Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Thomderksen
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-09-2024
Hallo!

Ik ben een tijdje geleden gedoken in de domotica door gebruik te maken van Home Assistant, Zigbee2mqtt en een hoop Zigbee/wifi slimme apparaten. De mogelijkheid om alles te kunnen automatiseren en bedienen via de telefoon is fantastisch, maar zodra je een donkere kamer in loopt is het toch erg handig om een knop in te kunnen duwen om de lampen aan te zetten...

Nu heb ik al een aantal IKEA Tradfri knoppen op verschillende plekken liggen, maar de gedachte dat ik om het jaar (vaak korter heb ik gelezen) de batterij moet vervangen maakt mij niet zo enthousiast. Daarom ben ik op zoek naar een bedrade schakelaar die zou kunnen communiceren met Home Assistant (Zigbee/wifi). Het allerliefst zou ik deze xiaomi schakelaar willen, maar die is niet geschikt in mijn huis.

Heeft iemand goede ideeën? Ik hoor ze graag :)

Alvast bedankt!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Thomderksen
Helaas zijn deze schakelaars geloof ik alleen geschikt voor de vierkante wandcontactdoos, terwijl ikzelf (en de meeste mensen in Nederland voor zover ik weer) de ronde variant hebben.

Dan zal ik dit moeten doen: YouTube: How to Xiaomi Aqara Wall switch, mouting Chinese switch to European ...

[ Voor 25% gewijzigd door Thomderksen op 07-01-2020 13:41 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik denk dat voor MQTT er niet zoveel zigbee devices zijn, de meeste zijn op basis van enOcean welke volgens mij nog niet met MQTT werken.

Over het algemeen gaat de batterij overigens meerdere jaren mee, en als je de ruimt hebt kan je natuurlijk altijd 2 AAA's (of zelfs AA's) er achter plaatsen i.p.v. een cr2032 welke meestal gebruikt wordt. Dan zit je al minimaal op een factor 10.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• stijndef
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-12-2023
Waarom niet gewoon de shelly 2.5 achter je een gewone schakelaar ?

• Thomderksen
stijndef schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:27:
Waarom niet gewoon de shelly 2.5 achter je een gewone schakelaar ?
Momenteel kan ik dankzij de zigbee schakelaars werkelijk alles in actie zetten. Zo kan ik als ik op de tradfri knop de aanknop ingedrukt houd, de rolluiken omhoog doen.

Schakelaars als de Shelly geven niet aan hoe lang de knop ingedrukt wordt, zodat ik geavanceerdere functies kan uitvoeren. Daarnaast zou als ik de schakelaar zou inschakelen betekenen dat de lampen altijd aangaan, ook al wil ik iets anders bedienen.

• stijndef
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-12-2023
Had niet gelezen dat het over rolluiken ging, dacht puur lampen.

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:36

flessuh

Set sail for fail!

Zoiets niet wat dan? Wel prijzig..
https://domotron.com/
Nog niet kunnen vinden in hoeverre dit toe te wijzen is binnen "externe" programma's zoals Home Assistant.

Overigens als het je vooral om verlichting gaat, kun je dan niet met aanwezigheidssensoren werken?

https://www.dutchsolarboat.com

• Thomderksen
flessuh schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:58:
Zoiets niet wat dan? Wel prijzig..
https://domotron.com/
Nog niet kunnen vinden in hoeverre dit toe te wijzen is binnen "externe" programma's zoals Home Assistant.

Overigens als het je vooral om verlichting gaat, kun je dan niet met aanwezigheidssensoren werken?
Dat ziet er netjes uit, maar is inderdaad best prijzig! Daarnaast is het nog een indiegogo dus het is nog maar de vraag of je het ooit zal krijgen ;) Ik vraag mij verder ook af hoe die schakelaar stroom krijgt. In een videotje moet je een micro usb gebruiken en zit er een accu in de knop, verderop in de website lees ik dat je een hele andere connector moet aansluiten.

Ik heb gekeken naar het monteren van een Raspberry Pi zero W met een klein 3.2 inch touchscreen, maar ik denk dat het simpelweg te veel werk zal zijn om zelf in orde te krijgen.

Over de bewegingssensoren: ik ben inderdaad niet heel erg duidelijke geweest in mij eerste topic. In dit geval wil ik de knoppen ook voor andere functies gebruiken. Daarnaast zijn er beperkingen met een bewegingssensor.
Je kan
A. De lampen voor een bepaalde tijd aangaan als je er langs loopt (maar wat als ik ze aan wil laten?)
B. De lampen blijven voor een onbeperkte tijd aan (dan zou ik ze alsnog graag met een knop uit kunnen zetten als ik de kamer uit loop)

Ik gebruik bewegingssensoren op plekken waar je niet lang blijft, of waar je blijft bewegen als je er bent (hal, overloop, toilet). Slaapkamer en woonkamer zijn hier minder ideaal voor.

• TSDano
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-11 14:55
fyi HOLD kan gewoon met MQTT. Dus een shelly of sonoff is naar mijn idee een optie.

https://github.com/arends...iki/Control-other-devices
Thomderksen schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:49:
[...]

Momenteel kan ik dankzij de zigbee schakelaars werkelijk alles in actie zetten. Zo kan ik als ik op de tradfri knop de aanknop ingedrukt houd, de rolluiken omhoog doen.

Schakelaars als de Shelly geven niet aan hoe lang de knop ingedrukt wordt, zodat ik geavanceerdere functies kan uitvoeren. Daarnaast zou als ik de schakelaar zou inschakelen betekenen dat de lampen altijd aangaan, ook al wil ik iets anders bedienen.

• Thomderksen
TSDano schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:45:
fyi HOLD kan gewoon met MQTT. Dus een shelly of sonoff is naar mijn idee een optie.
[...]
Het gaat mij niet precies om het schakelen van stroom, het gaat om de "schakelaar" (een knop die ik in kan duwen om iets te laten gebeuren)

Hold kan inderdaad, net als met een Xiaomi batterij schakelaar die ik heb. Alleen als ik een shelly dmv een normale schakelaar activeer, dan zal het aangesloten apparaat (bv een lamp) altijd inschakelen. Daarnaast moet het product zelf Hold kunnen verzenden. Als een shelly aan mijn mqtt broker niet laat weten dat ik een knop lang ingedrukt houd, dan kan ik hem helaas niet gebruiken.

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:36

flessuh

Set sail for fail!

Kan de shelly via MQTT niet meerdere klikken achter elkaar geven?

1x knop = verlichting
2x indrukken = huidige staat rolluik veranderen

Beide onderwerpen wil (ga) ik me nog in verdiepen :P

https://www.dutchsolarboat.com

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-11 18:26
Ik gebruik deursensoren en knoppen op 433mhz voor aan en uitzetten van verlichting icm een RF Bridge met tasmota en portisch firmware.
Werkt geweldig geen extra bedrading nodig alleen een batterijtje. Gebruik eigenlijk alleen op de slaapkamer nog een 433mhz afstandsbediening de rest is geautomatiseerd.
Pagina: 1