Bosbranden zijn de laatste tijd veel in het nieuws, wat mij heeft doen nadenken. Wat is de echte oorzaak van deze branden.
Opwarming van de aarde kon ik niet direct koppelen aan de bosbranden naar mijn mening.
Uiteindelijk kwam ik met wat omwegen op CO2 als directe oorzaak van de branden.
De CO2 is behoorlijk toegenomen in de atmosfeer de laatste jaren:

Dan vraag je je af hoe kan CO2 de oorzaak zijn van de branden als CO2 zelf niet brandbaar is en er helemaal niet zoveel in de atmosfeer zit.
Dan moet ik jullie even meenemen in wat de koolstof kringloop doet:
water + CO2 = plant + glucose + zuurstof.
Als je dat verbrand krijg je weer water + CO2
Dat kennen we ook van de kassen in het westland waar er pijpleidingen vanuit de rotterdamse haven, CO2 direct in de kassen stuurt. Meer CO2 zijn planten die sneller kunnen groeien. Maar om te kunnen groeien is er ook water nodig. Dat gaat prima in de kassen waar we alles zelf toevoegen en dus ook meer water kunnen toevoegen als dat van belang is.
In de natuur betekend 50% meer CO2 beschikbaar dus ook dat er 50% meer Water ontrokken kan worden aan de omgeving. En ik denk dat dit de kern is van de bosbranden.
De ecosystemen kunnen deze verhoogde groei die nu overal ter wereld plaatsvind niet bijbenen, en opeens 50% meer water beschikbaar maken.
Dat houd in dat er een water te kort komt, en de natuur letterlijk uitdroogt. met alle branden als gevolg.
Het voordeel is dat na de branden, De CO2 opname niet zo groot is en er dus genoeg water is voor het groen wat er dan aanwezig is.
Uiteindelijk branden al deze bossen af, en komt er nog meer CO2 in de lucht.
Is de uiteindelijk oplossing voor de CO2 problematiek dan, kunstmatige water toevoer naar al deze gebieden die uitdrogings verschijnselen beginnen te krijgen, Of rivieren stuwen zodat er meer water beschikbaar blijft in de omgeving.
Planten kunnen met de hulp van meer water, meer CO2 opnemen.
Mijn vraag is: Zorgt CO2 inderdaad voor uitdroging of denk ik te simpel. Kon geen antwoord vinden op internet wat dit bevestigd, maar kan dan ook niet uitsluiten dat ik zelf helemaal fout zit. het lijkt zo logisch.
edit: net gepost, kom ik alsnog een nuttige bron tegen die mijn theorie in elk geval een gedeelte lijkt te bevestigen:
https://www.climategate.n...tverandering-invloed-co2/
Opwarming van de aarde kon ik niet direct koppelen aan de bosbranden naar mijn mening.
Uiteindelijk kwam ik met wat omwegen op CO2 als directe oorzaak van de branden.
De CO2 is behoorlijk toegenomen in de atmosfeer de laatste jaren:

Dan vraag je je af hoe kan CO2 de oorzaak zijn van de branden als CO2 zelf niet brandbaar is en er helemaal niet zoveel in de atmosfeer zit.
Dan moet ik jullie even meenemen in wat de koolstof kringloop doet:
water + CO2 = plant + glucose + zuurstof.
Als je dat verbrand krijg je weer water + CO2
Dat kennen we ook van de kassen in het westland waar er pijpleidingen vanuit de rotterdamse haven, CO2 direct in de kassen stuurt. Meer CO2 zijn planten die sneller kunnen groeien. Maar om te kunnen groeien is er ook water nodig. Dat gaat prima in de kassen waar we alles zelf toevoegen en dus ook meer water kunnen toevoegen als dat van belang is.
In de natuur betekend 50% meer CO2 beschikbaar dus ook dat er 50% meer Water ontrokken kan worden aan de omgeving. En ik denk dat dit de kern is van de bosbranden.
De ecosystemen kunnen deze verhoogde groei die nu overal ter wereld plaatsvind niet bijbenen, en opeens 50% meer water beschikbaar maken.
Dat houd in dat er een water te kort komt, en de natuur letterlijk uitdroogt. met alle branden als gevolg.
Het voordeel is dat na de branden, De CO2 opname niet zo groot is en er dus genoeg water is voor het groen wat er dan aanwezig is.
Uiteindelijk branden al deze bossen af, en komt er nog meer CO2 in de lucht.
Is de uiteindelijk oplossing voor de CO2 problematiek dan, kunstmatige water toevoer naar al deze gebieden die uitdrogings verschijnselen beginnen te krijgen, Of rivieren stuwen zodat er meer water beschikbaar blijft in de omgeving.
Planten kunnen met de hulp van meer water, meer CO2 opnemen.
Mijn vraag is: Zorgt CO2 inderdaad voor uitdroging of denk ik te simpel. Kon geen antwoord vinden op internet wat dit bevestigd, maar kan dan ook niet uitsluiten dat ik zelf helemaal fout zit. het lijkt zo logisch.
edit: net gepost, kom ik alsnog een nuttige bron tegen die mijn theorie in elk geval een gedeelte lijkt te bevestigen:
https://www.climategate.n...tverandering-invloed-co2/
De positieve invloed van meer CO2 in de atmosfeer is het sterkst bij bossen (ongeveer 50% snellere groei bij 300 ppm toename). Er is dan ook in de laatste tientallen jaren via satellieten een belangrijke “vergroening” van de aarde waargenomen.
Idso berekende dat de hogere landbouwopbrengsten in de laatste 30 jaar een waarde vertegenwoordigen van 3200 miljard US dollar. Een niet te verwaarlozen bedrag!
[ Voor 13% gewijzigd door Smuggler op 07-01-2020 14:56 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber