apple gebruikers lijkt dit al snel over the top.
Alhoewel ik hier een MBP 13 inch met Touchbar en 16GB RAM heb die mij ook €2.500,00 kostte in 2016.
Met de wijsheid van nu had ik toen misschien wel 3 jaar langer met mijn MBP uit 2008 willen doen. O-)

Misschien is het raadzaam om je oren eens te luisteren te leggen bij een Apple Store, of bij de makers van de software. Wat zij aan GPU en RAM adviseren in dit verhaal. De i7 of i9 CPU zal het probleem niet zijn...

[ Voor 7% gewijzigd door Theo74 op 07-01-2020 17:17 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flobin
Dank voor je reactie! Ik neig er inderdaad naar om in ieder geval de RAM te upgraden om hem zo futureproof mogelijk te maken.
Pagina: 1